Simtamantul rugaciunii in inima. Hieroteos Vlachos, intelept faptuitor

- Am auzit ca multi Sfinti au simtit rugaciunea ca devenind lucratoare in inima lor intr-un anume moment, si cateodata chiar ca un dar de la Dumnezeu, prin mijlocirea Preacuratei Sale Maici. Este adevarat?

- Bineinteles. Multi sfinti isihasti stiu foarte bine din ce moment au simtit rugaciunea lui Iisus in inima lor. De atunci incolo, ei o rostesc necontenit.
        
Orice altceva ar lucra, rugaciunea nu inceteaza niciodata.

Cu adevarat, ei o simt ca pe un dar de la Preasfanta Maica a lui Dumnezeu. Sfantul Grigorie Palama, rugandu-se la Nascatoarea de Dumnezeu, rostind `lumineaza-mi intunericul`, a primit darul Teologiei. Trebuie spus ca iubirea pentru Nascatoarea de Dumnezeu este strans legata de iubirea pentru Hristos. O iubim pe Nascatoarea de Dumnezeu pentru ca Il iubim pe Hristos, sau o iubim in asa fel incat sa obtinem dragostea lui Hristos. Parintii sunt foarte hotarati asupra acestui punct. Sfantul Gherman, patriarh al Constantinopolului, spune: `daca n-ai fi stat tu inainte, Nascatoare de Dumnezeu, nimeni nu ar fi putut deveni om duhovnicesc… nimeni nu s-ar fi mantuit decat prin tine, Nascatoare de Dumnezeu`. Iar Sfantul Grigorie Palama spune: `Ea este hotarul dintre creat si necreat; si nimeni n-ar fi putut veni la Dumnezeu decat prin ea si prin Mijlocitorul nascut din ea; si fara ea, nici unul din darurile lui Dumnezeu nu ar fi fost date nici ingerilor, nici oamenilor`. Oamenii primesc multe daruri prin mijlocirea Nascatoarei de Dumnezeu. Daca ne-a dat cel mai mare dar, pe Hristos, nu ne va da si restul? Deci, cand ne rugam, ar trebui sa spunem `Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ne pe noi` si nu doar `mijloceste pentru noi`. 

- Am sa ma intorc la o intrebare ce mi-a venit in gand in timp ce vorbeai despre unirea mintii cu inima. Cand mintea coboara in inima, ramane tot timpul acolo? Si, daca e asa, cum poate un om sa lucreze, cum isi poate implini ascultarea in manastire?

- In primul rand, mintea nu este suprimata, ci este completata si se intoarce la conditia sa naturala. Este impotriva naturii sale atunci cand ramane afara de esenta ei, inima. Prin rugaciune, alunga toate lucrurile straine naturii sale. Ulterior, cand mintea coboara in inima, ratiunea poate fi ocupata cu alte lucruri, fara sa fie indepartata de inima. De exemplu, in timpul Sfintei Liturghii, un preot lucrator al rugaciunii inimii poate fi atent la o parte a ritualului sau poate spune unui diacon sau unui alt preot ceva important pentru savarsirea Tainei, fara ca mintea lui sa-i fie separata de inima. Totusi, cand ratiunea hoinareste spre ganduri pacatoase, mintea poate fi rupta complet de esenta ei. Din acest motiv un nevoitor, pentru a nu fi vatamat de ganduri in timp ce spune rugaciunea lui Iisus, le tine ocupate numarand mataniile.
Poate acum ai inteles cu cata salbaticie lupta diavolul impotriva noastra.

Observator de Constanta

 

.

30 Martie 2006

Vizualizari: 1421

Voteaza:

Simtamantul rugaciunii in inima. Hieroteos Vlachos, intelept faptuitor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact