Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Sufletele trec dincolo cu directia moral-spirituala hotarata de aici, adica la bine sau la rau. Ortodoxia nu cunoaste un al treilea loc, asa cum invata romano-catolicii. Merg in iad si acele suflete care au murit in cainta si nadejde, dar fara sa fi avut vreme a aduce roade vrednice de pocainta. Totusi ele au avut pornirea spre bine, si au trecut dincolo cu aceasta pornire. In cazul acesta, cu ajutorul rugaciunilor celor ramasi vii si cu ajutorul jertfei Bisericii, acele suflete isi pot insusi acolo roa­dele pocaintei, intelegandu-se aceasta insusire ca o schimbare interioara si nu ca un act exterior, cum ar fi meritele sfintilor la catolici, si astfel pot trece din iad in rai.

Acest rost il au in ortodoxie rugaciunile pen­tru morti. Sfantul Atanasie cel Mare, vorbind despre cei morti cu intentia poca­intei, spune ca Dumnezeu nu-i lasa pe unii ca acestia, ci misca pe cei de aproape ai lor, indreapta cugetele lor, le atrage inimile, le induio­seaza sufletele si, miscati, acestia se grabesc sa dea ajutor celor morti, indeplinand ei neajunsurile lor.

Rugaciunile pentru cei morti care vizeaza schimbarea starii lor din­colo sunt prezente in practica Bisericii din cele mai vechi timpuri, avandu-si temeiul chiar in Sfanta Scriptura (in special II Macabei XII, 42-45). Ele se gasesc la cele mai vechi liturghii, ca si in cea a Sfantului Iacob - fratele Domnului, din care citeaza Sfantul Chiril al Ierusalimului in liturghia din Constitutiile Apostolice (c. VIII, cap. 12 si 13), si in liturghia cea mai veche a Bisericii din Neocezareea, dupa care si-a alcatuit litur­ghia Sfantului Vasile cel Mare.

Impotriva schimbarii de la rau la bine dupa judecata particulara, si impotriva folosului rugaciunilor pentru morti, s-au formulat in decursul timpului o serie de obiectiuni. De pilda, Sfantul Ioan Damaschin, in cuvantarile sale despre cei morti in credinta, aminteste de unii care se prevalau de cateva texte biblice in respingerea oricarei schimbari. Astfel, Romani II, 6 : "Dumnezeu va rasplati fiecaruia dupa faptele lui" si Galateni VI, 7 : "ce va semana omul, aceea va si secera". Aceste texte insa, spune Sfantul Ioan Damaschin, se refera la situatia de dupa judecata uni­versala, nu la cea de dupa judecata particulara.

O obiectie respinsa tot de Sfantul Ioan Damaschin este si aceasta : daca rugaciunile pentru morti pot produce o schimbare in situatia lor - zic unii, atunci s-ar mantui toti, si nimeni n-ar fi lipsit de fericire. La aceasta, Sfantul raspunde ca ar fi bine sa fie asa. Nici Dumnezeu si nici noi n-am avea nimic impotriva daca toate rugaciunile pentru cei morti ar fi ascultate. Dar Dumnezeu le asculta numai pe acelea care corespund starii de receptivitate a celui mort, fata de puterea rugaciunii.

Protestantii spun ca in Sfanta Scriptura nu exista o porunca precisa in privinta rugaciunilor pentru morti. Dar in Scriptura exista porunca sa ne rugam unul pentru altul (Iacob V, 16). Or, comuniunea dintre credin­ciosi nu se rupe prin moarte. Cei morti continua sa fie vii (Luca XX, 38), si atunci porunca rugaciunii ii cuprinde si pe acestia. In acelasi fel se inte­lege in Ortodoxie si mijlocirea sfintilor pentru cei vii.

Tot protestantii mai obiecteaza ca, deoarece noi nu stim nimic des­pre cei trecuti dincolo, s-ar putea sa ne rugam fie pentru sfinti, care n-au nevoie de rugaciuni, fie pentru cei lepadati de Dumnezeu, pentru care rugaciunile sunt nefolositoare. Dar a te ruga pentru sfinti, nu le provoaca lor nici un rau si, la fel, a te ruga pentru cei lepadati, daca nu le poate face bine, nu le poate face nici rau. Aceste rugaciuni sunt binefacatoare si mantuitoare si pentru cei care le fac, pentru ca cel care lucreaza pentru mantuirea aproapelui, mai intai se foloseste pe el insusi.


05 Februarie 2010

Vizualizari: 12732

Voteaza:

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ? 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Constantin BernathPostat la 2011-03-03 07:41

    Interesant si bine de stiut. Dumnezeu sa ne ajute sa fim toti in partea binelui.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact