Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Sufletele trec dincolo cu directia moral-spirituala hotarata de aici, adica la bine sau la rau. Ortodoxia nu cunoaste un al treilea loc, asa cum invata romano-catolicii. Merg in iad si acele suflete care au murit in cainta si nadejde, dar fara sa fi avut vreme a aduce roade vrednice de pocainta. Totusi ele au avut pornirea spre bine, si au trecut dincolo cu aceasta pornire. In cazul acesta, cu ajutorul rugaciunilor celor ramasi vii si cu ajutorul jertfei Bisericii, acele suflete isi pot insusi acolo roa­dele pocaintei, intelegandu-se aceasta insusire ca o schimbare interioara si nu ca un act exterior, cum ar fi meritele sfintilor la catolici, si astfel pot trece din iad in rai.

Acest rost il au in ortodoxie rugaciunile pen­tru morti. Sfantul Atanasie cel Mare, vorbind despre cei morti cu intentia poca­intei, spune ca Dumnezeu nu-i lasa pe unii ca acestia, ci misca pe cei de aproape ai lor, indreapta cugetele lor, le atrage inimile, le induio­seaza sufletele si, miscati, acestia se grabesc sa dea ajutor celor morti, indeplinand ei neajunsurile lor.

Rugaciunile pentru cei morti care vizeaza schimbarea starii lor din­colo sunt prezente in practica Bisericii din cele mai vechi timpuri, avandu-si temeiul chiar in Sfanta Scriptura (in special II Macabei XII, 42-45). Ele se gasesc la cele mai vechi liturghii, ca si in cea a Sfantului Iacob - fratele Domnului, din care citeaza Sfantul Chiril al Ierusalimului in liturghia din Constitutiile Apostolice (c. VIII, cap. 12 si 13), si in liturghia cea mai veche a Bisericii din Neocezareea, dupa care si-a alcatuit litur­ghia Sfantului Vasile cel Mare.

Impotriva schimbarii de la rau la bine dupa judecata particulara, si impotriva folosului rugaciunilor pentru morti, s-au formulat in decursul timpului o serie de obiectiuni. De pilda, Sfantul Ioan Damaschin, in cuvantarile sale despre cei morti in credinta, aminteste de unii care se prevalau de cateva texte biblice in respingerea oricarei schimbari. Astfel, Romani II, 6 : "Dumnezeu va rasplati fiecaruia dupa faptele lui" si Galateni VI, 7 : "ce va semana omul, aceea va si secera". Aceste texte insa, spune Sfantul Ioan Damaschin, se refera la situatia de dupa judecata uni­versala, nu la cea de dupa judecata particulara.

O obiectie respinsa tot de Sfantul Ioan Damaschin este si aceasta : daca rugaciunile pentru morti pot produce o schimbare in situatia lor - zic unii, atunci s-ar mantui toti, si nimeni n-ar fi lipsit de fericire. La aceasta, Sfantul raspunde ca ar fi bine sa fie asa. Nici Dumnezeu si nici noi n-am avea nimic impotriva daca toate rugaciunile pentru cei morti ar fi ascultate. Dar Dumnezeu le asculta numai pe acelea care corespund starii de receptivitate a celui mort, fata de puterea rugaciunii.

Protestantii spun ca in Sfanta Scriptura nu exista o porunca precisa in privinta rugaciunilor pentru morti. Dar in Scriptura exista porunca sa ne rugam unul pentru altul (Iacob V, 16). Or, comuniunea dintre credin­ciosi nu se rupe prin moarte. Cei morti continua sa fie vii (Luca XX, 38), si atunci porunca rugaciunii ii cuprinde si pe acestia. In acelasi fel se inte­lege in Ortodoxie si mijlocirea sfintilor pentru cei vii.

Tot protestantii mai obiecteaza ca, deoarece noi nu stim nimic des­pre cei trecuti dincolo, s-ar putea sa ne rugam fie pentru sfinti, care n-au nevoie de rugaciuni, fie pentru cei lepadati de Dumnezeu, pentru care rugaciunile sunt nefolositoare. Dar a te ruga pentru sfinti, nu le provoaca lor nici un rau si, la fel, a te ruga pentru cei lepadati, daca nu le poate face bine, nu le poate face nici rau. Aceste rugaciuni sunt binefacatoare si mantuitoare si pentru cei care le fac, pentru ca cel care lucreaza pentru mantuirea aproapelui, mai intai se foloseste pe el insusi.


05 Februarie 2010

Vizualizari: 12811

Voteaza:

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ? 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Constantin BernathPostat la 2011-03-03 07:41

    Interesant si bine de stiut. Dumnezeu sa ne ajute sa fim toti in partea binelui.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact