Raiul originar si raiul eshatologic

Raiul originar si raiul eshatologic Mareste imaginea.

 

Raiul originar si raiul eshatologic

 

In general, raiul eshatologic este conceput in invatatura Bisericii noastre ca si raiul originar. O intoarcere in locul si starea   din care   au cazut   protoparintii.   Despre aceasta Sfantul Grigorie de Nisa spune ca invierea va in­semna restaurarea starii in care era Adam inainte de pacat. N. Berdiaef insista insa asupra unei diferente dintre cele doua raiuri : A trai in stare edenica - zice el - inseamna a se nutri din pomul vietii si a ignora binele si raul, ori noi ne nutrim din fructele pomului cunostintei, traim in aceasta distinctie si o transpunem in raiul cel nou, care trebuie sa inaugureze sfarsitul acestui proces universal. In aceasta sta deosebi­rea ontologica dintre raiul de la inceput si cel de la sfarsit. De cunoas­tere se leaga, dupa acelasi autor, pierderea integralitatii paradisiace, Raiul adevarat e dincolo de bine si de rau, si la aceasta nu se mai poate ajunge.     

                                  

Apreciata in lumina invataturii ortodoxe despre indumnezeirea omu­lui, o asemenea distinctie nu rezista. Restaurarea fiintei prin Iisus Hristos si prin har, este o restaurare integrala. Cunoasterea care la inceput a fost piatra de poticneala, fiind o infruntare luciferica si o incercare de substituire sau macar de egalare vinovata a lui Dumnezeu, prin rascum­parare a devenit o necesitate imperioasa si un act de inalta evlavie, fi­indca i s-a schimbat obiectul.

 

Acum cunoasterea inseamna incorporarea harica in Dumnezeu, intr-un act de suprema smerenie, de lauda si de in­chinare. Or, aceasta, atunci cand cu ajutorul lui Dumnezeu se realizeaza, ridica pe sfant chiar mai sus decat era Adam in Edenul originar fata de Dumnezeu. Se defineste in mod curent desavarsirea, ca stare la care pu­tea sa ajunga Adam daca n-ar fi cazut in pacat, stare la care ajung acum sfintii. In cazul acesta, daca e sa mai luam in considerare o deosebire in­tre cele doua raiuri, apoi distinctia inclina in favoarea raiului de pe urma, mai mult decat in a celui de la inceput.

Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2012

Vizualizari: 4500

Voteaza:

Raiul originar si raiul eshatologic 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE