
Raiul originar si raiul eshatologic
In general, raiul eshatologic este conceput in invatatura Bisericii noastre ca si raiul originar. O intoarcere in locul si starea din care au cazut protoparintii. Despre aceasta Sfantul Grigorie de Nisa spune ca invierea va insemna restaurarea starii in care era Adam inainte de pacat. N. Berdiaef insista insa asupra unei diferente dintre cele doua raiuri : A trai in stare edenica - zice el - inseamna a se nutri din pomul vietii si a ignora binele si raul, ori noi ne nutrim din fructele pomului cunostintei, traim in aceasta distinctie si o transpunem in raiul cel nou, care trebuie sa inaugureze sfarsitul acestui proces universal. In aceasta sta deosebirea ontologica dintre raiul de la inceput si cel de la sfarsit. De cunoastere se leaga, dupa acelasi autor, pierderea integralitatii paradisiace, Raiul adevarat e dincolo de bine si de rau, si la aceasta nu se mai poate ajunge.
Apreciata in lumina invataturii ortodoxe despre indumnezeirea omului, o asemenea distinctie nu rezista. Restaurarea fiintei prin Iisus Hristos si prin har, este o restaurare integrala. Cunoasterea care la inceput a fost piatra de poticneala, fiind o infruntare luciferica si o incercare de substituire sau macar de egalare vinovata a lui Dumnezeu, prin rascumparare a devenit o necesitate imperioasa si un act de inalta evlavie, fiindca i s-a schimbat obiectul.
Acum cunoasterea inseamna incorporarea harica in Dumnezeu, intr-un act de suprema smerenie, de lauda si de inchinare. Or, aceasta, atunci cand cu ajutorul lui Dumnezeu se realizeaza, ridica pe sfant chiar mai sus decat era Adam in Edenul originar fata de Dumnezeu. Se defineste in mod curent desavarsirea, ca stare la care putea sa ajunga Adam daca n-ar fi cazut in pacat, stare la care ajung acum sfintii. In cazul acesta, daca e sa mai luam in considerare o deosebire intre cele doua raiuri, apoi distinctia inclina in favoarea raiului de pe urma, mai mult decat in a celui de la inceput.
-
Necesitatea prezentei Sfintei Traditii alaturi de Sfanta Scriptura
Publicat in : Revelatia -
Sensul cuvantului "credincios" in Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Religie -
Sfanta Scriptura
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.