Semnele sfarsitului lumii

Semnele sfarsitului lumii

Cu toate ca Scriptura nu ne permite sa prevedem cu sigu­ranta momentul in care se va produce sfarsitul lumii, ea ne ofera totusi cateva semne care indica cu aproximatie apropierea sfar­sitului ei.

Aceste semne sunt:

1. Predicarea Evangheliei la toate popoarele (Matei 24, 14);

2. Convertirea poporului iudeu la cres­tinism (Matei 24, 10 si 12);

3. Caderea multora de la credinta, amagiti de prooroci mincinosi (Matei 24, 4);

4. Inmultirea razboaielor si a vestilor despre razboaie (Matei 24, 67);

5. Mari catastrofe in natura (Matei 24, 7 si 29);

6. Venirea lui Enoh si Ilie (Apocalipsa 19, 1);

7. Aparitia lui Antihrist (II Tesaloniceni 2, 3 - 11; I Ioan 2, 18), care va savarsi impreuna cu apostolii sai min­cinosi tot felul de semne ca sa amageasca pe oameni. Acesta se va substitui lui Hristos si va prigoni cu furie pe alesii Domnului (Matei 24, 5 si 11);

8. Aratarea pe cer a "semnului Fiului omu­lui" (Matei 24, 30), adica a crucii.

Aceste preziceri au insa un ca­racter paradoxal, fiindca in timp ce ele ne ofera semne cu privire la sfarsitul lumii, Sfanta Scriptura spune totusi ca sfarsitul se va produce pe neasteptate, asa cum arata Sfantul Apostol Petru: "Iar ziua Domnului va veni ca un fur, cand cerurile vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzand, se vor desface, si pamantul si lucrurile de pe el vor arde cu totul" (II Petru 3, 3-4, 10).

Caracterul paradoxal al acestor semne se explica prin intelepciunea pedagogiei divine, care nu vrea sa terorizeze lumea cu sfarsitul ei apocaliptic. Dupa cum omul nu ajunge sa fie terorizat de sfarsitul vietii sale, fiind­ca nu-si cunoaste vremea sfarsitului, tot astfel nici lumea nu va fi terorizata de sfarsitul ei inevitabil, de vreme ce nimeni nu stie precis cand se va produce el.

Urmand pilda fecioarelor nebune, unii vor continua sa se casatoreasca si sa-si vada de treburile lor, altii insa, urmand pilda fecioarelor intelepte, vor pastra candela aprinsa, veghind, pentru ca nimeni nu stie ceasul in care va veni Mirele. Sunt crestini care s-au incumetat sa stabileasca data Parusiei Domnului, fara sa tina seama de caracterul ei suprana­tural si imprevizibil. Sfarsitul lumii se va produce pe neasteptate, fiindca Dumnezeu ii lasa pe oameni sa lucreze in voie pana in ultima clipa a existentei lor, ca sa aiba raspuns bun la infricosatoarea judecata a lui Hristos.

Sfintii Parinti vad sfarsitul lumii intr-un plan intern al lui Dumnezeu privitor la Biserica si lume. Pe de o parte, Sfintii Maxim Marturisitorul si Simeon Noul Teolog considera ca lumea isi va gasi sfarsitul cand Trupul lui Hristos va fi completat cu madularele care se vor naste si se vor adauga Lui in calitate de Cap al trupului Sau, care este Biserica. Pe de alta parte, Sfantul Grigore de Nyssa spune ca Dumnezeu priveste in vizi­unea Sa omenirea ca un intreg si sfarsitul ei nu se va produce inainte de nasterea tuturor. S-ar parea ca exista o contradictie intre aceste doua puncte de vedere, insa contradictia este numai aparenta, fiindca ambele arata ca numai astfel orice om va avea posibilitatea sa opteze, prin libertate si credinta, la calitatea de ma­dular al Trupului lui Hristos, care este Biserica de sus. Nu toti oa­menii vor apartine Trupului lui Hristos, dar toti, pana la ultimul dintre ei, vor avea deschisa aceasta posibilitate, caci Dumnezeu nu voieste moartea nici unui pacatos, oricare ar fi el, ci sa se intoarca si sa fie viu.

Astfel, epuizarea istoriei nu va fi nici acci­dentala si nici silita de providenta divina, ci se va datora unei misterioase convergente si intalniri a istoriei cu providenta div­ina, care nu exclude nici libertatea omeneasca, nici lucrarea dumnezeiasca. Prin imbinarea celor doua cauzalitati in expli­carea sfarsitului istoriei se da un raspuns convenabil unei even­tuale afirmatii ca istoria ar fi un esec al operei lui Dumnezeu, insusi faptul ca omenirea este destinata invierii, a carei baza a fost pusa de Hristos, si anume a invierii in solidaritate, pe un plan de viata absolut si fericit, arata ca Dumnezeu a pregatit omenirea pentru ceva mai inalt, si istoria creatiei este numai o etapa in care omenirea poate contribui la cresterea ei pentru aceasta viata absolut fericita. Trebuie avut insa in vedere ca istoria nu va ajunge la sfarsit numai prin ea insasi, ca si cum lumea ar fi autonoma, ci prin voia lui Dumnezeu, Care a zidit si mantuit lumea din iubire, prin Logosul intrupat, si Care, tot din iubire, o va ridica pe planul vietii indumnezeite si vesnic fericite.

Pr. Prof. Dr. Dumitru Popescu

Pe aceeaşi temă

21 Februarie 2020

Vizualizari: 69796

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact