Semnele sfarsitului lumii

Semnele sfarsitului lumii

Cu toate ca Scriptura nu ne permite sa prevedem cu sigu­ranta momentul in care se va produce sfarsitul lumii, ea ne ofera totusi cateva semne care indica cu aproximatie apropierea sfar­sitului ei.

Aceste semne sunt:

1. Predicarea Evangheliei la toate popoarele (Matei 24, 14);

2. Convertirea poporului iudeu la cres­tinism (Matei 24, 10 si 12);

3. Caderea multora de la credinta, amagiti de prooroci mincinosi (Matei 24, 4);

4. Inmultirea razboaielor si a vestilor despre razboaie (Matei 24, 67);

5. Mari catastrofe in natura (Matei 24, 7 si 29);

6. Venirea lui Enoh si Ilie (Apocalipsa 19, 1);

7. Aparitia lui Antihrist (II Tesaloniceni 2, 3 - 11; I Ioan 2, 18), care va savarsi impreuna cu apostolii sai min­cinosi tot felul de semne ca sa amageasca pe oameni. Acesta se va substitui lui Hristos si va prigoni cu furie pe alesii Domnului (Matei 24, 5 si 11);

8. Aratarea pe cer a "semnului Fiului omu­lui" (Matei 24, 30), adica a crucii.

Aceste preziceri au insa un ca­racter paradoxal, fiindca in timp ce ele ne ofera semne cu privire la sfarsitul lumii, Sfanta Scriptura spune totusi ca sfarsitul se va produce pe neasteptate, asa cum arata Sfantul Apostol Petru: "Iar ziua Domnului va veni ca un fur, cand cerurile vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzand, se vor desface, si pamantul si lucrurile de pe el vor arde cu totul" (II Petru 3, 3-4, 10).

Caracterul paradoxal al acestor semne se explica prin intelepciunea pedagogiei divine, care nu vrea sa terorizeze lumea cu sfarsitul ei apocaliptic. Dupa cum omul nu ajunge sa fie terorizat de sfarsitul vietii sale, fiind­ca nu-si cunoaste vremea sfarsitului, tot astfel nici lumea nu va fi terorizata de sfarsitul ei inevitabil, de vreme ce nimeni nu stie precis cand se va produce el.

Urmand pilda fecioarelor nebune, unii vor continua sa se casatoreasca si sa-si vada de treburile lor, altii insa, urmand pilda fecioarelor intelepte, vor pastra candela aprinsa, veghind, pentru ca nimeni nu stie ceasul in care va veni Mirele. Sunt crestini care s-au incumetat sa stabileasca data Parusiei Domnului, fara sa tina seama de caracterul ei suprana­tural si imprevizibil. Sfarsitul lumii se va produce pe neasteptate, fiindca Dumnezeu ii lasa pe oameni sa lucreze in voie pana in ultima clipa a existentei lor, ca sa aiba raspuns bun la infricosatoarea judecata a lui Hristos.

Sfintii Parinti vad sfarsitul lumii intr-un plan intern al lui Dumnezeu privitor la Biserica si lume. Pe de o parte, Sfintii Maxim Marturisitorul si Simeon Noul Teolog considera ca lumea isi va gasi sfarsitul cand Trupul lui Hristos va fi completat cu madularele care se vor naste si se vor adauga Lui in calitate de Cap al trupului Sau, care este Biserica. Pe de alta parte, Sfantul Grigore de Nyssa spune ca Dumnezeu priveste in vizi­unea Sa omenirea ca un intreg si sfarsitul ei nu se va produce inainte de nasterea tuturor. S-ar parea ca exista o contradictie intre aceste doua puncte de vedere, insa contradictia este numai aparenta, fiindca ambele arata ca numai astfel orice om va avea posibilitatea sa opteze, prin libertate si credinta, la calitatea de ma­dular al Trupului lui Hristos, care este Biserica de sus. Nu toti oa­menii vor apartine Trupului lui Hristos, dar toti, pana la ultimul dintre ei, vor avea deschisa aceasta posibilitate, caci Dumnezeu nu voieste moartea nici unui pacatos, oricare ar fi el, ci sa se intoarca si sa fie viu.

Astfel, epuizarea istoriei nu va fi nici acci­dentala si nici silita de providenta divina, ci se va datora unei misterioase convergente si intalniri a istoriei cu providenta div­ina, care nu exclude nici libertatea omeneasca, nici lucrarea dumnezeiasca. Prin imbinarea celor doua cauzalitati in expli­carea sfarsitului istoriei se da un raspuns convenabil unei even­tuale afirmatii ca istoria ar fi un esec al operei lui Dumnezeu, insusi faptul ca omenirea este destinata invierii, a carei baza a fost pusa de Hristos, si anume a invierii in solidaritate, pe un plan de viata absolut si fericit, arata ca Dumnezeu a pregatit omenirea pentru ceva mai inalt, si istoria creatiei este numai o etapa in care omenirea poate contribui la cresterea ei pentru aceasta viata absolut fericita. Trebuie avut insa in vedere ca istoria nu va ajunge la sfarsit numai prin ea insasi, ca si cum lumea ar fi autonoma, ci prin voia lui Dumnezeu, Care a zidit si mantuit lumea din iubire, prin Logosul intrupat, si Care, tot din iubire, o va ridica pe planul vietii indumnezeite si vesnic fericite.

Pr. Prof. Dr. Dumitru Popescu

Pe aceeaşi temă

21 Februarie 2020

Vizualizari: 70194

Voteaza:

Semnele sfarsitului lumii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact