Montecassino si Sant' Angelo in Formis


Montecassino si Sant' Angelo in Formis

Unele forme mai rafinate ale picturii bizantine au patruns in Italia prin intermediul manastirii benedictine de la Montecassino. Atunci cand, in anii 1066 si urmatorii, abatele Didier (care avea sa ocupe scaunul pontifical sub numele de Victor al III-lea, intre 1086 si 1087) a intreprins reconstruirea manastirii, dupa marturia textelor si indeosebi a cronicii abatiei, redactata de calugarul Leon din Ostia, el a adus artisti de la Constantinopol pentru a impodobi cu mozaicuri absida, arcul triumfal si atriumul bisericii principale si pentru a executa pardoselile. Biserica, tarnosita in anul 1071, si decorul ei disparusera cu mult inainte de bombardamentele din 1944 si 1945, in urma cutremurului de pamant din anul 1349 si a lucrarilor de restaurare care s-au intins din 1360 pana in secolul al XVIII-lea.

Se stie insa ca era o bazilica mare, prevazuta cu un transept si trei abside. Asa cum s-a intimplat adesea in bisericile fara cupola, Hristos fusese infatisat in absida principala, in tovarasia unor sfinti, dupa traditia bisericilor paleocrestine de la Roma.

Atriumul era decorat cu mozaicuri reprezentand scene din Vechiul si Noul Testament, probabil dupa modelele pe care mozaicarii le adusesera de la Constantinopol.

Nava centrala, colateralele si transeptul fusesera pictate, poate de artisti italieni, cu fresce reprezentand episoade fara indoiala din Noul Testament si din viata sfantului Benedict. Atat cat putem sa ne dam seama dupa indicatiile destul de sumare din texte, se pare ca programele iconografice prescrise s-ar fi inspirat din acelea care fusesera realizate in San Pietro si in San Paolo fuori le mura, de la Roma. Dupa spusele lui Leon din Ostia, artistii veniti de la Constantinopol initiara novicii manastirii in prelucrarea aurului, argintului, bronzului, fierului, sticlei, fildesului, lemnului si pietrei.

Aceasta arta compozita de la Montecassino, in care se contopeau aporturile bizantine si traditiile italiene, s-a raspandit in toata Italia meridionala. Ea a ajuns de asemenea in Italia centrala si septentrionala prin mijlocirea manastirilor apartinind acestui ordin.

Influentele bizantine sunt foarte limpezi in decorul pictat al bazilicii Sant'Angelo in Formis, care a fost reconstruita de Didier incepand din anul 1072. Situata la citiva kilometri de Capua, biserica isi datoreaza numele faptului ca este consacrata sfantului arhanghel Mihail si ca se afla nu departe de ruinele unor apeducte (in latina vulgara formae). In absida principala, tema lui Hristos asezat pe un tron incrustat cu nestemate si facand gestul grec al binecuvantarii, deasupra unei frize cuprinzand arhanghelii Mihail Gavriil si Rafail, este imprumutata de la Bizant, imprejurarile locale explica prezenta, de o parte si de alta a arhanghelilor, a sfantului Benedict si a lui Didier, in calitate de ctitor, tinind chivotul bisericii. Tot din lumea bizantina provin si Fecioara bust cu Pruncul in brate si, dedesubt, cele sase figuri de sfinti in picioare, separate prin arbori, din absida de sud.

Scenele din Noul Testament care se desfasoara in nava centrala si cele din Vechiul Testament din colaterale, precum si Judecata de Apoi pe peretele vest, sunt net imitate dupa modele bizantine. Stilul acestor picturi, in care s-a putut deslusi maniera a cel putin cinci mesteri de valoare inegala, datoreaza Bizantului un rest de maretie hieratica, gustul pentru o anumita somptuozitate, simtul armoniei si al echilibrului in compozitie, impasibilitatea figurii lui Hristos, regularitatea ritmului prin repetarea gesturilor si atitudinilor.

Dar el poarta si pecetea unor inovatii aduse de mesterii din partea locului, care indrageau realismul si miscarea. inclinati spre o anume forma de expresionism, acesti pictori intaresc tonurile, accentueaza contrastele intre valorile luminoase si valorile intunecate, asaza pe obraji pete uniforme de cinabru. Vigoarea cu care sunt desenate contururile figurilor, cutele vesmintelor sau trasaturile chipurilor are menirea sa compenseze absenta unui model veritabil. Energica stilizare a desenului nu este totdeauna ferita de uscaciunea usor stereotipa.

In schimb, este aproape sigur ca artisti bizantini sau, cel putin, unii mesteri formati in maniera atelierelor de la Constantinopol au pictat - probabil in cursul celei de-a doua jumatati a secolului al XII-lea - in pronaosul care fusese adaugat, figura pana la briu a arhanghelului Mihail, in costum imperial, si a Fecioarei invesmantate in imparateasa bizantina, pe care o sutin doi ingeri zburatori (ingerul din dreapta a fost in intregime refacut in secolul al XVII-lea). Eleganta semeata si senina a figurilor, puritatea fizionomiilor, abundenta decorativa a vesmintelor nu lasa nici o indoiala asupra originii constantinopolitane a acestui stil.

C. Delvoye

.

10 Iunie 2008

Vizualizari: 2106

Voteaza:

Montecassino si Sant' Angelo in Formis 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact