Rostul si randuiala

Rostul si randuiala

Pentru omul zilelor noastre, din al carui vocabular sunt nelipsite zi de zi cuvintele "mall", "facebook", "shopping", cuvinte precum "rost", "fire", "randuiala", par sa nu mai insemne nimic. Din acest motiv, el renunta nu numai sa le foloseasca, ci si sa le mai acorde importanta.

Acesta traieste drama celui mereu insetat nu de a fi, ci de a avea, fiind captiv al unui univers inchis, extrem de restrans. Este omul care nu-si mai poate gasi odihna in lucruri si in persoane pentru ca a pierdut sensul de dincolo de ele.

In acest caz, nu este de mirare de ce viata multora dintre noi se arata a fi fara rost si fara randuiala, atat timp cat nu-L mai traim pe Cel care a rostuit si care randuieste totul.

Rostul si ratiunile dumnezeiesti necreate

Cuvantul rost, care initial (in latina) inseamna "gura", a ajuns sa insemne la noi mult mai mult decat atat: este ordinea-temei, baza lucrurilor, finalitatea si totodata cauzalitatea lor. Potrivit lui Constantin Noica "rost a insemnat, probabil inca de timpuriu: intai ordinea, apoi modul de a-si intocmi viata, in fine sensul, intelesul, ratiunea". Ca ordine, organizare sau plan, rostul este ceea ce rezida in lume si o face posibila, cu alte cuvinte, se intemeiaza pe ratiunile sadite de Dumnezeu in creatie de la facerea ei.

Creatia are o rationalitate "naturala", intrinseca, manifestata in frumusetea, armonia si logica ei. Omul nu trebuie sa se opreasca la observarea acestei rationalitati "naturale" a creatiei, ci sa accepte existenta unui Creator al ei, a unei Ratiuni mai presus de creatie, care o ordoneaza si ii da sens deplin.

Exista, asadar, pentru toate elementele creatiei, "ratiuni" (gr. logoi) care le definesc. Ele sunt pentru credinta ortodoxa exprimari ale voii lui Dumnezeu prin care fiecare parte a creatiei exista, se manifesta in lume si isi implineste scopul pentru care a fost creata.

Contemplarea ratiunilor dumnezeiesti ale lumii materiale, intelese ca bune-voiri ale lui Dumnezeu, duce la cunoasterea si re-cunoasterea lui Dumnezeu Insusi, descoperit din diferitele elemente ale creatiei sale. Lumea este, astfel, o lectie permanenta pentru om, care este chemat sa vada in cartea naturii semnele prezentei vii a lui Dumnezeu. Calist Catafygiotul in Filocalia VIII, ne spune in acest sens: "El a facut, pe de o parte, mintea vazatoare, iar pe de alta, a semanat ale Sale in toate cele ce sunt, incat prin ele, ca prin niste deschizaturi, sa Se arate mintii intr-o lumina a intelegerii, cucerind-o, luminand-o si atragand-o spre Sine".

Creatia este, asadar, locul inalt al intalnirii dintre Dumnezeu si om. Prin lucrurile lumii si prin ratiunile lor, folosindu-se de o adevarata cunoastere, omul poate si trebuie sa vada, dupa masurile firii sale, pe Dumnezeu.

Randuiala si purtarea de grija a lui Dumnezeu

Daca rostul lumii tine de actul creator, randuiala trebuie inteleasa ca fiind legata de purtarea de grija a lui Dumnezeu fata de om si cele create.

Prin pronie, Dumnezeu nu numai pastreaza, dar si conduce lumea, care va primi o schimbare inspre mai bine. Sfantul Efrem Sirul scrie despre purtarea de grija a lui Dumnezeu si randuiala astfel: "Am vazut case si m-am gandit la gospodar. Am vazut lumea si am inteles pronia. Am vazut corabie fara carmaci, scufundandu-se. Am vazut faptele oamenilor neispravind nimic fara Dumnezeu, care le conduce. Am vazut cetati si republici deosebite in constitutia lor si am inteles ca toate exista prin randuiala lui Dumnezeu. Turma e de la pastor, iar cresterea tuturor pe pamant e de la Dumnezeu.

Sfantul Vasile cel Mare ne spune in acelasi sens: "Fara indoiala ca Dumnezeu randuieste faptele noastre mai bine decat am putea-o face noi insine".

Aceeasi credinta este prezenta si in viata taranului roman. Potrivit acestuia "lucrurile nu merg asa, la intamplare; orice lucru are o randuiala, si de e bine, si de e rau. Toate in lumea asta sunt randuite" (Ernest Bernea). Randuiala dumnezeiasca nu trebuie insa inteleasa ca predestinare.

Tot de randuiala dumnezeiasca tine intreaga iconomie a mantuirii (Intruparea, Moartea si Invierea lui Hristos).

Este gresit sa credem ca aceste cuvinte adanci, precum rost si randuiala, trebuie lasate numai in seama filosofilor si teologilor. Toti ne putem recunoaste in ele, in masura in care exprima felul nostru de a fi in lume. Insa, cu atat mai mult, ele exprima modul nostru de vietuire crestin, maniera in care ne raportam la Dumnezeu si la creatia Sa. Nu in ultimul rand, rostul si randuiala constituie cai catre cunoasterea lui Dumnezeu, scopul desavarsit al cunoasterii.

Radu Alexandru

01 Noiembrie 2012

Vizualizari: 7320

Voteaza:

Rostul si randuiala 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact