Despre taxele pentru biserica - un punct de vedere

Despre taxele pentru biserica - un punct de vedere Mareste imaginea.

Zilele trecute un post de televiziune promova o stire ca un preot din jud. Iasi ar fi conditionat oficierea slujbei de inmormantare de plata contributiei pentru biserica pe ultimii 13 ani.

Nici nu stiu cum sa incep acest articol! Si totusi il incep cu cuvintele Preasfintitului Vincentiu Episcopul Sloboziei si Calarasilor rostite la Conferinta preotilor din jud.

Calarasi in luna iunie a.c. “ Preotia este o jertfelnicie; cine se face preot cu gand de inavutire si-a gresit vocatia.” (am citat din memorie).

Sustin sigur ca atunci cand apare o neintelegere intre un preot si o familie din parohie niciodata cauza conflictului nu sunt banii. Este vorba de o alta neintelegere mai veche. Banii sunt folositi ca pretext de galceava. Nu cred ca exista preot in tara asta care sa pretinda bani unei familii cu adevarat lipsita de resurse materiale.

Sunt preot intr-o parohie din inima Baraganului de 32 de ani. Am crescut pe treptele manastirii Antim, am fost educat la biserica Domnita Balasa din Bucuresti si format ca preot de parintele Sofian si parintele profesor Bordasiu, am admirat mereu pe parintele Diaconescu de la biserica Zlatari care mi-a fost mentor. Slujesc in parohia mea cu toata dragostea “ urmand ce este placut lui Dumnezeu si oamenilor “ din toate puterile mele, atat cat pot. Fug de vicii, nu beau, nu fumez, am privit femeia ca pe fiica, sora sau mama mea, locuiesc in parohie, repar o biserica monument istoric trecand prin probleme de neimaginat si de necrezut, dar am un. pacat; tin foarte mult ca enoriasii parohiei mele sa-si plateasca contributia pentru biserica. Este singurul mod de a-si exprima multumirea fata de preotul lor.

Preotul este acela care trebuie sa judece daca o familie este sau nu sarmana. Taxele pentru serviciile religioase si contributia pentru biserica sunt fixate in fiecare parohie de catre Consiliul Parohial, nu de preot, atunci cand se intocmeste bugetul parohiei. Intr-adevar contributia este benevola pentru biserica, dar prin reciprocitate ar trebui ca si serviciile religioase ale preotului sa fie tot benevole.

Nu! Nu trebuie sa se ajunga aici. Credinciosul care se declara ortodox si solicita preotului un anumit serviciu trebuie sa fie constient ca biserica are greutatile ei financiare. Preotul nu are salariu integral de la stat, ci doar o contributie, restul completandu-se din incasari proprii.

Aud uneori intrebarea; ce face preotul pentru salariul primit de la stat? Savarseste in fiecare sambata si duminica precum si in sarbatori Sfanta Liturghie la biserica, spovedeste si impartaseste acasa la orice ora din zi si din noapte persoanele bolnave atunci cand i se solicita, sta in parohie si primeste acasa zilnic persoane cu diferite probleme (si chiar vin). Si cred ca nu este preot care in viata lui sa nu fi reparat sau pictat o biserica cel putin (neremunerat) sa nu fi construit sau reparat o casa parohiala.

Sunt mahnit ca activitatea unui preot este vanata cu camera ascunsa si datorita unui gest sau unei vorbe se pateaza uneori activitatea merituasa a unui preot. Preotul nu de putine ori este tratat “functionareste” si cand raspunde la fel printr-o intrebare “ce mai este gratis in tara asta ?” este blamat.

Poate gresim si noi preotii ca nu avem curajul sa recunoastem ca avem nevoie de taxe deoarece si biserica are cheltuieli ca orice institutie fara de care nu ar putea sa functioneze. Si eu la parohie platesc curent electric, somaj, sanatate, handicapati, sustinerea unitatilor ierarhic superioare, impozit, abonament tiparituri, etc. etc., suma ce depaseste 2500 lei lunar care trebuie “colectata” dintr-o parohie cu nici 300 de case.

Sunt preot, cum am scris, de 32 de ani in aceeasi parohie! Pun o intrebare retorica: “ Cum ma sfatuiti sa procedez cu o persoana care in cei 32 de ani nu a venit niciodata la biserica, nu a aprins o lumanare, nu m-a primit acasa cu Craciunul sau cu Botezul (iarna de Sfintele Sarbatori) doar intamplator cand il prindeam cu poarta descuiata?”
Am cautat sa stau de vorba cu familiile respective si in cursul anului. Mi-a fost imposibil. Mai nou am case de vacanta care stau cu poarta incuiata avand o educatie “ca la bloc”.

Consider ca sunt familii care in trecutul lor ori au avut vreo experienta neasteptata cu vreun preot sau vreo educatie neprincipiala fata de slujitorii Bisericii si de aici au urmat neintelegeri.

Scrie in Sfanta Scriptura: “De-ti va gresi tie fratele tau, mergi, mustra-l pe el intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai castigat pe fratele tau. Iar de nu te va asculta i-a cu tine inca unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca tot cuvantul. Si de nu-i va asculta pe ei, supune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si vames.” (Matei XVIII; 15-17). Aici Insusi Mantuitorul Hristos imi spune, si nu altcineva, ca un om la poarta caruia am batut 32 de ani, nu sa-i cer bani, ci sa Il vestesc pe Mantuitorul Hristos, si nu m-a ascultat, nu-mi spune sa-l iert si sa-mi fie ca un strain si vames. Preotul trebuie sa se jertfeasca dar si credinciosul trebuie sa se daruiasca pentru ca altfel degeaba pretindem sa ni se faca un botez gratuit pentru “o familie saraca” avand lant de aur la gat si camera de luat vederi in poseta.

Unde este jertfelnicia preotilor? Acolo unde este si calitatea credinciosilor!

Sunt culte carora credinciosilor dau zeciuiala, dar nu am auzit de vreun scandal de presa pe aceasta tema. Au credinciosi de o alta calitate ?
Preotul sa se fereasca de scandal de presa (cel mai destept cedeaza) dar si credinciosului sa-i fie rusine sa ajunga in situatia de conflict cu preotul din sat.

Vedem scandal la televizor ca se schimba un preot dintr-o parohie. E dreptul ierarhului sa o faca. Preotia inseamna ascultare. Ati vazut scandal de presa ca se schimba directorul vreunei scoli, sau seful de post, sau directorul vreunui spital ? Nu! Scandal la televizor ca preotul pretinde nu stiu cati bani pentru o cununie, iar eu am dat 700 de lei RON pentru o hartie eliberata de o institutie a statului, si 500 de lei RON pentru ca un expert sa-mi puna o stampila pe o expertiza. E drept cu factura si chitanta. Si preotul trebuie sa elibereze chitanta pentru toate sumele pretinse.

Inchei sustinand ca preotia este o jertfelnicie pentru Biserica dar si credinciosul trebuie sa aiba jertfelnicie pentru aceeasi Biserica al carei cap este Insusi Mantuitorul Hristos, “iar noi toti una suntem in numele Lui” dupa spusele Sf. Ap. Pavel.

Preot Nicolae Trusca
Parohia Negoiesti

.

Despre autor

Nicolae Trusca Nicolae Trusca

Senior editor
56 articole postate
Publica din 21 Martie 2010

19 August 2013

Vizualizari: 15936

Voteaza:

Despre taxele pentru biserica - un punct de vedere 4.50 / 5 din 8 voturi. 10 review utilizatori.

Comentarii (10)

  • Alice BirsasteanuPostat la 2014-04-18 06:50

    Multumim Parinte Nicolae Trusca pentru vorbele frumoase. Din pacate nu toti preotii gandesc asa ca dumneavoastra, unii chiar se comporta ca niste functionari. Ce parere aveti despre un preot care nu trece cu Botezul, Craciunul etc la o casa de unde nu a primit taxele anuale? Nu ar fi normal ca aici sa vina mai intai? Poate ca acesti oameni sunt oile ratacite ale turmei sale, poate au nevoie de ajutor sa inteleaga ce importanta e biserica in viata lor! Sa treaca de la o casa la alta ocolind casa cu pricina mi se pare foarte urat din partea preotului, si cunoscand foarte bine situatia va spun exact ca pricina galcevei e numai aceasta taxa neplatita! Daca preotul si-ar rupe 10 minute din timp pentru a trece si pe la aceasta casa, sa vorbeasca cu oamenii din familia respectiva, poate oamenii aceia ar incepe sa plateasca si taxa, nu credeti? dar din moment ce ei merg cu o coliva la Biserica, taxa pentru o coliva e de 25 lei(mi se pare enorm pentru niste oameni care traiesc la tara, dar nu comentez suma asta, nu asta e problema pe care o arat acum)si din fiecare coliva preotul opreste jumatate dupa slujba - vine un angajat de pe acolo si toarna intr-o galeata, la gramada, aproape jumatate din fiecare coliva - asta iar e un lucru pe care nu l-am inteles, ce se intampla cu galeata aia de coliva, pentru ca acolo obiceiul e sa nu te intorci cu coliva acasa, o imparti tuturor oamenilor cu cate te intalnesti). Cineva mi-a spus ca va fi data ca hrana la porci coliva aia, sper din tot sufletul ca nu are dreptate, dar mi s-ar parea mai normal sa fie impartita oamenilor pe strada, pentru ca taxa aia de 25 lei e suficienta pentru plata serviciului pe care l-a facut. Sper sa primesc niste lamuriri, pot spune ca am o greutate pe suflet, am simtit ca oamenii sunt jefuiti in Sfanta Biserica, lamuriti-ma va rog in aceste 2 probleme: daca preotul procedeaza corect cand ocoleste acea casa si ca are taxa fixa de 25 lei plus aproate jumatate de coliva la pomeniri? Probabil ma veti imdruma sa discut aceasta problema cu duhovnicul, dar credeti-ma, ar trebui sa dau amanunte, ar fi nepoliticos din partea mea sa n-o fac si nu vreau sa transform aceste ganduri ale mele intr-o vanatoare. Va multumesc

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-08-22 04:27

    Corect spus, sfinte parinte: "...am un PACAT: tin ca enoriasii sa-si plateasca contributia catre biserica...." lumea e din ce in ce mai saraca, aproape ca nu mai poate supravietui si, in contradictie cu toate astea sub numele "CATEDRALA NEAMULUI" se face un MALL, nicidecum o casa de rugaciune, inchinata Domnului! Credeti ca Dumnezeu vrea asa ceva? "AVETI GRIJA DE SARACI!"... "FIULE, DA-MI INIMA TA!".....pe astea ni le cere Domnul! Sunt crestin-ortodoxa (indraznesc sa spun) practicanta, nu sunt impotriva construirii de Sf. Biserici.....sunt insa indignata sa vad in multe sate, chiar orase, Biserici mancate de igrasie, cu gauri in acoperis, preotii cumpara lumanari din bani proprii, etc...dar acolo n-ajung sponsorii cu diferite interese, iar oamenii sunt saraci lipiti, pe cand in alte locuri (Manastiri cu bugete grase) sunt 3 Biserici, una langa alta! Cu tot respectul & multe pareri de rau....ma doare sa constat faptul ca opulenta, aroganta uneori, sau chiar ridicolul, au luat locul credintei, smereniei si iubirii aproapelui!!!! Din pacate, asta e cel mai puternic motiv ptr. care, in special tinerii fug la sectari si, nimanui nu-I pasa: atatea suflete pierdute.... Ce folos ca facem atatea Biserici, cand ele sunt goale???? Imi cer iertare tuturor care considera ca parerea mea e o ofensa adusa preotilor sau Sf. Biserici! Bunul D-zeu sa ne lumineze mintea & inimile!

  • Maria Stanciu Postat la 2013-08-21 15:29

    Părinte Nicolae, vă iubesc și vă respect! Aveti atata dreptate! Eu traesc intr-un oras mare, cosmopolit (sic!), dar m-a binecuvantat Dumnezeu sa cunosc oameni deosebiti, simpli si de o rara complexitate, dar cu adevarata credinta. Pentru acestia (bogati sau mai putin avuti) Biserica nu inseamna numai a primi, ci si a darui. Sunt modele pentru mine, asa cum este un adevarat model preotul care i-a adunat in jurul sau pe acesti oameni. Un om si un Preot adevarat care TRAIESTE credinta prin toatat viata sa. Din pacate, nu pot sa fiu de acord cu dvs, sfintite parinte, privind transferul (as aduga si caterisirea) unor preoti. Aici este un punct nevralgic. Un preot care isi vinde proprietatile pentru a ridica si sustine o biserica si o lucrare filantropica de amploare si ....este indepartat din parohie si preotie pentru aspecte care nu tin de moralitate, dogma sau canonica.... nu se incadreaza in delimitarea facuta de sfintia voastra. Pe de alta parte, sunt de acord cu dvs: intrebarea pe care ar trebui sa ne-o punem cu este "Ce face biserica / pentru noi?", ci "Ce facem noi pentru Biserica...de fapt, pentru Hristos, pentru noi insine, indirect?"

  • Lara-Maria SimionPostat la 2013-08-21 10:57

    Frumos raspuns parinte, Doamne-ajuta !

  • Nicolae Trusca Postat la 2013-08-21 07:27

    Pentru Florentina Mihai raspuns. 1. Biserica ajuta pe enoriasii intr-adevar saraci, dar nu-i poate intretine permanent (vezi programele sociale ale B.O.R. e gresala noastra ca nu le facem cunoscute). 2. Familiile cu multi copii sunt ajutate de preotii Bisericii dupa puterea financiara a parohiei respective. Preotul intai trebuie sa incaseze ca sa aiba fonduri pentru acte de caritate. Daca Biserica nu este ajutata, nu poate ajuta. 3. Batranii trebuie ajutati selectiv; cei care sunt parasiti sau nu au urmasi, neputinciosi si cu venituri mici... ca altfel si domnul Ion Iliescu este in varsta dar nu cred ca are nevoie de ajutorul material al Bisericii. (sunt rautacios; iertati-ma). 4. Cand spuneti ca Patriarhia ar trebui sa ne scuteasca de plata contributilor, este clar ca nu stapaniti temele financiare, ca parohiile platesc asigurarile sociale la bugetul statului. Faceti propunerea Guvernului. 5. Ca deveniti adepta sectelor pentru o sticla de ulei sau o haina, luati exemplul domnitorului Constantin Brancoveanu ca tot a fost amintit luna asta pe 16 august. Cu dragostea de tara, cu credinta stramosilor si cu limba neamului te nasti, nu le parasesti prin orice greutati ai trece prin viata, ca altfel eroii neamului au murit degeaba. Cu drag Nicolae Trusca, parohia Negoiesti.

  • Florentina Mihai Postat la 2013-08-21 04:42

    Din punctul meu de vedere Biserica ar trebui sa i ajute pe enoriasi saraci, pe familiile cu multi copii, pe cei batrani nu invers. Taxele de care spuneti ar trebui platite de Patriarhie sau ar trebui sa fiti scutiti de plata contributiilor. Din cauza faptului ca familiile nevoiase nu sunt ajutate de preoti si de comunitate, acestea ajung sa fie adeptele sectelor.

  • stan anca-ileanaPostat la 2013-08-20 06:48

    Din fericire exista preoti care sunt preoti datorita credintei lor, si preoti care fac bine, care isi pun casa la dispozitia nevoiasilor, care hranesc copii saraci si carora li se reproseaza ca nu fac mai mult, desi comunitatea nu face nimic sa il ajute pe acel preot si pe preoteasa. daca parintele cere, de ce cere?! de ce sunt eu dator sa ajunt un copil lesinat de foame in Noaptea Sfintei Invieri in Sfanta Biserica? N-am nici o datorie sa fac asta. Daca cumva, cineva din comunitate afla ca acel preot hraneste din buzunarul lui si al familiei sale (desi poate are copii mici, preoteasa insarcinata...etc..) atunci ne rasculam din nou si consideram ca ne-a ignorat necerandu-ne parerea cu privire la ceea ce face. ne-am inrait, ne-am departat de Dumnezeu si de Biserica. Mergeti intr-o scoala oarecare, intr-o clasa si veti vedea cum sunt marginalizati copii care sunt nevoiasi, iar daca mai si merg la Biserica...apoi sa te tot tii badjocura, iar noi ...cei "mari", inchidem ochii si adancim prin nepasarea noastra suferinta mai ales a copiilor, care deja pornesc in viata cu un handicap grav si anume acel al neputintei materiale...pentru ca suntem intr-o societate de consum, nu? acel leu pe care copilul meu il da la Sf Liturghie...probabil ca acel leu se transforma intr-o paine care preotul o va cumpara si va hrani un copil nevoias. ca sunt si alte categorii de preoti....este adevarat, dar nu avem noi putinta sa ii judecam.

  • Claudia Mihaela GheorghePostat la 2013-08-20 05:20

    Din pacate mentalitatea oamenilor este foarte greu de schimbat parinte. Ei au convingerea ca totul li se cuvine si nu trebuie sa dea nimic in schimb. Foarte multi au convingerea ca biserica este o institutie a statului si totul vine pe tava, de la stat, ei neavand nici un interes sa ofere cel mai mic ajutor. Oamenii se roaga Domnului pentru indeplinirea unor dorinte si atunci cand acestea sunt indeplinite acestia uita sa-I multumeasca. Cum putem fi recunoscatori si cum putem multumi Domnului daca noi nu ne ingrijim de casa Lui?

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-08-19 15:30

    Cand il iubim pe Dumnezeu, facem totul cu dragoste. Viata ne da, doar ce dam. Sa nu asteptam sa dam urat si sa primim frumos, caci nu avem nici o sansa. Cand avem dragoste de Dumnezeu, vedem si preotii si biserica, ca pe niste comori, daruite noua pacatosilor, de Bunul Dumnezeu, fara de care nu putem avea mantuire! Amin

  • Luca IoanaPostat la 2013-08-19 11:23

    ...nu ca de la crestin catre preot,ci numai de la om la om:lasand televiziunea la o parte, va spun ca nu mai exista cu adevarat pastori carora sa le pese de turma lor-dacat putini,un soi rar despre care auzi ca s-ar mai gasi,dar de aflat,nu poate fi vorba.Am intalnit in copilarie asemenea parinti,si hatri si sfinti :);si mai citesc arar cu bucurie,ce-asterne un bun preot pe hartie,gandind atunci ca 'ntre cuvant,suflet si fapta,biserica si omenie,duhovnicesti ne pot fi toate.Si totusi...intre preot si pasare,cine se afla mai aproape de cer?Tanjeste mintea sa afle raspuns,din cotlon in cotlon,pribeaga prin atata amar de istorii,prin sangele celor ce mi-s tarana si oase,'ntre randuri de carbuni.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE