Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii

Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii


Am alaturat cei doi termeni din titlu nu pentru a-i opune, ci pentru a evidentia cateva aspecte ale raportului dintre Biserica si mass-media. Bineinteles ca problema acestui raport presupune o dezbatere pe mai multe nivele, intrucat Biserica si media reprezinta mai mult decat domenii sau institutii. Putem vorbi despre domeniul eclesial si despre cel mediatic, despre institutia eclesiala si despre institutii media. Insa, datorita complexitatii problematicii, este omniprezent riscul discursului unilateral si insuficienta o atare abordare, eludand termeni esentiali de ambele parti. De aici, superficialitatea si neintelegerea, exagerarea tendentioasa a contrastelor si punctelor de incompatibilitate, pana la diabolizare, sau, dimpotriva, asimilarea irationala generatoare de confuzie.



La noi, de cele mai multe ori, dezbaterea a fost condusa catre nivelul institutional: la un pol al discutiei, institutia Bisericii Ortodoxe Romane, iar la celalalt, institutiile media romanesti. Or, analiza mea are in vedere, pe de o parte, Biserica, sub aspect comunional, asadar nu doar institutional, ci prioritar existential, iar pe de alta, domeniul mass-media, ca provocare culturala persistenta, ca spectru de constructie al mentalului curent. Am ales aceasta abordare, intrucat este imuna la reductionisme si la ambiguitate, pornind de la elementele originare si esentiale celor doua fenomene.

Fara a ignora incontestabila sa dimensiune institutionala - tributara pana la un punct institutionalizarii conjuncturale a crestinismului in evul bizantin -, raportarea la Biserica, conform spiritului acesteia, se face in termenii comuniunii de credinta si viata, realizata in concretetea relatiilor dintre membrii fiecarei comunitati crestine, solidara la randu-i crezului si experientei tuturor celorlalte comunitati ecle-siale. Biserica se constituie comunional, asa incat resorturile comunicarii sunt apanajul puterii de comuniune, ale harului Mantuitorului impartasit comunitatii in reteaua legaturilor membrilor ei. Aceasta este experienta comunicarii in Hristos si in Biserica, experienta organizata dupa legea/dinamica harului/comuniunii ad intra, dar si ad extra. Comunicarea se concentreaza pe relatia cu Dumnezeu si intre membrii comunitatii, insa nu gregar, ci in perspectiva unificarii pe toate registrele realitatii, altfel spus, actualizand orice posibilitate comunicationala.

Despre mass-media am afirmat supra ca, dincolo de forma sa institutionalizata - obiectul de prim plan al cercetarii stiintifice din domeniul comunicarii, fara ocultarea celorlalte tipuri de comunicare (cel putin din perspectiva J. J. van Cuilenburg, O. Scholten, G. W. Noomen, Stiinta comunicarii, Humanitas, 2004) -, se remarca anvergura culturala a fenomenului. In studiul introductiv al acestei lucrari, Tudor Olteanu observa ca institutiile media au rolul de a transfera informatia catre public, dar si de a construi si reconstrui realitatea pentru public. Din aceasta perspectiva, este evidenta capacitatea media de a structura mentalul curent. Insa, chiar daca aceasta capacitate depinde si de profesionalismul institutiilor media, forta impactului asupra vietii publice rezida in gestionarea unuia dintre principalele simboluri ale omului de azi: informatia.

La nivel institutional Biserica a reactionat pana la a-si impropria unele dintre mijloacele de comunicare publica actuale. Chiar daca, in 15 ani de libertate de opinie nu a reusit sa initieze un proiect in domeniul jurnalismului de genul celui propus de Teodor Baconsky in eseul Evanghelia si ziarul (cf. Ispita binelui. Eseuri despre urbanitatea credintei, Anastasia, 1999), Biserica Ortodoxa Romana a recuperat in domeniul Relatiilor Publice, Patriarhia Romana si majoritatea centrelor mitropolitane si eparhiale ortodoxe fiind reprezentate public de un Birou de presa. De asemenea, in sesiunea din vara acestui an Sfantul Sinod a hotarat: „apreciind necesitatea informarii corecte si transparente a opiniei publice asupra vietii si activitatii bisericesti, Centrele eparhiale vor infiinta, acolo unde nu exista, un Birou de presa incadrat cu un purtator de cuvant si personal corespunzator".

In imediata legatura cu aceasta institutionalizata punere la zi, Biserica are de meditat asupra naturii si valorificarii informatiei de catre media.
Nu pentru a incerca sa cenzureze si/sau sa manipuleze - verbe implicate in constructia mediatica a realitatii -, ci din simplul motiv ca, in cazul unui organism comunitar viu, adaptarea institutionalizata in domeniul mass-media necesita sustinerea dinspre criteriile specifice modului sau de a gandi si de a fi.

preot Nicolae-Cristian Cada

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 5807

Voteaza:

Biserica si Mass-Media de la comuniunea eclesiala la stiinta comunicarii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

biserica si mass media

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact