Verighetele, podoabe ale sufletului

Verighetele, podoabe ale sufletului

Prin acest articol ne propunem sa privim verighetele dincolo de metalul pretios din care sunt confectionate, de design si gramaj, aspecte la care se opresc adesea cei ce se pregatesc astazi pentru casatorie, subliniind mai ales rostul lor in cadrul Logodnei si in viata de familie.

Sunt verighetele simple bijuterii menite sa impodobeasca doar trupul sau insemne menite sa indice doar starea noastra civila in societate? Verighetele sunt mult mai mult decat atat.

Intrebuintarea inelelor sau a verighetelor la intemeierea unei casatorii nu este un obicei pur crestin, fiind anterior epocii crestine. Inelul era prezent si in ritualul iudaic al nuntii. Spre finalul ritualului mirele era cel care punea inel in dreapta miresei dupa care urma masa ceremoniala.

Ritualul crestin al nuntii s-a dezvoltat in timp. Primele rugaciuni legate de nunta care ni s-au pastrat sunt cele din Codexul Barberini, o varianta din sudul Italiei a Evhologhiului bizantin, datand din a doua jumatate a sec. al VIII-lea. Aceasta randuiala nu aminteste de inelele de logodna (care se puneau probabil doar in cadrul familial). Ca forma de pregatire a nuntii, predomina logodna civila, ce presupunea intelegerea dintre parintii mirilor, schimbul de daruri si punerea inelelor.

Punerea inelelor apare sporadic in randuielile liturgice din secolle VIII-XII, urmand a fi generalizata mai tarziu, cand avea sa apara o rugaciune speciala la Logodna, despre inel.

In prezent, doar logodna civila se face mai inainte, in cadru familial, in timp ce logodna religioasa este savarsita, in cele mai multe cazuri, odata cu Taina Cununiei (inaintea acesteia).

Tema principala a slujbei Logodnei este credinciosia, concretizata in schimbul de inele sau verighete intre cei doi miri. Desi exista mai multe traditii de schimbare a inelelor, in general, acest lucru se intampla astfel: preotul pune pe degetul mirelui inelul miresei, iar pe degetul miresei - pe cel al mirelui. Apoi nasul luand inelul de la mireasa il pune la mire, in timp ce nasa, luand inelul de la mire, il pune la mireasa. Repetand acest lucru inca de 2 ori (adica in total de 3 ori), inelele mirilor sunt puse in cele din urma pe degetul inelar al mainii drepte a mirilor. In Biserica Ortodoxa Romana, schimbarea inelelor consta, de regula, in schimbarea inelelor o singura data de pe mana dreapta, pe cea stanga.

Martor al acestei credinciosii marturisite este chemat a fi Dumnezeu insusi, Care fagaduieste binecuvantarea si sprijinul Sau, prin rugaciunile care se rostesc. O rupere a logodnei inseamna, in fond, nu numai o desconsiderare a cuvantului pe care cei doi miri si l-au dat unul altuia, ci si o respingere a fagaduintei pe care Dumnezeu o face celor doi, dupa ce acestia L-au chemat ca martor sau chezas.

Prezenta inelelor este interpretata de obicei, ca un semn al credinciosiei pe care si-o promit cei doi miri. Daca analizam rugaciunile logodnei, vom observa insa ca inelul este inteles ca semn al fagaduintei pe care Dumnezeu o face oamenilor, exemplele biblice mentionate aici (Iosif, proorocul Daniel, Tamara sau fiul risipitor) neavand o legatura cu casatoria:

"[...] Ca Tu, Doamne, ai aratat sa se dea logodire si sa se intareasca toate. Prin inel s‑a dat lui Iosif stapanirea in Egipt; prin inel s‑a preamarit Daniel in tara Babilonului; prin inel s‑a aratat adevarul Tamarei; prin inel Parintele nostru cel ceresc S‑a indurat spre fiul cel risipitor, cand a zis: dati inel in dreapta lui si, junghiind vitelul cel gras, mancand, sa ne veselim. Aceasta dreapta a Ta, Doamne, a intrarmat pe Moise in Marea Rosie, caci prin cuvantul Tau cel adevarat cerurile s‑au intarit si pamantul s‑a intemeiat. si dreapta robilor Tai sa se binecuvinteze cu cuvantul Tau cel puternic si cu bratul Tau cel inalt. insuti dar si acum, Stapane, binecuvinteaza aceasta punere a inelelor cu binecuvantarea cereasca, si ingerul Domnului sa mearga inaintea lor in toate zilele vietii lor."

In toate referintele, inelul este un semn al fagaduintei lui Dumnezeu facuta omului (nu insa neaparat legat de nunta): Iosif primeste inelul de la faraon ca semn al noii sale puteri (Fac. 41:42), iar in final, in parabola Fiului Risipitor, inelul este semnul cinstei redobandite din partea tatalui (Lc. 15;22).

Acestor patru exemple cu privire la inele, rugaciunea ii adauga simbolismul mainii drepte: Mana dreapta a lui Moise, a fost , de fapt, mana lui Dumnezeu, mai precis "puterea lui Dumnezeu”.

Intelegem de aici ca dragostea celor doi se poate implini si poate birui puterile vrasmasului si pacatului, numai avandu-L pe Dumnezeu drept chezas.

Logodna nu este o simpla conventie din moment ce implica nu doar fagaduinta reciproca a mirilor ci fagaduinta lor fata de Dumnezeu si pe cea a lui Dumnezeu fata de ei. Pentru acest motiv canonul 98 al Sinodului VI Eecumenic arata ca daca o femeie logodita cu un alt barbat care este inca in viata, se marita cu un alt barbat, cade sub osanda adulterului.

Canonistii bizantini care au scris comentarii la acest canon arata ca Logodna si Taina Nuntii sunt egale din punct de vedere al dreptului bisericesc.

De aceea, slujba logodnei nu trebuie privita ca un simplu angajament, ci ca ultim prag dinaintea implinirii iubirii celor doi prin binecuvantarea pe care Sfanta Taina a Cununiei o aduce in viata lor.

Verighetele constituie singurele insemne sensibile, palpabile, pe care sotii le primesc in Biserica in randuiala Logodnei si care trebuie sa ii insoteasca pana la mormant.

Taina Cununiei nu inceteaza cand parasim biserica dupa cum nici fagaduintele date si nici "ceea ce Dumnezeu a unit" nu cunosc sfarsitul in acel moment. Verighetele sunt acele insemne prin care mirii - vazandu-le reciproc - isi pot pastra vie constiinta faptului ca sunt chemati neincetat sa traiasca Cununia ca taina in "Hristos si in Biserica".

In concluzie, verighetele ne apar mai degraba ca podoabe ale sufletului, decat ca podoabe ale trupului, reprezentand un insemn al dragostei curate si credinciosiei dintre soti.

Din aceeasi perspectiva putem intelege si cuvintele Parintelui Arsenie Papacioc, care spunea ca verigheta arata "iubirea celuilalt catre celalalt, acea iubire care nu are nici inceput, nici sfarsit".

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

25 Mai 2016

Vizualizari: 28957

Voteaza:

Verighetele, podoabe ale sufletului 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact