Logodna

Logodna

Logodna este o randuiala care are loc inaintea Tainei Nuntii. Deoarece familia dispune de anumite drepturi si obligatii civile, s-a dispus ca, mai intai, sa se oficieze o inscriere in documentele Primariei locale, inscriere numita "logodna civila", iar, mai apoi, sa se oficieze randuiala bisericeasca numita "logodna religioasa", dupa care urmeaza Cununia-Nunta.

In sine, logodna este primul act prin care un barbat si o femeie arata, in mod public, dorinta lor sincera de a se uni inaintea lui Dumnezeu, prin Taina Nuntii. Din punct de vedere crestin, logodna civila nu are nici o valoare duhovniceasca, aceasta fiind o simpla procedura civila. Abia logodna religioasa are o incarcatura duhovniceasca, ea fiind savarsita inaintea lui Dumnezeu, in vederea primirii harului Duhului Sfant, prin Taina Cununiei.

Logodna religioasa si logodna civila

Logodna civila este intalnita inca din vremea romanilor, ea fiind consemnata in Dreptul roman. La randul ei, logodna religioasa este deosebit de veche, aceasta savarsindu-se intotdeauna in Biserica, inaintea preotului, mai inainte de Taina Nuntii. Logodna civila nu are nici o putere asupra celei religioase, aceasta din urma nefiind savarsita in mod obligatoriu de preot, pe seama celei dintai.

Din punct de vedere civil, logodna este consimtamantul liber si personal dintre un barbat si o femeie, dat dupa varsta de 18 ani, pentru a se casatori. Nici unul dintre cei doi nu trebuie sa fie logodit, in momentul incheierii logodnei civile, si nu trebuie sa fie rude (pana la gradul al patrulea). La randul ei, mai ales dupa Sinodul al VI-lea Ecumenic, logodna bisericeasca nu poate fi savarsita intre rude pana la gradul al saselea.

Exista deci doua "logodne", una civila, exprimata prin Codul civil, si alta religioasa, reglementata prin prevederile canonice. Daca logodna civila nu este obligatorie pentru incheierea casatoriei, din punct de vedere duhovnicesc, logodna religioasa este insa o conditie esentiala in primirea Tainei Cununiei.

Sfantul Andrei Saguna, intr-un compediu de Drept Canonic, publicat in anul 1868, spune ca logodna este "actul prin care persoanele casatorinde se declara inaintea preotului miresei, a parintilor sau a tutorilor si a rudeniilor lor pentru a se lua in casatorie". La randul sau, parintele Dumitru Staniloae, spune ca logodna este "fagaduinta ce si-o dau viitorii soti de a se uni in casatorie, fagaduinta binecuvantata si ea de preot".

Odata savarsita logodna religioasa, cei doi tineri sunt opriti a se mai logodi cu alte persoane, fiind indatorati moral spre a se casatori intre ei. Daca un barbat anuleaza logodna, casatorindu-se cu alta femeie decat cu logodnica lui, se considera ca este vorba de a doua nunta, prima fiind incalcata. Prin canonul 98 al Sinodului Ecumenic V-VI Trulan (691-692) se arata valoarea logodnei religioase, Sfintii Parinti hotarand: "Cel ce ia spre insotire de casatorie pe femeia logodita cu altul, traind inca logodnicul, sa fie pus sub invinuire de adulter." Acest canon sinodal este repetat intocmai si de Sfantul Ioan Postitorul, in canonul 22 al sau.

In intreaga Sfanta Scriptura, precum si in scrierile Sfintilor Parinti, logodnica este considerata drept femeie deplina a logodnicului. Astfel, potrivit canoanelor Bisericii Ortodoxe, logodna este obligatorie pentru cei care au incheiat-o, ea trebuind sa fie urmata de Taina Nuntii. Pentru evitarea unor consecinte neplacute la care s-ar expune logodnicii care, intre logodna si Cununie s-ar desparti, din diferite motive, in Biserica Ortodoxa s-a hotarat ca preotii sa nu mai savarseasca logodna religioasa separat de Taina Nuntii, ci numai odata cu aceasta.

Dupa logodna religioasa, cei doi tineri sunt datori a petrece inca in curatie, fara a se uni trupeste, pana la savarsirea Tainei Nuntii. Sfantul Vasile cel Mare, in canonul 69, interzice unirea trupeasca dintre logodnici, pana in ziua Nuntii, zicand: "Citetul, daca s-ar impreuna cu logodnica sa, mai inainte de Nunta, un an fiind oprit, se va primi spre a citi, ramanand neinaintat; iar impreunandu-se pe ascuns, fara logodna, va inceta din slujba. Asemenea si slujitorul bisericesc." Desi acest canon se refera la slujitorii bisericesti, el ii priveste, in aceeasi masura, si pe crestinii de rand.

La randul sau, in canonul 25, Sfantul Ioan Postitorul spune: "Cel ce desfraneaza cu logodnica, dupa Vasile cel Mare, se exclude de la Impartasanie pe 11 ani; noi zicem ca pe doi ani, daca in fiecare zi, dupa ceasul al noualea, mananca mancare uscata si face in fiecare zi 300 de metanii. Dar neglijand sa faca aceasta, va indeplini anii hotarati de Parinti." Asprimea canoanelor, avand mai ales un rol penitential si de trezire a constiintelor adormite, vrea sa ne faca atenti asupra faptului ca logodna nu tine loc de Cununie.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2012

Vizualizari: 50594

Voteaza:

Logodna 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Alina DragomirPostat la 2012-07-13 18:03

    In realitate, insa, nu se intampla mai nimic din cele scrise de dvs. Este regretabil, dar aceasta este situatia. Vorbesc din proprie experienta, nu din auzite sau citite. Doamne ajuta!

  • Marcu AdrianPostat la 2012-07-13 13:51

    Interesant ! Felicitari !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact