Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim

Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim Mareste imaginea.

"Cel ce sade pe scaun de Heruvimi, si pe manz a sezut pentru noi, si apropiindu-se spre patima cea de bunavoie, astazi a auzit pe prunci strigand: Osana!" (Triodul, ed. a VIII-a, EIBMBOR, 1986)

Conducatorii lumii antice si-ar fi facut intrarea triumfala intr-un oras pe un cal de razboi. Iisus a intrat in Ierusalim pe un magarus. Supusa creatura, al carei caracter supus e facut mai evident in icoana prin capul sau plecat, era perfecta pentru un conducator fara arme, fara armura si fara armata. Felul Mantuitorului de a sedea pe o singura parte a magarusului contrasteaza de asemenea cu un imparat ce-si calareste bidiviul. Nu Cezar, ci regele Pacii intra in Sfanta Cetate. In aceasta se implineste o profetie de-a lui Zaharia: "Bucura-te foarte, tu, fiica Sionului, rosteste-te-n strigare, tu, fiica Ierusalimului: Iata, Imparatul tau vine la tine drept si EI insusi Mantuitor, bland si calare pe asin si pe manz tanar. "(Zaharia 9, 9)

Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim

Icoana este foarte simpla - Domnul si ucenicii Sai in stanga, oamenii ce II primesc in dreapta, salbaticie in spatele primului grup, cetatea imprejmuita in spatele celuilalt si un singur copac intre ei.Copacul are un dublu inteles. Fiindu-i retezate ramurile pentru a le pune la dispozitia multimii ca sa-L primeasca pe Mesia, sugereaza "copacul" din afara zidurilor cetatii pe care Mesia Cel respins va fi batut in cuie.

Bucuria primirii in cetate e sugerata de ramurile ridicate de palmier pe care oamenii le poarta, copii imprastiind haine pe cale (un semn al primirii imparatesti), si detaliul aditional, gasit adesea in icoane, a catorva copii ce taie ramuri din copac deasupra capului lui Hristos. In nici o alta icoana copii nu mai joaca un rol atat de important.Cauza principala a unei asemenea primiri oferite de multime, relateaza Evanghelistul loan, a fost minunea din Betania, Iisus inviind pe Lazar din morti. Cine daca nu mult asteptatul Mesia ar putea chema un cadavru inapoi la viata? Insa stim din aceeasi Evanghelie starea de frica in care erau ucenicii cand se apropiau de Ierusalim. "Sa mergem si noi [la Ierusalim]", a spus Toma celorlalti ucenici dupa ce nu l-a putut convinge pe Iisus sa nu se mai duca , "si sa murim cu El". (Ioan 11,16)

Icoana atrage atentia uneori la frica si ezitarea Apostolilor aratandu-L pe Hristos directionandu-si atentia nu spre Ierusalim si spre cei ce asteptau intrarea Sa cu atata fervoare, ci inapoi spre ucenicii Sai. Ii vedem ingramaditi unul in altul, iar unul dintre ei, de obicei Petru, este in dialog cu Domnul cu mana intinsa ca si cum ar face ultima rugaminte de avertizare Stapanului sau.Mana dreapta a lui Iisus este intinsa spre cetate cu un gest de binecuvantare in timp ce in stanga, un sul de hartie reprezinta autoritatea Sa si de asemenea cunostinta Sa despre ce se va intampla: multimea ce striga „Osana Fiul lui David!" va fi in curand multimea ce striga: "Rastigneste-L! Rastigveste-L!".

Jim Forest

Extras din lucrarea "Icoana in rugaciune", Editura Pro Vita

07 Aprilie 2014

Vizualizari: 2951

Voteaza:

Icoana Intrarii Domnului in Ierusalim 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE