Mormantul lui Iosif se afla in partea estica a vaii dintre muntii Garizim si Ebal, la o distanta de aproximativ 230 de metri mai inspre nord de Fantana lui Iacob, la marginea vestica a orasului Nablus, aproape de localitatea biblica Sichem.
Despre acest loc, in anul 1869, scriitorul Mark Twain, a scris: "Putine morminte din intreaga lume aduna la un loc atatea neamuri si atatea credinte, precum face acest mormant al lui Iosif. Samariteni si evrei, musulmani si crestini, toti vin in pelerinaj aici si il cinstesc."
Iosif a fost fiul cel mai iubit al patriarhului biblic Iacob. Iosif a adormit in Domnul pe cand era inca in Egipt. Potrivit cartii lui Iosua, trupul lui Iosif a fost adus din Egipt si inmormantat in apropiere de Sichem. "Oasele lui Iosif, pe care le adusesera fiii lui Israel din Egipt, le-au ingropat in Sichem, in partea de tarina pe care o cumparase Iacov de la fiii lui Hemor, tatal lui Sichem, cu o suta de arginti, si care cazuse de mostenire fiilor lui Iosif" (Iosua Navi 24, 32).
Mormantul lui Iosif este unul dintre cele mai sfinte pentru iudei, ei crezand ca aici, alaturi de Iosif, au fost inmormantati si cei doi fii ai sai, anume Efraim si Manase. Potrivit traditiei locului, acest loc este recunoscut drept loc de inmormantare al lui Iosif, de crestini, inca de la inceputul secolului al IV-lea. Samaritenii tin la sfintenia acestui loc inca din secolul al XI-lea.
In renumitul jurnal de calatorie "Itinerariul Burdigalenz" (333), citim: "Chiar la poalele muntelui se afla un loc numit Sichem. Aici se afla un mormant in care zace trupul lui Iosfi, in parcela de pamant pe care i-a daruit-o Iacov, tatal lui." Eusebiu de Cezareea, in lucrarea "Onomasticon", spune: "Sichem, orasul lui Iacov, acum parasit (sec.IV). Locul este asezat in suburbia de langa Neapolis. Acolo, mormantul lui Iosif se afla in apropiere."
Fericitul Ieronim (sec. V) aminteste despre o intentie a crestinilor de a lua trupul lui Iosif, spre a-l aduce in cetate, insa un stalp de foc a tasnit din mormant, speriindu-i. Mai apoi, samaritenii au acoperit mormantul cu pamant, la acesta ajungandu-se astfel foarte greu. Pelerinul crestin si arhidiaconul Teodosie (518-520), in lucrarea "Despre locurile din Tara Sfanta", spune: "Aproape de Fantana lui Iacov se afla ramasitele lui Iosif cel sfant."
In jurul anului 1171, calatorul persan al-Harawi s-a oprit si el la mormant, cu evlavie, ca si Benjamin din Tudela, care spune ca in acea vreme locul se afla in posesia samaritenilor. Menachem ben Peretz din Hebron (1215) scrie ca, in Sichem, a vazut mormantul lui Iosif, fiul lui Iacov, avand de o parte si de alta doua coloane de piatra, iar de jur-imprejur un zid mic de piatra.
Exista mai multe astfel de mentiuni evreiesti, precum cele ale lui Ishtori Haparchi (1320) si Gershom ben Asher (1550), care spun ca mormantul lui Iosif se afla in imediata apropiere a localitatii el-Balata. Ben Asher adauga ca, cei veniti in acest loc se rugau, deasupra mormantului, cu Psalmii 77, 80 si 81.
Musulmanii cinstesc si ei acest loc, insa pentru un alt motiv. Spre deosebire de evrei, de samariteni si de crestini, musulmanii sustin ca, in urma cu vreo doua-trei secole, aici a fost inmormantat un renumit cleric musulman, anume Sheikh Yussuf (Iosif) Dawiqat. Potrivit traditiei musulmane, personajul biblic Iosif a fost inmormantat in Hebron, aproape de Pestera Patriarhilor, unde se afla o constructie numita "Yussuf Kalah", adica "Castelul lui Iosif".
Incepand cu anul 1967, dupa ce Israelul a ocupat Malul Vestic, evreii au dominat jurisdictional asupra acestui loc. Din anul 1995 insa, cand Nablus a fost daruit inapoi autoritatilor palestiniene, mormantul lui Iosif a devenit un adevarat punct central al violentelor si al protestelor dintre arabi si evrei.
Mai multi soldati evrei au fost omorati in acest loc, iar in anul 2000, un grup de arabi a intors pe dos intregul loc. Ca urmare, statul Israel a interzis vizitele evreiesti in acest loc, locul ajungand in ruina. Datorita presiunilor unor grupuri de evrei insa, vizitele au continuat, dar mult mai rar si, intotdeauna, sub protectia armata IDF.
Teodor Danalache
-
8 zile de pelerinaj in Israel
Publicat in : Pelerinaje
-
Pelerinaj in Israel si Iordania
Publicat in : Pelerinaje
-
Pelerinaj in Israel
Publicat in : Pelerinaje
-
Pelerinaj in Israel
Publicat in : Pelerinaje
-
Pelerinaj in Israel si in Peninsula Sinai
Publicat in : Pelerinaje
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.