Invierea tanarului din Nain

Invierea tanarului din Nain

In duminica din data de 6 octombrie 2024, Biserica a randuit sa se citeasca pericopa evanghelica despre invierea fiului vaduvei din Nain (Luca 7, 11-17). Din aceasta Evanghelie aflam ca in timp ce Mantuitorul intra in cetatea Nain, un cortegiu funebru iesea din ea. De o parte avem multimea care Il urma pe Iisus, iar de cealalta, pe cei care se indreptau spre cimitir, spre a ingropa un tanar, singurul copil al unei vaduve. Este o intalnire a Vietii cu moartea. Cele doua multimi nu trec una pe langa alta, ci se opresc si se confrunta fara sa se infrunte, dupa cum marturisea IPS Bartolomeu Anania.

Hristos se apropie de mama mortului si ii spune: "Nu plange". Sigur, sunt cuvinte care ne mira, caci nu-i poti cere unei mame sa nu-si planga copilul. Ca expresie a iubirii indurerate, plansul e firesc. Mai mult, chiar Mantuitorul a plans cand l-a vazut pe prietenul sau Lazar, a patra zi dupa moarte: "Iisus plangea" (In. 11, 35). Si atunci ne intrebam de ce Mantuitorul plange, iar acestei mame ii spune sa nu planga? El plange pentru a ne arata ca a fost si om, nu doar Dumnezeu. Plange din mila pentru toata firea omeneasca, nu doar pentru acest tanar, ci pentru intreaga fire omeneasca intrata in stricaciune. Mamei insa ii cere sa nu planga pentru ca stia ca este la capatul puterilor sufletesti si nu dorea sa cada in deznadejde.

Pe de alta parte, stiind ca avea sa-l readuca la viata, ii spune mamei tanarului, ceea ce le-a spus femeilor mironosite, dupa ce El a inviat din morti: "Nu Ma plangeti". Asadar, intelesul ascuns este: Nu plange, caci de acum nu vei mai avea de ce plange si pe cine plange.

Sa nu uitam ca mama tanarului din Nain, plangea atat despartirea de fiul ei, dar se plangea si pe sine, caci ramanea fara singurul ei sprijin in viata.

Dupa ce Hristos i-a cerut mamei sa nu mai planga, S-a indreptat catre cel mort si i-a zis: "Tinere, tie iti zic, scoala-te!". In acel moment mortul a inviat, iar Hristos l-a redat viu mamei sale. Sfantul Evanghelist Luca spune ca Mantuitorul S-a atins cu mana de sicriul in care se afla tanarul mort. Explicatia data de Sfintii Parinti este aceea ca El putea sa-l ridice din moarte numai prin cuvant, dar a atins sicriul ca sa ne arate ca Trupul Sau este de viata facator. Asadar Trupul Domnului daruieste viata tuturor celor ce se impartasesc de el. E minunat. Mantuitorul se intalneste cu moartea si o preface in viata. Asta inseamna ca nimeni din cei ce se intalnesc cu Hristos, nu ramane cum a fost, ci se schimba, caci El este Cel ce a schimbat drumul care duce catre moarte in cale spre viata.

In incheiere, Evanghelia ne spune ca multimea vazand aceasta minune, preaslavea pe Dumnezeu, zicand: "Un proroc mare s-a ridicat intre noi".

Sa nu uitam ca prin aceasta inviere, Mantuitorul i-a intarit si pe ucenici ca El este Mesia. Sa ne aducem aminte ca Ioan a trimis doi ucenici catre Hristos sa-L intrebe: "Tu esti Cel ce va sa vina, sau sa asteptam pe altul?". Si acum le da raspunsul: "Duceti-va si spuneti lui Ioan ceea ce ati vazut si ati auzit". Nu le-a spus: "Eu sunt", sau "Nu sunt Eu", ci doar atat: "Duceti-va si spuneti lui Ioan ce ati vazut si ati auzit: Ca orbii vad, ca ologii umbla, leprosii se curata, surzii aud, mortii invie, saracilor li se binevesteste" (Luca 7, 22).

Un alt lucru pe care trebuie sa-l mentionam este ca Mantuitorul a respectat ca omul sa aiba parte de un sfarsit firesc al vietii. El nu a intervenit decat de trei ori in chip special, prin invierea fiicei lui Iair, a tanarului din Nain si a lui Lazar. De ce nu a inviat toti mortii? Pentru ca nu pentru acest lucru S-a intrupat. Dar a savarsit cele trei invieri pentru ca ele au o semnificatie spirituala, exprima invierea sufletului din diferite etape ale pacatului: invierea fiicei lui Iair, o copila, este chipul ridicarii din pacat a celui ce a inceput sa savarseasca pacatul, invierea tanarului din Nain, preinchipuie pe cel a intarit legatura cu pacatul, iar invierea lui Lazar mort de patru zile, il simbolizeaza pe cel ajuns mort sufleteste din cauza pacatului. Din aceste trei invieri trebuie sa retinem ca indiferent de stadiul in care se afla omul cazut in pacat, el se poate elibera de pacat cu ajutorul lui Hristos.

In concluzie, afirm ca nu moare nimeni murind, caci sufletul traieste si dupa moartea trupului. Iar la judecata de Apoi va fi chemat si trupul sa se bucure sau sa sufere vesnic, potrivit vietuirii de pe pamant.

Sa luam aminte la cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur: "Fii mai intelept si, la moartea altuia, invata-te a tremura pentru tine insuti; departeaza toata usuratatea mintii, cerceteaza faptele tale, indeparteaza toate pacatele tale si schimba purtarea ta spre mai bine... Ostasii in mijlocul pacii gandesc la razboi si se pregatesc, pentru ca atunci cand va izbucni, sa-si arate iscusinta castigata in vreme de pace".

Adrian Cocosila
 

Pe aceeaşi temă

01 Octombrie 2024

Vizualizari: 17939

Voteaza:

Invierea tanarului din Nain 5.00 / 5 din 8 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • costel popescu Postat la 2012-10-05 14:55

    In Axionul din Sambata Mare, atunci cand Trupul lui Hristos se afla in mormant, Mantuitorul simte ca Dumnezeu durerea mamei Lui si o alina: "Nu te tangui pentru Mine, maica, vazandu-ma zacand in groapa fara suflare. Caci voi invia si Ma voi preaslavi si voi inalta pe toti cei ce slavesc cinstita pomenirea ta".

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact