Sfantul Ioan Botezatorul in iconografie

Sfantul Ioan Botezatorul in iconografie


Sfantul Ioan Botezatorul in iconografie

Alaturi de chipul lui Hristos si de cel al Maicii Domnului, chipul Sfantului Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului ocupa un loc important in iconografia traditionali ortodoxa. Importanta care i se acorda se bazeaza pe ceea ce se spune despre el in Sfintele Evanghelii, in special de catre Hristos insusi: " mai mult decat un proroc. Ca este acela despre care s-a scris: "Iata, Eu trimit inaintea fetei Tale pe ingerul Meu, care va pregati calea Ta inaintea Ta". Adevarat graiesc voua: nu s-a ridicat intre cei nascuti din femei mai mare decat Ioan Botezatorul" (Mt. 11,9-11).

Pe iconostas, langa icoana lui Hristos, se afla intotdeauna o icoana mare care il infatiseaza. Cateodata este asezata langa icoana Maicii Domnului cu Pruncul. Atunci cand iconostasul are un al doilea registru de icoane, mai mici decat cele din registrul inferior, aranjate sub forma unei Deisis extinse, Botezatorul Domnului este si acolo reprezentat. Deasupra usilor imparatesti se afla o Deisis mica sau Trimorphon, cu Hristos in centru, incadrat de Maica Domnului, in dreapta Lui, si de Sfantul Ioan Botezatorul, in stanga, amandoi intorsi spre El in rugaciune. In dreapta si in stanga icoanei Deisis restranse se afla cate sase icoane ale Sfintilor Apostoli intorsi spre Hristos, formand astfel o Deisis largita.

Deisis

Sfantul Ioan Botezatorul mai apare in doua icoane ale celor douasprezece praznice imparatesti, pe suport sau murale: in icoana Botezului Domnului si in cea a Invierii sau a Pogorarii la iad. In prima icoana este infatisat stand pe malul Iordanului, botezandu-L pe Hristos, iar in cea de a doua apare adesea impreuna cu alte figuri ale Vechiului Testament, cum ar fi dreptul Abel si regii-proroci David si Solomon. Uneori este zugravit singur intr-un loc adecvat. Astfel, in Biserica din Daphni de langa Atena este reprezentat in conca pronaosului (prothesis). Daca biserica are turla, iar cupola este impodobita cu mozaicuri sau picturi murale. Sfantul Ioan Botezatorul este inclus in spatiul circular aflat in imediata apropiere a cercului care il inconjoara pe Hristos-Pantocrator, alaturi de sfintii ingeri si chiar de Maica Domnului. In acest spatiu, el se afla in partea de vest, Maica Domnului spre rasarit, iar ingerii intre ei. Toti sunt reprezentati in picioare, cu aureole.

Botezul Domnului          Invierea Domnului

Functional, icoana Sfantului Ioan Botezatorul din partea inferioara a iconostasului este cea mai importanta. Este zugravita la dimensiuni mari, aproape de comunitatea credinciosilor, poate fi vazuta clar de inchinatori atunci cand privesc drept spre zona usilor imparatesti - unde apar preotii slujitori - si se pot apropia de ea si o pot saruta. Aici se foloseste unul dintre cele doua tipuri de reprezentari analizate in continuare.

Sfantul Ioan Inaintemergatorul - tipul timpuriu de reprezentare

Tipul cel mai vechi de reprezentare a Sfantului Ioan Botezatorul de la iconostas, care se mai foloseste inca, il infatiseaza bust, intors spre dreapta, catre Hristos (a carui icoana se afla asezata langa a lui), cu mainile intinse spre El in rugaciune.

Una dintre cele mai vechi reprezentari de acest fel este o icoana din secolul al XV-lea aflata la Manastirea Vatoped. Aici, Sfantul Ioan Botezatorul este intors spre dreapta, reprezentat trei sferturi. Ochii si mainile sale exprima o stare de liniste in rugaciune si de forta launtrica. Parul este lung, in smocuri. Trupul este in intregime invesmantat.

Sfantul Ioan Botezatorul

Inscriptia acestei icoane, "Sfantul Ioan Inaintemergatorul", este impartita in doua si scrisa aproape de mijlocul icoanei; primul articol si cele doua cuvinte de dupa el sunt inscriptionate in dreapta sfantului; al doilea articol si cuvantul care ii urmeaza, deasupra umarului stang.

Nu se stie cand a aparut acest arhetip. Printre cele mai insemnate reprezentari bust, fara aripi, ale Sfantului Ioan Botezatorul sunt mozaicul din Biserica Hosios Lukas din Beoria (cca 1000) si cea din Biserica Daphni de langa Atena (cea 1100).

Sfantul Ioan Inaintemergatorul - tipul tarziu de reprezentare

Sfantul Ioan Botezatorul este reprezentat intreg, cu aripi, astfel: inalt, foarte slab, cu brate si picioare foarte subtiri, cu capul descoperit, cu parul lung, revarsat in smocuri pe spate si peste umeri si cu un chip care exprima credinta puternica, un caracter darz si smerenie. Poarta o tunica verde de culoarea maslinei si o mantie cafenie care lasa sa se vada un brat gol pana la umar si amandoua picioarele de la genunchi in jos. Sta in picioare intre doua creste pietroase, cu fata si trupul intoarse spre dreapta, spre Hristos, Care apare in coltul din stanga sus al icoanei, iesind din ceruri si binecuvantandu-l. Mana dreapta a Sfantului Ioan Botezatorul sta intinsa in gest de binecuvantare, iar cu stanga tine un filacter desfasurat si o cruce lunga, foarte subtire. Pe filacter scrie, cu litere mari:

"Iata, Fiule al lui Dumnezeu, ce patimesc cei ce vadesc oamenilor pacatele lor, celor ce nu-si recunosc greseala. Iata capul meu: Irod l-a taiat".

In coltul din stanga jos se vede capul Botezatorului pe o tipsie; iar in spatele picioarelor sale se afla o secure, la radacina unui trunchi de copac, aproape de pamant.

Icoana Sfantului Ioan Botezatorul

Aceasta icoana a Sfantului Ioan Botezatorul are fundament scripturistic, Este infatisat cu aripi, dupa cuvantul pe care l-a spus Iisus, ca a fost trimis inger de la Dumnezeu. Asa cum am observat mai sus cand am vorbit de Hristos ca "Inger de mare sfat", vantul grecesc pentru "vestitor" este angelos, acelasi cuvant utilizat in greceste pentru inger. In iconografie, ingerii sunt reprezentati cu aripi. Asa se explica de ce Sfantul Ioan Botezatorul are aripi. Faptul ca i s-a taiat capul la porunca lui Irod tetrarhul si a fost adus pe o tipsie este consemnat in Evanghelii (Mt. 14, 8, Mc. 6, 25, 28). Asadar, in icoana se regaseste capul sau pe tipsie. Securea de la trunchiul copacului apare chiar in cuvantul Sfantului. In timp ce propovaduia in pustia Iudeii, a spus: "Iata securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca in foc" (Mt. 3,10).

Inscriptia ambelor tipuri de icoane este: "Sfantul Ioan Inaintemergatorul". Cuvantul "Botezator" a fost lasat la o parte, pentru a scurta inscriptia - expresia "inaintemergatorul" este suficienta pentru a-l identifica pe Sfant.

Cea mai veche icoana cunoscuta a Sfantului Ioan Inaintemergatorul, intreg, cu aripi, se pastreaza in Serbia, la Areljie si dateaza de la sfarsitul secolului al XIII-lea. O alta icoana de acest fel, realizata un secol mai tarziu, este o miniatura dintr-o Psaltire sarbeasca, aflata la Munchen. Acest tip de reprezentare si-a gasit forma definitiva - dupa cum se stie - intr-o fresca din Paraclisul din Zoodichos Pighi din cetatea peloponeziana Geraki. Dateaza din 1431. Forma pe care a primit-o acest tip de reprezentare in acea icoana s-a pastrat de-a lungul intregii perioade de dominatie turca in Grecia si continua inca sa se foloseasca.

Constantinos Cavarnos

11 Mai 2012

Vizualizari: 24022

Voteaza:

Sfantul Ioan Botezatorul in iconografie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact