De la suferinta crucii, la crucea suferintei

De la suferinta crucii, la crucea suferintei

In zilele noastre se manifesta adesea tendinta de a confunda suferinta crucii cu crucea suferintei. Se intampla astfel deoarece cuvantul cruce este mai degraba asociat cu suferinta decat cu jertfa. Jertfa nu este straina de suferinta. Insa, in starea de jertfa intalnim mai mult decat simpla suferinta asumata. Altfel, aceasta nu ne-ar face decat sa fim resemnati in fata suferintei. In jertfa intalnim suferinta orientata spre un scop mai inalt, binecuvantat. Jertfa este un dar oferit unei alte persoane, un semn al iubirii jertfelnice. Din acest motiv jertfelnicia este aducatoare de bucurie duhovniceasca.

Mantuitorul a propovaduit celor ce cred in El purtarea crucii, indeosebi a suferintelor fizice si morale, a renuntarilor si sacrificiilor de tot felul: “Oricine vrea sa vina dupa mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi urmeze Mie” (Mc. 8,34) sau “Sa-si ia crucea in fiecare zi si sa-mi urmeze Mie” (Lc. 9, 23).

Fiecare dintre noi avem “propria cruce” in viata si mai ales in vietuirea in Hristos si cu El, urmandu-L.

“Crucea neputincioasa”

Nu orice suferinta este mantuitoare deoarece nu orice suferinta este o asumare si o purtare a Crucii in Hristos. Exemplul concret il avem in cazul celor doi talhari rastigniti alaturi de Hristos, unul de-a dreapta si unul de-a stanga. Dintre ei numai unul a auzit “Astazi vei fi cu mine in rai”. Cel care s-a rugat Mantuitorului:”Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta”.

Amandoi au impartit aceeasi suferinta a crucii, fiecare dintre ei aflandu-se la fel de aproape de Hristos. Unul insa s-a ales cu Imparatia, pe cand celalalt, a carui inima a ramas ferecata, cu suferinta vesnica. Crucea celui din urma s-a aratat neputincioasa pentru ca el n-a voit sa cheme numele lui Hristos in suferinta. Nu si-a asumat crucea suferintei, ramanand doar cu suferinta crucii.

Calea de la suferinta crucii la asumarea crucii suferintei in Hristos, suntem chemati a o urma fiecare dintre noi, pentru a putea da raspuns bun la Judecata, cu atat mai mult, cu cat Crucea nu este un semn si o realitate doar a vietii de aici, ci si a veacului viitor.

"Ultima Cruce”

Sfanta Cruce este unul din semnele (semnul Fiului Omului) care vor vesti a doua venire a Domnului si Mantuitorului pentru judecata: "Atunci se va arata pe cer semnul Fiului Omului si vor plange toate neamurile pamantului si vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere si cu slava multa (Matei 24, 30).

Fericitul Augustin spune ca "atunci se vor tangui si vor plange toate semintiile pamantului, vazand pe parasul lor Crucea. Caci Crucea ii va mustra pe ei si cu aratarea sa se va cunoaste pacatul lor si vor marturisi nebunia lor si robirea lor, dar fara de folos. ...Crucea care mai inainte era semn al dragostei si al pacii, nadejdea celor pacatosi, mangaierea celor scarbiti, scaparea celor deznadajduiti, atunci cand se va arata pe cer, va fi semn al tuturor pedepselor si ingrozirea tuturor paganilor si necredinciosilor, spaima infricosata a celor pacatosi spre pierzarea celor care au fost hulitori ai Crucii.”

Crucea este semn si al invierii mortilor, caci la aparitia ei pe norii cerului, insotind a doua venire a Domnului, la Parusia, vor invia toti mortii, din veac adormiti. De aceea, Crucea strajuieste si in cimitire la mormintele celor adormiti, in nadejdea invierii si a vietii vesnice.

Astfel, Crucea Domnului este nu numai hotarul dintre cele doua Testamente, ci si hotarul dintre lumea actuala, trecatoare, si cea vesnica, sau intre veacul de acum si intre cel ce va sa fie, Crucea insotind pe Domnul in vesnicie.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

16 Septembrie 2020

Vizualizari: 4967

Voteaza:

De la suferinta crucii, la crucea suferintei 4.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact