Paza celor cinci simturi

Paza celor cinci simturi

Cele cinci simturi ale trupului - vazul, auzul, mirosul, gustul si tactilul - au fost date omului, mai intai, pentru a se putea impartasi de bunatatea darurilor lui Dumnezeu, iar prin aceasta sa-L cunoasca pe El, care atat de mult isi iubeste faptura. Abia in al doilea rand, aceste simturi au fost facute pentru ca trupul, care este material, sa poata sa dobandeasca, prin ele, hrana, crestere si viata.

Paza celor cinci simturi

Mintea trebuie sa fie atintita neincetat spre Dumnezeu, iar fiecare simt trebuie sa devina un receptor al iubirii Lui celei fara de margini. Altfel, simturile ajung sa umble "pe la cotetele porcilor", precum spunea parintele Neonil Stefan, staretul de la Manastirea Frasinei, iar mintea si sufletul ajung roabe ale patimilor.

Cand un parau iese din albia lui, dupa o ploaie puternica, acesta taraste in curgerea lui orice ii iese in cale (pietre, lemne, pamant etc), iar cand se intoarce in albia lui, apele ii raman tulburi si pline de gunoaie. Tot asa, daca pentru o clipa nu mai priveste mintea spre Dumnezeu, organele simturilor se reped cu mare iuteala la lucrurile din jur si, tarand mintea prin priviri patimase, prin cuvinte de necinste si prin toata necuratia poftelor, se intorc inapoi si le baga pe toate in suflet, facindu-l pe acesta plin de toate chipurile urate.

Toata forma raului si toata inchipuirea cea pacatoasa intra in suflet prin mijlocirea si, totodata, cu ajutorul organelor simturilor. Daca aceste organe nu se vor inchide, atunci nu se vor inchide nici rautatile si nici patimile. Astfel, mintea trebuie sa se nevoiasca neincetat sa-si inchida organele simturilor sale, deoarece prin acestea intra pacatul in cetatea sufletului, ca si prin niste porti deschise.

Referindu-se la cele cinci simturi, Sfantul Grigorie Teologul spune: "Sa nu facem vreun hatar lesnicioaselor cai spre rautate si nici intrarilor pacatului." La randul sau, tot despre paza simturilor, Sfantul Isaac Sirul spune: "Caci vrajmasul sta, privind, pandind si asteptand, ziua si noaptea, inaintea ochilor nostri, si cerceteaza prin care intrare a simturilor noastre deschise lui poate sa intre. Iar apoi, ivindu-se o oarecare negrija in vreun simt, trimite vicleanul si nerusinatul caine sagetile lui."

Nu numai prin ochii cei curiosi se poate pofti in chip patimas cu inima, cum s-ar putea crede, ci si prin auz, miros, gust si pipait. Pentru acest lucru, Sfantul Grigorie Teologul a spus, catre o fecioara: "Sa fii fecioara si cu urechile, si cu vederea, si cu limba, caci pacatul pe toate le cuprinde." Aceste sfaturi nu sunt doar pentru monahi, ci si pentru toti crestinii din lume, care doresc a se curati de patimi si a dobandi viata cea vesnica.

De fapt, cei ce traiesc in lume sunt datori sa-si pazeasca simturile lor mai mult chiar decat pustnicii, care au parasit toate cele ale lumii. In acest sens, Avva Pavel spune: "Cei ce sunt departe de lume se aseamana cu cei ce se afla departe de prapastie si, chiar de s-ar trage de diavol, pana vor ajunge la ea, striga catre Dumnezeu, iar El vine si-i slobozeste. Dar cei ce se afla in lume se aseamana cu cei ce sunt langa prapastie si, cand se trag de diavol, nu apuca a striga catre Dumnezeu, ci indata se surpa in ea."

La randul sau, tot pentru cei ce traiesc in lume, Sfantul Vasile cel Mare spune: "Pentru dobandirea mantuirii, este nevoie de mai multa osteneala si paza, cata vreme traiesti in mijlocul curselor si al tariei puterilor razvratite, avand in jurul tau intaratarile pacatelor, care trezesc toate simturile tale, ziua si noaptea, catre dorinta lor."

Cel care vrea sa nu-i intre in suflet dulcetile cele necurate este dator sa-si pazeasca simturile prin rugaciune de toata vremea, pomenirea mortii si gandul la infricosata Judecata. Mintea trebuie sa stea ca un imparat, avand, drept ostasi, ganduri infricosatoare, pentru a pazi usile simturilor si a starui in oprirea vrajmasilor, ca nu cumva acestia sa intre inlauntru. Pentru ca, daca dusmanii nu vor putea intra inlauntru, razboiul si biruinta vor fi usoare, dar, daca vor intra, razboiul va fi greu, iar biruinta va fi indoielnica.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2016

Vizualizari: 8188

Voteaza:

Paza celor cinci simturi 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact