Sfantul Ioan de Rila - ocrotitorul Bulgariei

Sfantul Ioan de Rila - ocrotitorul Bulgariei Mareste imaginea.

Sfantul Ioan de Rila (cca. 867 - 946) este cunoscut ca ocrotitor al poporului bulgar si unul dintre cei mai reprezentativi sfinti ai Bisericii Ortodoxe Bulgare. Sfantul Ioan de Rila a fost unul dintre primii sfinti canonizati dupa increstinarea bulgarilor. Este atat intemeietorul monahismului bulgar cat si al primului asezamant monahal din Bulgaria, Manastirea Rila. Sfantul Ioan de Rila s-a nascut la anul 867 in Skrino, la poalele Muntelui Osogovo (Dupnitsa de astazi). A fost contemporan cu Boris I, cu fiul sau Vladimir, Tarul Simeon I cel Mare, si cu fiul celui din urma, Tarul Petru I.

Manastirea Rila

Initial pastor, la varsta de 25 de ani a ales sa-si traiasca viata in singuratate si rugaciune. Sfantul Ioan de Rila a trait in singuratate in mai multe locuri, inainte de a se duce in Muntii Rila, unde si-a petrecut restul vietii.  Sfantul Ioan de Rila era cunoscut, inca din timpul vietii, ca facator de minuni.  Vestea aceasta  s-a raspandit  cu usurinta in intreaga tara, ajungand pana in capitatla Imperiului Bulgar. Tarul Petru I a intreprins o calatorie de 120 km, pana in Muntii Rila, pentru a se intalni cu Sfantul Ioan si a lua povatuire duhovniceasca.

Sfantul Ioan de la Rila

Intalnirea lor este descrisa in detaliu intr-una din „Vietile” Sfantului precum si in "Testamentul" Sfantului Ioan. Dupa o lunga calatorie , Tarul Petru I a ajuns la locul unde se nevoia Sfantul Ioan, insa sfantul refuza sa-l intalneasca pe imparat in persoana. Imparatul a trimis un soldat pentru a-i oferi darurile pe care la adusese sfantului. Sfantul Ioan a pastrat numai o mica parte din mancare, si i-a inapoiat tot aurul si celelalte daruri de valoare, spunandu-i tarului ca nu calugarii au nevoie de aur, ci imparatii, pentru a putea apara tara si a-l oferi saracilor.

Cu putin inainte de moartea sa (18 august 946) Sfantul Ioan de Rila si-a scris "Testamentul" ce se pastrea za pna in zilele noastre. La putin timp dupa moartea sa, moastele sale , facatoare de minuni, au fost mutate in Sofia, in timpul lui Petru I. Dupa ce regele maghiar Bella II a cucerit Sofia in 1183, moastele Sfantul Ioan de Rila au fost trimise in capitala Ungariei, Esztergom, unde au ramas timp de 4 ani, pana in 1187, cand au fost readuse in Sofia.

Sfantul Ioan de la Rila          Sfantul Ioan de la Rila

In anul 1194, Tarul Ivan Asen I a ordonat ca moastele Sfantului sa fie mutate in Veliko Tarnovo, noua capitala. Supravietuind cuceririi turcesti a orasului din 1393, au fost inapoiate Manastirii Rila in anul 1469 cu permisiunea Sultanului Murad II.

Sfantul Ioan de la Rila

Sfantul Ioan de Rila este reprezentat pe reversul monedei bulgare de o leva incepand cu anul 2002. Este praznuit pe 18 august si pe 19 octombrie.

Tot in aceasta zi sunt pomeniti:

- Sfintii Mucenici Flor si Lavru;
- Sfintii Mucenici Ermi, Serapion si Polien;
- Sfanta Mucenita Iuliani (Iuliana);
- Sfantul Mucenic Leon;
- Sfintii patru sihastri, care in pustiu cu pace s-au savarsit;
- Patriarhii Constantinopolului: Ioan si Gheorghe;
- Sfintii Barnabas si Sofronie;
- Sfantul Arsenie cel Nou, din Paros;

Tot in aceasta zi cinstim in mod deosebit Icoana Maicii Domnului "Izbavitoarea de cancer" - Pantanassa

Maine, 19 august, facem pomenirea Sfantului Mucenic Andrei Stratilat.

Citeste si articolul Sfantul Ioan de la Rila, preluat din cartea Sfantul Ioan de Rila, facatorul de minuni. Viata, testamentul, acatistul, Editura Sophia, Bucuresti, 2010

Sursa:CrestinOrtodox.ro

Calendar Ortodox

Pe aceeaşi temă

19 Octombrie 2015

Vizualizari: 41576

Voteaza:

Sfantul Ioan de Rila - ocrotitorul Bulgariei 5.00 / 5 din 7 voturi. 7 review utilizatori.

Comentarii (7)

• Radu AlexandruPostat la 2016-08-18 09:31

Galina Vladimirova Bezenko­va, din Sofia, str. Boris I, nr. 151 (as­tăzi monahia Kasinia, din Mănăstirea Sfinții Ioachim și Ana, de lângă satul Bistrița-Sofia), relatează următoarele: În anul 1936 am slăbit foarte mult și m-am îmbolnăvit. În fiecare sea­ră aveam temperatură foarte ridicată. Așa că am fost constrânsă să-mi pară­sesc serviciul și să trăiesc în dureri, în tulburare, bolnavă, neavând nici un fel de ajutor, trebuind să-i port de grijă și mamei mele bătrâne. În această stare de deznădejde, într-o joi după-amia­ză am intrat în Biserica Sfântul Nico­lae din strada Caloian și am aprins o lumânare înaintea icoanei făcătoare de minuni a Sfântului Nicolae. Când am privit la dreapta mea, am văzut o icoa­nă mare, veche și ștearsă, a Sfântului Ioan de Rila. Înainte cu șase ani fuse­sem la Mănăstirea Rila (Bulgaria), unde primi­sem mare mângâiere duhovnicească. Amintindu-mi de aceasta, am mers la icoana, mi-am rezemat capul de ea și am spus: «Sfinte Ioane, sunt bolnavă, supărată, fără nici un fel de ajutor. Atât de mare bucurie am simțit atunci când am fost la tine! Te rog, fă să ajung fie și pentru puțină vreme la tine!» Spu­nând aceasta, i-am sărutat mâna și am ieșit. Nu aveam nici o nădejde în pu­terile mele că voi ajunge la Mănăstirea Rila, căci rămăsesem fără nici un ban. De la biserică am mers la o fami­lie evlavioasă ca să cer adresa schimo­nahului Casian de la Sfântul Munte, care de curând fusese la Sofia și po­posise la această familie. Oamenii îmi erau complet necunoscuți Am sunat. Servitoarea mi-a deschis și mi-a spus că stăpânul ei este plecat, iar stăpâna se odihnește. Când a auzit de boală, doamna m-a chemat la ea, pentru că se plictisea să stea singură, și a înce­put să se intereseze de viața mea. Eu i-am povestit ce era mai interesant și-mi amintesc că nu m-am plâns în mod deosebit de situația mea grea, în­să, presupun, am amintit de ea. Apoi am primit adresa și vroiam să-mi iau la revedere. Atunci femeia (Dumne­zeu să aiba mila de ea!) mi-a spus pe neașteptate: «Luni merg împreună cu soțul meu la Mănăstirea Rila. Te luam cu noi. Nu duce grijă de ceva.» Și, într-adevăr, luni am plecat cu ei la Mănăstirea Rila. Mi-a plătit biletul dus-întors. În mănăstire au închiriat o cameră separată pentru ei și o alta cu un singur pat pentru mine, pentru ca­re au platit mai mult de 100 de leva pe seară. Am stat la mănăstire 11 zile. M-am împărtășit, am mers la pustia sfântului, am baut apă din agheasma lui și în fiecare zi i-am sărutat mâna. Temperatura, slăbiciunea, boala - toa­te au dispărut definitiv. După ce m-am întors la Sofia am mers îndată la serviciu și întru toate am simțit ajutor și binecuvântare din partea Sfântului Ioan de Rila, marele făcător de minuni". Adeverirea celor scrise o întăresc cu semnătura mea: G. Bezenkova, Mănăstirea Rila, 3 septembrie 1949. (Minunile Sfântului Ioan de Rila, Editura Sophia)

• ioan ciolpanPostat la 2015-08-18 07:21

subscriu si eu pentru trecerea pe una din monede a chipului unui sfant de ex. Brancoveanu.

• Andrei PanaitPostat la 2014-08-18 13:37

"În anul 1938 am fost rugată de co­munitatea Bisericii Sfântul Nicolae să țin lista pentru biletul de grup la pele­rinajul de la Sfântul Ioan de Rila. A ve­nit la mine o fetiță cunoscută - Liud­mila Dimitrova, de 12 ani. Ea mi-a spus că bunica ei s-a trecut pe listă ca să meargă împreună cu comunitatea la Mănăstirea Rila și că ar vrea și ea foarte mult să meargă, dar că părinții ei nu sunt de acord. Fetița m-a rugat să vin la tatăl său și să intervin pen­tru ea. Am mers și l-am rugat să o lase pe fetiță să meargă la Mănăstirea Ri­la. Tatăl mi-a spus că în acel moment era strâmtorat cu banii și, în plus, vrea ca bunica să nu-și facă griji, refuzân­du-mă categoric. Liudmila a venit din nou la mine și m-a întrebat de răspunsul primit. I-am spus că am fost refuzată de tatăl ei și am sfătuit-o sa nu-l sâcâie mai mult. - Dar ce să fac acum? Vreau atăt de mult să merg la Mănăstirea Rila... La cine să mă duc, cine să-mi ajute? Poa­te numai Sfântul Ioan de Rila!, mi-a spus fetița. - Da, chiar dacă tatăl tău nu te-a înțeles, doar Sfântul Ioan poate să te ajute și nimeni altcineva. Roagă-te lui. Doar el poate să-ți împlinească dorin­ța, i-am răspuns. Am coborât apoi de pe perete o iconiță a Sfântului Ioan de Rila și i-am dat-o să se închine. - Sfinte Ioane, te rog, fă să vin la tine împreună cu ceilalți! Te rog, ajută-mă! Copila s-a rugat fierbinte și a săru­tat icoana. Apoi a plecat. Ziua următoare eu am scos bile­tul de grup, căci urma să plecăm di­mineața. Pentru Liudmila nu mai era nici o speranță, lista fiind închisă și biletul ștampilat. La ora nouă seara a venit la mine o femeie care era înscrisă și dăduse de­ja banii. Ea mi-a spus că în urmă cu o oră primise o telegramă de la Varna prin care era chemată să mearga îndată la mama ei, care se îmbolnăvise pe neașteptate și că iși cumpărase bilet pentru Varna. M-a întrebat da­că nu cumva ar fi posibil sa-și retragă banii din biletul de grup, însă aceasta era cu neputință, caci întreaga sumă fusese deja plătită. Și-a luat la revede­re și a plecat. La ora zece am mers la Liudmila și i-am spus să fie pregatită să mergem dimineața, deoarece biletul ei era plătit și locul asigurat. Drăgălașa copilă s-a bucurat tot timpul de faptul că Sfântul Ioan i-a împlinit rugăciunea sa sinceră." Adevărul celor de mai sus îl intăresc cu semnătura mea: G. Bezenkova, Mănăstirea Rila, 3 noiembrie 1949 (Minunile Sfântului Ioan de Rila, Editura Sophia, pp. 210-211)

• Sandu-Gabriel VasilePostat la 2011-10-19 20:34

Părinte Ioan, mare făcător de minuni, roagă-te Mântuitorului nostru Iisus Hristos, pentru noi, cei aflați în suferință. Slăvit fie numele tău în vecii vecilor. Amin.

• sonia andronic Postat la 2010-10-28 16:08

S-ar cuveni ca si noi sa punem pe o moneda chipul unui sfant, ca slava Domnului, avem atatia. De ce oare nimeni din cei care ne conduc nu se gandeste la asta? Stefan ce Mare sau Brancoveanu, de exemplu.

• IOLANDA MARIANA COTEANUPostat la 2010-08-18 19:35

frumos articol

• ELENA DPostat la 2010-08-18 12:16

Amin .

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.