Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

 

Biserica Ortodoxa Romana nu inscrisese pana acum catva timp, in calendarul si cultul ei, nici un sfant de origine romaneasca. Organizandu-se sub directa dependenta a Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, ea a primit, in cultul ei, sinaxarul si calendarul (lista sfin­tilor) din Biserica greceasca, in care se afla nu numai sfintii din epoca anterioara despartirii Bisericilor, care sunt cinstiti in toata Ortodoxia, ci si sfintii nationali si neomartirii greci, introdusi treptat in sinaxarele grecesti dupa marea schisma, si chiar o parte din cei bulgari, sarbi si rusi. Trebuie sa amintim ca:

 

a) In epoca persecutiilor religioase din primele patru secole ale erei noastre, crestinismul dunarean a dat o sumedenie de martiri si sfinti dintre stramosii nostri daco-romani din Tracia, Moesia si Dacia Traiana, dintre care unii sunt  si astazi pomeniti in sinaxarele orto­doxe ; amintim, de ex., pe mucenicii Dasius si Emilian Mar­turisitorul de la Durostorum (Silistra de azi), Chiril din Axiopolis (Cernavoda de azi), preotul Montanus cu sotia sa Maxima din Singidunum (Belgradul de azi), episcopul-misionar Nichita de Remesiana, mucenicii Nichita Romanul,  Sava Gotul, episcopii Bretanion (Vetranion) din sec. IV si Teotim al Tomisului, cei patru mucenici descoperiti  la Niculitel (Filippos, Attalos, Kamasis si Zoticos) s.a.

 

b)  Trecand apoi la epoca de dupa organizarea tarilor si a mitropo­liilor romanesti, documentele vorbesc despre  sfinti ca Leontie de la Radauti, facator de minuni, al carui trup zacea nestricat (intreg) in episcopia de la Radauti pe la inceputul  secolului   XVII, sau Vasile facatorul de minuni, de la manastirea Moldovita (secolele XV - XVI). In  cronici, in cantecele populare si in amintirea credinciosilor   din   preajma  locurilor pe unde au trait unii din marii nostri pustnici, se pastreaza amintirea  unor sfinti ca Ioan egumenul de la Prislop (din Silvas, sec. XVI), sau Daniil Sihastrul, contemporanul lui Stefan cel Mare, ingropat in manastirea Voronet. Mitropolitul Dosoftei al Moldovei (sec. XVI) enumera o seama de sfinti romani, cinstiti in vremea lui, ca Rafail de la Agapia, ca parintele Chiriac de la Bisericani, un alt Chiriac de la Tazlau, Epifanie de la Voronet, Partenie de la Agapia, Ioan de la Risca, Inocentie de la Pobrata si Eustatie.  Se  mai pastreaza  de  ase­menea, in popor sau in manastirile prin care au trait, amintirea sfantului Iosif de la Bisericani, a maicii Teodora de la Sihla (sec. XVIII), de care pomeneste si scriitorul C. Hogas   in insemnarile   sale   de   calatorii prin Muntii Neamtului, a cuviosului Antonie din Valcea (+ 1720), care a sihastrit intr-o pestera sapata de el insusi in  piatra, langa schitul Iezeru din preajma comunei  Cheia   (in   partile   valcene), a cuviosului Nifon de la schitul romanesc Prodromul idin Sf. Munte s.a.

 

c)  Pe alti romani cu viata sfanta i-au venerat popoarele vecine, care i-au cinstit ca sfinti inaintea noastra. Astfel, la bulgari si la sarbi e cinstita, inca din sec. XIV, Sfanta Teofana (Tofana), pe numele ei de botez Teodora (Todora), fiica domnitorului Tarii Romanesti Basarab I (sec. XIV) si mama tarilor bulgari Sratimir si Mihail Asen, care a fost casatorita cu tarul bulgar Ivan Alexandru din Tarnovo (sec. XIV) si apoi s-a calugarit (dupa 1352) intr-o manastire de langa  Vidin. Un neomartir originar din Valahia (Tara Romaneasca), martirizat de turci la Constantinopol (+ 12 mai 1662), si anume Sfantul Ioan Valahul (Romanul), era cinstit de multa vreme in Biserica greceasca, dar numele lui a fost trecut in sinaxarul zilei de 12 mai din Mineiul romanesc pe aceasta luna, abia din secolul trecut. Necunoscut a ramas la noi si ieroschimonahul moldo­vean Antipa din Calopodesti, din secolul trecut, care a calugarit in Mol­dova, in Muntenia si la Athos, apoi s-a asezat in manastirea ruseasca Valaam, unde a murit la 10 ianuarie 1882 ; numele lui a fost trecut de calugarii rusi de la Athos in Mineiul rusesc pe ianuarie tiparit in ma­nastirea ruseasca Pantelimon din Athos, la 1906.

 

 

Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 11699

Voteaza:

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact