Slujba Sfantului Andrei Saguna

Slujba Sfantului Andrei Saguna Mareste imaginea.

Sfantul Andrei Saguna este praznuit pe 30 noimebrie. Slujba Sfantului Apostol Andrei se va savarsi impreuna cu cea a Sfantului Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei, punand inainte pe cele ale Apostolului.

La Vecernia Mica

La Doamne, strigat-am., se pun stihirile pe 4, glasul al 4-lea

Podobie: Ca pe un viteaz.

Astazi, neamul romanesc se bucura duhovniceste la pomenirea cea de peste an a Sfantului Ierarh Andrei, cel ce a luminat ca un luceafar pamantul Transilvaniei in care se preaslaveste, de catre bine-credinciosii ortodocsi, Dumnezeu, Cel Unul in Fiinta si inchinat in trei Ipostasuri.

Fericita ta mama, Anastasia, din pruncie ti-a indrumat pasii spre cunoasterea adevarului mantuitor care inviaza sufletele si le inalta la asemanarea cu Dumnezeu, Creatorul tuturor. Pentru aceasta, Sfinte Parinte, chemat ai fost sa fii pastorul cel bun al credinciosilor ardeleni, pe care i-ai condus catre limanul mantuirii.

Anastasiu fost-ai numit la Botez, Sfinte Ierarhe prealaudate, cel chemat sa fii invierea neamul romanesc din mult incercatul tinut al Ardealului, caruia i-ai insuflat nadejde si putere sa lupte impotriva celor asupritori si sa pastreze dreapta credinta in Hristos, Mantuitorul sufletelor noastre.

Ca o piatra taiata din Hristos, Piatra cea din capul unghiului, asezat ai fost, Sfinte Ierarhe Andrei, la temelia Bisericii Ortodoxe din Ardeal, pe care cu osteneala si rugaciune ai pazit-o neclintita, si ai asezat pe ea turma cea cuvantatoare, pazind, astfel, Trupul Tainic al Mantuitorului Hristos.

Slava., glasul al 6-lea:

Pe cel ales de Hristos sa sadeasca flori bine mirositoare si preafrumoase in gradina tinutului transilvan, pe Sfantul Ierarh Andrei, sa-l laudam ca pe cel ce este raza Soarelui-Hristos, chemat sa lumineze si sa infrumuseteze chipul lui Dumnezeu in credinciosii acestui pamant, ca apoi, asemenea unor crini, sa-i rasadeasca in gradina Edenului ceresc, unde sa fie vesnic cu Dumnezeu, Parintele luminilor si Mantuitorul tuturor.

Si acum.,
a Nascatoarei, asemenea:

Nascatoare de Dumnezeu, tu esti vita cea adevarata care a odraslit Rodul Vietii; tie ne rugam: Roaga-te, Stapana, cu Sfantul Ierarh Andrei si cu toti sfintii, sa se miluiasca sufletele noastre!

La Stihoavna

Se pun stihirile, glasul al 6-lea:
Podobie: A treia zi ai inviat.

Prin tine, Parinte Andrei, credinta s-a intarit si toate bine s-au oranduit pentru Biserica drept-maritoare a poporului asuprit din Ardeal, umplandu-se de mireasma Duhului Sfant, Datatorul de viata.

Stih: Lauda-se-vor cuviosii intru slava si se vor bucura intru asternuturile lor.

Scripturile ceresti si invataturile omenesti, adunarea darurilor de tot felul le-ai dat spre hrana pastoritilor tai din Ardeal, pe care Dumnezeu ti i-a incredintat spre indreptare si calauzire la limanul mantuirii.

Stih: Preotii Tai, Doamne, se vor imbraca intru dreptate si cuviosii Tai se vor bucura.

Pe luminatorul si marturisitorul adevarului Ortodoxiei in pamantul strabun al Transilvaniei, pe inteleptul mitropolit al credinciosilor drept-maritori, dupa cuviinta sa-l laudam, ca a statornicit bune randuieli spre dreapta chivernisire a Bisericii lui Hristos.

Slava., acelasi glas:

Din frageda tinerete ai luat Crucea si ai urmat lui Hristos, urcand-o pe Golgota pamantului transilvan, Sfinte Ierarhe Andrei, cel intocmai la nume cu Apostolul neamului romanesc; rasadit-ai Crucea lui Hristos in pamant strabun, indemnand credinciosii sa-si poarte si ei povara crucii lor, nadejde dandu-le ca dincolo de acestea straluceste Soarele Invierii, Care incalzeste si lumineaza calea mantuirii.

Si acum.,
a Nascatoarei, asemenea:

Nimeni din cei ce alearga la tine nu iese rusinat, Preacurata Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara; ci cere har si primeste dar spre folosul sufletului doritor de mantuire.

Troparul, glasul al 4-lea:

Aparator intelept al romanilor ortodocsi, pastor carturar al Transilvaniei si mare chivernisitor al vietii bisericesti, Sfinte Ierarhe Andrei, roaga-te lui Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre.

Slava. Si acum.,
a Nascatoarei:

Taina cea din veac ascunsa.

Ectenia si otpustul.

La Vecernia Mare

Dupa obisnuitul psalm, se citeste starea intai: Fericit barbatul.

La Doamne, strigat-am., se pun stihirile pe 8, glasul al 2-lea:

Podobie: Cand de pe lemn.

Chemat de Dumnezeu ai fost sa pastoresti drept-credinciosii neamului tau din pamantul strabun al Transilvaniei si te-ai aratat a fi dascal iscusit si neinfricat aparator al Ortodoxiei; Sfinte Ierarhe Andrei, pastorule cel bun, umple de duhovniceasca mireasma sufletele celor ce cu dragoste savarsesc sfanta pomenirea ta!

Tot tinutul romanesc al Transilvaniei s-a umplut de lumina la venirea ta, vazand plinita vremea pentru turma cea cuvantatoare sortita pierzarii de catre strainii rauvoitori. Tu, 
Parinte Andrei, binecuvantat vlastar al neamului asuprit, aratatu-te-ai vrednic ierarh al lui Hristos prin care Dumnezeu a trimis izbavirea Bisericii drept-maritoare.

Numele invierii primit la Botez schimbatu-l-ai ca monah cu numele Apostolului cel intai chemat al lui Hristos, Sfinte Ierarhe Andrei, marele mitropolit al poporului roman din tara de peste codrii seculari ai Muntilor Carpati. Iar prin darul lui Dumnezeu ai ajuns stalp al adevarului si luminator al neamului calit in vapaia necazurilor si a vitregiilor vremii.

Cu ce cantari duhovnicesti vom incununa pe Marele si Sfantul Ierarh Andrei? Pe acesta Tatal l-a ales si Fiul, in chip vadit, l-a binecuvantat, iar Dumnezeiescul Duh l-a sfintit ca pe un vas curat, turnand in el untdelemnul bucuriei si al vindecarilor; iar apoi l-a aprins ca pe un far ce lumineaza toate tinuturile romanesti. Astazi il cinstim cu dragoste si ne inchinam sfintei sale icoane.

Slava., glasul al 6-lea:

Pe cel ce este frumusetea ierarhilor romani si podoaba de mult pret a Ortodoxiei, pe Andrei cel Mare si Sfant, pastorul cel bun si intelept al Transilvaniei, veniti astazi, iubitorilor de praznuire, la sarbatoarea cea de peste an sa-l laudam, zicand: Bucura-te, cel ce esti impreuna cinstit cu Apostolul neamului romanesc, Andrei, cel intai chemat! Bucura-te, aparatorul drept-maritorilor crestini, cei stramtorati si necajiti de valurile ispitelor! Bucura-te, mana prin care Dumnezeu binecuvanteaza intreg pamantul romanesc! Bucura-te, sol al lui Hristos, care aduci pace si liniste in Biserica drept-maritoare! Bucura-te, teolog cu smerita cugetare, care L-ai propovaduit pe Hristos cu ravna apostolica! Bucura-te, Parinte Andrei, arhiereul plin de intelepciune al lui Hristos, care te rogi pentru sufletele noastre!

Si acum.,
a Nascatoarei, Dogmatica, 
glasul al 6-lea (daca este duminica), 
iar daca nu, a Inainte-praznuirii:

Pestera, gateste-te, ca vine mieluseaua purtand in pantece pe Hristos! Iesle, primeste pe Cel ce cu cuvantul ne-a dezlegat pe noi, pamantenii, de fapta cea necuvantatoare! Pastori, cantand din fluiere, fiti martori ai minunii celei infricosatoare si, magi din Persia, aduceti Imparatului aur si tamaie, si smirna! Ca S-a aratat Domnul din Maica-Fecioara, Caruia, si plecandu-se intocmai ca o sluga, Maica I s-a inchinat si I-a zis Celui ce era in bratele ei: Cum Te-ai semanat intru mine, Izbavitorule si Dumnezeul meu?

(vezi Vecernia mare din 6 decembrie, a Sfantului Nicolae) 

Vohod: Lumina lina.

Prochimenul zilei si Paremiile 
(cele din 30 noiembrie, 
ale Sfantului Apostol Andrei)

La Litie
Se canta Idiomela Ierarhului, 

glasul al 2-lea, insusi glasul:

Trimis ai fost de Dumnezeu ca un nou Moise, in vremuri de restriste, sa alini suferintele fratilor tai si sa statornicesti cu tablele legilor bisericesti buna randuiala in Biserica drept-maritoare din Transilvania. Drept aceea, ca un apostol smerit, Sfinte Ierarhe Andrei, ai reinnoit, prin Duhul Sfant, Ortodoxia si viata neamului tau, eliberandu-le de povara asupririlor; iar dupa indelungi osteneli, ai ctitorit, din nou, Mitropolia Ardealului, careia i-ai dobandit neatarnare, rugandu-te lui Dumnezeu pentru sufletele pastoritilor, pe care i-ai adus la limanul mantuirii.

Slava., a Ierarhului, glasul al 8-lea:

Sfinte Andrei, Ierarhul lui Hristos, candela aprinsa din lumina Preasfintei Treimi, in toamna batranetilor te-ai aratat ca un pom incarcat de roade duhovnicesti. Pentru aceasta portile cerurilor ti s-au deschis si ai auzit blandul glas al Mantuitorului, pe Care L-ai slujit, zicandu-ti: Bine, sluga buna si credincioasa, peste putine ai fost pus, peste multe te voi pune in Imparatia Mea; intra intru bucuria Domnului tau”.

Si acum., a Inainte-praznuirii, asemenea:

Betleeme, pregateste-te, impodobeste a ta iesle, pestera primeste, ca adevarul a venit, umbra a trecut si Dumnezeu S-a aratat oamenilor din Fecioara, luand chip ca al nostru si indumnezeind ceea ce a luat. Pentru aceasta Adam se innoieste, impreuna cu Eva, strigand: Pe pamant Bunavoirea S-a aratat ca sa se mantuiasca neamul nostru.

La Stihoavna

Se pun stihirile Sfantului, glasul al 8-lea:

Podobie: Ce va vom numi.

Cum te vom numi pe tine, minunate Andreie? Bland pastor, ca ti-ai pus sufletul pentru oile tale? Intelept ierarh, ca ai rectitorit Mitropolia Ardealului? Smerit nevoitor, ca te-ai ostenit in via Domnului? De Dumnezeu cuvantator si iscusit iconom, ca ai vestit si ai implinit cu osardie Evanghelia lui Hristos si Canoanele Sfinte? Multe sunt chemarile tale, dar mai multe sunt darurile pe care le-ai primit de la Dumnezeu. Roaga-te sa se mantuiasca sufletele noastre!

Stih: Preotii Tai, Doamne, se vor imbraca intru dreptate si cuviosii Tai cu bucurie se vor bucura.
Cum te vom chema pe tine, binecuvantate Andreie? Ctitor de locasuri sfinte si de invatatura romaneasca in Ardeal? Aparator al Ortodoxiei si marturisitor al adevarului ei dumnezeiesc? Lucrator al virtutilor sau tamaduitor al bolilor sufletesti nevindecate? Luminator al drept-maritorilor crestini, roaga-te sa se mantuiasca sufletele noastre!

Stih: Cinstita este inaintea Domnului moartea cuviosului Sau.
Cum te vom numi pe tine, Andrei fericite? De Dumnezeu chemat, ca te-ai aratat vrednic innoitor al Mitropoliei Ardealului? Neasemanat legiuitor si chivernisitor al lucrarilor bisericesti, ca ai statornicit bune randuieli in Biserica Ortodoxa? Icoana ierarhilor romani, lauda credinciosilor si locuitorule al Raiului, roaga-te sa se mantuiasca sufletele noastre!

Slava…, glasul al 6-lea:

Omule al lui Dumnezeu si slujitorule al Domnului, barbatul doririlor; vasul alegerii, stalpul si temelia Bisericii ardelene, mostenitorule al Imparatiei Cerurilor, nu inceta a te ruga pentru noi Dumnezeului Cel in Treime laudat, ca sa mantuiasca sufletele noastre.

Si acum., a Inainte-praznuirii, 
acelasi glas:

Ceea ce nu stii de mire, Fecioara, de unde ai venit? Cine este tatal tau si cine, mama ta? Cum porti pe Ziditorul in brate? Cum nu ti s-a stricat pantecele? Mari minuni intru tine si infricosatoare taine pe pamant vedem cu uimire savarsindu-se, Preacurata; si, ca o vrednica datorie, iti pregatim pestera pe pamant si ne rugam Cerului sa arate steaua; iar de la rasariturile pamantului magii vin la apusuri, ca sa vada mantuirea oamenilor: un Prunc nascut in iesle si hranindu-Se cu lapte.

La binecuvantarea painilor, troparul, glasul al 4-lea: Aparator intelept., de doua ori (Cauta la Vecernia mica), si Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara., o data.

Urmeaza cealalta parte a Privegherii.

La Utrenie

La Dumnezeu este Domnul., se canta troparul Sfantului Apostol Andrei, o data.Slava., al Sfantului Ierarh Andrei; Si acum., al Nascatoarei de Dumnezeu.

Dupa Catisma I, se canta Sedealna, 

glasul al 8-lea:
Podobie: Pe Intelepciunea si Cuvantul.

Pe arhipastorul cel luminat al Transilvaniei, pe Sfantul Andrei, dupa vrednicie sa-l cinstim, cel ce, ca un luceafar prealuminos, a rasarit sa vesteasca zorile izbavirii neamului romanesc, sa aduca lumina si nadejde in inimile drept-credinciosilor. Apostolul cel neinfricat si viteazul ostean al lui Hristos, toata viata lupta cea buna s-a luptat, calea a savarsit pana ce Domnul l-a facut in ceruri casnic al Sau si rugator pentru sufletele noastre.

Slava., iar aceasta.

Si acum., a Nascatoarei, insasi podobia:

Pe Intelepciunea si Cuvantul in pantecele tau zamislind in chip negrait, Maica lui Dumnezeu, lumii ai nascut pe Cel ce tine toate; si in brate ai purtat pe Cel ce cuprinde toate, pe Datatorul de hrana al tuturor, pe Facatorul fapturii si Domnul. Pentru aceasta te rog, Preacurata Fecioara, si cu credinta strig catre tine sa fiu izbavit de greseli cand voi sta inaintea Ziditorului meu. Stapana, Fecioara Curata, ajutorul tau sa mi-l daruiesti atunci, ca poti toate cate le voiesti.

Dupa Catisma a II-a, se canta Sedealna Ierarhului, glasul al 4-lea:
Podobie: Aratatu-Te-ai astazi…
Aratatu-te-ai bun cunoscator si implinitor al Cuvantului mantuirii. Pentru aceasta, ierarhe prealaudate, ai asezat in cuvinte intelese de pastoritii tai Sfintele Scripturi insuflate de Duhul Sfant.

Slava., iar aceasta.
Si acum., a Nascatoarei, asemenea:
Ceea ce esti celor din nevoi aparatoare nebiruita si celor ce nadajduiesc spre tine grabnica rugatoare, izbaveste-ma de primejdii si nu ma trece cu vederea, ceea ce esti tuturor ajutatoare.

Polieleul: Robii Domnului.
Marimurile

Marimu-te pe tine, Sfinte Ierarhe Andrei, ctitor innoitor al Mitropoliei Ardealului, si cinstim sfanta pomenirea ta, cel ce ai aparat comoara dreptei credinte ca un luminat propovaduitor al lui Hristos.

Altul:
Veniti toti iubitorii de praznuire sa ascultam glasul Apostolului Domnului, care cheama poporul drept-credincios la unitate, zicand: Bucura-te, Sfinte Andrei, lauda romanilor!

Si celelalte.

Dupa Polieleu, se canta Sedealna, 
glasul al 4-lea:

Podobie: Spaimantatu-s-a Iosif.

Pe cel ce a fost ctitor de biserici si de scoli romanesti, sa-l laudam; pe aparatorul neinfricat al Ortodoxiei si ierarhul invatat, legiuitor si chivernisitor al vietii Bisericii; dar mai intai de toate, pe smeritul slujitor, care s-a inaltat cu mintea la intelegerea tainelor celor ascunse ale lui Dumnezeu, Cel ce ramane nepatruns in Fiinta, dar cunoscut prin lucrarile Sale.

Slava., iar aceasta.
Si acum., aceeasi Podobie:

Degrab primeste, Stapana, rugaciunile noastre si le du Fiului tau si Dumnezeu, Doamna, cu totul fara prihana. Dezleaga de asupriri pe cei ce alearga la tine; sfarma mestesugirile si surpa, Preacurata, indrazneala celor fara de Dumnezeu care se intrarmeaza impotriva robilor tai.
Antifonul I al glasului al 4-lea.

Prochimen, glasul al 4-lea:
Cinstita este inaintea Domnului moartea cuviosilor Lui.
Stih: Ce voi rasplati Domnului pentru toate cate mi-a dat mie?

Toata suflarea.
Evanghelia de la Ioan (X, 9-16)

Zis-a Domnul: Eu sunt usa; prin Mine daca va intra cineva, se va mantui. (vezi Duminica a doua din Postul Mare, Evanghelia Ierarhului).
Psalmul 50.

Slava., glasul al 2-lea:
Pentru rugaciunile Ierarhului Tau Andrei, Milostive, curateste multimea greselilor noastre.
Si acum.
Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, Milostive, curateste multimea greselilornoastre.
Stih: Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa mare mila Ta.
Stihira, glasul al 6-lea:
Bine, sluga buna si credincioasa! Bine, lucratorule in gradina Maicii Domnului din Ardeal! Intaiul intre arhiepiscopii Sibiului, Sfinte Andrei, ai inmultit talantii Ortodoxiei daruiti de Preamilostivul Dumnezeu. De vreme ce mult te-ai ostenit in lumea aceasta, portile Raiului ti s-au deschis ca sa te salasluiesti in lumina cea negraita, cu Sfintii bineplacuti lui Dumnezeu.

Canoanele
Al Nascatoarei de Dumnezeu, 
cu irmosul pe 6, al Apostolului Andrei, pe 4, si al Ierarhului, pe 4.
(vezi la 30 noiembrie, primul canon)
Canonul Sfantului Ierarh Andrei

Cantarea I, glasul 1:
Irmos: Vazatorul de Dumnezeu Moise.
Cand a randuit Dumnezeu plinirea vremii pentru neamul romanesc din Ardeal, Si-a ales slujitor credincios, pe Sfantul Andrei Saguna, prin care sa infaptuiasca invierea Bisericii Sale drept-maritoare. Veniti, iubitorilor de praznice, sa-i aducem laude in cantari duhovnicesti!

Cu putine zile inaintea Nasterii celei dupa trup a Domnului, minunata ta mama, Anastasia, te-a adus pe lume, Parinte, dandu-ti numele de botez Anastasiu, pentru ca aveai sa reinviezi Ortodoxia neamului tau.

Slava., a Treimii:
Dumnezeiasca Stapanire cea intreit sfanta si prealuminata, fire de o slava si de un tron, Parinte Atoatefacatorule, Fiule si Duhule cel dumnezeiesc, asa Te-a laudat alesul Tau Andrei, marele Mitropolit al Transilvaniei.

Si acum., a Nascatoarei:
Ca pe un tron cinstit si preainaltat, sa laudam neincetat, neamuri, pe Maica lui Dumnezeu, pe ceea ce este pururea Fecioara, caci numai ea singura a nascut fara dureri si pastrand nestricate pecetile fecioriei.

Catavasia: Hristos Se naste, slaviti-L.

Cantarea a 3-a:
Irmos: Tu esti intarirea celor ce alearga.
In pamant strain ai vazut lumina acestei lumi, Sfinte Ierarhe, ca sa te asemeni lui Hristos, Cel ce a fost prigonit si alungat in Egipt, de unde a revenit in sanul poporului ales. Asa si tu, alesule al lui Hristos, cand s-au plinit toate, ai fost chemat intre fratii tai ca sa destelenesti ogorul Domnului.

Din tinerete, aprins fiind de dragostea lui Hristos, te-ai adapat din izvorul cel nesecat al Sfintelor Scripturi, umplandu-te de inteleptele invataturi dumnezeiesti, pe care, cu dreapta socotinta, le-ai folosit in lucrarea cea incredintata de Dumnezeu.

Slava., a Treimii:
Pe Tine, Dumnezeu cel Unul in Treime, inchinat in trei Ipostasuri, Tatal, Fiul si Sfantul Duh, Te-a cinstit si propovaduit noul Andrei, Apostolul neamului romanesc, cel chemat sa innoiasca, prin Duhul, Biserica drept-maritoare din Ardeal.

Si acum., a Nascatoarei:
Pe tine, Nascatoare de Prunc dumnezeiesc si Fecioara, toate neamurile te fericim, ca unii care ne-am izbavit prin tine din blestem; ca ai nascut pe Domnul, bucuria tuturor celor credinciosi.

Catavasia

Sedealna, glasul al 8-lea:
Podobie: Pe Intelepciunea.
Propovaduindu-L pe Hristos in tot tinutul Transilvaniei, s-au auzit cuvintele tale pline de intelepciune si mireasma dumnezeiasca. Ortodoxia credintei ai intarit, carti tiparind, biserici si scoli ridicand, buna randuiala in eparhie statornicind, si, ca Pavel Apostolul, te-ai aratat aparator al cuvantului Evangheliei. Pentru aceasta, poporul te-a iubit ca pe un izbavitor al sau, iar Dumnezeu te-a facut cetatean al Raiului. De Dumnezeu cuvantatorule, Andrei, ierarh intelept al Transilvaniei, roaga-te Domnului, iertare de greseli sa daruiasca celor ce cu dragoste savarsesc sfanta pomenirea ta.

Slava.
Si acum., a Nascatoarei:
Cand va veni Stapanul tuturor sa judece tot pamantul, cu cei de-a dreapta ta numara-ma si pe mine pacatosul, ca sa ma indepartezi de intunericul cel mai din afara, unde vor fi aruncati cei necredinciosi. Tu, Preacurata, Nascatoare de Dumnezeu, apara-ma de demonii cei cumpliti in ziua aceea, ca sa strig tie, bucurandu-ma: Roaga-te Fiului tau si Dumnezeului nostru ca sa-mi daruiasca iertare de greseli, caci pe tine te am nadejde ca o ancora tare si nemiscata, eu, nevrednicul robul tau.

Cantarea a 4-a:
Irmos: Stand impreuna cu minunatul Avacum.
Inzestrat de Dumnezeu cu intelepciune si pricepere, ai invatat a grai multe limbi ale neamurilor, dar, cand focul dumnezeiestii preotii a coborat peste crestetul tau, Parinte Sfinte, ai inceput a vorbi graiul Duhului Sfant, inteles de toti cei ce cauta sa se innoiasca prin har.

Daca ai fost trimis de ierarhii Mitropoliei Sarbesti sa fii chivernisitor al Eparhiei romanilor ortodocsi din Transilvania, indata soborul preotilor, cunoscand vrednicia ta, te-a cerut sa fii hirotonit episcop al lor, ca cel de un neam si de o credinta cu ei.

Slava., a Treimii:
Treime de o Fiinta, Unime in trei Ipostasuri Te-a propovaduit, cel intre Sfinti, Andrei, arhipastorul Ardealului. Asemenea si noi Te cinstim, Dumnezeu intr-o fire cu adevarat, Cel ce ne mantuiesti, pentru rugaciunile alesului Tau.

Si acum., a Nascatoarei:
Gradina ta pazeste-o, Nascatoare de Dumnezeu, pentru a nu fi napadita de neghinele vrajmasului; ca intru tine aceasta cu credinta imparatind, intru tine se intareste si, prin tine biruind, infrange toata incercarea, dezarmeaza pe vrajmasi si intrarmeaza pe supusii ei.

Catavasia

Cantarea a 5-a:
Irmos: Carbunele aprins, luat in cleste.
Sfantului Ierarh Calinic de la Ramnic te-ai asemanat la fapte si-n credinta. Legaturile tale cu acesta si cu Sfanta Manastire Neamt au aratat ca, desi Muntii Carpati desparteau vremelnic pe fratii romani, cugetul si fiinta lor le erau una.

Sfinte Ierarhe Andrei prealuminate, inteles-ai ca graiul unui popor asemenea este unui copac care-si schimba frunzele si ramurile in fiecare primavara, trunchiul ramanand acelasi. Acest gand ti-a dat aripi sa raspandesti prin tipar cuvantul Scripturii, dupa limba si intelesul poporului.

Slava., a Treimii:
Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, inchinat in trei Ipostasuri, pentru rugaciunile Sfantului Ierarh Andrei, pazeste neamul romanesc care slaveste preasfant Numele Tau.

Si acum., a Nascatoarei:
Ca din porfira s-a tesut trupul lui Emanuil inlauntru, in pantecele tau, Preacurata, ceea ce esti porfira intelegatoare; pentru aceasta, Nascatoare de Dumnezeu, cu adevarat pe tine te cinstim.

Cantarea a 6-a:
Irmos: Iona, cel ce a suferit.
Asa cum sufletul este legat de trup, tot asa si Biserica este legata de poporul credincios. Aceasta intelegand, Sfinte Ierarhe Andrei, atunci cand ai fost chemat sa pastoresti poporul bine-credincios al Transilvaniei, ti-ai iubit neamul, iar Bisericii lui i-ai statornicit randuieli ca sa dainuiasca pana la sfarsitul veacurilor.

Parinte sfintite, intelepte lucrator in via Domnului, Andrei preafericite, scris-ai carti de zidire sufleteasca, raspandite in toate tinuturile romanesti, intarind astfel unitatea de credinta si de neam.

Slava., a Treimii:
Treime neamestecata, nedespartita si Una in Fiinta, Izvor de lumina pentru Biserica lui Hristos din Tara Romaneasca, Moldova si Transilvania, asa ai teologhisit, Sfinte Ierarhe Andrei, pentru ca toti credinciosii romani sa mearga pe calea mantuirii.

Si acum., a Nascatoarei:
Incaput-ai pe Cel neincaput din fire; purtat-ai pe Cel ce poarta toate; alaptat-ai, Curata, pe Cel ce hraneste toata faptura, pe Hristos, Datatorul de viata, Hristos-Dumnezeul nostru.

Catavasia

Condacul Ierarhului, glasul al 8-lea:
Podobie: Aparatoare Doamna.
Pe cel ce a fost, intre ierarhii Bisericii drept-maritoare, strajer al adevarului si ctitor de cultura romaneasca, pe Sfantul Andrei al Transilvaniei, dupa cuviinta sa-l laudam, ca s-a aratat vistierie nesecata, fereastra prin care ne vine lumina din cer si mana binecuvantata prin care Dumnezeu poporului roman daruri alese trimite; maritului pastor, credinciosii, sa-i strigam: Bucura-te, Sfinte Andrei, intelept ierarh al lui Hristos!

Icos:
Pe inteleptul pastor, luminat de Duhul Sfant, pe Marele Andrei, ierarhul cel sfintit al Transilvaniei, sa-l cinstim in cantari duhovnicesti; pe osteanul neinfricat al lui Hristos, care pacea cereasca si buna randuiala in Biserica drept-maritoare le-a adus; ctitor de viata si limba romaneasca, insuflatul talcuitor si cunoscator al Sfintelor Scripturi; Gura de aur din care curg, ca dintr-un izvor, rauri de invataturi spre zidirea sufleteasca a poporului bine-credincios. Pentru aceasta, cu dragoste ii cantam: Bucura-te, Sfinte Andrei, intelept ierarh al lui Hristos!

Sinaxar:
Intru aceasta zi, 30 noiembrie, se face pomenirea Sfantului Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei.

Acest minunat parinte, trimis de Dumnezeu ca un apostol, pentru a aduce nadejde si pace neamului romanesc ortodox, oprimat si umilit, din Ardeal, a stralucit in veacul al XIX-lea ca o lumina, pe care vanturile si furtunile nu au reusit sa o stinga.

S-a nascut din parinti tematori de Dumnezeu, proveniti din aromanii locuitori in Peninsula Balcanica. Familia Saguna, in care, din voia lui Dumnezeu, a venit pe lume Anastasiu, viitorul Mitropolit al Ardealului, se asezase in orasul Miscolt, in nord-estul Ungariei. Vrednica sa mama, Anastasia, a dat numele ei pruncului nascut in 20 decembrie 1808. Simtea cu duhul ca, asa cum Nasterea Domnului anunta deja praznicul Invierii, tot asa si Anastasiu, fiul ei, primind numele Invierii, in Ajunul Craciunului, avea sa aduca invierea Ortodoxiei neamului romanesc din care facea parte.

Dupa moartea timpurie a tatalui sau, trecut la catolicism, mama sa, Anastasia Saguna, s-a gasit in fata necazurilor vietii cu trei copii: Evreta, Ecaterina si Anastasiu, incredintati unor asezaminte de educatie catolice. Anastasia si-a crescut insa cu darzenie exemplara copiii in duhul Ortodoxiei. Astfel ca la varsta de 18 ani toti cei trei copii ai ei au facut cerere oficiala de reprimire in Biserica strabuna. Ortodoxia viitorului mare ierarh este opera credincioasei sale mame, Anastasia. Ziua de 29 decembrie 1826, cand Anastasiu Saguna si-a declarat, in limba latina, hotararea de a redeveni ortodox, e tot atat de memorabila pentru istoria Bisericii Ortodoxe ca si ziua nasterii lui. Se incheia astfel o drama sufleteasca adanca. Anastasia Saguna s-a preocupat in special de Anastasiu, care a fost dat sa invete la cele mai bune scoli ale timpului: gimnaziul „superior” (liceul) din Pesta (azi, Budapesta); apoi Universitatea din acel oras, unde a facut studii stralucite de filosofie si drept. La terminarea studiilor, tanarului Anastasiu i se deschidea in fata o frumoasa cariera de avocat, judecator sau profesor. Insa, la indemnul inteleptei sale mame, a plecat la Varset (in Banatul sarbesc de azi) si s-a inscris la Seminarul Teologic romano-sarb. La absolvire a intrat ca frate in manastirea sarbeasca Hopovo, unde, la nici 25 de ani, a cerut sa fie tuns in monahism. A primit numele Sfantului Apostol Andrei, cel intai chemat, implinindu-si si el chemarea sfanta de a reinvia Ortodoxia romaneasca din Transilvania asuprita si umilita de stapanitorii nedrepti ai acestui pamant. Multumita sa-si vada fiul monah ortodox, evlavioasa lui mama, Anastasia, pilda de jertfelnicie crestin-ortodoxa, s-a mutat la Domnul, in varsta de 51 de ani, in ziua de 17 ianuarie 1836.

Invatatul monah Andrei Saguna, cu studii de drept, filosofie si teologie, cunoscator al multor limbi straine, si-a inceput nevointa duhovniceasca cu intelepciune, intru smerenie si ascultare deplina, lucrand cu timp si fara timp in implinirea virtutilor, sporind in evlavie si rugaciune curata, pe calea desavarsirii, spre a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu. Pentru toate acestea, el fost foarte mult apreciat de ierarhii ortodocsi sarbi, care l-au rugat sa paraseasca linistea manastirii si sa indeplineasca diferite ascultari in cadrul Mitropoliei Sarbe de la Carlovit. Smerit si ascultator, a raspuns acestei chemari si, timp de 13 ani, a activat ca rector, ca asesor (consilier) mitropolitan, ca profesor de seminar si ca egumen la patru manastiri sarbesti (Iazak, Besenovo, Hopovo si Covil).

In vara anului 1846, mitropolitul de la Carlovit l-a numit „vicar general” al Episcopiei romanesti vacante a Transilvaniei, cu sediul la Sibiu, iar in decembrie 1847, „soborul” protopopilor ardeleni l-a propus ca episcop. A fost confirmat de Curtea Imperiala din Viena si apoi hirotonit arhiereu de catre mitropolitul din Carlovit, in Duminica Tomii a anului 1848.

Asteptat ca un izbavitor al romanilor drept-credinciosi, ierarhul lui Hristos s-a ostenit cu multa daruire in lucrarea de aparare si de pastrare a identitatii spirituale si culturale a natiunii romane ardelene, pe primul loc fiind atat recunoasterea lor ca „natiune” egala in drepturi cu maghiarii, sasii si secuii, cat si desfiintarea iobagiei. Pentru lupta sa de aparare a drepturilor si a demnitatii romanilor transilvaneni, a fost mult iubit de cler si popor.

In plan bisericesc, Mitropolitul Andrei Saguna a luptat cu mult curaj, timp de 15 ani, pentru iesirea Bisericii romanesti din Ardeal de sub jurisdictia Mitropoliei Sarbesti de la Carlovit, sub care a fost asezata in mod abuziv de Curtea Imperiala de la Viena. Lupta lui a fost incununata de izbanda in decembrie 1864, cand s-a aprobat restaurarea vechii Mitropolii a Ardealului (desfiintata in 1701 de autoritatile de stat de atunci prin trecerea la „unire” cu Roma a unei parti a clerului ortodox), iar Andrei Saguna a devenit arhiepiscopul Sibiului si mitropolitul romanilor din Ardeal, Banat si „partile de vest” (Crisana). Canonist de vocatie, marele Mitropolit a intocmit, apoi, o lege de organizare bisericeasca, sub numele de Statutul organic, aprobata de un Congres National-Bisericesc in anul 1868, prin care se prevedea autonomia Bisericii sale fata de stat, dar si participarea laicilor la conducerea vietii bisericesti, in probleme administrative si economice.

Mitropolitul Andrei a fost un adevarat „ctitor” de viata si limba romaneasca in Transilvania. El a reorganizat vechea scoala teologica de la Sibiu (existenta din 1786) ca un „Institut Teologico-Pedagogic”, cu doua „sectiuni”, in care se pregateau viitorii preoti, dar si invatatorii celor aproximativ 800 de scoli primare din Ardeal, majoritatea ctitorite de el si indrumate de Biserica, pentru ridicarea neamului. Impreuna cu protopopul Ion Popasu, viitorul episcop al Caransebesului, a intemeiat Gimnaziul cu opt clase din Brasov (actualul Colegiu „Andrei Saguna”), un Gimnaziu la Brad, in jud. Hunedoara, o scoala „reala-comerciala” in Brasov si a initiat cursuri pentru nestiutorii de carte in fiecare parohie. La Sibiu a infiintat o „tipografie diecezana”, in anul 1850, in care s-au tiparit: „Telegraful Roman” (din ianuarie 1853 pana azi, in mod neintrerupt), „Calendarul” eparhial (numit in prezent „Indrumatorul bisericesc”, din 1852 pana azi), o serie de manuale pentru scolile primare, dar si manuale pentru invatamantul teologic (unele scrise de el insusi), toate cartile de slujba, o noua editie a Bibliei, intre anii 1856 si 1858.

A fost un om rugator si postitor, un evlavios liturghisitor, un bun predicator si pastor de suflete, care a pastrat in permanenta legatura cu clerul si credinciosii sai prin minunatele pastorale trimise acestora de Craciun, de Pasti si in alte ocazii. Prin toate s-a dovedit a fi un pastor carturar, un ierarh luminat, smerit si intelept, un aparator neinfricat al dreptei credinte si un mare chivernisitor al vietii bisericesti.

A trecut la cele vesnice in 16/28 iunie 1873, la varsta de 65 de ani, fiind inmormantat langa biserica mare din Rasinari, asa cum a randuit el insusi prin testament, fiind prohodit de un singur preot, „fara predica si fara pompa”. Vazand smerenia lui, cu adevarat calugareasca, poporul drept-credincios l-a cinstit cu multa pretuire si evlavie dupa moarte, incat s-a creat un adevarat „cult popular” al mitropolitului Andrei cel Mare si Sfant. Zeci de oameni de cultura, romani si straini, au scris despre viata si stradaniile sale intru slujirea Bisericii si a neamului sau, socotindu-l intre cei mai de seama ierarhi pe care i-a avut Biserica Ortodoxa Romana in istoria sa.

Cunoscand evlavia clerului si poporului fata de acest mare ierarh luptator si rugator pentru credinta ortodoxa, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in ziua de 21 iulie 2011, l-a trecut in randul sfintilor din calendar.

Cu ale lui sfinte rugaciuni, Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi!

Cantarea a 7-a:
Irmos: Trecut-au prin vapaia cea nestinsa.
Bucura-te, cetatea Sibiului si tu, Transilvanie preafrumoasa, ca Dumnezeu ti-a trimis, in vremuri de restriste, viteaz izbavitor si aparator al Ortodoxiei tale si al sfintelor ei predanii, pe Andrei, cel intocmai la fapte si nume cu Apostolul, care a semanat cuvantul Evangheliei in pamant romanesc: Dumnezeul parintilor nostri bine esti cuvantat!

Smerit nevoitor si implinitor al virtutilor, desavarsit liturghisitor si neintrecut propovaduitor al Cuvantului vietii, pastor si ocrotitor al poporului necajit si asuprit te-ai aratat, Sfinte Ierarhe Andrei, iar acum esti rugator fierbinte pentru mantuirea tuturor celor ce ti-au fost incredintati spre pastorire si canti: Dumnezeul parintilor nostri, bine esti cuvantat!

Slava., a Treimii:
Treime Sfanta, fara de inceput, nezidita, nedespartita Unime, primeste rugaciunile slujitorului si casnicului Tau, smeritul Ierarh Andrei, iar pe noi, cei ce ne pocaim pentru pacatele pe care le-am facut cu voie si fara de voie, ne miluieste, ca Tu esti Dumnezeul parintilor nostri, Cel binecuvantat.

Si acum., a Nascatoarei:
Ca ploaia pe lana pogorandu-Se in pantecele tau, S-a intrupat Raul pacii si Izvorul bunatatii, Cel ce numara picaturile ploii si este binecuvantat ca singurul Dumnezeu al parintilor nostri.

Catavasie

Cantarea a 8-a:
Irmosul: Tinerii cei de odinioara.
Dupa indelungi osteneli si multe impliniri, calea vietii acesteia ai savarsit, Dumnezeu la Sine chemandu-te, Sfinte Ierarhe Andrei. Trupul ostenit de povara anilor a fost asezat cu cinste in mormant nou, langa biserica din Rasinari, iar sufletul tau s-a intors la Cel Care i-a dat viata, ca sa-l aseze in gradina Raiului pentru a canta: Bine sa cuvanteze toata faptura pe Domnul si sa-L preainalte intru toti vecii!

Toata viata ai petrecut intru smerenie si tot in smerenie s-a facut si prohodirea ta, Sfinte, cand te-ai mutat de pe pamant la cer. Vazand aceasta, poporul bine-credincios te-a cinstit cu evlavie ca pe un parinte iubitor, simtind ca sufletul tau incarcat de virtuti este in mana lui Dumnezeu, unde canta: Bine sa cuvanteze toata faptura pe Domnul si sa-L preainalte intru toti vecii!

Slava., a Treimii:
Aici in ghicitura, iar in ceruri fata catre fata, vezi chipul Celui pe Care L-ai propovaduit si dorit in viata pamanteasca, Dumnezeu in Treime laudat, Caruia Ii canti, veselindu-te: Bine sa cuvanteze toata faptura pe Domnul si sa-L preainalte intru toti vecii!

Si acum., a Nascatoarei:
Sfesnicul cel poleit cu aur a aratat cu inchipuire dumnezeiasca ta nastere, Preacurata, cinstita, ca tu ai rasarit lumii Lumina cea neapropiata, Careia strigam: Bine sa cuvanteze toata faptura pe Domnul si sa-L preainalte intru toti vecii!

Catavasie
Cantarea a 9-a:
Irmosul: Taina straina vad.
Trecerea ta la vesnicele locasuri a adus mare intristare, dar si nadejde in sufletele pastoritilor tai. Cu totii s-au mangaiat, cunoscand viata ta plina de virtuti, care s-a asemanat unui pom incarcat de roadele Duhului Sfant, ce a fost rasadit in gradina Raiului, unde toti sfintii canta: Bine sa cuvanteze toata faptura pe Domnul si sa-L preainalte intru toti vecii!

Roaga-te, Sfinte Ierarhe, Parintelui luminilor, sa ne izbavim de primejdii si de necazuri, sa trimita pace lumii, ocrotire neamului romanesc si alese bucurii duhovnicesti celor ce praznuiesc cu dragoste pomenirea ta si se inchina cu evlavie sfintei tale icoane.

Slava., a Treimii:
Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, miluieste-ne si ajuta-ne noua sa ne mantuim, asa cum ai ajutat Sfantului Andrei, invatatorul nostru, ca sa cantam intr-un glas si intr-o simtire cu sfintii din ceruri: Slava Tie, Doamne, Cel Care ne mantuiesti pe noi, pastrandu-ne pururea intru iubirea Ta.

Si acum., a Nascatoarei:
Nascatoare de Dumnezeu, nadejdea mantuirii noastre si rugatoarea noastra la Fiul tau si Domnul, ridica de la noi sarcina cea grea a pacatelor si a necazurilor, ca sa te laudam in veci.

Catavasie

Luminanda
Glasul al 3-lea:
Podobie: Camara Ta, Mantuitorule.
Lumina aprinsa din lumina lui Hristos, ca un nou apostol al neamului romanesc, ai purtat lumina Ortodoxiei in tinutul Transilvaniei, Ierarhe Andreie, lauda credinciosilor.

Slava. Si acum., a Nascatoarei,
glasul al 2-lea:
Podobie: Femei, auziti glasul.
Pe Dumnezeu, pe Care L-ai nascut, Fecioara cu totul fara prihana, roaga-L pentru toti cei ce te cinstesc pe tine cu dreapta credinta, impreuna cu Apostolul cel cinstit, ca sa dobandim dumnezeiasca stralucire a Fiului tau si stare cu cei alesi si sfinti, ca poti cate voiesti.

La Laude
Glasul al 4-lea:
Podobie: Ca pe un viteaz.
Astazi, neamul romanesc se bucura duhovniceste la pomenirea cea de peste an a Sfantului Ierarh Andrei, cel ce a luminat ca un luceafar pamantul Transilvaniei, in care se preaslaveste, de cei bine-credinciosi, Dumnezeu-Treimea, Cel Unul in Fiinta si inchinat in trei Ipostasuri.

Din pruncie si pana la tinerete, drept-credincioasa ta mama ti-a indreptat pasii pe calea adevarului mantuitor, care inviaza sufletele si le inalta la asemanarea cu Dumnezeu, Ziditorul tuturor. Pentru aceasta, Parinte Andrei, chemat ai fost sa fii pastorul cel bun al credinciosilor ardeleni, pe care i-ai calauzit catre limanul mantuirii.

Anastasiu ai fost numit la Botez, Sfinte Ierarhe prealaudate, cel chemat de Dumnezeu sa reinvii neamul romanesc din mult patimitorul tinut al Transilvaniei, caruia i-ai insuflat nadejde si putere sa lupte impotriva vrajmasilor si sa pastreze dreapta credinta in Hristos, Mantuitorul sufletelor noastre.

Ca o piatra taiata din Hristos, Piatra cea din capul unghiului, asezat ai fost, Sfinte Ierarhe Andrei, la temelia Bisericii Ortodoxe din Ardeal, pe care cu osteneala si rugaciune ai pazit-o neclintita, si ai asezat pe piatra marturisirii adevarate turma cea cuvantatoare, Trupul Tainic al Mantuitorului Hristos.

Slava., glasul al 6-lea:
Pe cel ales de Hristos sa sadeasca flori bine mirositoare si preafrumoase in gradina tinutului transilvan, pe Sfantul Ierarh Andrei, sa-l laudam ca pe cel ce este raza Soarelui-Hristos, chemat sa lumineze si sa infrumuseteze chipul lui Dumnezeu in credinciosii acestui pamant, ca apoi, asemenea unor crini, sa-i rasadeasca in gradina Edenului ceresc, unde sa fie vesnic cu Dumnezeu, Parintele luminilor si Mantuitorul tuturor.

Si acum., a Nascatoarei, asemenea:
Nascatoare de Dumnezeu, tu esti vita cea adevarata care a odraslit rodul Vietii; tie ne rugam: Roaga-te, Stapana, cu Sfantul Ierarh Andrei si cu toti sfintii, sa se miluiasca sufletele noastre!

Doxologia Mare, troparele, ecteniile si apolisul.
La Liturghie
La Fericiri
se pune: din Canonul I al Sfantului Apostol Andrei, Cantarea a 3-a, pe 4, 
iar din Canonul Sfantului Ierarh 
Andrei, Cantarea a 6-a, pe 4.
Prochimen, glasul al 7-lea:
Dreptii sa se bucure de izbanzile lor.
Stih: Cantati Domnului cantare noua, lauda Lui in Biserica celor cuviosi.

Apostolul, din Epistola 
catre Efeseni (5, 8-19): 
Fratilor, ca fii ai luminii sa umblati 
(cauta luni, in saptamana I dupa Rusalii)
Aliluia, glasul al 7-lea:
Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa mare mila Ta.
Stih: Nu ma lepada de la fata Ta si Duhul Tau cel Sfant nu-L lua de la mine.

Evanghelia de la Luca, 6, 17-23:
In vremea aceea a stat Iisus la loc ses.

 (cauta la 6 decembrie)

Chinonicul:
Intru pomenire vesnica va fi dreptul 
si de auzul rau nu se va teme.

.
Pe aceeaşi temă

26 August 2013

Vizualizari: 8605

Voteaza:

Slujba Sfantului Andrei Saguna 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE