Frescele bisericilor din Cappadocia

Fresca

In provinciile Imperiului, exceptand bisericile cu mozaicuri care au fost toate sau aproape toate ctitorii imperiale, pentru decorarea boltilor si a peretilor s-a folosit fresca, a carei executie era mai lesnicioasa si mai putin costisitoare. Capatand din ce in ce mai multa importanta, pe masura ce se inmulteau constructiile de noi biserici, aproape toate prevazute in chip obligatoriu cu un decor pictat care le imbogatea semnificatia simbolica, fresca a luat locul mozaicului ca expresia cea mai reprezentativa a artei bizantine. Prin supletea desenului pe care o ingaduia, ea favorizeaza dezvoltarea pateticului. Fresca se preta cu atat mai mult la aceasta, cu cat era vorba de o arta de inspiratie populara, care nu avea aceleasi exigente ca si arta de la curte.

Frescele bisericilor din Cappadocia

Frescele bisericilor rupestre din Cappadocia ne ofera solide marturii despre acea arta monastica, populara si provinciala, pe care am intalnit-o la copti in epoca paleocrestina si care este atestata pana in Italia meridionala, trecand prin filiera Greciei.

Am vazut mai inainte ca anumite biserici din Cappadocia fusesera decorate poate chiar in epoca iconoclasta, daca nu si mai inainte. Dar majoritatea acestor picturi dateaza din epoca de noua prosperitate pe care a cunoscut-o regiunea intre disparitia amenintarii arabe sub Constantin al Vll-lela Porfirogenetul (913-959) si venirea turcilor seldgiucizi sub Constantin al X-lea Ducas (1059-l067). Deosebim printre ele doua grupuri. Unul, "arhaic", datand din secolul al X-lea, poate chiar inca de la sfarsitul celui de-al IX-lea, mentine deopotriva in pictura ca si in arhitectura vechi formule paleocrestine, care dau acestei arte un caracter local destul de marcat. Celalalt, mai recent, imita modelele constanti-nopolitane.

In grupul arhaic, unde domina vechiul plan bazilical, Hristos, neputand figura in cupola (inexistenta), ramane in conca absidei. El apare pe un tron cu spatarul in forma de lira, in mijlocul vinei aureole cu stele purtata de patru " roti" ("Tronurile" sau rotile inaripate din ierarhia ingereasca).

Tronul este inconjurat de simbolurile celor patru evanghelisti si de serafimi cu sase aripi presarate cu ochi. Pe margine, arhanghelii Mihail si Gavriil, in costum imperial, fac de garda, cu un stindard in mana. Sus de tot, intre busturile Soarelui si Lunei, mana lui Dumnezeu iese dintr-un segment de cer pentru a-l indica pe Hristos. Este deci o supravietuire a traditiei paleocrestine a teofaniei, tocmai pe locul din biserica unde se constituise. in naos, registrele suprapuse desfasoara, in sensul scrierii, de la stanga la dreapta, pornind din latura dreapta de langa altar, ciclul, indeajuns de dezvoltat, al scenelor Copilariei, Minunilor si Patimilor lui Hristos. Aceste scene ocupa, in bisericile cu tavan, partea de sus a peretilor. in bisericile boltite ele figureaza pe bolta in leagan si coboara, in capelele mai inalte, pe partea superioara a zidurilor. Mai jos se inalta sfinti aliniati in picioare. Caracterul popular al acestei arte se manifesta in desenul stangaci, dar expresiv si de o mare spontaneitate, si in gustul pentru naratiune care imprumuta multe dintre elementele ilustrarii din evangheliile apocrife, ele insele zamislite din aceasta inclinare a poporului spre povestile frumoase, istorisite cu belsug de amanunte. Apare net contrastul cu arta aristocratica si teologica din capitala, care se supunea unei discipline stricte in alegerea si repartizarea subiectelor.

Vechea biserica Tokale Kilisse (= biserica cununilor, numita astfel din pricina ornamentelor circulare in relief de pe bolta) apartine grupului arhaic. Ea se pare ca dateaza de la inceputul secolului al X-lea. Ciclul evanghelic se desfasoara pe bolta in sase registre, impartite in doua grupuri separate, in cheia leaganului, de o zona de medalioane cuprinzand busturile proorocilor.

Treizeci de scene, de la Bunavestire la Pogorarea in iad, se insiruie in registre fara nici o despartire intre ele. Dedesubt, pe pereti, se suprapun doua siruri de sfinti ale caror atitudini tepene si vesminte intunecate sau de un rosu-brun contrasteaza cu insufletirea si coloritul deschis al draparilor din scenele evanghelice. in aceasta arta populara, fara o mare stiinta tehnica, se manifesta un real simt al armoniei culorilor.

Compozitia este foarte densa: personajele se inghesuie unele in altele si ocupa toata inaltimea fiecarei zone. Accesoriile, indicatiile de peisaj sunt pe cat posibil suprimate. Naratiunea este vie, sprintena, bine ritmata, bogata in notatii realiste. Vom retine indeosebi minunea inmultirii piinilor si pestilor. Petru aduce doi pesti pe o panza brodata care ii acopera bratele si umerii. El ii intinde spre sase personaje asezate in jurul unei mese, a carei tablie este redata aproape vertical, asa cum ar fi facut-o si Braque. Varstele convivilor au fost diferentiate: exista doi batrani, doi barbati maturi cu barba neagra si doi tineri fara barba.

Desenul este lipsit desigur de eleganta si chiar de corectitudine. Dar la aceste personaje, aproape nemiscate, gesturile mainilor si bratelor sunt de o uimitoare expresivitate. Fizionomiile energice, cu trasaturi viguroase, cu ochii larg deschisi care privesc cu intensitate, dau o puternica impresie de viata. Faptura picturala, care asaza intinse tonuri plate cu prea putine degradeuri si mari pete de lumina, contribuie de asemenea la crearea sentimentului de robustete plebee.

La sfarsitul secolului al X-lea sau la inceputul secolului al XI-lea, Keledjlar Kilisse ("biserica sabiilor" dupa numele de Keledjlar dat acestui loc, fara indoiala din cauza profilului deosebit de taios al stancilor din imprejurimi), care are un plan in cruce greaca inscrisa, mai pastreaza inca repartitia arhaica a decorului, dar aici se manifesta, tot cu o simplitate naiva, o grija, noua in Cappadocia, pentru eleganta sobra, precizia desenului si exactitatea miscarilor. Poate ca aceste calitati se datoresc miniaturilor manuscrisului sau desenelor din caietul de modele de origine constantinopolitana din care se va fi inspirat pictorul. Sporind numarul boltilorsi al timpanelor, planul in cruce greaca permitea, ca si in capitala, repartizarea scenelor pe diferitele bolti in leagan si pe lunete, in loc sa le alinieze in benzi continue.

Compozitiile devin putin mai aerate, iar motivele de arhitecturi si accesoriile, mai numeroase. Adoptarea planului in cruce greaca inscrisa avea sa aduca insa dupa sine, catre mijlocul secolului al XI-lea, cu putin inainte de venirea seldgiucizilor, si adoptarea repartitiei decorului care, la Constantinopol, era legata de acest tip arhitectural.

Ciclul narativ este inlocuit cu decorul de inspiratie teologica si liturgica, in care sunt retinute mai cu seama episoadele comemorate de' marile sarbatori. Asa cum am mai vazut si la Keledjlar Kilisse, noua distribuire a subiectelor ofera compozitii mai putin imbacsite, in care fundalurile de arhitecturi si de peisaje capata mai multa insemnatate. Scenele se izoleaza si devin de sine statatoare.

Influenta capitalei strabate si in stil, chiar dincolo de experienta mai mult sau mai putin mare a pictorilor locali. Desenul devine mai suplu, proportiile se alungesc. Personajele se insufletesc si iau uneori atitudini contorsionate. Miscarile sunt adesea vii si accentuate prin jocul draparilor. Ovalul chipurilor se ascute si privirile tradeaza mai degraba melancolie decat convingere nestramutata. Degradeurile si nuantele nedecise devin mai frecvente.

Literele inscriptiilor sunt trasate cu mai multa grija, dar fara exces de inflorituri. in iconografie exista totusi unele trasaturi particulare. Astfel, in conca absidei, nu se mai afla Fecioara, ci Deisis care inlocuieste teofania din bisericile apartinind grupului arhaic. Uneori chiar, ca la Karanlek Kilisse ("biserica intunecata "), acestei scene i se adauga doi ctitori prosternati. Cele mai bune realizari ale stilului nou se intalnesc la Elmal Kilisse (" biserica marului " din cauza merilor care cresc langa intrarea ei) si la Ciarekle Kilisse ("biserica sandalei", datorita urmelor de pasi sapate in solul bratului sud, sub scena inaltarii, imitand acelea ce se vedeau in rotonda de la Ierusalim).

Din nefericire, aceste picturi s-au deteriorat si daca fotografiile ne dau o idee justa despre interesul pe care il prezentau ansamblurile, ele nu scot in evidenta valoarea artistica a diferitelor panouri. Ne vom opri mai degraba la Karanlek Kilisse, al carei decor se datoreaza unui pictor mai putin experimentat in adaptarea modelelor iconografice venite din capitala. Tradarea lui Iuda este o scena revelatoare in privinta procedeelor stilului nou, aplicate la Karanlek cu un soi de stangacie care le face si mai vizibile.

Personajele sunt zvelte. Miscarea piciorului dus inainte la Petru si la Ioan este accentuata de draparea vesmintelor. Hristos indoaie piciorul drept, pe cand stangul este rigid, dupa cel mai bun ritm al artei statuare antice. Parul lui Petru este buclat cu o eleganta care aminteste de sfintii de la Daphni.

Razboaiele care au urmat dupa aparitia seldgiucizilor in Asia Mica au restrans activitatea artistica in manastirile din Gappadocia, dar nu au intrerupt-o cu desavarsire. O misiune arheologica turca a descoperit in biserica Sakle Kilisse (" biserica ascunsa "), al carei plan ramane acela cu o nava transversala pe care se deschid trei abside, fresce care par sa dateze de la sfarsitul secolului al Xll-lea.

Pictorului caruia i le datoram era inzestrat cu o personalitate destul de puternica. El da dovada de multa libertate in adaptarea modelelor de care s-a slujit. Arta sa imbina influentele Constantinopolului cu traditiile populare locale, dar cu unele calitati originale. El uneste zveltetea proportiilor si eleganta in tratarea parului sau a draparilor cu fermitatea desenului, franchetea coloritului, vioiciunea anumitor miscari, amploarea monumentala a compozitiei.

Pentru a da sentimentul spatiului, el suprapune planurile, nuanteaza degradeurile, estompeaza chiar uneori contururile spre a le da rotunjime. El stilizeaza, cu multa vigoare decorativa, elementele peisajului asa incat sa formeze cadrul in care sa se inscrie fie o scena, fie un personaj.

Cercetarile facute de dl. si d-na Thierry in valea Peristrema (la sud de Aksaray) au scos la iveala picturi rupestre care, urmand aceeasi evolutie generala ca si cele din regiunea Goreme, prezinta insemnate particularitati de iconografie si de stil, dovezi ale diversitatii de aspecte pe care o putea capata arta bizantina, mai ales in tinuturile izolate.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 4920

Voteaza:

Frescele bisericilor din Cappadocia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact