Arhitectura religioasa in epoca Paleologilor


Arhitectura religioasa

Arhitectura din epoca Paleologilor se caracterizeaza prin rafinamente in utilizarea tipurilor aparute si perfectionate de-a lungul veacurilor anterioare. O tendinta spre complicarea planurilor, spre supraabundenta decorului exterior, spre insufletirea liniilor si a maselor a ingaduit chiar sa se vorbeasca despre un fel de baroc bizantin. Departe de a zamisli, asa cum s-a pretins adesea, o renastere comparabila cu aceea italiana din Quattrocento care pornise pe calea unei noi infloriri clasice, dimpotriva, arta Imperiului a trait in acea vreme faza ultima a evolutiei sale, analoga celei a goticului flamboyant. Se observa de asemenea, in mai multe puncte, o reintoarcere mai mult sau mai putin voita la formulele paleocrestine.

Folosirea galeriilor in jurul edificiilor

Una dintre formulele pe care arhitectii timpului au utilizat-o cu precadere la Constantinopol si la Salonic este aceea a galeriei ce invaluie din trei parti edificiul.

Ea a permis modificarea tipului in cruce greaca inscrisa la trei biserici ale unor manastiri de la Constantinopol, zidite fara indoiala de acelasi arhitect sub domnia lui Andronic al II-lea Paleolog (1282-1328), gratie generozitatii membrilor familiei imperiale, dornici de a-si afla aici odihna vesnica alaturi de rudele lor apropiate.

Acestea sunt: biserica manastirii Sfantul Andrei din Krisei (Hodja Mustafa Pasa Djami), reconstruita indata dupa 1284 de catre principesa Teodora Raulaina, nepoata lui Mihail al VIII-lea si vara lui Andronic al II-lea; biserica Sfantul Ioan Botezatorul, ridicata la sfarsitul veacului al XIII-lea de Teodora, vaduva lui Mihail al VIII-lea, lipita de latura sud a bisericii manastirii lui Constantin Lips; biserica manastirii Nascatoarei-Pammakaristos (Fetiye Djami), zidita intre 1292 si 1294 de nepotul lui Mihail al VIII-lea, protostratorul Mihail Glabas Tarkaniotes.

In aceste trei biserici, prevazute cu un pronaos, careul care suporta cupola, in loc sa fie sprijinit de patru bolti desenind bratele unei cruci grecesti ce se ridica pana la baza tamburului, este inconjurat la nord, la vest si la sud de o galerie scunda, cu bolti in leagan. Astfel, naosul central devine mai spatios si mai bine luminat. Poate ca aceasta solutie a fost inspirata de bisericile cu trompe de colt care, asa cum am vazut mai inainte, erau desigur in mare majoritate ctitorii imperiale.

Necesitatea de a echilibra eficient impingerile cupolei a dus la inchiderea prin timpane a arcurilor care poarta cupola la nord, la vest si la sud, lasandu-se deschis doar arcul de la est, pe traveea altarului (berna). In consecinta, era nevoie sa se reintroduca intre stalpi coloanele care fusesera eliminate la tipul in cruce greaca: la capatul evolutiei, s-a revenit la forme mai apropiate de bazilica cu cupola.

In exterior, cupola si nava centrala se ridica mult mai limpede deasupra colateralelor decat la tipul in cruce greaca inscrisa. De asemenea, unele biserici mai vechi au fost inconjurate cu galerii boltite in leagan, sau cu cupole. La Kilisse Djami nu a mai ramas decat exonartexul cu punctele de pornire ale colateralelor nord si sud.

Cand, la inceputul secolului al XIV-lea, Teodor Metohites, pe atunci logothet al vistieriei lui Andronic al II-lea, restaura biserica Hristos din Chora, in vecinatatea palatului sau, el inconjura careul central al edificiului, a carui constructie fusese intreprinsa pe vremea Mariei Ducas, cu o tripla galerie: cea de la sud a fost transformata intr-o capela terminata cu absida si acoperita de o cupola.

La Pammakaristos, vaduva lui Mihail Glabas Tarkaniotes, Maria, care se calugarise in 1315 luand numele de Marta, a ridicat mai intai, lipita de latura sud a bisericii zidite de sotul ei, o capela cu planul in cruce greaca si cu tribune, inchinata lui Hristos si menita sa adaposteasca mormantul sotului si al ei propriu. Ceva mai tarziu s-a adaugat in jurul edificiului o tripla galerie.

La Salonic se afla de asemenea biserici cu planul in cruce greaca inscrisa care au fost incadrate de o galerie in forma de n (pi) chiar in momentul constructiei lor. Asa este Sfanta Ecaterina si de asemenea Sfintii Apostoli, zidita de patriarhul Constantinopolului, Nifon (1312-1315), originar din Verria (in Macedonia), pentru a sluji ca biserica unei manastiri inchinate Nascatoarei. Aceste galerii sunt acoperite de cupole in unghiuri.

O formula asemanatoare fusese practicata mai inainte in Venetia, in secolul al XIII-lea, la Sfantul Marcu unde se alipira nartexului doua galerii cu cupole, mai intai una la nord, mai apoi alta la sud, care flancau bratul apusean al crucii. La Ohrid, pe atunci inca sub carmuirea bizantinilor, arhiepiscopul Grigore, care intretinea relatii stranse cu Andronic al II-lea si primise in dar din partea acestuia o manastire la Constantinopol, adauga in 1314, in fata Sfintei Sofia, un exonartex flancat de doua turnuri; prin infatisarea sa grandioasa si prin judicioasa folosire a niselor in fatada, acest exonartex ar fi facut figura onorabila si in capitala Imperiului.

C. Delvoye

.

20 Iunie 2008

Vizualizari: 2771

Voteaza:

Arhitectura religioasa in epoca Paleologilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact