Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Dumnezeu ca Treime Parintii rasariteni pun in centrul reflectiei lor teologice Revelatia: descoperirea vietii si vointei divine. Dumnezeu Se descopera pe Sine in ordinea naturala (Rom. 1, 20), dar numai ca si Creator, Domn si Judecator. Cunoasterea lui Dumnezeu ca Mantuiror si Izbavitor, Care ne
Theosis sau Indumnezeirea Participarea divina la existenta umana deschide calea participarii omului la viata lui Dumnezeu. Daca telos-ul sau punctul final al existentei noastre nu ar fi o totala participare in viata trinitara -daca am fi chemati, de pilda, la simpla "camaraderie "cu Dumnezeu prin
Legamantul Conjugal Care este de fapt invatatura ortodoxa privind sexualitatea umana si responsabilitatile ei inerente? Pentru a raspunde acestei intrebari, ne vom concentra asupra invataturii biblice si patristice, intrucat cele doua constituie elementele complementare ce formeaza Sfanta Traditi
Din cele mai vechi timpuri a existat in mintea multor oameni un dezechilibru nedrept privind necesitatea fidelitatii sexuale si a responsabilitatii. Greutatea a atarnat mai mult pe umerii femeii, decat pe cei ai barbatului. Aceasta se datoreste in parte unei mosteniri neproportionale
Adulterul Aceste concluzii privind relatiile sexuale preconjugale tin a fortiori pentru relatiile extra conjugale, care constituie adulterul. Termenul adulter se refera in general la relatiile sexuale intre o persoana casatorita si un partener de sex opus care nu i este sot sau sotie. Conceptul t
ATACELUL: Despre data exacta a celei de a doua veniri a Domnului ce ne puteti preciza ? PREOTUL: Biserica Sa dreptmaritoare are numeroase marturii biblice prin care dovedeste ca aceasta data nu a incredintat-o Dumnezeu nici ingerilor, nici oamenilor si nici chiar Fiului Sau, ca om. Iata care sunt cu
Iisus Hristos ca Invatator-Prooroc a. Iisus, adevarul si proorocia in Persoana. Iisus Hristos este Invatatorul si Proorocul suprem prin nsasi Persoana Sa. Iisus Hristos nu e un invatator ca oricare alt om, ba nici chiar ca oricare alt intemeietor de religie. In acelasi timp El depaseste...
c. Moartea lui Hristos ca jertfa sfintita si sfintitoare si ca mijloc de biruire a mortii. Hristos invinge in Sine moartea, pentru ca in El comuniunea omului cu Dumnezeu este realizata in mod culminant prin moarte, iar aceasta inseamna ca si sfintirea Aceasta o putem vedea pornind de la concepti
d. Biserica pnevmatizata prin Duhul lui Hristos cel inviat. Dar deschiderea orizonturilor infinite ale cunoasterii vietii in Hristos, capul Bisericii, se largeste cel mai mult prin invierea si inaltarea lui Hristos ca om si prin participarea noastra partiala la aceasta inca din timpul existentei
81. Legile firii sunt imbinarile felurite ale madularelor lucratoare, pe care cuvantul le-a numit si deosebiri, ca tot atatea parti in care se arata insusirile trupului. Sau iarasi, legea fireasca este lucrarea fiecarei forme si a fiecarui madular in baza puterii sale. Precum Dumnezeu tine in...
3. CINSTIREA SFINTILOR IN TRADITIA BISERICII Cinstirea Sfintilor a fost la inceput un lucra firesc, atat in ceea ce priveste Biserica Sfintilor Apostoli in Duhul Sfant care are puterea de a "deosebi duhurile" (1Ioan 4,1), cat si pentru viata credinciosilor, care prin exemplul Sfintilor s-au intar
7. ELEMENTE ECUMENICE PENTRU O TEOLOGIE A ICOANEI CA EXPRESIE A CUVANTULUI LUI DUMNEZEU Prin credinta si traire, oamenii afla si impartasesc adancurile teandrice ale lui Hristos caci Cuvintele Sfintei Scripturi si imaginile, nu pot reda totul, spune Fericitul Diadoh al Foticeii. Litera Sfintei Scri
CONCLUZII Toate cuvintele Mantuitorului din Evanghelie se refera la viata Sa, astfel ca El este zugravit ca "Pantocrator" in partea cea mai de sus a locasului sfant de inchinare, pentru a se vedea ca Sfanta Evanghelie pe care o tine cu mana stanga, in dreptul inimii Sale este binecuvantata cu mana
Iconomia dumnezeiasca la Sfantul Atanasie cel Mare Sfantul Atanasie cel Mare Sfantul Atanasie cel Mare (+373), nascut in Alexandria pe la anul 295, a primit o frumoasa educatie clasica si crestina. Ajungand diacon al patriarhului Alexandru al Alexandriei, inca din aceasta perioada (318) el era pre
Justinian si Biserica Nu putem intelege importanta lui Justinian in istorie si mai ales in istoria Bisericii, fara a vedea in el primul ideolog al Imperiului crestin, cel care a dus alianta lui Constantin pana la o concluzie logica. In aceasta perioada s-a realizat o prima sinteza a crestinismul
Sinodul al VII-lea Ecumenic Deorece cultul Sfintelor Icoane fusese interzis prin hotararea sinodului iconoclast de la Hiereia din 754, el trebuia restabilit printr-un nou Sinod Ecumenic. De comun acord cu patriarhul Constantinopolului, Tarasie (784-806), si cu papa Adrian I (772-795), imparateasa
Iisuse, Invatatorule, miluieste-ne!" (Duminica a XXIX-a dupa Rusalii; Lc 17, 12-19) Iata-ne reasezati, prin ordinea Duminicilor, in asteptarea Pastelui. Sa nu va para lucru greu de inteles, priviti in calendare si veti vedea ca, deja, trecand o asteptare implinita aceea legata de Praznicul Naster
Pedagogia painii (Duminica a VIII-a dupa Rusalii; Mt 14,14-22) Duminica aceasta, numita si a inmultirii painilor, freamata de bucuria pe care orice ospat cu Hristos o daruieste sufletelor noastre. O zi lunga, obositoare prin incarcatura de minune si de fapta prin care toti cei prezenti trecusera.
Teandrie apostolica si hristologie patristica a. "Deus Omnipotens" in marturisirile de credinta apusene Propovaduirea Evangheliei in contextul apusean unde domina dreptul roman cu structuri specifice, fenomenul rasaritean declansat in sec. IV al disputelor hristologice si al dezbinarilor ulterio
3.1. Dumnezeu este cunoastere. Aceasta problema teologica importanta, in spiritul traditiei ortodoxe, se poate aborda din doua perspective: a. Ontologica - Dumnezeu in Sine este cunoastere. Vom avea in vedere, referindu-ne la aceasta perspectiva, "insusirile naturale sau ontologice ale lui Dumn