Depresia ca boala a sufletului necredincios...

Depresia ca boala a sufletului necredincios...

Chiar dacă încerc să fac o analiză plecând de la această afirmație/definiție a depresiei nu vreau să generalizez această etiologie pentru toate formele de depresie.

Cu siguranță sunt și alte cauze binecunoscute investigate de medicii psihiatri, dar pentru un doctor de suflete, cum este preotul, această etiologie de sorginte spirituală, scapă abordărilor medicale bazate strict pe concluzii și demersuri psihiatrice.

Există suficientă literatură de specialitate din spectrul religios cu evaluări, expertize, investigații și remedii spirituale legate de această afecțiune care are de a face nu doar cu ceea ce numește psihologia viața psihică a persoanei umane, ci cu întregul complex de emoțiii, gânduri și stări care definesc mai larg viața sufletului omenesc, nu doar psihismul care este doar o componentă a acestuia.

Depresia este pe lângă o acută formă de tristețe și o manifestare a unui suflet demotivat, istovit, anxios, lipsit de vigoare, de determinare, săcătuit de forță, de vivacitate, de optimism, de robustețe spirituală.

Necredința unui suflet îl deposedează pe om de puterile spirituale care se fortifică tocmai în urma relației harice cu Dumnezeirea.

Viața spirituală asigură vigoare, robustețe, echilibru și armonie lăuntrică persoanei, omul credincios luându-și multă putere, energie, viață și speranță din legătura spirituală cu Cel care este izvorul acestora - Dumnezeu.

În lipsa unei vieți de credință, omul rămâne doar cu neputincioase sale puteri egocentrice care nu se mai alimentează de la Divinitate, printr-o viață teocentrică, necredința debranșându-l de la Sursa inepuizabilă de viață și energie care este Dumnezeu.

De asemenea, Părinții Bisericii când vorbesc despre depresie folosesc alți termeni, numind-o acedie atribuind acestei stări de tristețe, de deznădejde, de neputință, de urât și un anume duh al acediei și o patimă. Când acestea pun stăpânire pe un suflet îi provoacă multă suferință omului, un fel de urâciune a pustiirii, cum mai este denumită starea, dar și duhul rău care aduce acest urât peste suflet...

Deci este considerată și o patimă, anume un mod distorsionat, disfuncțional de manifestare a sufletului și de raportare a lui la viață, la lucruri, la persoane, cauza fiind ori necredința, ori puțina credință, ori păcatul...ori lipsa nădejdii în Dumnezeu...

Neavând o verticală, o rânduială a firii, o armătură spirituală, de repere și valori fundamentate pe credință, totul devine abisal...

Prăbușirea în haosul și întunecimile subconștientului este inevitabilă în lipsa unei lumini și a Duhului care se pogoară de Sus prin interpelările credinței și care organizează conștient și armonios viața sufletească ...

Harul divin orientează spre Bine, Adevăr și Frumos facultățile superioare: voința, mintea și simțirea, organizând viața lăuntrică și firea după un algoritm de ordine, echilibru și normalitate...

În psihologie, tristețea este legată foarte mult de frustrări, de dorințele neîmplinite, de așteptările exagerate, de traumele și experiențele negative din viață, psihanalizarea acestora conducând la aceste constatări... În acest punct putem susține că cele două demersuri, psihologic-psihiatric, pe de o parte și spiritual-religios pe de altă parte, interferă, converg spre concluzii similare.

Însă remediile sunt disociate și specifice.

Nu doar medicamentele și psihoterapeuții pot repara, ameliora afecțiunea, ci și viața sănătoasă din punct de vedere spiritual care este remediul oferit de Biserică văzută ca spital duhovnicesc unde bolile sufletești își găsesc alinarea, vindecarea, duhovnicul, rugăciunea, Spovedania, Liturghia, Maslu, Cuminecarea, fiind câteva din instrumentele care ajută aceste suflete pentru restabilirea stării de sănătate, de normalitate și de firesc...

Există desigur și anumite predispoziții care favorizează instalarea depresiei și anume: firile introvertite, apoi cele melancolice, visătoare, pesimiste, de asemenea persoanele care manifestă o hiper-sensibilitate sau care hiperbolizează trăirile, denaturând firescul, normalitatea, interpretând foarte subiectiv sau dramatizând întâmplările vieții...

Sunt, de asemenea, și unele patimi care predispus la tristețe. Părinții vorbesc de patima invidiei care presupune o raportare greșită și generatoare de tristețe în relația cu ceilalți. Invidiosul nu se bucură de darurile celorlalți, fiind nemulțumit și de sine și adesea trist în raport cu ceilalți, chiar și atunci când nu ar avea motive și temei această tristețe.

De asemenea, patima mândriei provoacă posesorului adesea tristețe, lezare și nemulțumire.

Lenea, așișderea, îl aduce pe subiectul ei în imposibilitatea de a se bucura, întrucât nu acționează, nu întreprinde aproape nimic pentru a-și îmbunătăți starea și calitatea vieții.

De asemenea, desfrânarea provoacă în cele din urmă blazare și epuizare a energiei vitale a persoanei robită de această patimă.

Starea de nemulțumire, păcatul cârtirii și hula sunt, de asemenea, responsabile cu instalarea acediei...

Deci și patimile, nu doar disfuncțiile la nivel psihologic determină instalarea depresiei; prin urmare, remediile sunt și de ordin spiritual, ca și etiologiile, nu doar psihiatric, abordarea interdisciplinară atât pentru înțelegerea acestei afecțiuni, cât și pentru terapie, sunt deopotrivă, binevenite și necesare...

Pr. Alin-Cristian Preotu

Despre autor

Alin-Cristian Preotu Pr Alin-Cristian Preotu

Senior editor
112 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2012

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2023

Vizualizari: 1078

Voteaza:

Depresia ca boala a sufletului necredincios... 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact