Iluminarea dumnezeiasca

Iluminarea dumnezeiasca

Părinții Sf. Biserici spun că iluminarea este a doua etapă a vieţii duhovniceşti, în care Duhul Sfânt ne ajută ca, în locul celor şapte păcate capitale curăţite în prima fază a despătimirii, să punem cele şapte virtuţi de căpetenie: trei virtuţi „teologice” (credinţa, nădejdea şi dragostea) şi patru virtuţi „cardinale” (înţelepciunea, dreptatea, curajul şi cumpătarea).

Cât despre răutățile noastre, toate se cuprind în aceste șapte păcate: mândria, iubirea de argint, curvia, mânia, lăcomia pântecelui, zavistia și lenea, care se numesc de moarte, deoarece ele sunt rădăcini din care ies toate celelalte fărădelegi omenești și care omoară sufletul nostru.

Prin aceste șapte păcate de căpetenie suntem permanent ispitiți de cei trei vrăjmași mari ai sufletului nostru: trupul, lumea și diavolul.

Trupul ne îndeamnă și ne atrage spre curvie, lăcomia pântecelui și spre lene. Lumea ne ispitește prin iubirea de argint și pofta nesățioasă a lucrurilor pământești. Și diavolul ne împinge la pierzanie, cu toată râvna răutății lui, prin mândrie, mânie și invidie (Monahul Agapie Criteanu, „Mântuirea păcătoșilor”, Edit. Egumenița, Galați, 2009, p. 22).

Iluminarea este în legătură directă cu Taina Sfântului Mir şi o prelungire a ei, după cum curăţirea sau purificarea am considerat-o în corespondenţă cu Botezul şi ca o prelungire a lui (ÎPS Andrei Andreicuţ, „Morala Împărăţiei întemeiată pe Sfânta Scriptură şi Sfinţii Părinţi”, Edit. Reîntregirea, Alba Iulia, 2003, p. 136).

După iluminare urmează starea duhovnicească în care omul nu mai are nici un fel de gând: „La începutul nevoinţei duhovniceşti gândurile sunt amestecate, bune şi rele.

Unul are 70% rele, altul are 20%. Iar alt nevoitor se sileşte să pună mereu gândul cel bun şi are numai gânduri bune. Dar şi această lucrare este trupească.

Apoi se crează un gol în minte şi omul nu mai are gânduri, nici bune, nici rele. Iar după aceasta vine iluminarea dumnezeiască. Atunci cel ce a ajuns în această stare nu mai are nevoie de logică pentru a-i înţelege pe oameni, ci vede cu ochii cei duhovniceşti cele ascunse din inimile oamenilor” (Atanasie Rakovalis, „Părintele Paisie mi-a spus...”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, pp. 86-87).

Pentru ca cineva să ajungă la „golirea” minţii, cel mai mult ajută studiul duhovnicesc, rugăciunea neîncetată, tăcerea şi osteneala.

„Un suflet care va lua în serios nevoinţa împotriva gândurilor rele poate ajunge într-o stare mai bună decât unul care nu are aproape deloc gânduri rele. Adică se poate ca la începutul vieţii duhovniceşti să fi avut nouăzeci de gânduri rele şi zece bune şi să ajungă la o stare mai bună decât a aceluia care a avut nouăzeci de gânduri bune şi zece rele” (Sf. Paisie Aghioritul, „Nevoinţă duhovnicească”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2002, p. 62).

Toată lucrarea omului este să ia aminte să nu-l părăsească harul lui Dumnezeu, ca să aibă astfel iluminarea de sus. Pentru că dacă nu există iluminare dumnezeiască, toate sunt pierdute, întrucât se fac după logica omenească.

Duhul Sfânt este Lumina dumnezeiască. Pentru ca Acesta să locuiască în om trebuie duh de nevoinţă, smerenie, mărime de suflet, nobleţe şi jertfire de sine. Dacă lipseşte harul Sfântului Duh, omul este nefolositor, deoarece iluminarea este totul. Şi dacă ea vine, atunci omul se odihneşte şi toţi cei dimprejurul lui şi el însuşi se desfătează duhovniceşte.

De aceea sunt bune şi luminile, şi descoperirile minţii, dar mai presus de toate este lumina harului lui Dumnezeu, care luminează pe om. Cel care are harul Sf. Duh vede foarte curat lucrurile, este înştiinţat şi învăţat în chip tainic şi fără greşeală de har, şi nici el nu se osteneşte, iar pe toţi ceilalţi îi ajută duhovniceşte (Sf. Paisie Aghioritul, „Trezire duhovnicească”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, pp. 82-86).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

05 Octombrie 2018

Vizualizari: 1595

Voteaza:

Iluminarea dumnezeiasca 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iluminarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact