Biserica Podithou - Galata

Biserica Podithou - Galata


Biserica Podithou - Galata

Biserica Podithou se afla in localitatea cipriota Galata; localitatea se afla in partea centrala a Insulei Cipru, pe culmile impadurite ale Muntilor Troodos. Galata este o localitate asezata in Valea Solea, la o distanta de aproximativ 60 de kilometri de capitala Nicosia, si la o altitudine de 620 de metri.

Biserica Podithou este construita in centrul unei lungi si inguste vai, in apropierea malului raului Klarios. Numele localitatii ce o gazduieste - Galata - se regaseste in mitologia greaca, alaturi de Afrodita si Pigmalion. Galata este numele primit de statuia facuta de Pigmalion in cinstea Afroditei, aduse la viata spre a se casatori cu el.

Alaturi de aceasta minunata biserica din Galata, muntele mai gazduieste un numar insemnat de locasuri de cult. In interiorul micutelor biserici aflate imprastiate pe culmile muntoase ale insulei, se pastreaza pana astazi unele dintre cele mai bine conservate fresce bizantine. Aceste biserici cipriote, pictate in fresca de o deosebita calitate, ofera lumii exemple vii de arta bizantina si post-bizantina apartinand secolelor XI-XIX.

Bisericutele sunt de o valoare inestimabila, culturala, istorica, duhovniceasca, o parte dintre acestea fiind recunoscute la nivel mondial. Zece dintre aceste bisericute au fost deja trecute in lista Patrimoniului Mondial, fiind aflate astazi sub protectia si purtarea de grija UNESCO.

Muntii Troodos - lantul muntos presarat cu bisericute

Lantul muntos Troodos, aflat in centrul insulei, este cel mai mare din Insula Cipru. Cel mai inalt varf din Troodos este Muntele Olimp, cu o inaltime de 1.952 de metri. Muntii acopera in mare parte aproape intreaga aripa vestica a insulei.

Locul este cunoscut, inca din timpurile antice, ca avand un bogat potential de cupru, minele de cupru fiind imprastiate peste tot. Pe langa acestea, incepand cu perioada bizantina, locul a devenit un deosebit de important centru al artei bizantine; biserici si manastiri au fost construite in acesti munti, departe de amenintarile atacurilor maritime.

Pe culmile acestor munti se afla o intreaga serie de monumente naturale si istorice: biserici si manastiri bizantine, sate pitoresti si pline de traditie. Din punct de vedere bisericesc, muntele pastreaza inca o serie de locasuri de cult deosebit de importante.

Aici se gasesc noua biserici si o manastire incluse deja in lista Patrimoniului Mondial si in purtarea de grija UNESCO. Pe langa acestea, se mai gasesc si alte manastiri, precum Manastirea Kykkos, cea mai renumita si bogata dintre toate.

Cele noua biserici bizantine de valoare mondiala sunt urmatoarele: "Biserica Sfanta Cruce din Agiasmati", "Biserica din Araka", "Biserica Sfanta Cruce din Pelendri", "Biserica Sfantul Nicolae din Stegis", "Biserica din Podithou", "Biserica din Asinou", "Biserica Sfantul Ioan Lampadistis", "Biserica din Moutoula" si "Biserica Sfantul Arhanghel Mihail din Pedhoulas"; alaturi de micutele bisericute, in lista UNESCO a fost adaugata si "Manastirea Kykkos".

Biserica Podithou din Galata - scurt istoric

Biserica Fecioarei Maria cea Milostiva din Galata - "Panagia Eleousa" - cunoscuta cel mai adesea sub denumirea de Biserica Podithou - "Panagia tis Podithou" -, este ceea ce a mai ramas din ceea ce odata era o micuta manastire.

Biserica are o forma rectangulara, iar in capatul estic al acesteia se termina cu o absida semi-circulara. Dimensiunile interne ale bisericii, in afara de absida, sunt de 12 x 4 metri. Biserica este inconjurata de jur-imprejur de o galerie, acoperita, impreuna cu biserica, de un acoperis in forma de V. Acoperisul este confectionat din lemn si este placat cu tigle lucrate de mesterii pietrari din Galata.

Biserica a fost construita in anul 1502 de catre Demetrios de Coron, alaturi de sotia acestuia, Elena. Demetrios, impreuna cu familia lui, faceau parte dintre acele familii medievale de ciprioti cu descendenta latina, elenizati.

In anul 1461, Demetrios era comandant in regiunea "Pentagia". In anul 1502, adica 41 de ani mai tarziu, comandantul Demetrios de Coron a construit Biserica Maicii Domnului din Galata - "Panagia Eleousa" -, biserica numita mai tarziu Biserica Podithou - "Panagia tis Podithou".

Biserica Podithou nu a fost pictata cu fresca in intregime. Pe peretele vestic, in exterior, Fecioara Maria este infatisata deaspura intrarii. Ctitorii sunt infatisati si ei pe acest perete, sub tronul Maicii Domnului: un cuplu de-a stanga Maicii Domnului si un barbat de partea dreapta. Barbatul intinde Fecioarei un model in miniatura al bisericii.

Sub scena amintita mai sus se afla urmatoarea inscriptie: "Aceasta dumnezeiasca si cinstita biserica, a Prea Sfintei si Milostivei Maicii Domnului, a fost ridicata in anul de la Hristos 1502, pe cheltuiala si din dorinta lui Kirou Miser Demetri de Coro si a sotiei acestuia Elena, ctitori ai acestei sfinte manastiri. Cei dintre voi care veti citi acestea, sa va rugati pentru ei si sa le doriti odihna vesnica, prin Domnul nostru Hristos, amin!"

Manastirea de la Podithou a functionat pana la inceputul secolului al XIX-lea, cand, asemenea multor altor manastiri cipriote, a fost inchisa si a intrat intr-o perioada de declin. Ea a fost deplin abandonata dupa anul 1821, cand arhiepiscopul de Cipru, alaturi de alti mari slujitori ai insulei, au fost executati - in urma Revolutiei Grecesti.

In jurul anului 1850, calugarul Sofronie a infiintat scoala primara din Galata intr-una din cladirile manastirii. In partea sud-vestica a bisericii se afla la inceput o casa cu doua etaje; partea inferioara era cunoscuta ca fiind "Scoala de la Manastirea Podithou". Din pacate, aceasta cladire a fost daramata in anul 1950.

In anul 1735, pelerinul rus Vasilios Barsky face referire la Manastirea Podithou, pe care a vizitat-o; despre aceasta, el spunea ca

"este o mica bisericuta acoperita cu tigla." Tot de la el aflam ca biserica se afla intr-o situatie destul de dificila, cei doi calugari ai acesteia intampinand multe greutati din partea turcilor.

 

Biserica Podithou din Galata - arhitectura si pictura in fresca

Biserica Podithou nu a fost pictata cu fresca in intregime. Dintre frescele de secol XVII, doar chipurile Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, aflati pe peretii de nord si sud, s-au mai pastrat. Pictorul ce a lucrat fresca bisericii este influentat, atat in cele ale stilului, cat si in cele ale elementelor iconografice, de catre arta apuseana.

          

O parte dintre scenele reprezentate aici sunt considerate a fi unele dintre cele mai bune exemple de arta

"italo-bizantina". Acest stil s-a imprastiat in intreaga insula in perioada dominatiei venetiene; el combina elemente artistice bizantine si renascentist-italiene.

 

Frecele de la Podithou acopereau peretele vestic exterior, peretii interiori - cel vestic si cel estic - si interiorul absidei. Rastignirea, reprezentata in interiorul bisericii, pe peretele vestic, nu se incadreaza in sabloanele traditiei bizantine. Aceasta scena infatiseaza un numar insemnat de personaje, ca influenta apuseana. Aceasta seamana mai degraba cu un tablou religios cu multe personaje decat cu o icoana.

Rastignirea se poate rezuma astfel: Hristos cel rastignit si cei doi talhari, soldatii infatisati calare pe cai, soldatul ce rupe fluierele picioarelor talharilor, Fecioara Maria infatisata tanguindu-se la piciorul Crucii, soldatii ce arunca zaruri pentru camasa lui Hristos cea necusuta, Maria Magdalena ce imbratiseaza piciorul Crucii, si - in sfarsit -, figura unui calugar misterios reprezentat in genunchi.

Sfanta Mahrama este reprezentata pe partea superioara a peretelui estic; putin mai jos de aceasta se afla conturate cele doua "vedenii" ala Profetului Moise: in partea stanga, Moise primeste Tablele Legii din mana lui Dumnezeu, iar in partea dreapta Moise este infatisat scotandu-si incaltamintea. In fata lui Moise se afla Fecioara Maria cu Pruncul intr-un "engkolpion", in mijlocul Rugului Aprins ce ardea si nu se mistuia.

          

"

Dezleaga-ti incaltamintile si descalta-te!", ii zice Fecioara Maria lui Moise, in timp ce acesta se afla uimit, in fata Rugul Aprins, pe Muntele Horeb. Replica spusa lui Moise, in limba greaca, se traduce astfel: "Apodithou ta ipodimata sou". De aici vine si numele bisericii din Galata.

 

In absida bisericii se afla infatisata Fecioara Maria pe tron; in poala acesteia sta asezat Pruncul Hristos, iar de o parte si de alta, inclinati cu evlavie spre Fecioara, stau Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil; cei doi ingeri tin in mana lumanari aprinse, ca semn de cinstire.

Fecioara Maria cu Pruncul din bolta absidei se afla in centrul intregii aghiografii din Biserica Podithou. Aceasta scena, pastrata intr-o foarte buna stare de conservare, este deosebit de impresionanta: "Este de o compozitie perfecta, foarte frumoasa la vedere, si chiar bogata in meditarea la elementele acesteia, lucrata cu o deosebita delicatate si grija..."; aceasta este aprecierea ei in cadrul studiilor cipriote de arta bisericeasca.

Mai jos de aceasta minunata scena se afla reprezentata Impartasirea Sfintilor Apostoli, impartita in doua parti. Pe partea stanga se afla Impartasirea cu Sfantul Trup, iar pe partea dreapta se afla Impartasirea cu Sfantul Sange.

Mai jos de Dumnezeiasca Liturghie se afla infatisate scene din Vechiul Testament, mentionate in surse apocrife (scrieri ne-canonice), cum ar fi Evanghelia lui Iacob. Sfintii Parinti Ioachim si Ana aducand daruri la Templu, Rugaciunea Dreptului Ioachim, Rugaciunea Dreptei Ana, imbratisarea dintre Ioachim si Ana si Nasterea Fecioarei Maria.

Iconostasul Bisericii este considerat a fi unul dintre cele mai reusite lucrari in lemn, acoperite cu foita de aur, din secolul al XVI-lea. Din pacate, nici Sfanta Cruce de deasupra si nici icoanel mai mici din partea superioara nu mai exista. Usile bisericii, lucrari de arta de o mare valoare, au fost si ele furate la inceputul anului 2003; ele n-au fost inca gasite.

          

Pe aceeaşi temă

27 Iunie 2012

Vizualizari: 4296

Voteaza:

Biserica Podithou - Galata 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact