Biserica Ostrov

Biserica Ostrov


Biserica Ostrov

Biserica Ostrov se afla in satul omonim din comuna Rau de Mori, in judetul Hunedoara. Localitatea Ostrov este asezata in sud-vestul Hategului, pe vechea sosea romana care facea legatura intre Sarmizegetusa si locul iesirii Streiului din depresiune. Localitatea si-a primit numele de "ostrov" de la pozitia acesteia, inconjurata fiind de apele Raului Mare si ale Apei Borii. Biserica Maica Domnului "Hodighitria" din Ostrov sau "Pogorarea Sfantului Duh" este una dintre cele mai importante biserici din Tara Hategului si una dintre cele mai pretioase documente artistice medievale din tara. Aceasta pastreaza inca o parte din frescele originale, fiind unele dintre cele mai valoroase ale perioadei medievale.

Biserica Ostrov

Biserica Ostrov - scurt istoric

Biserica este un locas de cult medieval ce pastreaza inca o parte din frescele originale ale acesteia. Prima data s-a aflat despre biserica datorita cercetatorilor epocii romane, undeva prin secolul al XVIII-lea, cea dintai descriere avand-o de la vicarul greco-catolic Stefan Moldovan, din anul 1853. Conform descrierii acestuia, biserica ar fi apartinut perioadei secolelor VIII-XIII, lucru greu de crezut insa.

          Biserica Ostrov           Biserica Ostrov

Analizele stiintifice au fost inaugurate de catre Virgil Vatasianu, in anii 1936 si 1959. Mai apoi au urmat contributii partiale semnate de catre Stefan Lupsa, Mircea Pacurariu si Vasile Dragut. In anul 1986, arhitectul Radu Popa a sugerat arhitectura initiala a bisericii. Ulterior, investigatiile arhitecturale efectuate intre anii 1995-1996, si sapaturi arheologice din anul 1996 au definit componentele si etapele de constructie.

Biserica Ostrov

In urma cercetarilor s-a relevat faptul ca prima biserica din Ostrov a fost un mic edificiu cu o singura nava, cu dimensiunile de 5,20 pe 4,50 metri, zidurile avand si ele o grosime de aproape un metru. Sfantul Altar era rectangular, cu dimensiunile de 1,90 pe 2,20 metri, la ridicarea caruia folosindu-se din plin blocuri mai mari sau mai mici, fasonate, din perioada romana. Baza de piatra a fost mai apoi continuata cu randuri de caramida. Altarul primei biserici a fost ulterior demolat, iar latura de nord a navei a fost inlocuita partial de un alt zid.

Biserica Ostrov

Doua usi permiteau accesul in lacas: una de vest, partial utilizata si astazi, sub care se afla un timpan pictat, iar alta spre sud, inchisa de un ancadrament si surmontata de o nisa de hram, incheiata cu o arcada semicirculara. Peretele de sud a avut doua ferestre inguste, tipice pentru deschiderile ispravite in arc frant. Probabil, anterior inceputului secolului al XVI-lea, Bisericii Ostrov i s-a adaugat si un turn clopotnita. Acesta porneste de la un soclu rectangular de 2,70 pe 2,18 metri si se inalta pana la inaltimea de 11,30 metri. Niste boltari de piatra marcheaza muchiile libere ale clopotnitei. Nivelul intai al turnului are o deschidere in arc frant si o bolta in leagan, acum sparta, pentru a face loc unei scari fixe de acces. Urmatorul nivel a avut o alta intrare, cu scara mobila, ulterior transformata, si o fereastra cu ancadrament gotic simplu, cu muchie tesita.

Biserica Ostrov

Ultimul nivel are ferestre pe toate laturile, din care trei, spre nord, vest si sud, sunt asemanatoare cu cea de la etajul intai, doar ca sunt putin mai scunde. A patra fereastra are decoruri care amintesc de traforuri de piatra. Acoperisul initial a fost realizat din lespezi de piatra si caramizi romane, asezate in con piramidal. Aceasta este cea mai bine conservata si reprezentativa clopotnita medievala a Hategului istoric.

           Biserica Ostrov           Biserica Ostrov

Decorul cu fresce a atras inca de timpuriu atentia. Mult timp a fost vorba doar despre o icoana a Maicii Domnului "Hodighitria", aflata in timpanul portalului de vest. Chiar daca datata oscilant, intre a doua jumatate a secolului al XIV-lea si sfarsitul secolului al XV-lea, fresca acesteia este recunoscuta drept una dintre cele mai valoroase picturi medievale din Romania. In urma ultimelor cercetari, fresca a fost datata pe la mijlocul secolului al XV-lea. Elementele de pictura sunt insa mai numeroase. Pe laterala sudica, in exterior, se disting scene cu sfinti, de la circa un metru si jumatate de nivelul solului. Pe unele dintre ele se pot citi unele inscriptii zgariate. In nisa de deasupra intrarii sudice, se remarca un superb cap de cal, de la un sfant militar calaret. Peretii interiori, de sud si vest, pastreaza inca parti consistente din vechea fresca.

Biserica Ostrov

Biserica Ostrov este singura din Tara Hategului la care se poate discuta despre particularitatea ingradirii cimitirului. Gardul de cimitir pe care il poseda Biserica Ostrov fusese compus odinioara din aproape 300 de pietre romane de toate tipurile, asezate intr-o veritabila expozitie unicat. Gardul era realizat din 208 piese sculpturale si epigrafice romane, colectionate de catre nobilul patron al bisericii, in perioada cuprinsa intre anii 1553-1585, din diferite locuri din vecinatatea Ostrovului. Acum au ramas acolo doar unele pietre greu lizibile, si acestea deteriorate de intemperii. Dintre celelalte, o parte au ajuns la muzeele din Sarmizegetusa si Deva.

Biserica Ostrov

Biserica Ostrov a fost ctitorita de cnezii locali. La anul 1360, Petru de Ostrov era desemnat drept prim protopop cunoscut al districtului. Datele care ii mentioneaza pe localnici continua intr-un anume ritm, pana la mijlocul secolului al XV-lea. Apoi, tocmai de cand dateaza cele mai importante contributii la inzestrarea bisericii, iar vechii cnezi au devenit nobili cu privilegii regale, izvoarele scrise devin mai sarace.  Ca si alte monumente din Tara Hategului, si Biserica Ostrov a avut de suferit de pe urma rigorile transformarilor religioase. Cnezii, iar mai apoi nobilii ostroveni, au ajuns de la catolici la reformati - calvini. Acestia si-au schimbat nu numai credinta religioasa, dar si etnia initiala. Acestei majore metamorfoze i se datoreaza acoperirea decoratiilor interioare, specifice cultelor istorice, si nu celor protestante.

Biserica Ostrov

Imaginea de astazi a bisericii este rezultatul unei ample transformari care a avut loc probabil in a doua jumatate a secolului al XVIII-lea sau la inceputul secolului XIX. Dupa ce a trecut prin faza greco-catolica, dupa anul 1948, comunitatea si lacasul din Ostrov redevin ortodoxe. Un program partial de restaurare - cercetari arheologice si reamenajari de paramente si pardoseli - s-a derulat acolo la inceputul anilor 1990.

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 9808

Voteaza:

Biserica Ostrov 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde Apărute, fragmentar, în varii ediții, nu întotdeauna traduse din original și niciodată adunate la un loc, cele cinci sute de capete semnate de Sfântul Nicolae Velimirovici tratează despre cinci teme fundamentale ale creștinismului: despre dragoste și 30.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact