
Prilejul desprinderii Tainei Sfântului Botez de dumnezeiasca Liturghie a fost predominarea practicii botezului pruncilor. Trebuie remarcat însă că motivul nemijlocit pentru scindarea Tainei iniţierii nu l-a constituit botezul pruncilor în sine, ci împrejurările care au urmat acestei practici. Motivul principal a fost necesitatea celebrării Botezului în afara zilelor de botez. Ritmul în care a fost creştinat Imperiul Roman a contribuit la o mare creştere a numărului catehumenilor.
Ca atare, aşa cum am văzut, a fost necesară şi creşterea numărului zilelor de botez.
O consecinţă a desprinderii Botezului de dumnezeiasca Liturghie şi, mai mult, a privatizării lui e că toate actele pre- şi post-baptismale, care constituiau elemente independente ale iniţierii catehumenilor, au fost îngrămădite într-o unică rânduială a Botezului. Pierzându-şi importanţa primordială, aceste practici, care în cazul botezurilor în grup ale adulţilor erau celebrate treptat - de la rugăciunea „la facerea catehumenului" la începutul Postului Mare până la rugăciunea „la concedierea celor luminaţi în ziua a opta" adică a sâmbetei din Săptămâna Luminată - sunt celebrate acum formal în cadrele rânduielii Botezului.
Nenad S. Milosevici
Dumnezeiasca Liturghie - Centrul cultului in ortodoxie, Editura Deisis
Cumpara cartea "Dumnezeiasca Liturghie - Centrul cultului in ortodoxie"
-
Taina Mirungerii, in trecut si in prezent
Publicat in : Credinta -
Mirungerea
Publicat in : Credinta -
Maslul - taina ungerii spre vindecare
Publicat in : Dogma -
Sfantul si Marele Mir
Publicat in : Credinta -
Pecetea Darului Duhului Sfant
Publicat in : Sfintele Taine
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.