Cuvant inainte


Cuvant inainte

1. Cartea de fata priveste civilizatia romana sateasca. Pentru a inlatura eventuale neintelegeri, ne socotim obligati sa dam o seama de lamuriri incepand cu aceea asupra titlului.

Satul romanesc de azi, in majoritatea cazurilor, nu mai este o realitate organica echilibrata ci o realitate intrata intr-un puternic proces de destramare, ceea ce face ca formele si sensurile prezente aici, sa aiba un caracter divers, lipsit de unitate, asa cum am incercat sa aratam in capitolul de incheiere al lucrarii.

Uneori insa, cu deosebire in regiunile izolate de munte, satul romanesc staruie sa traiasca o viata nealterata, armonioasa si echilibrata, bogata in valori traditionale, ca un produs curat al pamantului si istoriei locale. Deosebitele sale expresii ne dovedesc cu prisosinta acest fel de viata. O comunitate alcatuita nu arareori de un singur neam de oameni, cu o ordine spirituala si sociala traditionala, o comunitate temeinic inchegata si firesc crescuta, asa este satul romanesc arhaic.

In lucrarea de fata incercam sa desprindem ceea ce apartine civilizatiei romane satesti, cercetand in deosebi acea categorie de asezari care ne pune mai direct in stapanirea datelor fundamentale ale acestei civilizatii. Nu studiem orice sat romanesc de azi, ci numai pe acela care pastreaza forme arhaice, cu un continut de viata aparte, concreta si ireductibila, in conditiile sale locale etnice.

Totusi, nu urmarim cu orice pret "specificul" ci observam si cercetam realitati concrete, vii, cu caractere proprii care pot fi asemanatoare dar si diferentiate. Aplecarea cu dragoste (caci fara dragoste nici stiinta nu e cu putinta) asupra fenomenelor cu caracter stravechi, nu vine din nevoia de a culege curiozitati si nici dintr-un vag romantism, ci din nevoia de a cunoaste o realitate istorica concreta, uneori luptand cu greutatile unor aspecte inselatoare sau intamplatoare, asezate in decursul vremii.

Aplicand acest punct de vedere ni s-ar putea obiecta: este nestiintific sa cercetezi numai o categorie de asezari si o categorie de fapte care ar privi vechea civilizatie sateasca. La aceasta critica raspundem: este oare mai stiintific sa inregistrezi tot, oriunde si oricum, alunecand fara voie in campul faptelor nesemnificative? Nu e mai rodnic sa cercetezi un complex organic de fapte care constituie o realitate vie, de sine statatoare si sa deosebesti ceea ce apartine cu adevarat acestei realitati de ceea ce s-a adaugat mai tarziu?

Noi inclinam catre a doua pozitie. Dece? - Pentru ca urmarim intelegerea, cat mai adanc cu putinta, a unui fenomen precis determinat, ca o existenta sigura: civilizatia si lumea satului romanesc.

Procedand in acest fel, noi nu dorim sa facem stiinta universala. Din pozitia pe care ne-am fixat-o, aceasta poate fi cu putinta dar numai ca o contributie nu ca intentie. Noi observam si experimentam aici forme, activitati si sensuri concrete, fara putinta de a fi gasite si aiurea. Un fenomen care ar putea fi observat aici in Romania, ca si in America, asa cum bunaoara se intampla in astronomie, nu ar mai fi pentru noi atat de interesant. L-ar putea studia, desigur cu mai multa competenta stiintifica si tehnica, Americanii.

Sociologia ca stiinta sociala universala poate fi ajutata cu mai multa vrednicie, cercetand un fenomen etnic in toate radacinile sale istorice si metafizice, deoarece apartine tot conditiei umane si formelor istorice pe care aceasta le imbraca in deosebitele civilizatii primitive sau evoluate.

2. Acum cateva cuvinte despre felul cum a fost tratat satul romanesc si civilizatia sa, cuvinte care vor avea totodata scopul de a indica punctul de vedere care ne indrumeaza cercetarile.

Multi dintre scriitorii veacului trecut, sub influenta unui romantism potrivit acelor vremuri, au coborat la sate cu dorinta sincera de a cunoaste creatiile sufletului popular. Aceasta s-a petrecut insa la noi in imprejurari cu totul speciale, data fiind schimbarea ce urma sa se produca in viata neamului prin introducerea civilizatiei Apusene. Aplecarea asupra satului s-a facut tocmai in momentul cand patura noastra conducatoare nu mai traia efectiv o viata nationala in sens autohton, mergand nu rareori pana la deosebirea simtirii si conceptiei de viata. Daca interesul aratat satului de catre poeti izvora dintr-o curata si lirica pornire, interesul celor mai multi dintre oamenii nostri de raspundere izvora dintr-o atitudine lipsita de intelegere. Pe aceasta cale civilizatia romana sateasca a devenit o curiozitate, iar satul a aparut ca ceva decorativ.

Fireste ca pe urma acestor doua atitudini nu putea naste o cercetare temeinica a satului si civilizatiei sale. Rareori au aparut oameni care sa fi inteles, care sa fie cercetat si pus in valoare creatiile noastre populare si aceasta desigur mai mult in literatura.

Astazi, lucrurile par ca merg pe o noua cale, catre o infatisare noua. Civilizatia romana sateasca a inceput sa fie cunoscuta asa cum impun regulile unei cercetari mai adanci. Ceea ce pentru neam insemna o expresie vie a sufletului sau si pentru inaintasii nostri in cel mai bun caz un prilej de inaltat lirism, a devenit pentru noi, o problema si un prilej de studiu, dublate de o constiinta a valorificarii realitatilor etnice.

Punctul de vedere care ne-a calauzit in aceasta cercetare a fost acela de a trata civilizatia romana sateasca, ca pe o realitate concreta, cu o existenta aparte si anume ca o realitate umana.

Sa precizam cuprinsul acestei formule.

Realitatea concreta nu trebuie inteleasa material dupa cum metoda concreta nu trebuie inteleasa empiric. O realitate sociala nu poate fi studiata cu adevarat daca o privim numai in datele sale materiale, numai in deosebitele sale expresii de dincolo de om. Societatea trebuie privita ca o realitate organica, vie, ca o existenta aparte in care omul cu imponderabila sa natura este insasi inima lucrurilor. Stapanind un astfel de punct de plecare empirismul si rationalismul ca metode, sociologismul ca filosofie, sunt sigur depasite.

3. In cartea de fata nu voim sa prezentam civilizatia romana sateasca in datele ei materiale si nici in valorile sale nationale. Voim doar sa supunem atentiei cititorului o seama de probleme legate de fiinta sa, sa ridicam o seama de intrebari si ipoteze, sa indrumam cercetarile intr-un fel mai rodnic decat acela practicat pana in prezent, fireste daca experimentarea punctului nostru de vedere va indreptati aceasta prezumtie.

Pentru autor, lucrarea de fata este un sfarsit si un inceput asa cum pentru taranul roman se incheie orice lucrare. In paginile sale este depusa experienta unui trecut de cercetari din a caror roade putine au putut vedea lumina tiparului si se exprima totodata nazuinta unor cerercetari si lucrari viitoare, singurele care vor putea indreptati cu adevarat aparitia cartii acesteia. Am intocmit lucrarea din constiinta unea lipse ce trebuia implinite.

E. B. Mai 1942.

Carti Ortodoxe
Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact