Cine judeca sufletul la judecata particulara

Cine judeca sufletul la judecata particulara

Invăţăturile patristice cât priveşte judecata particulară nu sunt întru totul aceleaşi.

Potrivit textelor citate mai sus, fiecare suflet se înfăţişează înaintea lui Hristos pentru a primi de la El hotărârea în privinţa soartei sale.

Insă cei mai mulţi dintre autorii creştini spun că judecata sufletului are loc chiar în timpul trecerii prin vămi; atunci sufletul dă seama pentru faptele sale ca în faţa unui tribunal, având pe diavoli drept pârâşi, iar pe îngeri, apărători ai săi. La capătul acestei cercetări, două sunt hotărârile ce se dau şi două căile pe care apucă sufletele: cele păcătoase se prăbuşesc în prăpastia iadului, iar cele drepte se înalţă Ia cer, unde se închină înaintea tronului lui Hristos. Doar drepţii se învrednicesc să primească de la însuşi Hristos hotărârea locului de sălăşluire, după cum vedem, de pildă, din aceste cuvinte ale Sfântului Teognost: „Sufletul care se desparte de trup plin de încredinţare [...] încearcă o bucurie negrăită şi de nespus [...] îndreptându-se cu pace spre îngerul luminos şi vesel care vine din înălţime şi străbătând fără piedică împreună cu acela văzduhul, nevătămat câtuşi de puţin de duhurile răutăţii, ci suindu-se cu bucurie şi îndrăzneală şi cu graiuri de mulţumire până va ajunge să se poată închina Făcătorului, şi de acolo să primească hotărârea de a se rândui cu cei asemenea şi de aceeaşi măsură în virtute, până la învierea cea de obşte“18. Mai precis, Hristos nu face decât să pecetluiască starea fericită a celor ce-au trecut nevătămaţi prin vămi, după cum soarta păcătoşilor a fost hotărâtă de lipsa de răspuns bun din vremea cercetării.

Aceasta înseamnă că după moarte judecata particulară este săvârşită, de fapt, de îngeri şi de diavoli, sau, strict vorbind, numai de diavoli, după cum se vede din numeroase texte patristice (care nu sunt în nici un caz marginale şi nu exprimă deloc influenţe necreştine, ci, dimpotrivă, o tradiţie cu adevărat creştină şi foarte veche19) ca şi din scrierile mai recente ale teologilor ortodocşi20.

La o primă privire, această învăţătură poate fi smintitoare, căci pare că astfel I se răpeşte lui Dumnezeu dreptul de Judecător şi, mai mult, că duhurile cele rele sunt cele ce hotărăsc soarta sufletelor. însă ea trebuie înţeleasă într-un anumit context.

Pe de o parte, cei care afirmă că îngerii - fie ei răi ori buni - sunt cei care judecă sufletul omului, arată că aceasta se face cu îngăduinţa lui Dumnezeu, că Dumnezeu este Cel care judecă prin mijlocirea lor21, El fiind singurul Judecător. Astfel, Sfântul Ignatie Briancianinov scrie: „La cele două judecăţi, Dumnezeu însuşi stă de faţă şi judecă.

La judecata particulară, prin îngeri de lumină şi prin cei căzuţi; la cea de obşte, prin Cuvântul Său întrupat"22. Chiar dacă nu toţi Părinţii precizează lucrul acesta, este limpede că nici unul dintre ei nu crede că judecata omului s-ar putea face altfel decât cu voia lui Dumnezeu şi prin puterea Lui. Pentru că, după cuvântul Scripturii, de la care Părinţii nu se abat nici o clipă, ei ştiu că „Unul este Judecătorul" (lac. 4, 12), „Dumnezeu, Judecătorul tuturor" (Evr. 12, 23), şi că Hristos este „Cel rânduit de Dumnezeu să fie judecător al celor vii şi al celor morţi" (Fapte 10,42).

Istorisind sfârşitul lui Avva Ştefan, care s-a văzut pe sine mai înainte de moarte tras la socoteală de diavoli, Sfântul Ioan Scărarul ni-i arată pe aceştia ca pe pârâşi ai omului în vremea judecăţii, dar păstrează tăcerea cât priveşte judecătorul şi hotărârea dată: „Şi aşa, tras la socoteală, s-a despărţit de trup. Care i-a fost judecata, sau care hotărârea cu privire la el, sau care sfârşitul tragerii la socoteală? Acesta el nu l-a făcut nicidecum cunoscut"23. Este limpede însă că Sfântul Ioan Scărarul ştie bine că, până la urmă, judecata este a lui Dumnezeu, de vreme ce aduce drept martor pe prorocul care spune: „în ceea ce te voi afla, în aceea te voi judeca, zice Domnul Dumnezeu" (Iez. 33, 13-20).

Jean-Claude Larchet

TRADIŢIA ORTODOXĂ DESPRE VIAŢA DE DUPĂ MOARTE, LIBRARIA SOPHIA

Cumpara cartea "TRADIŢIA ORTODOXĂ DESPRE VIAŢA DE DUPĂ MOARTE"

Note:
18 Despre făptuire şi contemplaţie, 61.
19 A se vedea excelentul studiu al lui J. Riviere, „Role du demon au jugement particulier chez Ies Peres“, în Revue des Sciences religieuses, 4, 1924, p. 43-64, şi mai cu seamă p. 48.
20 De pildă, Iosif Vriennios, care, vorbind mai întâi despre judecata particulară, apoi despre cea obştească, spune: ,Aceşti nemiloşi vameşi care sunt duhurile rele îşi împlinesc slujba doar în lipsa Judecătorului celui mare; însă când va veni Acesta, vor amuţi, cuprinşi de ffică.“ (Opere complete, ed. Bulgaris, t. 2, p. 389). A se vedea, de asemenea, Arhim. Iustin Popovici, Dogmatica Bisericii Ortodoxe, vol. 5, Lausanne, 1997, p. 366; Arhim. Serafim Rose, Sufletul după moarte, Lavardac, 1988, p. 65.
21 A se vedea M. Jugie, „La doctrine des fins demieres dans l’Eglise greco-russe“, în Echos d'Orient, 17, 1914-1915, p. 17.
22 Ofrandă monahismului contemporan, p. 25.

Pe aceeaşi temă

07 August 2017

Vizualizari: 3247

Voteaza:

Cine judeca sufletul la judecata particulara 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact