Cine judeca sufletul la judecata particulara

Cine judeca sufletul la judecata particulara

Invăţăturile patristice cât priveşte judecata particulară nu sunt întru totul aceleaşi.

Potrivit textelor citate mai sus, fiecare suflet se înfăţişează înaintea lui Hristos pentru a primi de la El hotărârea în privinţa soartei sale.

Insă cei mai mulţi dintre autorii creştini spun că judecata sufletului are loc chiar în timpul trecerii prin vămi; atunci sufletul dă seama pentru faptele sale ca în faţa unui tribunal, având pe diavoli drept pârâşi, iar pe îngeri, apărători ai săi. La capătul acestei cercetări, două sunt hotărârile ce se dau şi două căile pe care apucă sufletele: cele păcătoase se prăbuşesc în prăpastia iadului, iar cele drepte se înalţă Ia cer, unde se închină înaintea tronului lui Hristos. Doar drepţii se învrednicesc să primească de la însuşi Hristos hotărârea locului de sălăşluire, după cum vedem, de pildă, din aceste cuvinte ale Sfântului Teognost: „Sufletul care se desparte de trup plin de încredinţare [...] încearcă o bucurie negrăită şi de nespus [...] îndreptându-se cu pace spre îngerul luminos şi vesel care vine din înălţime şi străbătând fără piedică împreună cu acela văzduhul, nevătămat câtuşi de puţin de duhurile răutăţii, ci suindu-se cu bucurie şi îndrăzneală şi cu graiuri de mulţumire până va ajunge să se poată închina Făcătorului, şi de acolo să primească hotărârea de a se rândui cu cei asemenea şi de aceeaşi măsură în virtute, până la învierea cea de obşte“18. Mai precis, Hristos nu face decât să pecetluiască starea fericită a celor ce-au trecut nevătămaţi prin vămi, după cum soarta păcătoşilor a fost hotărâtă de lipsa de răspuns bun din vremea cercetării.

Aceasta înseamnă că după moarte judecata particulară este săvârşită, de fapt, de îngeri şi de diavoli, sau, strict vorbind, numai de diavoli, după cum se vede din numeroase texte patristice (care nu sunt în nici un caz marginale şi nu exprimă deloc influenţe necreştine, ci, dimpotrivă, o tradiţie cu adevărat creştină şi foarte veche19) ca şi din scrierile mai recente ale teologilor ortodocşi20.

La o primă privire, această învăţătură poate fi smintitoare, căci pare că astfel I se răpeşte lui Dumnezeu dreptul de Judecător şi, mai mult, că duhurile cele rele sunt cele ce hotărăsc soarta sufletelor. însă ea trebuie înţeleasă într-un anumit context.

Pe de o parte, cei care afirmă că îngerii - fie ei răi ori buni - sunt cei care judecă sufletul omului, arată că aceasta se face cu îngăduinţa lui Dumnezeu, că Dumnezeu este Cel care judecă prin mijlocirea lor21, El fiind singurul Judecător. Astfel, Sfântul Ignatie Briancianinov scrie: „La cele două judecăţi, Dumnezeu însuşi stă de faţă şi judecă.

La judecata particulară, prin îngeri de lumină şi prin cei căzuţi; la cea de obşte, prin Cuvântul Său întrupat"22. Chiar dacă nu toţi Părinţii precizează lucrul acesta, este limpede că nici unul dintre ei nu crede că judecata omului s-ar putea face altfel decât cu voia lui Dumnezeu şi prin puterea Lui. Pentru că, după cuvântul Scripturii, de la care Părinţii nu se abat nici o clipă, ei ştiu că „Unul este Judecătorul" (lac. 4, 12), „Dumnezeu, Judecătorul tuturor" (Evr. 12, 23), şi că Hristos este „Cel rânduit de Dumnezeu să fie judecător al celor vii şi al celor morţi" (Fapte 10,42).

Istorisind sfârşitul lui Avva Ştefan, care s-a văzut pe sine mai înainte de moarte tras la socoteală de diavoli, Sfântul Ioan Scărarul ni-i arată pe aceştia ca pe pârâşi ai omului în vremea judecăţii, dar păstrează tăcerea cât priveşte judecătorul şi hotărârea dată: „Şi aşa, tras la socoteală, s-a despărţit de trup. Care i-a fost judecata, sau care hotărârea cu privire la el, sau care sfârşitul tragerii la socoteală? Acesta el nu l-a făcut nicidecum cunoscut"23. Este limpede însă că Sfântul Ioan Scărarul ştie bine că, până la urmă, judecata este a lui Dumnezeu, de vreme ce aduce drept martor pe prorocul care spune: „în ceea ce te voi afla, în aceea te voi judeca, zice Domnul Dumnezeu" (Iez. 33, 13-20).

Jean-Claude Larchet

TRADIŢIA ORTODOXĂ DESPRE VIAŢA DE DUPĂ MOARTE, LIBRARIA SOPHIA

Cumpara cartea "TRADIŢIA ORTODOXĂ DESPRE VIAŢA DE DUPĂ MOARTE"

Note:
18 Despre făptuire şi contemplaţie, 61.
19 A se vedea excelentul studiu al lui J. Riviere, „Role du demon au jugement particulier chez Ies Peres“, în Revue des Sciences religieuses, 4, 1924, p. 43-64, şi mai cu seamă p. 48.
20 De pildă, Iosif Vriennios, care, vorbind mai întâi despre judecata particulară, apoi despre cea obştească, spune: ,Aceşti nemiloşi vameşi care sunt duhurile rele îşi împlinesc slujba doar în lipsa Judecătorului celui mare; însă când va veni Acesta, vor amuţi, cuprinşi de ffică.“ (Opere complete, ed. Bulgaris, t. 2, p. 389). A se vedea, de asemenea, Arhim. Iustin Popovici, Dogmatica Bisericii Ortodoxe, vol. 5, Lausanne, 1997, p. 366; Arhim. Serafim Rose, Sufletul după moarte, Lavardac, 1988, p. 65.
21 A se vedea M. Jugie, „La doctrine des fins demieres dans l’Eglise greco-russe“, în Echos d'Orient, 17, 1914-1915, p. 17.
22 Ofrandă monahismului contemporan, p. 25.

Pe aceeaşi temă

07 August 2017

Vizualizari: 3177

Voteaza:

Cine judeca sufletul la judecata particulara 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact