Comunicarea cu cei morti

Comunicarea cu cei morti

Traditia ortodoxa respinge categoric orice cale ratacita de care se lasa unii atrasi. Nu, comunicarea viilor cu cei morti nu poate fi rezolvata prin practicarea spiritismului sau a necromantiei. In crestinismul autentic nu ar trebui sa fie loc pentru "tehnicile" de comunicare cu cei morti, precum cea printr-un medium, de exemplu.

Sunt practici foarte periculoase care-i expun pe practicanti, de cele mai multe ori, puterilor diavolesti. Spiritismul este si expresia unei curiozitati nelegitime de forma celei care incearca sa cunoasca ce se petrece in spatele unei usi inchise privind pe gaura cheii.

Cum spune si parintele Alexandru Elchianinov,"'Trebuie sa acceptam cu smerenie existenta tainei si sa nu incercam sa dam tarcoale pe scara de serviciu pentru a trage cu urechea pe la usi".

Exista cazuri, si vietile sfintilor ne dovedesc acest fapt, in care cei morti comunica direct cu cei vii, fie in vise, fie in viziuni. Dar, in ceea ce ne priveste, nu trebuie sa incercam niciodata sa fortam asemenea legaturi intrucat orice actiune ce urmareste manipularea mortilor este contrara moralei crestine.

Comunicarea noastra cu cei morti nu este la nivelul psihicului, ci la cel duhovnicesc, iar locul in care ne intalnim nu este o simpla camera, ci Sfanta Masa euharistica. Singura baza legitima a comuniunii cu cei adormiti este rugaciunea si, indeosebi, rugaciunea din timpul Sfintei Liturghii. Ne rugam pentru ei si suntem siguri ca si ei se roaga pentru noi; iar prin aceasta rugaciune reciproca ne unim dincolo de granitele mortii printr-o legatura puternica si indestructibila.

Pentru crestinii ortodocsi, rugaciunea pentru morti nu este o problema de optiune personala, un surplus de evlavie ci, din contra, un element permanent al randuielii zilnice a slujbelor noastre. Avem o multime de rugaciuni de acest fel: "Cela ce cu adancul intelepciunii, cu iubirea de oameni toate le chivernisesti si ceea ce este de folos tuturor le daruiesti, Unule Ziditorule, odihneste Doamne, sufletele adormitilor robilor Tai, ca spre Tine nadejdea si-au pus, spre Facatorul si Ziditorul si Dumne-zeul nostru." Sau: "Odihneste, Dumnezeule, pe robii Tai, si-i asaza in Rai, unde cetele sfintilor, Doamne, si dreptii ca luminatorii stralucesc: pe adormitii robii Tai odihneste-i, trecandu-le lor toate greselile." Unele dintre ele au un ton mai sumbru amintindu-ne posibilitatea unei despartirii vesnice de Dumnezeu: "De focul cel vesnic, de intunericul cel mai din afara, de scrasnirea dintilor si viermele care nu doarme si de toata durerea, mantuieste, Doamne, pe adormitii robii Tai."

Mijlocirea pentru cei morti nu are limite fixe. Pentru cine ne rugam? In sensul strict, in rugaciunile de obste, canoanele ortodoxe autorizeaza rugaciuni nominale doar pentru cei care au murit in comuniune vazuta cu Biserica. Insa exista situatii in care rugaciunile ne sunt mult mai cuprinzatoare. In cadrul Vecerniei din Duminica Pogorarii Duhului Sfant (numita "Vecernia plecarii genunchilor") se rostesc rugaciuni chiar si pentru cei din iad: "Care si la acest praznic, cu totul desavarsit si mantuitor, ai binevoit a primi rugaciuni de mijlocire pentru cei tinuti in iad, dandu-ne noua mari nadejdi ca vei trimite usurare si mangaiere celor cuprinsi de intristari apasatoare".

Care este temeiul doctrinar al acestei rugaciuni permanente rugaciuni pentru morti? Cum se justifica din perspectiva teologica? Raspunsul este extrem de simplu si direct: comuniunea in iubirea reciproca. Ne rugam pentru cei morti pentru ca ii iubim.[...] Nicio alta explicatie sau justificare a rugaciunii pentru morti nu este necesara si nici chiar posibila. O asemenea rugaciune nu poate fi decat expresia spontana a iubirii noastre unii pentru altii. Daca aici pe pamant ne rugam unii pentru altii, de ce n-am continua s-o facem si dupa moartea celor dragi? A incetat oare existenta lor ca sa incetam sa mijlocim pentru ei? Vii sau morti suntem cu totii membrii aceleiasi familii, deci vii sau morti mijlocim mereu unii pentru altii. In Hristos cel inviat nu exista despartire intre morti si vii; cum spune Parintele Macarie Glukharev: "Suntem cu totii vii in El si in El nu mai exista moarte." Moartea trupeasca nu poate sa desfaca, legaturile de iubire si de rugaciune reciproca ce ne unesc intr-un singur si acelasi Trup.

IPS Kallistos Ware

Traducere de Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

09 Februarie 2018

Vizualizari: 13442

Voteaza:

Comunicarea cu cei morti 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Gina PadurariuPostat la 2013-11-18 09:06

    Multumim pentru aceste indrumari si sfaturi, multi dintre noi avem nevoie sa stim cum sa ne rugam si ce milostenii sa facem pentru sufletul celor plecati la Domnul, pentru odihna lor vesnica si asezarea lor in corturile dreptilor. Este oare pacat sa plangem o persoana draga si sa ne fie greu sa acceptam plecarea ei?Asta in conditiile in care si eu am auzit ca ar fi greu pentru sufletul care pleaca dincolo sa isi gaseasca linistea atata timp cat cei ramasi il plang indelung? Multumim pentru tot.Doamne ajuta!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact