Comunicarea cu cei morti

Comunicarea cu cei morti

Traditia ortodoxa respinge categoric orice cale ratacita de care se lasa unii atrasi. Nu, comunicarea viilor cu cei morti nu poate fi rezolvata prin practicarea spiritismului sau a necromantiei. In crestinismul autentic nu ar trebui sa fie loc pentru "tehnicile" de comunicare cu cei morti, precum cea printr-un medium, de exemplu.

Sunt practici foarte periculoase care-i expun pe practicanti, de cele mai multe ori, puterilor diavolesti. Spiritismul este si expresia unei curiozitati nelegitime de forma celei care incearca sa cunoasca ce se petrece in spatele unei usi inchise privind pe gaura cheii.

Cum spune si parintele Alexandru Elchianinov,"'Trebuie sa acceptam cu smerenie existenta tainei si sa nu incercam sa dam tarcoale pe scara de serviciu pentru a trage cu urechea pe la usi".

Exista cazuri, si vietile sfintilor ne dovedesc acest fapt, in care cei morti comunica direct cu cei vii, fie in vise, fie in viziuni. Dar, in ceea ce ne priveste, nu trebuie sa incercam niciodata sa fortam asemenea legaturi intrucat orice actiune ce urmareste manipularea mortilor este contrara moralei crestine.

Comunicarea noastra cu cei morti nu este la nivelul psihicului, ci la cel duhovnicesc, iar locul in care ne intalnim nu este o simpla camera, ci Sfanta Masa euharistica. Singura baza legitima a comuniunii cu cei adormiti este rugaciunea si, indeosebi, rugaciunea din timpul Sfintei Liturghii. Ne rugam pentru ei si suntem siguri ca si ei se roaga pentru noi; iar prin aceasta rugaciune reciproca ne unim dincolo de granitele mortii printr-o legatura puternica si indestructibila.

Pentru crestinii ortodocsi, rugaciunea pentru morti nu este o problema de optiune personala, un surplus de evlavie ci, din contra, un element permanent al randuielii zilnice a slujbelor noastre. Avem o multime de rugaciuni de acest fel: "Cela ce cu adancul intelepciunii, cu iubirea de oameni toate le chivernisesti si ceea ce este de folos tuturor le daruiesti, Unule Ziditorule, odihneste Doamne, sufletele adormitilor robilor Tai, ca spre Tine nadejdea si-au pus, spre Facatorul si Ziditorul si Dumne-zeul nostru." Sau: "Odihneste, Dumnezeule, pe robii Tai, si-i asaza in Rai, unde cetele sfintilor, Doamne, si dreptii ca luminatorii stralucesc: pe adormitii robii Tai odihneste-i, trecandu-le lor toate greselile." Unele dintre ele au un ton mai sumbru amintindu-ne posibilitatea unei despartirii vesnice de Dumnezeu: "De focul cel vesnic, de intunericul cel mai din afara, de scrasnirea dintilor si viermele care nu doarme si de toata durerea, mantuieste, Doamne, pe adormitii robii Tai."

Mijlocirea pentru cei morti nu are limite fixe. Pentru cine ne rugam? In sensul strict, in rugaciunile de obste, canoanele ortodoxe autorizeaza rugaciuni nominale doar pentru cei care au murit in comuniune vazuta cu Biserica. Insa exista situatii in care rugaciunile ne sunt mult mai cuprinzatoare. In cadrul Vecerniei din Duminica Pogorarii Duhului Sfant (numita "Vecernia plecarii genunchilor") se rostesc rugaciuni chiar si pentru cei din iad: "Care si la acest praznic, cu totul desavarsit si mantuitor, ai binevoit a primi rugaciuni de mijlocire pentru cei tinuti in iad, dandu-ne noua mari nadejdi ca vei trimite usurare si mangaiere celor cuprinsi de intristari apasatoare".

Care este temeiul doctrinar al acestei rugaciuni permanente rugaciuni pentru morti? Cum se justifica din perspectiva teologica? Raspunsul este extrem de simplu si direct: comuniunea in iubirea reciproca. Ne rugam pentru cei morti pentru ca ii iubim.[...] Nicio alta explicatie sau justificare a rugaciunii pentru morti nu este necesara si nici chiar posibila. O asemenea rugaciune nu poate fi decat expresia spontana a iubirii noastre unii pentru altii. Daca aici pe pamant ne rugam unii pentru altii, de ce n-am continua s-o facem si dupa moartea celor dragi? A incetat oare existenta lor ca sa incetam sa mijlocim pentru ei? Vii sau morti suntem cu totii membrii aceleiasi familii, deci vii sau morti mijlocim mereu unii pentru altii. In Hristos cel inviat nu exista despartire intre morti si vii; cum spune Parintele Macarie Glukharev: "Suntem cu totii vii in El si in El nu mai exista moarte." Moartea trupeasca nu poate sa desfaca, legaturile de iubire si de rugaciune reciproca ce ne unesc intr-un singur si acelasi Trup.

IPS Kallistos Ware

Traducere de Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

09 Februarie 2018

Vizualizari: 13668

Voteaza:

Comunicarea cu cei morti 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Gina PadurariuPostat la 2013-11-18 09:06

    Multumim pentru aceste indrumari si sfaturi, multi dintre noi avem nevoie sa stim cum sa ne rugam si ce milostenii sa facem pentru sufletul celor plecati la Domnul, pentru odihna lor vesnica si asezarea lor in corturile dreptilor. Este oare pacat sa plangem o persoana draga si sa ne fie greu sa acceptam plecarea ei?Asta in conditiile in care si eu am auzit ca ar fi greu pentru sufletul care pleaca dincolo sa isi gaseasca linistea atata timp cat cei ramasi il plang indelung? Multumim pentru tot.Doamne ajuta!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact