Credinta vie

Credinta vie

Despre credința în Dumnezeu, Părintele Andrei Scrima spunea că este o realitate dinamică, o „depăşire de sine prin mai multă credinţă”, expresia comuniunii vii cu Persoana lui Dumnezeu.

De aceea, credința în Dumnezeu nu poate fi cuantificată. Cu toate acestea există un „criteriu de apreciere”: ținta credinței noastre.

Sensul credinței este să devenim asemenea lui Dumnezeu, adică mai buni, mai iubitori, mai iertători...

Asta înseamnă să ne schimbăm în interior, prin lucrarea harului Sfântului Duh, înnoire care se va reflecta și în modul nostru de a fi și de a ne comporta în societate.

În caz contrar, credința devine ipocrizie și fariseism, un ritual exterior redus la scopul de a ne „hrăni” iluzia că suntem credincioși și „duhovnicești” pe deasupra.

Când suntem diagnosticați cu boli ale trupului, urmăm cele mai „amare” tratamente și suportăm intervenții chirurgicale riscante.

Iar când vine vorba despre sănătatea sufletului nostru, nu ne pasă deloc. Altfel, cum se poate explica faptul că mergem la biserică, ne rugăm, postim, dar „perseverăm” în păcate?

În acest sens, un părinte spunea, pe bună dreptate: aprindem lumânări și facem avorturi, sfințim ramuri de salcie și ne „ruinăm” familiile, construim biserici și trăim în curvie, ne închinăm la icoane și rămânem indiferenți la suferințele aproapelui, mergem la biserică și îi „chinuim” pe cei de acasă...

Credința adevărată este deopotrivă frică de Dumnezeu, rușine înaintea lui Dumnezeu și dor de Dumnezeu, ceea ce implică de la sine paza minții, curățirea simțurilor și sfințirea inimii prin harul Duhului Sfânt.

Nu cumva să ne trezim în ipostaza celui care se crede „mare ortodox”, dar despre care Hristos spune tranșant: „Nu oricine îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Cel din ceruri” (Matei 7, 21).

Cel care are credință tare nu e neapărat cel care o simte în inima lui, ci acela care rămâne statornic în Hristos, chiar și atunci când trăiește totala părăsire a lui Dumnezeu.

Nu întâmplător credința se poate transforma în sentimentalisme și manifestări exterioare, fără conținut duhovnicesc, care la cea mai mică încercare se destramă, pentru că nu are rădăcinile adânc înfipte în inimă.

Pe de altă parte, credința e mai mult decât speranța că vom dobândi ceva, un lucru, o stare, chiar și mântuirea sufletului..., e bucuria de a fi neîncetat împreună cu Hristos Dumnezeu.

De aceea, credinţa adevărată înseamnă a te lăsa întru totul în voia lui Dumnezeu, singura care depășește „blocajul” îndoielii ce se naște din prea multă gândire și scrupulozitate.

Altminteri, credința va avea ca țintă doar dobândirea unor benefecii personale: casă, mașină, bani, sănătate, căsătorie, copii....

Atunci omul devine un „negustor” în Casa Domnului, care încearcă să obțină un profit, iar credința se transformă într-un fel de „tocmeală” cu Dumnezeu, un Dumnezeu perceput ca „prestator de servicii” ce livrează, ca pe bandă rulantă, o gamă largă de produse.

De aici vine și „starea de suficiență a credinței”, specifică omului căruia îi merge bine și e mulțumit că o mare parte dintre dorințele lui s-au împlinit.

Părinții bisericești numesc „moartă”, această credință, pentru că se reduce la satisfacerea unor trebuințe de zi cu zi.

Sunt și credincioși care îşi îndreaptă credinţa spre Dumnezeu. Din păcate, nevoia de certitudine îi determină să rămână atașați de lucruri, de proprietate..., de acel „ceva” care să le dea un sentiment de siguranță, de securitate. În fond, și această credință este una limitată, dominată de „eu” și de voia proprie.

Câți dintre noi am rămas la nivelul credinței bogatului căruia i-a rodit țarina, care se fericea pe sine, gândind că bunătățile adunate îl vor izbăvi de grija zilei de mâine?

„Şi voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te, mănâncă, bea, veseleşte-te. Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Şi cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună comori sieşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu” (Luca 12, 19-21).

Tocmai aici este greșeala pe care mulți dintre noi o facem, de a „crede” în Dumnezeu, bizuindu-ne însă mai mult pe noi înșine și pe lucrurile agonisite.

Este ca și când ai investi o valoare inestimabilă într-un domeniu nesigur, așa cum sunt toate cele ce țin de bani, de averi, de putere..., chiar și de frumusețe și sănătate.

Toate acestea pot fi pierdute în clipa imediat următoare și atunci, ce se va alege de credința noastră?

Trăim deja vremurile în care credința fiecăruia dintre noi va fi greu încercată, de aceea ar trebui să ne întrebăm, la modul cel mai serios, ce fel de credință avem, o credință vie sau una „moartă”?

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

28 Ianuarie 2022

Vizualizari: 987

Voteaza:

Credinta vie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta necredinta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact