Credinta vie

Credinta vie

Despre credința în Dumnezeu, Părintele Andrei Scrima spunea că este o realitate dinamică, o „depăşire de sine prin mai multă credinţă”, expresia comuniunii vii cu Persoana lui Dumnezeu.

De aceea, credința în Dumnezeu nu poate fi cuantificată. Cu toate acestea există un „criteriu de apreciere”: ținta credinței noastre.

Sensul credinței este să devenim asemenea lui Dumnezeu, adică mai buni, mai iubitori, mai iertători...

Asta înseamnă să ne schimbăm în interior, prin lucrarea harului Sfântului Duh, înnoire care se va reflecta și în modul nostru de a fi și de a ne comporta în societate.

În caz contrar, credința devine ipocrizie și fariseism, un ritual exterior redus la scopul de a ne „hrăni” iluzia că suntem credincioși și „duhovnicești” pe deasupra.

Când suntem diagnosticați cu boli ale trupului, urmăm cele mai „amare” tratamente și suportăm intervenții chirurgicale riscante.

Iar când vine vorba despre sănătatea sufletului nostru, nu ne pasă deloc. Altfel, cum se poate explica faptul că mergem la biserică, ne rugăm, postim, dar „perseverăm” în păcate?

În acest sens, un părinte spunea, pe bună dreptate: aprindem lumânări și facem avorturi, sfințim ramuri de salcie și ne „ruinăm” familiile, construim biserici și trăim în curvie, ne închinăm la icoane și rămânem indiferenți la suferințele aproapelui, mergem la biserică și îi „chinuim” pe cei de acasă...

Credința adevărată este deopotrivă frică de Dumnezeu, rușine înaintea lui Dumnezeu și dor de Dumnezeu, ceea ce implică de la sine paza minții, curățirea simțurilor și sfințirea inimii prin harul Duhului Sfânt.

Nu cumva să ne trezim în ipostaza celui care se crede „mare ortodox”, dar despre care Hristos spune tranșant: „Nu oricine îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Cel din ceruri” (Matei 7, 21).

Cel care are credință tare nu e neapărat cel care o simte în inima lui, ci acela care rămâne statornic în Hristos, chiar și atunci când trăiește totala părăsire a lui Dumnezeu.

Nu întâmplător credința se poate transforma în sentimentalisme și manifestări exterioare, fără conținut duhovnicesc, care la cea mai mică încercare se destramă, pentru că nu are rădăcinile adânc înfipte în inimă.

Pe de altă parte, credința e mai mult decât speranța că vom dobândi ceva, un lucru, o stare, chiar și mântuirea sufletului..., e bucuria de a fi neîncetat împreună cu Hristos Dumnezeu.

De aceea, credinţa adevărată înseamnă a te lăsa întru totul în voia lui Dumnezeu, singura care depășește „blocajul” îndoielii ce se naște din prea multă gândire și scrupulozitate.

Altminteri, credința va avea ca țintă doar dobândirea unor benefecii personale: casă, mașină, bani, sănătate, căsătorie, copii....

Atunci omul devine un „negustor” în Casa Domnului, care încearcă să obțină un profit, iar credința se transformă într-un fel de „tocmeală” cu Dumnezeu, un Dumnezeu perceput ca „prestator de servicii” ce livrează, ca pe bandă rulantă, o gamă largă de produse.

De aici vine și „starea de suficiență a credinței”, specifică omului căruia îi merge bine și e mulțumit că o mare parte dintre dorințele lui s-au împlinit.

Părinții bisericești numesc „moartă”, această credință, pentru că se reduce la satisfacerea unor trebuințe de zi cu zi.

Sunt și credincioși care îşi îndreaptă credinţa spre Dumnezeu. Din păcate, nevoia de certitudine îi determină să rămână atașați de lucruri, de proprietate..., de acel „ceva” care să le dea un sentiment de siguranță, de securitate. În fond, și această credință este una limitată, dominată de „eu” și de voia proprie.

Câți dintre noi am rămas la nivelul credinței bogatului căruia i-a rodit țarina, care se fericea pe sine, gândind că bunătățile adunate îl vor izbăvi de grija zilei de mâine?

„Şi voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te, mănâncă, bea, veseleşte-te. Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Şi cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună comori sieşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu” (Luca 12, 19-21).

Tocmai aici este greșeala pe care mulți dintre noi o facem, de a „crede” în Dumnezeu, bizuindu-ne însă mai mult pe noi înșine și pe lucrurile agonisite.

Este ca și când ai investi o valoare inestimabilă într-un domeniu nesigur, așa cum sunt toate cele ce țin de bani, de averi, de putere..., chiar și de frumusețe și sănătate.

Toate acestea pot fi pierdute în clipa imediat următoare și atunci, ce se va alege de credința noastră?

Trăim deja vremurile în care credința fiecăruia dintre noi va fi greu încercată, de aceea ar trebui să ne întrebăm, la modul cel mai serios, ce fel de credință avem, o credință vie sau una „moartă”?

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

28 Ianuarie 2022

Vizualizari: 1022

Voteaza:

Credinta vie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta necredinta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact