Cultivarea religiozitatii - dupa John Amos Comenius

Cultivarea religiozitatii - dupa John Amos Comenius

Din mulţimea de mari pedagogi care susţin cultivarea religioasă a copilului se distinge John Amos Comenius. Acesta a trăit în secolul al XVII-lea şi s-a distins prin devotamentul său faţă de educaţia religioasă. Credea în puterea educaţiei, atunci când aceasta este bazată pe voia divină. Intr-una dintre cele mai vrednice de atenţie lucrări ale lui, Didactica Magna, el scrie despre „metoda cultivării religiozităţii"'.

Pentru că în prezent se aud şi se scriu anumite păreri stranii despre o decolorare religioasă a educaţiei şi a învăţământului în general, am ales acest colos al ştiinţei educaţiei ca reprezentant al educaţiei religioase. Din această operă clasică, „Didactica Magna", vom selecta câteva elemente care se referă la cultivarea ei. Este, oare, posibil - se întreabă Comenius - ca educaţia religioasă să folosească vreo metodă specializată? Răspunsul îl dă el însuşi, zicând că această metodă nu este altceva decât „transmiterea credinţei".

El îi numeşte pe copii „flori delicate ale raiului". Aşa cum florile gingaşe au nevoie de îngrijiri speciale ca să crească, la fel şi copiii, ca să se maturizeze au nevoie de îngrijirile neîncetate ale părinţilor şi ale educatorilor. Dumnezeu le-a încredinţat acestora responsabilitatea înaltă a educaţiei. John Amos Comenius nu se rezumă la argumentarea teoretică a educaţiei religioase, ci prezintă şi multe îndrumări practice.

El vrea ca educaţia religioasă să se facă prin referirea continuă la prezenţa permanentă a lui Dumnezeu. Copilul va trebui să îl caute pe Dumnezeu „peste tot şi mereu şi să se odihnească în El". Aceasta se va face prin permanenta raportare la datele revelaţiei despre Dumnezeirea cea Una, pe care le observăm pretutindeni în creaţie. Aducerea-aminte continuă, cu evlavie şi cu atenţie de lucrările lui Dumnezeu, cultivă în copil evlavia, iar punerea nădejdii copilului în purtarea de grijă a lui Dumnezeu îl linişteşte şi îl calmează în faţa diferitelor fobii care îl ameninţă adesea.

Actualitatea cultivării religiozităţii
Comenius remarcă faptul că grija pentru cultivarea religiozităţii copilului trebuie să se facă la timp şi să înceapă de la vârsta preşcolară. Căci, dacă nu este copleşit sufletul copilului de când este mic de iubirea faţă de Dumnezeu, atunci se va abate uşor spre dispreţuirea Lui. In această situaţie, există un mare pericol să se fie „implantate" în sufletul copilului idei profanatoare care vor putea foarte greu să fie dezrădăcinate mai târziu. Sfântul Pavel îl fericea pe ucenicul şi colaboratorul său, Timotei, pentru că avusese ocazia să cunoască scrierile biblice încă din vârsta prunciei. Această primă evlavie pe care o transmitem copiilor are nevoie de o cultivare continuă. Noi suntem datori să îi învăţăm pe copii, în primul rând prin exemplul nostru, să ţintească mereu spre cer. Să îşi ridice mânuţele în poziţie de rugăciune şi să îl cheme în felul lor pe Dumnezeu-Tatăl.

De noi depinde ca aceşti îngeraşi ai familiei, copiii, să se obişnuiască să se roage în faţa colţului cu icoane al casei. Este de aşteptat să nu poată încă să înţeleagă cuvintele rugăciunilor. Vor dobândi, însă, frumosul obicei de a se ruga şi de a fi stăpâni peste instinctele şi pornirile lor. Această capacitate este numită de marele pedagog Friderick Fairster, „asceză creştină". Tot ceea ce se întipăreşte acum în sufletul lor delicat, vor înţelege mai uşor în următoarea etapă a vieţii lor. Evenimente cotidiene, de exemplu boli ale persoanelor apropiate, chiar şi moartea unora dintre ele, pot să fie folosite pentru cultivarea noţiunii de veşnicie.

De la teorie la practică
Atât Comenius, cât şi mulţi alţi mari pedagogi, subliniază că tot ceea ce văd şi aud copiii este posibil să constituie o sursă de învăţături religioase.

Astfel se vor crea trăiri religioase care îi vor însoţi toată viaţa, numai dacă nu e întreruptă continuitatea vieţii religioase. Copiii vor trebui să exerseze practic tripticul vieţii religioase: credinţa, nădejdea şi iubirea. Noi vom întări credinţa copilului nu atât prin cuvinte teoretice, cât prin modele de persoane biblice care o întruchipează. Semnificativ în acest sens este exemplul lui Iacob, al lui Iosif, al profetului Ilie ş.a.

Pentru că în copilărie se trăieşte cu intensitate sub influenţa imaginaţiei, lucru confirmat şi de psihologia contemporană, în locul poveştilor putem să folosim istorisiri bune, vieţi de sfinţi, biruinţe ale martirilor şi tot ceea ce are o influenţă binefăcătoare asupra copiilor îmbogăţindu-le imaginaţia. Toate acestea vor rodi mai mult dacă sunt puse în legătură cu personalităţi religioase contemporane. Prezenţa vieţii religioase practice are un efect mai mare asupra sufletului copilului. Scopul urmărit este să vadă copiii viaţa creştină ca pe una fericită şi frumoasă, aşa cum este ea în realitate, şi nu cum o prezintă adesea diferiţi creştini falşi şi fanatici. „Indoiala în credinţă poate să apară la orice altă vârstă, însă ea nu îi priveşte pe copii care, literalmente, însetează de frumos, de adevăr şi de dreptate".

In mod asemănător putem să cultivăm şi nădejdea copilului în Dumnezeu. Copilul trebuie să fie iniţiat, în diferite moduri, în măreţia virtuţilor, în iubirea creştină, de la iertarea aproapelui care l-a nedreptăţit până la solidaritatea cu aproapele care suferă. Viaţa însăşi ne dă nenumărate ocazii spre a cultiva în copii iubirea.

Cultivarea educaţiei religioase, pentru care am primit sfaturi atât de la Sfinţii Părinţi ai Bisericii, cât şi de la câţiva pedagogi mari, merită să devină obiectul unei cercetări mai sistematice din partea părinţilor şi a educatorilor. Este timpul să fie auzită vocea marilor deschizători de drumuri ai ştiinţei pedagogice sănătoase, care apără cum se cuvine stindardul cultivării religioase pentru maturizarea copilului.

Deja a început să fie respectată din nou instituţia şcolilor catehetice, prin care Biserica demonstrează practic interesul ei pentru educaţia copiilor în Hristos. Interesul general al Bisericii pentru tineret va trebui să aibă parte de o recunoaştere şi de o susţinere mai largă de către societatea contemporană, dacă avem drept scop, cu adevărat, desăvârşirea copiilor noştri.

Vasilios Gh. Skiadas
Educarea - Invatarea - Recreerea copilului din punct de vedere pedagogic crestin, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Educarea - Invatarea - Recreerea copilului din punct de vedere pedagogic crestin"

01 Iunie 2016

Vizualizari: 845

Voteaza:

Cultivarea religiozitatii - dupa John Amos Comenius 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact