Definitia dogmei

Definitia dogmei

Dogmele sunt sentinţele Sfinţilor Părinţi date la Sinoadele Ecumenice, în momentele când aveau de înfruntat învăţături eretice care stricau adevărul revelat. Mai întâi apărea o învăţătură eretică despre Hristos, sau despre Sfântul Duh, sau despre Dumnezeul Treimic în general, sau în ceea ce priveşte teologia Persoanelor Sfintei Treimi şi dumnezeiasca Iconomie, adică întruparea Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, a Fiului şi Cuvântului lui Dumnezeu - şi ulterior Sfinţii Părinţi se întruneau în Sinoade Locale şi Ecumenice şi trasau „hotarele" dreptei-credinţe.

Locul central în discuţiile Sfinţilor Părinţi îl deţinea Persoana lui Hristos, în Care firea dumnezeiască şi cea omenească s-au unit neschimbat, neamestecat, nedespărţit şi neîmpărţit. Aşadar, Sfinţii Părinţi nu purtau discuţii filosofice abstracte despre Sfânta Treime.

„Intotdeauna discutau despre această Persoană concretă, Care S-a arătat Prorocilor şi L-a descoperit întru Sine pe Tatăl în Duhul Sfânt. Prin urmare nu discutau la modul abstract despre dogma Sfintei Treimi, ci despre această Persoană concretă a Vechiului Testament, Care S-a revelat Prorocilor, iar apoi, în trup, Apostolilor".

Astfel, trasarea „hotarelor" Revelaţiei este numită dogmă.

In esenţă însă, dogma II arată pe Hristos revelat întru slavă. Este o expresie a teofaniilor, atât ale Vechiului, cât şi Noului Testament. Dogma nu este o simplă mărturisire exterioară de credinţă, ci o formulare a adevărului revelat. Iar lucrul acesta l-au săvârşit Sfinţii Părinţi dintr-un motiv anume, din cauza faptului că ereticii puneau sub semnul îndoielii Revelaţia. Prin urmare, există o diferenţă între dogmă şi tâlcuire.

„Cât despre Părinţii Bisericii, atunci când spunem dogma Sfintei Treimi, înţelegem teofaniile. Nu-i vorba nici de «trei Ipostasuri», nici de «o fiinţă», nici de «deofiinţă» - nimic din toate acestea, care sunt doar criterii raţionale folosite împotriva ereticilor, criterii pe care Părinţii, când făceau tâlcuirea Sfintei Treimi, nu le foloseau. Doar în cazul ereticilor le foloseau.

Când învaţă înlăuntrul Bisericii (adică în predicile către creştini), Părinţii fac tâlcuire. Sfânta Treime înseamnă teofaniile Vechiului Testament. De ce psalmodiem arătarea Sfintei Treimi la Botezul lui Hristos? Pentru că i s-a descoperit lui Ioan Botezătorul că Hristos este îngerul Domnului din Vechiul Testament; că, văzându-L pe Hristos, îl vedem pe Tatăl, în Duhul Sfânt."

Prin urmare, dogmele au rolul de medicamente pentru cei bolnavi duhovniceşte, fiind folosite în scopul tămăduirii lor.

„Dogmele şi teologia sunt medicamente. Când ne-am făcut bine, nu mai luăm medicamente; le luăm numai cât suntem bolnavi. Omul e bolnav pentru că nu este în măsură să-L vadă pe Dumnezeu. Nu-i pregătit, pentru că nu are dragoste. Şi faptul că nu are dragoste înseamnă că este bolnav."

Aşa cum bolnavul ia medicamente ca să se vindece, ca să ajungă la sănătate, la fel şi cel bolnav duhovniceşte foloseşte medicamentele ca să se vindece, ca să ajungă la îndumnezeire. Desigur, când a ajuns la îndumnezeire, dogmele- medicamente nu-i mai sunt de folos. Dar nu sunt abandonate de Biserică, pentru că mai sunt şi alţi bolnavi care au nevoie de ele - ci nu-i mai sunt de folos doar celui ce ajunge la îndumnezeire şi vede slava lui Dumnezeu.

„Dogmele nu sunt o stare permanentă, ci sunt medicamente, iar scopul medicamentelor e să termini cu ele odată ce te-ai vindecat. Când ne vindecăm nu mai avem nevoie de medicamente. Deci dogmele există numai atâta vreme cât nu-L vedem pe Hristos întru slavă. Odată ce L-am văzut pe Hristos întru slavă, atunci am sfârşit cu dogma. Şi despre ce sunt dogmele? Despre Hristologie şi Sfânta Treime. Ce nevoie mai avem de cuvintele şi înţelesurile despre întrupare şi Sfanta Treime, de vreme ce-L vedem pe Hristos ca Sfântă Treime şi întrupare?"

Desigur, dogmele Sinoadelor Ecumenice încă le mai sunt de trebuinţă şi celor îndumnezeiţi, pentru că prin aceste dogme ei trasează „hotarul" adevărului revelat.

Ierotheos,
Mitropolitul Nafpaktosului

Fragment din cartea "Dogmatica empirică a Bisericii Ortodoxe Soborniceşti, vol I", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Dogmatica empirică a Bisericii Ortodoxe Soborniceşti"


 

Pe aceeaşi temă

14 Iulie 2021

Vizualizari: 1056

Voteaza:

Definitia dogmei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

dogma

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact