Definitia dogmei

Definitia dogmei

Dogmele sunt sentinţele Sfinţilor Părinţi date la Sinoadele Ecumenice, în momentele când aveau de înfruntat învăţături eretice care stricau adevărul revelat. Mai întâi apărea o învăţătură eretică despre Hristos, sau despre Sfântul Duh, sau despre Dumnezeul Treimic în general, sau în ceea ce priveşte teologia Persoanelor Sfintei Treimi şi dumnezeiasca Iconomie, adică întruparea Celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, a Fiului şi Cuvântului lui Dumnezeu - şi ulterior Sfinţii Părinţi se întruneau în Sinoade Locale şi Ecumenice şi trasau „hotarele" dreptei-credinţe.

Locul central în discuţiile Sfinţilor Părinţi îl deţinea Persoana lui Hristos, în Care firea dumnezeiască şi cea omenească s-au unit neschimbat, neamestecat, nedespărţit şi neîmpărţit. Aşadar, Sfinţii Părinţi nu purtau discuţii filosofice abstracte despre Sfânta Treime.

„Intotdeauna discutau despre această Persoană concretă, Care S-a arătat Prorocilor şi L-a descoperit întru Sine pe Tatăl în Duhul Sfânt. Prin urmare nu discutau la modul abstract despre dogma Sfintei Treimi, ci despre această Persoană concretă a Vechiului Testament, Care S-a revelat Prorocilor, iar apoi, în trup, Apostolilor".

Astfel, trasarea „hotarelor" Revelaţiei este numită dogmă.

In esenţă însă, dogma II arată pe Hristos revelat întru slavă. Este o expresie a teofaniilor, atât ale Vechiului, cât şi Noului Testament. Dogma nu este o simplă mărturisire exterioară de credinţă, ci o formulare a adevărului revelat. Iar lucrul acesta l-au săvârşit Sfinţii Părinţi dintr-un motiv anume, din cauza faptului că ereticii puneau sub semnul îndoielii Revelaţia. Prin urmare, există o diferenţă între dogmă şi tâlcuire.

„Cât despre Părinţii Bisericii, atunci când spunem dogma Sfintei Treimi, înţelegem teofaniile. Nu-i vorba nici de «trei Ipostasuri», nici de «o fiinţă», nici de «deofiinţă» - nimic din toate acestea, care sunt doar criterii raţionale folosite împotriva ereticilor, criterii pe care Părinţii, când făceau tâlcuirea Sfintei Treimi, nu le foloseau. Doar în cazul ereticilor le foloseau.

Când învaţă înlăuntrul Bisericii (adică în predicile către creştini), Părinţii fac tâlcuire. Sfânta Treime înseamnă teofaniile Vechiului Testament. De ce psalmodiem arătarea Sfintei Treimi la Botezul lui Hristos? Pentru că i s-a descoperit lui Ioan Botezătorul că Hristos este îngerul Domnului din Vechiul Testament; că, văzându-L pe Hristos, îl vedem pe Tatăl, în Duhul Sfânt."

Prin urmare, dogmele au rolul de medicamente pentru cei bolnavi duhovniceşte, fiind folosite în scopul tămăduirii lor.

„Dogmele şi teologia sunt medicamente. Când ne-am făcut bine, nu mai luăm medicamente; le luăm numai cât suntem bolnavi. Omul e bolnav pentru că nu este în măsură să-L vadă pe Dumnezeu. Nu-i pregătit, pentru că nu are dragoste. Şi faptul că nu are dragoste înseamnă că este bolnav."

Aşa cum bolnavul ia medicamente ca să se vindece, ca să ajungă la sănătate, la fel şi cel bolnav duhovniceşte foloseşte medicamentele ca să se vindece, ca să ajungă la îndumnezeire. Desigur, când a ajuns la îndumnezeire, dogmele- medicamente nu-i mai sunt de folos. Dar nu sunt abandonate de Biserică, pentru că mai sunt şi alţi bolnavi care au nevoie de ele - ci nu-i mai sunt de folos doar celui ce ajunge la îndumnezeire şi vede slava lui Dumnezeu.

„Dogmele nu sunt o stare permanentă, ci sunt medicamente, iar scopul medicamentelor e să termini cu ele odată ce te-ai vindecat. Când ne vindecăm nu mai avem nevoie de medicamente. Deci dogmele există numai atâta vreme cât nu-L vedem pe Hristos întru slavă. Odată ce L-am văzut pe Hristos întru slavă, atunci am sfârşit cu dogma. Şi despre ce sunt dogmele? Despre Hristologie şi Sfânta Treime. Ce nevoie mai avem de cuvintele şi înţelesurile despre întrupare şi Sfanta Treime, de vreme ce-L vedem pe Hristos ca Sfântă Treime şi întrupare?"

Desigur, dogmele Sinoadelor Ecumenice încă le mai sunt de trebuinţă şi celor îndumnezeiţi, pentru că prin aceste dogme ei trasează „hotarul" adevărului revelat.

Ierotheos,
Mitropolitul Nafpaktosului

Fragment din cartea "Dogmatica empirică a Bisericii Ortodoxe Soborniceşti, vol I", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Dogmatica empirică a Bisericii Ortodoxe Soborniceşti"


 

Pe aceeaşi temă

14 Iulie 2021

Vizualizari: 1167

Voteaza:

Definitia dogmei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

dogma

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact