Despre ce fel de inviere a trupului vorbiti?

Despre ce fel de inviere a trupului vorbiti?

- Până acum gândeam omul în termenii Epistolei către romani, adică: trup, suflet şi duh. Mă gândeam că trupul este carnea, organismul, despre care credeam că după moarte se descompune în elementele chimice din care este alcătuit. Despre suflet, credeam că este ca un fel de vehicul, care se duce în purgatoriu, ca să fie curăţat. Iar despre duh, credeam că este ceva ce ţine de viaţă, de partea aceea nemuritoare din Dumnezeu, care, în cele din urmă, se întoarce la El, din Care a purces. întrebarea este, Vlădica Antonie: despre ce fel de înviere a trupului vorbiţi? Este oare o acumulare a percepţiilor aparţinând unei persoane anume?

- Pentru început, trebuie să lămurim că împărţirea aceasta în trei: trup, suflet şi duh, nu este o împărţire absolută, general valabilă. Intr-adevăr, găsim la Sfântul Pavel această trihotomie, dar în alte părţi el vorbeşte şi doar despre trup şi suflet. Nu e întotdeauna uşor să definim cu exactitate ce înseamnă fiecare dintre aceste componente.

Pe de o parte pentru că „duh”, în limba ebraică, este desemnat prin două cuvinte diferite, dintre care unul se referă la om, iar altul la Dumnezeu, la „duhul” lui Dumnezeu în om şi în afara lui. Nu cunosc nici o definiţie completă şi satisfăcătoare a ce anume este „duhul” acesta. La începutul Cărţii Facerii se arată că Dumnezeu suflă suflare de viaţă asupra omului1. Ce este, în esenţă, această suflare de viaţă? De bună seamă, este ceva din Dumnezeu. Este viaţă, dar în acelaşi timp este şi ceva specific omului, în virtutea relaţiei sale speciale cu Dumnezeu. Dar putem spune că aceasta este acea parte nemuritoare din Dumnezeu, care la sfârşit se va întoarce la Cel dintru Care a purces ? Nu cred că putem, pentru că tot ceea ce este dat de Dumnezeu omului, pentru ca omul să fie ceea ce este, rămâne al omului. Nu este chiar la subiect, dar Sfântul Apostol Pavel arată că darurile lui Dumnezeu niciodată nu se iau înapoi2. Dumnezeu a împărtăşit omului o viaţă care-i aparţine, dar viaţa aceasta nu se întoarce la El, pentru că, dacă s-ar întoarce, atunci tot ceea ce este lăsat în afară de Dumnezeu va rămâne veşnic nedesăvârşit.

Acum despre trup: întrebarea era despre trupul „despre care credeam că după moarte se descompune în elementele chimice din care este alcătuit”. In literatura ascetică se face mereu o distincţie foarte clară între noţiunea de trup şi noţiunea de carne. Carnea este, cel mai adesea (mi-e teamă că aş greşi dacă aş spune că întotdeauna), considerată exact aşa cum se spune în întrebare, adică fiind alcătuită din elemente chimice şi toate celelalte care se descompun şi redevin parte a lumii neînsufleţite. Dar trupul este ceva mult mai complex. Trupul este carnea, dar este carnea pecetluită de suflet şi de duh. Deci nu mai este doar compuşi chimici, ci ceva mai mult de atât.

Trupul este, în mare măsură, omul, în vreme ce elementele chimice din alcătuirea cărnii pot fi orice, în funcţie de combinaţiile dintre ele. Trupul cuprinde lumea fizică şi chimică, complet integrate în rânduiala sufletului şi a duhului, astfel încât ele nu mai pot fi considerate doar elemente chimice sau fizice, a căror descompunere ţine de procesul morţii. Iar învierea trupurilor nu este o simplă realăturare a elementelor şi o reaşezare a lor aşa cum erau odinioară, ci este o adunare din nou a tot ceea ce a fost deja pecetluit de întregul personalităţii omului. Nu cred că pot explica mai mult de atât, pentru că nu ştiu să avem la dispoziţie vreo teorie descriptivă a modului cum se petrece învierea, dar ne este cunoscut că omul nu este doar fizică şi chimie.

In fine, termenul „suflet” mi se pare foarte greu de definit, pentru că în împărţirea trihotomică, trup-suflet-duh, sufletul pare a fi cel mai aproape de ceea ce am putea socoti că este conţinutul psihic al omului, conştiinţa de sine cu toate cele ce ţin de raţiune, de emoţii, de afecte, de mişcările inimii şi aşa mai departe. Iar în sensul acesta se leagă foarte mult de noţiunea de „trup”. Sufletul nu este independent de trup. Sufletul şi trupul formează un cuplu care lucrează împreună. Duhul este altceva. Dacă definim sufletul ca „o acumulare a percepţiilor aparţinând unei persoane anume”, atunci devine foarte dificil să concepem că această „acumulare de percepţii” trece prin Purgatoriu, spre pocăinţă şi spre curăţire, pentru că această calitate de simplă „acumulare de percepţii” este lipsită de responsabilitate morală, şi deci nu poate fi judecată. O „acumulare de percepţii” nu poate face obiectul nici unei judecăţi, este doar un fapt pur şi simplu neutru, care îşi dobândeşte calitatea într-un cu totul alt context. Cred că putem înţelege mult mai bine problematica aceasta dacă o discutăm în termeni de trup şi suflet, fără a mai introduce definirea trihotomică. Când afirmăm că după moarte ceva se întâmplă cu trupul şi ceva se întâmplă cu sufletul, atunci putem discuta în termeni legaţi de soarta sufletului. Dacă ne raportăm la definiţia trihotomică, trup-suflet-duh, utilizată pe alocuri de Sfântul Apostol Pavel, dar nu şi de alţii, atunci va trebui să ne definim foarte clar termenii, pentru că altfel riscăm să ajungem la credinţa că judecata vizează şi chestiuni care nu fac obiectul judecăţii, pentru că din acea „acumulare de percepţii” lipseşte tocmai persoana, acolo sunt doar lucruri. Cam acestea aş putea să le spun momentan, ca răspuns la întrebare.

Note:

1 Facerea 2,7 -n. trad.
2 Romani 11,29 - w. trad.

MITROPOLITUL ANTONIE DE SUROJ

Fragment din cartea "DESPRE LUCRURILE DE PE URMĂ", Editura Sophia

Cumpara cartea "DESPRE LUCRURILE DE PE URMĂ"

02 Octombrie 2025

Vizualizari: 1137

Voteaza:

Despre ce fel de inviere a trupului vorbiti? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact