Deznadejdea

Deznadejdea

Vorbim despre deznădejdea de care sunt stăpâniţi mulţi oameni în zilele noastre. Potrivit Sfântului Ioan Scărarul, deznădejdea poate fi de două feluri. „Există o deznădejde din mulţimea de păcate şi din povara conştiinţei şi a întristării de nesuportat (...). Şi există o deznădejde ce ni se întâmplă din mândrie şi din închipuirea de sine, din pricină că socotim căderea ce ni s-a întâmplat sub demnitatea noastră."1 Deznădejdea cea dintâi îl conduce pe om la nepăsare. In cel de-al doilea caz, stăpânit de această deznădejde, omul „nu mai are nădejde în nevoinţă", în „luptele duhovniceşti'', ceea ce, potrivit Sfântului Ioan, este fără de folos.

De o asemenea deznădejde este cuprins cel stăpânit de o mare mândrie şi o înaltă părere de sine, care după căderea într-un păcat nu poate crede că el însuşi a putut săvârşi o astfel de faptă. Desigur, între mândrie şi deznădejde, spune Sfântul Ioan Scărarul, nu există nici o potrivire, aşa cum nu există nici între nuntă şi înmormântare, însă prin înrâurirea demonilor le putem vedea lucrând şi împreună: „Pe cât de potrivnică este căsătoria faţă de ieşirea din lume, pe atât de potrivnică este mândria faţă de deznădejde. Dar, din pricina neorânduielii dracilor, se pot vedea amândouă împreună. 2

Astfel, deznădejdea cu privire la mântuirea noastră vine de la demoni. Sfântul Ioan învaţă, totodată, că nu trebuie să luăm aminte la visele pe care ni le aduce diavolul, înfăţişându-ne chinuri, ci să ne încredem în cele care ne înfăţişează iadul şi judecata, „dar dacă acestea îţi pricinuiesc deznădejdea", spune Sfântul, „şi ele sunt de la dracul"3.

Această deznădejde însuflată de diavoli lucrează pierzarea noastră. Precum celui pe moarte nu-i mai este cu putinţă să umble, „aşa cel deznădăjduit nu se poate mântui". Cine nu are credinţă în mila, în milostivirea lui Dumnezeu şi cade în deznădejde, „se înjunghie" singur: „Cel ce deznădăjduieşte s-a înjunghiat pe sine."4 Sfinţii ne îndeamnă să nu deznădăjduim până la suflarea cea mai de pe urmă: „Nu trebuie să deznădăjduiască cineva până la ultima răsuflare"5 (Sfântul Ioan Scărarul).

Am subliniat în cele de mai sus faptul că mulţi oameni în vremea noastră nu vor să primească nici un cuvânt mustrător şi tămăduitor, nici chiar pe cel al Părintelui lor duhovnicesc. Auzind un astfel de cuvânt, cad într-o mare deznădejde. Sau, iarăşi, citesc vieţi şi învăţături ale sfinţilor şi sunt cuprinşi de deznădejde, gândindu-se că ei nu înfăptuiesc nimic. Pe de o parte, acesta este un lucru foarte bun. Trebuie să fie înlăturată odată această poleială a noastră de „sfinţenie" şi „bună-cuviinţă", pentru a începe să clădim casa sufletului nostru. Să încetăm a mai trăi cufundaţi în vise şi visări. Lumea aceasta părelnică ne pricinuieşte boli-anomalii sufleteşti şi probleme lăuntrice. Astfel, toate cele părelnice trebuie să moară.

Mulţi sfinţi vorbesc despre deznădejdea cea după Dumnezeu care se deosebeşte de deznădejdea lumească. Omul trebuie să înceteze a crede în idolul sinelui său, care este izvorul unei mari anomalii.

Deopotrivă însă cu acest privilegiu de seamă al deznădejdii, trebuie cultivată şi nădejdea cea după Dumnezeu. Trebuie să credem, adică, în propria noastră netrebnicie şi ticăloşie, dar, totodată, şi în marea dragoste, iubire de oameni şi milă ale lui Dumnezeu.

In felul acesta creşte rugăciunea. Iar după măsura adâncirii în rugăciune şi a sporirii pocăinţei, i se dăruieşte omului binecuvântarea lui Dumnezeu. Cine aude izbânzile cele mai presus de fire ale sfinţilor, adică virtuţile lor mai presus de fire, şi se lasă stăpânit de deznădejde omenească, este lipsit de minte, adică nebun. Citind vieţile sfinţilor, creştinul care trăieşte întru cunoştinţă fie păşeşte cu bărbăţie pe urmele lor, fie îşi recunoaşte cu smerenie starea în care se află, neputinţa, şi se prihăneşte pe sine (Sfântul Ioan Scărarul).

Există, prin urmare, deznădejdea cea după om, care este o energie- lucrare a demonilor şi îl paralizează pe om, şi deznădejdea cea după Dumnezeu, însuflată de Harul lui Dumnezeu, ce îl călăuzeşte către rugăciune, către aflarea milei dumnezeieşti. Pe cea dintâi o caracterizează trândăvia şi nesimţirea, pe cea de a doua, rugăciunea şi nădejdea în Dumnezeu. 

+ IPS Hierotheos Vlachos

Fragment din cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti. Practica psihoterapiei ortodoxe", Editura Sophia

Cumpara cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti. Practica psihoterapiei ortodoxe"

Note:

1 Sfântul Ioan Scărarul, Filocalia, voi. 9, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 1980, pp. 341-341 (n. trad.)
2lbidem, p. 359. (n. trad.)
3 Ibidem, p. 77. (n. trad.)
4 Ibidem, p. 153. (n. trad.)
5 Ilbidem, p. 376. (n. trad.)

 

Pe aceeaşi temă

07 Februarie 2024

Vizualizari: 1367

Voteaza:

Deznadejdea 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

deznadejdea nadejdea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact