Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii

Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii

Din studiul demonizărilor din Evanghelii, am putea spune că există calitativ o diferenţă clară între boală şi demonizare.

a) Atunci când îi vindecă pe demonizaţi, Iisus se adresează în mod direct către cauza suferinţei, adică către demon, şi îi porunceşte să plece.

E vorba deci de alungarea duhurilor rele, după cum am menţionat în capitolele precedente. C acesta este atât de caracteristic, încât de multe or întâlnim şi un întreg dialog între Iisus şi duhurile rele, care par să aibă controlul direct, precum cazul gadarenilor demonizaţi.

Cu totul diferită este purtarea Lui, în cazul vindecării afecţiunilor medicale.

De cele mai multe ori este suficientă o atingere, alteori doar exprimarea voinţei Lui. Astfel vedem cum o vindecă de febră pe soacra lui Petru, luând-o de mână şi ridicând-o (Marcu 1, 31). Il vindecă pe lepros printr-o simplă atingere spunându-i „vreau să te curăţeşti" (Marcu 1, 41) i celui surdo-mut i-a zis: „deschide-te" (7,34), precum şi orbului din Betsaida. Pe paraliticul din Capernaum l-a vindecat spunându-i: „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta" (Marcu 2,11). Altă dată, i-a poruncit celui cu mână uscată zicându-i: „întinde mâna ta" (Marcu 3, 5), iar orbului din Ierihon i-a spus „mergi, credinţa ta te-a mântuit" (Marcu 10,52). Femeii care avea o scurgere de sânge i-a spus: „fiică, credinţa ta te-a mântuit" (Marcu 5,34). In fine, o învie pe fiica lui Iair luând-o de mână şi porundndu-i să se ridice (Marcu 5,41)! Adică se adresează omului suferind şi îl vindecă pe loc de boala lui. In multe dintre aceste cazuri de vindecări ale afecţiunilor medicale este accentuată credinţa celor care de bună voie vin către Iisus, cum este cazul paraliticului din Capernaum şi al femeii cu scurgere de sânge.

b) Reacţia omului demonizat provocată de prezenţa demonilor este ilustrativă.

Atunci când demonul îl posedă pe om în întregime, acela nu se mai poate controla, strigă şi trece la fapte autodistrugătoare (se răneşte, cade la pământ, în foc şi în apă), precum demonizatul surdo-mut cu crize de „leşin".

Este imposibil pentru demonizat să ceară ajutorul lui Hristos, contrar celui care suferă de vreo boală. Asta înseamnă că voia lui este legată şi cel mai probabil şi simţurile lui, după cum menţionează şi Sfântul Ioan Gură de Aur într-unui dintre comentariile sale. Prin urmare este nevoie de ajutorul unei alte persoane pentru a-l aduce în faţa lui Hristos. Ca-racteristic este cazul tatălui care-l aduce pe fiul lui demonizat, „care are duh mut" (Marcu 9, 17), înaintea lui Hristos, sau a femeii canaaneence ce vine singură (Marcu 7, 26), fiindcă îi este greu s-o aducă şi pe fiica ei demonizată, care „este rău chinuită", într-un loc unde Hristos voia să treacă neobservat de lume. In alte cazuri, precum al demonizatului din sinagogă sau al gherghesenilor, Hristos este Cel care iese în întâmpinarea demonizatului.

c) Insuşi Hristos le dă ucenicilor putere asupra demonilor pe mai multe nivele.

Atunci când Iisus le dă putere ucenicilor Lui, le dă putere specială pentru a scoate demoni, pentru a birui stări aducătoare de moarte şi pentru a vindeca orice boală (Matei 10, 1, Marcu 16, 17 şi Luca 10,19). E vorba de distincţia clară a puterilor speciale pe care le dă ucenicilor Săi.

La fel înţeleg şi oamenii că pentru a scoate cineva demoni e nevoie de o putere superioară325, puterea lui Dumnezeu. Una este să vindece cineva o boală simplă, cum ar face-o poate un doctor (chiar şi prin cunoştinţele sale medicale), alta să vindece o boală incurabilă, aşa cum nici măcar doctorul n-o poate face, şi alta să-l elibereze pe om de sub stăpânirea demonilor şi a lui Satana. E vorba de stări gradate ierarhic, în funcţie de gravitatea lor, pe care atât lumea cât şi ucenicii lui Hristos erau în stare să le înţeleagă.

d) Reacţiile duhului rău sunt atât de marcante, atunci când se află în faţa puterii lui Dumnezeu, încât când omul este martor al unor asemenea situaţii, cu greu le poate uita.

Demonizaţii vin şi se închină la Hristos, în vreme ce celorlalţi oameni le este imposibil să se apropie de ei şi să-i îmblânzească. Duhurile rele recunosc superioritatea, dar şi misiunea dumnezeiască a lui Hristos, în vreme ce sunt puse la îndoială chiar şi de oameni apropiaţi Lui (precum „fraţii" lui, fiii lui Iosif), care-L cunosc de mult timp.
Demonul, înainte de a ieşi din om, îl face să se zvârcolească precum peştele, îl chinuieşte pentru ultima oară, ţipă şi fuge, pentru a-şi găsi refugiu în altă parte, în porci.

Uneori îl lasă pe jumătate mort, ca în cazul lunaticului, care era posedat de un duh mut. Nu există asemenea fenomene dramatice în cazul bolnavilor, care sunt vindecaţi în mod liniştit şi simplu, oricât de grave şi de cronice ar fi bolile lor.

Arhimandrit Antonie I Stilianakis
VINDECĂRI ALE DEMONIZAŢILOR, EDITURA EGUMENITA

Cumpara cartea "Vindecari ale demnonizatilor"

 

.
Pe aceeaşi temă

15 Iulie 2015

Vizualizari: 2074

Voteaza:

Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact