Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii

Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii

Din studiul demonizărilor din Evanghelii, am putea spune că există calitativ o diferenţă clară între boală şi demonizare.

a) Atunci când îi vindecă pe demonizaţi, Iisus se adresează în mod direct către cauza suferinţei, adică către demon, şi îi porunceşte să plece.

E vorba deci de alungarea duhurilor rele, după cum am menţionat în capitolele precedente. C acesta este atât de caracteristic, încât de multe or întâlnim şi un întreg dialog între Iisus şi duhurile rele, care par să aibă controlul direct, precum cazul gadarenilor demonizaţi.

Cu totul diferită este purtarea Lui, în cazul vindecării afecţiunilor medicale.

De cele mai multe ori este suficientă o atingere, alteori doar exprimarea voinţei Lui. Astfel vedem cum o vindecă de febră pe soacra lui Petru, luând-o de mână şi ridicând-o (Marcu 1, 31). Il vindecă pe lepros printr-o simplă atingere spunându-i „vreau să te curăţeşti" (Marcu 1, 41) i celui surdo-mut i-a zis: „deschide-te" (7,34), precum şi orbului din Betsaida. Pe paraliticul din Capernaum l-a vindecat spunându-i: „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta" (Marcu 2,11). Altă dată, i-a poruncit celui cu mână uscată zicându-i: „întinde mâna ta" (Marcu 3, 5), iar orbului din Ierihon i-a spus „mergi, credinţa ta te-a mântuit" (Marcu 10,52). Femeii care avea o scurgere de sânge i-a spus: „fiică, credinţa ta te-a mântuit" (Marcu 5,34). In fine, o învie pe fiica lui Iair luând-o de mână şi porundndu-i să se ridice (Marcu 5,41)! Adică se adresează omului suferind şi îl vindecă pe loc de boala lui. In multe dintre aceste cazuri de vindecări ale afecţiunilor medicale este accentuată credinţa celor care de bună voie vin către Iisus, cum este cazul paraliticului din Capernaum şi al femeii cu scurgere de sânge.

b) Reacţia omului demonizat provocată de prezenţa demonilor este ilustrativă.

Atunci când demonul îl posedă pe om în întregime, acela nu se mai poate controla, strigă şi trece la fapte autodistrugătoare (se răneşte, cade la pământ, în foc şi în apă), precum demonizatul surdo-mut cu crize de „leşin".

Este imposibil pentru demonizat să ceară ajutorul lui Hristos, contrar celui care suferă de vreo boală. Asta înseamnă că voia lui este legată şi cel mai probabil şi simţurile lui, după cum menţionează şi Sfântul Ioan Gură de Aur într-unui dintre comentariile sale. Prin urmare este nevoie de ajutorul unei alte persoane pentru a-l aduce în faţa lui Hristos. Ca-racteristic este cazul tatălui care-l aduce pe fiul lui demonizat, „care are duh mut" (Marcu 9, 17), înaintea lui Hristos, sau a femeii canaaneence ce vine singură (Marcu 7, 26), fiindcă îi este greu s-o aducă şi pe fiica ei demonizată, care „este rău chinuită", într-un loc unde Hristos voia să treacă neobservat de lume. In alte cazuri, precum al demonizatului din sinagogă sau al gherghesenilor, Hristos este Cel care iese în întâmpinarea demonizatului.

c) Insuşi Hristos le dă ucenicilor putere asupra demonilor pe mai multe nivele.

Atunci când Iisus le dă putere ucenicilor Lui, le dă putere specială pentru a scoate demoni, pentru a birui stări aducătoare de moarte şi pentru a vindeca orice boală (Matei 10, 1, Marcu 16, 17 şi Luca 10,19). E vorba de distincţia clară a puterilor speciale pe care le dă ucenicilor Săi.

La fel înţeleg şi oamenii că pentru a scoate cineva demoni e nevoie de o putere superioară325, puterea lui Dumnezeu. Una este să vindece cineva o boală simplă, cum ar face-o poate un doctor (chiar şi prin cunoştinţele sale medicale), alta să vindece o boală incurabilă, aşa cum nici măcar doctorul n-o poate face, şi alta să-l elibereze pe om de sub stăpânirea demonilor şi a lui Satana. E vorba de stări gradate ierarhic, în funcţie de gravitatea lor, pe care atât lumea cât şi ucenicii lui Hristos erau în stare să le înţeleagă.

d) Reacţiile duhului rău sunt atât de marcante, atunci când se află în faţa puterii lui Dumnezeu, încât când omul este martor al unor asemenea situaţii, cu greu le poate uita.

Demonizaţii vin şi se închină la Hristos, în vreme ce celorlalţi oameni le este imposibil să se apropie de ei şi să-i îmblânzească. Duhurile rele recunosc superioritatea, dar şi misiunea dumnezeiască a lui Hristos, în vreme ce sunt puse la îndoială chiar şi de oameni apropiaţi Lui (precum „fraţii" lui, fiii lui Iosif), care-L cunosc de mult timp.
Demonul, înainte de a ieşi din om, îl face să se zvârcolească precum peştele, îl chinuieşte pentru ultima oară, ţipă şi fuge, pentru a-şi găsi refugiu în altă parte, în porci.

Uneori îl lasă pe jumătate mort, ca în cazul lunaticului, care era posedat de un duh mut. Nu există asemenea fenomene dramatice în cazul bolnavilor, care sunt vindecaţi în mod liniştit şi simplu, oricât de grave şi de cronice ar fi bolile lor.

Arhimandrit Antonie I Stilianakis
VINDECĂRI ALE DEMONIZAŢILOR, EDITURA EGUMENITA

Cumpara cartea "Vindecari ale demnonizatilor"

 

.

15 Iulie 2015

Vizualizari: 1985

Voteaza:

Diferenta dintre boala si demonizare in Evanghelii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact