Este posibil sa facem binele si sa ne slujim aproapele alaturi de necredinciosi, de necrestini?

Este posibil sa facem binele si sa ne slujim aproapele alaturi de necredinciosi, de necrestini?

Voi începe de mai departe. Unul dintre Părinţii Bisericii sau dintre scriitorii duhovniceşti a mărturisit că cel mai rău eretic în momentul în care citeşte o pagină din Evanghelie urmaşilor săi nu este un eretic, ci spune cuvântul lui Dumnezeu. Aş adăuga că atunci când cineva săvârşeşte binele, face pur şi simplu binele şi poate conlucra în bine, dar aceasta nu înseamnă că poate împreună lucra la ceva duhovnicesc în afara acelui bine.

Imi este mai uşor să raţionez ca medic şi voi spune personal, din experienţă, că poţi lucra cu un medic care nu este credincios sau ale cărui convingeri nu le poţi accepta în niciun fel, dar acestea nu îi afectează profesia. Căci nu există niciun motiv, de exemplu, să alegi un chirurg prost pentru că este credincios în detrimentul unuia bun pentru că nu este credincios.

Poţi pur şi simplu să te rogi ca Dumnezeu să-i binecuvânteze munca. Mi se pare că binele rămâne bine, că nu se poate confunda cu fapta sa într-un mod atât de integral.

Creştinismul cu porunca sa de a nu ne împotrivi răului, implică în mod necesar convingeri pacifiste? Vladimir Nikolaevici Lossky a remarcat o dată: „Să lupţi pentru drepturile proprii este josnic, să nu lupţi pentru drepturile altora este meschin". Afirmaţia sa poate fi transferată şi la noţiunea de luptă împotriva răului. Toţi suntem liberi să suportăm ce vrem atunci când este vorba despre noi, dar aceasta nu înseamnă că trebuie să fim la fel de calmi în ceea ce priveşte ceea ce li se face altora. In ce fel este o altă chestiune, dar simplul fapt de a nu ne opune răului în niciun fel nu este neapărat o atitudine creştină.

O dată am susţinut o conferinţă duhovnicească pentru studenţii de la Oxford şi, după primul meu discurs, nu ştiu ce am spus, dar unul dintre studenţi a venit la mine şi mi-a spus: „Părăsesc evenimentul, tu nu eşti creştin". Am spus: „Bine, renunţă, dar măcar luminează-mă, în ce nu sunt creştin?". El mi-a reproşat: „Nu eşti pacifist". I-am explicat: „Nu, nu sunt un pacifist, nu cred că ar trebui să nu reacţionaţi în niciun fel în faţa răului. Sunteţi pacifist?". El mi-a zis: „Da". „Şi sunteţi dispus să mergeţi până la limită în pacifismul dumneavoastră?". „Da, până la limită", îmi spuse. „Atunci răspunde-mi la această întrebare. Dacă intri în această cameră şi afli că un ticălos este pe cale să-ţi violeze mireasa. Ce ai de gând să faci?"

El mi-a răspuns: „Voi încerca să-l conving să renunţe la intenţia sa rea". „In regulă, să presupunem că în timp ce tu îi ţii un discurs, el îşi vede de treabă". „O să mă pun în genunchi şi o să mă rog lui Dumnezeu să facă acest lucru imposibil". „Ei bine, dacă se va întâmpla răul şi făptuitorul se va ridica şi va pleca, tu ce vei face?". „Mă voi ruga lui Dumnezeu ca din rău să iasă binele". I-am spus: „Ştii, dacă aş fi mireasa ta, mi-aş căuta un alt mire, pentru că da, pare o abordare consecventă, dar este oribilă!".

Pentru mine, poziţia sa este inacceptabilă. Dacă vrei să fii un pacifist în sensul integral al cuvântului, trebuie să fii pregătit să mergi până la această limită, să fii pregătit ca unele lucruri urâte să se întâmple în faţa ta şi să te rogi lui Dumnezeu ca ele să nu se întâmple sau ca lumina să strălucească în întuneric. Nu pot, nu am suficientă convingere că această metodă este tocmai potrivită. Nu vreau să spun că nu am suficientă credinţă, ci că sunt convins de contrariul.

O, ceea ce mi se pare absolut necesar, dacă vrem să luptăm cu răul în vreun fel, este ieşirea din răul cuibărit în noi înşine. Pornind de la o situaţie foarte simplă: dacă o mamă îşi pălmuieşte copilul pentru că ea crede că aşa va ajunge mai repede la el decât dacă îi va vorbi, dar fără nicio iritare şi cu dragoste pentru copil, este una; dar dacă îl lasă să o ia razna şi, când nu mai poate suporta, îl pălmuieşte cu toată răzbunarea acumulată treptat, greşeşte.

Bătaia este una şi aceeaşi, în ceea ce priveşte punctul sensibil al acelui copil, poate că nu loveşte mai tare, dar este o situaţie complet diferită, un caz complet diferit. Intr-un caz este vorba de răzbunare, în altul de o formă specială de educaţie. Mi se pare că, dacă vrem să luptăm împotriva răului şi avem furia care clocoteşte în noi, nu facem decât să adăugăm răul nostru la suma totală a răului din lume.

Am trăit acest lucru la un moment dat, pentru că între cele două perioade petrecute în armata franceză am fost în Rezistenta franceză, iar atunci când s-a decis dacă voi intra în Rezistenţă, eu şi mama mea am discutat şi ne-am promis reciproc că vom lupta, dar că nu vom permite ură în noi. Condiţia era ca, dacă unul dintre noi era arestat şi torturat în faţa celuilalt, celălalt se angaja să nu lase niciodată să pătrundă în sufletul său ura faţă de cei care ar face acest lucru.

Aceasta era limita a ceea ce eram capabili să facem în gândire, oricum, şi cred că aşa s-ar fi întâmplat. Şi în acest caz, consider că se poate lupta, se poate lupta activ împotriva răului, dar nu cred că lupta ar fi fost fructuoasă în prezenţa urii. Formele de luptă pot fi foarte diferite, dar esenţa este următoarea: un creştin nu poate urî. Scriitorul sud-african Vander Post remarcă că, dacă suntem neatenţi, ne asemănăm cu ceea ce combatem. Adică te poţi revolta împotriva a ceva şi foarte uşor să ajungi şi tu pe acel
teren unde lucrează răul. Tocmai aceasta nu trebuie să facem, căci nu putem învinge pe acel teren, care va fi întotdeauna al diavolului.

Mitropolitul Antonie de Suroj

Fragment din cartea "Omul", Editura Egumenita

Cumpara cartea "Omul"

 

Pe aceeaşi temă

14 Octombrie 2022

Vizualizari: 510

Voteaza:

Este posibil sa facem binele si sa ne slujim aproapele alaturi de necredinciosi, de necrestini? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

faptele bune milostenia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact