Fiintele sunt fie zidite, fie nezidite

Fiintele sunt fie zidite, fie nezidite

Toate fiinţele sunt fie zidite, fie nezidite. Dacă sunt zidite, atunci sunt şi schimbătoare. Intrucât firea acestora îşi are începutul de la schimbare, ele sunt pururea supuse schimbării, devenind fie stricăcioase, fie schimbătoare, ca urmare a liberei lor alegeri. Dar dacă sunt nezidite, atunci, printr-o urmare logică, sunt în mod necesar şi neschimbătoare. Căci dacă firea celor nezidite este potrivnică acestora, adică schimbării şi degradării, atunci şi modul lor de a fi, adică proprietăţile ipostatice, va fi în mod necesar potrivnic unora ca acestea.

Cine, aşadar, nu va fi de acord că toate făpturile sunt schimbătoare, toate câte cad sub simţurile noastre, că şi îngerii sunt supuşi schimbării şi sunt nestătători, se mişcă şi se strămută? Că cele inteligibile, mă refer la îngeri, la demoni şi la suflete, în funcţie de libera lor alegere, au fie înaintarea în bine, fie despărţirea de bine - unii tinsă şi încordată, ceilalţi, micşorată şi încetinită -, iar restul făpturilor sunt supuse naşterii şi stricăciunii, creşterii şi micşorării, schimbării în cantitate şi mişcării în spaţiu. Aşadar, fiind ele schimbătoare, neapărat sunt şi zidite. Şi fiind zidite, neapărat au fost zidite de către cineva, şi tot aşa până ce ajungem la ceva nezidit. Or, Nezidit fiind Creatorul, neapărat este şi neschimbător. Iar acesta cine altul ar putea fi decât numai Dumnezeu? Şi însăşi susţinerea întregii zidiri, alcătuirea şi ocârmuirea ei ne învaţă pe noi că este Dumnezeu Cel ce pe toate le-a zidit, pe toate le-a unit între ele şi pe toate le ţine laolaltă şi din veac pe toate le-a proniat şi pururea le poartă de grijă. Cum oare firi potrivnice, cum sunt a focului, a apei, a aerului şi a pământului s-ar putea întâlni şi ar rămâne neîmprăştiate, dacă nu ar exista o atotputernica putere ce pe toate le uneşte şi pe toate le ţine pururea nerisipite? Ce este oare ceea ce rânduieşte cele cereşti şi cele pământeşti, toate cele din văzduh şi din apă, sau mai bine cele de dinaintea acestora, cerul şi pământul, văzduhul şi firea focului şi a apei? Cine le-a unit pe acestea şi cine le-a despărţit? Ce este ceea ce le lişcă pe ele şi le imprimă un circuit neîncetat şi neîmpiedicat? Oare nu Făcătorul lor şi Cel ce a imprimat pecetea raţiunii Lui tuturor, prin Care toate sunt aduse întru fiinţă şi toate sunt aduse la o împlinire? Cine este, aşadar, Făcătorul acestora? Oare nu Cel ce le-a făcut pe ele şi le-a adus întru fiinţă? Căci nu vom atribui această putere lucrurilor create ca având-o de la sine. Fiindcă dacă faptul de a exista, de a se naşte ar veni de la sine, cine ar fi rânduit acest lucru? Şi dacă am admite aceasta, că toate vin de la întâmplare, atunci ce anume le ţine şi le păstrează în însăşi raţiunile şi legile întru care de la început au fost întemeiate? Aşadar, altcineva decât întâmplarea. Şi acest altcineva cine este dacă nu Dumnezeu?

Sfantul Ioan Damaschin

Cuvânt despre dreapta credință, Despre Sfânta Treime, Despre Cântarea Trisaghionului; Editura Doxologia

 

.
Pe aceeaşi temă

30 Septembrie 2015

Vizualizari: 832

Voteaza:

Fiintele sunt fie zidite, fie nezidite 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact