Icoana sau imagine?

Icoana sau imagine?

Acum, la mai bine de două milenii de creştinism, am putea susţine liniştiţi că icoana şi-a câştigat un loc de cinste în viaţa noastră. Aproape că nu este colţişor în care ea să nu fie prezentă, încercând să ne atenţioneze permanent şi să ne direcţioneze către lumea spirituală -adesea trecută cu vederea în febra societăţii de consum în care ne ducem traiul.

Pentru creştini nu se mai impune vreo argumentaţie în plus, care să-i lămurească asupra necesităţii prezenţei icoanelor în casa şi în viaţa lor. S-ar putea crede că mulţimea lucrărilor referitoare la taina icoanei - ce aparţin atât autorilor ortodocşi, cât şi celor de alte confesiuni - nu face decât să împodobească edificiul deja durat al cinstirii datorate celei purtătoare de chipuri sfinte.

Dar, după cum am văzut, câţi dintre creştini sunt înconjuraţi, nu de tablouri sau imagini, ci de icoane, adevărate continuatoare ale tradiţiei bizantine? Dintre cei care au astfel de opere în faţa ochilor, câţi sunt cei care le cunosc şi semnificaţiile profund spirituale? Iar, dintre aceştia, câţi oare, sunt cei care reuşesc să treacă de litera teoriei pentru a pătrunde şi a trăi dincolo de această fereastră sau uşă către transcendent, cum a fost numită icoana?

Câţi sunt aceia care doresc să treacă dincolo de obişnuinţa şi barierele impuse de un anume tip de educaţie creştină, în care icoana este privită mai mult ca element al prezenţei materiale, obligatorie -căci nu poate fi imaginat vreun spaţiu creştin fără de icoană - decât al celei spirituale?

Sau, altfel spus, câţi dintre creştini sunt dornici să facă din icoană o prezenţă vie, lucrătoare, care să-i ajute să se transfigureze? Din păcate, o bună parte se mulţumeşte să convieţuiască paşnic cu imaginea religioasă, fară să realizeze cumva că tocmai acest mod căldicel de viaţă - în care cutumele creştinismului ortodox sunt preluate automat, fără discernere şi trezvie - este cel care riscă să distrugă sau să ucidă icoana, prin desfiinţarea sensurilor sale spirituale.

Tocmai închinătorii la icoane au ajuns să le anuleze încetul cu încetul, printr-o asimilare a lor cu lumea imaginilor - ajungându-se, firesc, ca şi în cadrul limbajului icoana să fie înlocuită cu imaginea.

Omul poate refuza direcţia sacră pe care ar trebui să o imprime sieşi şi creaţiei, al cărei împărat este. El poate încerca uciderea icoanei naturale sau a frumuseţii, încercând „crearea" şi predicarea cu obstinaţie a urâtului sau a deformării.

Poate încerca uciderea simbolului prin reducerea lui la semn lipsit de conotaţia tainică şi sacră sau poate alege arta religioasă în locul celei sacre.

Poate propovădui chiar „moartea" lui Dumnezeu sau a artei, după cum poate fi un adept înfocat al „religiei artei". Poate transforma viaţa creştină în rutină şi automatism, distrugându-i sacralitatea specifică şi poate ajunge chiar şi la distrugerea unor icoane.

Cu voie sau fără de voie, din neştiinţă ori din nebăgare de seamă, poate încerca toate acestea. Dar nu va putea niciodată să ucidă ceea ce Dumnezeu a creat, adică adevărul, binele şi frumosul, căci izvorul lor nu stă în puterea, uneori, distrugătoare a omului, ci în iubirea nesfârşită a lui Dumnezeu.

In acest sens, constituie o bucurie sublinierea faptului că adevărata tradiţie bizantină nu a murit, ci este mai vie ca oricând. Strădaniile Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române şi ale instituţiilor de învăţământ artistic din ţară - în special ale celor ce funcţionează în cadrul facultăţilor de Teologie - dau roade, o materializare vie a faptului că icoana nu a murit.

In prezent, în cadrul Patriarhiei Române funcţionează Comisia de Pictură Bisericească, iar din 1995 şi 1996, în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, s-au înfiinţat specializările de Conservare-Restaurare şi Arte Plastice unde se caută şi se reuşeşte readucerea Teologiei şi a Artei în cadrul aceluiaşi univers spiritual.

Cât priveşte Academia, precum şi facultăţile de Artă, deşi veleităţile artistice mai determină uneori apariţia unor imagini de sfinţi şi nu a unor icoane, totuşi, în mare măsură, şi aici se caută şi se reuşeşte aprofundarea problematicii icoanei şi păstrarea tradiţiei.

La rândul lor, Atelierele Patriarhiei oferă spre vânzare reproduceri după modele bizantine, la preţuri accesibile creştinilor din ziua de azi, încercând, şi pe această cale, completarea educaţiei religioase şi înlăturând treptat reproducerile realiste, constituite deja într-o „tradiţie" seculară. Astfel, modele şi copii diverse a icoanelor intrate deja în tradiţie sau ale celor actuale oferă un bun prilej de cunoaştere ale valorilor picturale şi iconografice specifice Ortodoxiei, păstrătoare a Tradiţiei lăsate de Sfinţii Părinţi.

Educaţia estetică în spirit ortodox începe, din fericire, de la o vârstă fragedă, or, după cum am arătat pe parcursul cărţii, nu este importantă doar parcurgerea Literei, ci ea se cere dublată de Icoana corespunzătoare. Fideli acestui crez, autorii manualelor de Religie, precum şi ai caietelor aferente, au fost şi sunt preocupaţi de alegerea unor reproduceri după picturi realizate în stilul bizantin. Acest lucru este dovada cea mai vie a reuşitei încercări de regăsire a duhului specific artei creştin-ortodoxe şi de educare în acest spirit încă din copilărie.

Oricâte devieri ale sensului ei pot apărea în viaţa creştină, icoana va fi permanent stindardul luptei împotriva ispitei frumuseţii celei înşelătoare şi pentru dobândirea contemplării împărăţiei cerurilor. Iar în viaţa de zi cu zi, cea care ne aduce permanent aminte de aceasta este, nu imaginea, ci icoana lui Hristos.

Lector dr. Mihaela Palade

Fragment din cartea "Iconoclasmul in actualitate. De la moartea lui Dumnezeu la moartea artei", Editura Sophia
 

14 Iulie 2021

Vizualizari: 689

Voteaza:

Icoana sau imagine? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

icoana sfintee icoane

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact