Ipocrizie

Ipocrizie

Iubirea este focul mocnit care astupă defectele, focul iute care alungă ispita, focul care arde şi alungă pe cel care se apropie cu îndoială şi ipocrizie. Ipocrizia este masca protectoare a răului din oameni. De multe ori, omul ipocrit nu-şi dă seama că nu pe alţii înşală, ci se înşală pe sine. Işi spune sieşi că este chiar foarte sincer, că este cum se manifestă, şi crede cu tărie în imaginea falsă, răsturnată a sufletului său. El e în conflict direct cu Adevărul şi minciuna i se paţe cel mai mare adevăr.

El este în înşelare, dar nu recunoaşte înşelarea. El minte şi se minte în acelaşi timp. Urăşte oglinda şi pe cel ce i-o aşază în mâini. Ipocritul este şi mândru de el, de imaginea sa. Descoperindu-i rănile, el le va transforma în false virtuţi, pentru că nu suportă eşecul...

Ipocritul este un înşelat, omul acela perfid care de atâta înşelat pe alţii, ajunge să se înşele pe sine însuşi, şi culmea, reuşeşte să se convingă că el este aşa cum zice că este. Minciuna este cuvântul său de ordine, dar cuvintele lui par că mărturisesc adevărul. Adevărul lui e minciună, dar el crede că doar adevărul lui e adevăr. Mărturiseşte cu convingere şi se bate în dialoguri de gând chiar cu sine însuşi.

Insă, întotdeauna el trebuie să iasă învingător, pentru că omul ipocrit nu poate pierde niciodată, asta l-ar dărâma, l-ar desfiinţa. El vede viaţa prin sticla fumurie prin care priveşti eclipsa şi nu poate da la o parte vălul părerii de sine, de frică. Frica că tot ce a agonisit în inima lui atâta timp nu e adevărat, i-ar paraliza voinţa şi ar cădea în crunta deznădejde de care fuge de când a început să crească strâmb. Se teme de Adevăr, tocmai pentru că nu îl cunoaşte. Nu L-a întâlnit niciodată. O fi acolo, în biserici, în cer, dacă o fi, sau poate în inimi tăinuite. Dar nu-l interesează, pentru că viaţa merge înainte şi fără Adevăr. Dar cutremurător este faptul că mincinosul, ipocritul, crede că poate înşela chiar pe Dumnezeu, în viaţa lui, păcat după păcat, se înlănţuie şi vede că totuşi este iertat, vede că nu i se întâmplă nimic şi crede că aşa va fi mereu. Işi potoleşte conştiinţa că cei răi sunt alţii, nu el. Că doar nu a omorât pe nimeni, ca şi cum doar crima este singurul păcat care ne desparte de veşnicie... Trăieşte cu amăgirea că ceva, ceva tot e bine în viaţa lui, că satisfacţiile de moment, bucuriile momentane îl motivează, că doar e omeneşte să greşeşti şi că asta e viaţa, nu se poate trăi altfel, decât aşa. Căci limitele strâmte ale conştienţei sale nu-i pot arăta alt-orizont.

Insă ipocritul nu are linişte. Nu poate dormi. In el se zbat gândurile rele pe care vrăjmaşul i le aduce stăruitor şi metodic, remuşcările care capătă forma visului, a coşmarului prelungit, îl înconjoară din toate părţile, îl înţeapă, îl asupresc, îi fură somnul, îl aruncă în întunericul cel mai din afară. De aceea fuge în patimă, fuge ca un laş pentru că laşitatea este punctul forte al ipocritului. El nu poate sta în faţa Adevărului, pentru că îl mustră, îl chinuie şi mai tare. Fericitul Augustin, vorbind despre conştiinţă, ne spune: „Omule, poţi fugi de toate, dar de conştiinţa ta, nu. Intră în casă, aşează-te pe pat, încuie uşa şi ea vine după tine amintindu-ţi”.

Oricât ar fugi omul de adevăr vine o zi când va trebui să recunoască cine este, altfel nu va putea să moară şi să dobândească veşnicia. Este exact ca hoţul acela care a plecat noaptea la furat şi se uita peste tot de jur împrejur să nu-l vadă nimeni, numai în sus nu privea niciodată. Nu te poţi ascunde toată viaţa de tine însuţi. Patimile încurajatoare, care te fac să uiţi cine eşti, nu fac decât să te apropie de iad, te demolează ca fiinţă, îţi asupresc fiinţa, te desfiinţează ca persoană unică şi irepetabilă, te aruncă în groapa comună a nefiinţei cum le place oamenilor moderni să se numească. Eşti viu, dar eşti mort. Crezi că îţi trăieşti viaţa, dar de fapt îţi trăieşti zilnic propria moarte.

Cum poate ieşi omul mincinos, ipocrit din moarte, cum poate învia şi deveni viu? Oare nu prin ieşirea din sine, prin lăsarea în mâna duhovnicului, prin deschiderea sufletului şi vărsarea minciunii în afară, prin acceptarea vindecării din afara lui? Iisus Hristos este „Calea, Adevărul şi Viaţa”, prin urmare doar prin Hristos vom deveni vii, căutând adevărul Lui, mergând pe calea Lui, nu amăgindu-ne cu propriul nostru adevăr, care de cele mai multe ori e minciună. Căci ne spun Sfinţii Părinţi ai Bisericii: „Nimic din ceea ce nu e întrebat nu e bun, chiar dacă e bun”.

In omul ipocrit toate patimile se înghesuie, dau năvală, dar mai cu seamă cea mai tare dintre toate este mândria. Ea tronează în inima omului prefăcut şi dictează conştiinţei fapte care nu aduc roade duhovniceşti. Căci, oricâte eforturi ar face omul din mândrie şi oricât de sus s-ar înălţa, nu are niciun folos. Nu are bucuria şi pacea pe care în naivitatea sa credea că le va obţine. Ajunge chiar să aibă toată lumea la picioare, succesul scontat e coaja fructului, căci miezul nu-l poate gusta decât cel smerit, omul lui Dumnezeu. Fericit e cel care are puţin din darul lui Dumnezeu, nu cel care are totul din trufia diavolului. Vrăjmaşul nu poate aduce pacea, bucuria, pentru că nu le are. Şi tot ce câştigăm pe mâna lui ne va arunca în întunecare şi regret, în întristare şi deznădejde. Nu poate câştiga cel mândru pentru că „Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă” ()1 Petru 5, 5.).

Zosima Macarie

Fragment din cartea "Iubirea are chipul Crucii", Editura Cartea Ortodoxa

Cumpara cartea "Iubirea are chipul Crucii"

 

Pe aceeaşi temă

04 Noiembrie 2021

Vizualizari: 1463

Voteaza:

Ipocrizie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

ipocrizia ipocritul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact