Legatura dintre hristologie si exegeza biblica

Legatura dintre hristologie si exegeza biblica

Legatura dintre hristologie si exegeza biblica a fost mai recent evidentiata de biblistul grec Ioan Panagopoulos de la Facultatea de Teologie din Athena , iar la noi de Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc de la Facultatea de Teologie din Sibiu. Astfel, e meritul ambilor de a fi pus in lumina legatura dintre dezvoltarea si precizarea invataturii Bisericii despre Persoana lui Hristos si fixarea principiilor de ermineutica biblica ale Parintilor.

Sinteza invataturii hristologice si aplicarea ei la textul biblic a fost facuta de Sfantul Ioan Damaschinul, pe baza doctrinei de la Sinodul al IV-lea Ecumenic de la Calcedon (451) . Definitia dogmatica a acestui important Sinod reprezinta si fundamentul principiului ermineutic pe care-l analizam in acest capitol. "Prin formularea definitiva a hristologiei la acest Sinod sunt consolidate si se impun in acelasi timp si principiile ermineutice generale ale Bisericii" . Din aceasta fuziune intre hristologia Calcedonului si ermineutica biblica rezulta cateva consecinte definitorii pentru principiul hristologic .

(i) Insasi existenta Sfintei Scripturi este o consecinta fundamentala a Intruparii lui Hristos. Chiar si Vechiul Testament, care premerge cronologic Intruparii Domnului din Fecioara, are sens si rost de a exista doar … de aceasta Intrupare, care este oarecum cauza lui finala. Origen arata acest lucru spunand ca inainte de a Se intrupa Cuvantul lui Dumnezeu era necircumscris, necuprins in nimic, […] nescris. Prin intrupare insa devine, potrivit cu firea omeneasca, cuprins si circumscris, vazut si scris . Scriptura marturiseste aceasta aratare a Lui in trup omenesc. Aceasta perspectiva apare preluata si la Sfintii Parinti si e dezvoltata de acestia. Asa, Sfantul Grigorie de Nyssa scrie ca Hristos "Se intrupeaza urmand o cale continua". Astfel ca Sfanta Scriptura este situata pe linia Intruparii, fiind ea insasi o etapa spre aceasta Intrupare.

(ii) Dupa cum Persoana lui Hristos are doua firi, tot astfel si Scriptura are doua "firi": una omeneasca, istorica, si alta dumnezeiasca, duhovniceasca. Realitatea scriptica a Bibliei corespunde firii omenesti, iar sensurile ei duhovnicesti corespund firii dumnezeiesti a lui Hristos. Dupa cum firea omeneasca a lui Hristos conduce spre si o adevereste pe cea dumnezeiasca, reprezentand mediul prin care se manifesta si lucreaza aceasta, tot astfel e si in cazul Scripturii. Ca o consecinta a acestui fapt, ermineutica va urmari doua laturi ce trebuie observate in Scriptura si puse in evidenta. Cele doua laturi se regasesc in sensurile literal si duhovnicesc, sensuri care, intocmai ca firile in Persoana lui Hristos, nu se pot separa. Astfel, cele doua sensuri, in lumina principiului hristologic ermineutic, "nu se pot nici confunda, nici separa radical. Prin traditia hristologica asadar este fixata riguros natura si lucrarea cuvantului biblic" .

(iii) Din perspectiva hristologiei Bisericii, talcuirea Sfintei Scripturi este o lucrare legata existential de impartasirea vietii lui Hristos, viata care are si ea diferite varste (cf. Lc. 2, 40, 52). Masura exegetului de "cuprindere" a acestei vieti e cea care poate lua mai mult sau mai putin. Talcuind Schimbarea la fata a Domnului, Origen arata ca Domnul avea mai multe "infatisari", potrivit cu starea fiecaruia din cei ce-L priveau. Lucru pe care il spune si troparul praznicului: "Schimbatu-Te-ai la fata in munte, Hristoase Dumnezeul nostru, aratand ucenicilor Tai slava Ta pe cat li se putea […]". Acelasi fenomen se petrece si in cazul talcuirii Scripturii: "cei ce raman la litera nu pot niciodata sa surprinda dumnezeirea lui Hristos" . Si dintre cei care o surprind, fiecare o face la masurile sale. In aceasta perspectiva trebuie situate cuvintele Sfantul Apostol Pavel: "Dar mintile lor s-au invartosat, caci pana in ziua de azi, la citirea Vechiului Testament, ramane acelasi val, neridicandu-se, caci el se desfiinteaza prin Hristos; ci pana astazi, cand se citeste Moise, sta un val pe inima lor; iar cand se vor intoarce catre Domnul, valul se va ridica" (2 Cor. 3, 14-16). Astfel, doar prin Hristos Scriptura isi dezvaluie si sensurile ce stau in legatura cu firea dumnezeiasca a Domnului. Se intalnesc in acest punct al principiului hristologic credinta dreapta in Hristos – asa cum invata si a dogmatizat Biserica -, salasluirea lui Hristos in cel ce citeste Scriptura si impartasirea catre acesta a puterii dumnezeiesti harice corespunzatoare varstei sale duhovnicesti, astfel incat sa i se ridice "valul" de pe ochii intelegerii, iar litera Scripturii sa-si dezvaluie si latura ei duhovniceasca. Astfel "masura" de cuprindere a exegetului este masura salasluirii lui Hristos in el prin viata bisericeasca ascetica si virtuoasa, astfel incat exegeza va fi talcuirea pe care Domnul insusi o face prin intermediul si cu colaborarea omului. Despre acest aspect Sfantul Macarie Egipteanul scrie ca "Domnul este slujit de suflet cu vasele Sale". Avem aici baza hristologica obiectiva, reala a sensului duhovnicesc. Aceste aspecte vor fi completate prin consecintele despre care vom trata mai jos, in cadrul principiilor ermineutice bisericesc, ascetic si liturgic.

(iv) Dupa cum in ordinea invataturii despre Hristos exista o erezie care vede doar omenitatea Sa, erezia nestoriana, tot astfel si in ordinea ermineuticii biblice putem vorbi despre un nestorianism ermineutic atunci cand talcuirea se orienteaza doar spre litera Scripturii. La fel putem vorbi si de un monofizitism ermineutic, in cazul in care talcuirea nu se intereseaza de aspectul istoric al textului. Aceste doua tendinte "caracterizeaza exegeza biblica si teologia ereticilor".

(v) Unirea Celui nezidit cu zidirea in Persoana lui Iisus Hristos este fundamentul ontologic al raportului litera-duh existent in sanul cuvintelor Scripturii. Acest raport nu este un simplu joc mental de stabilire a unor corespondente de idei, o simpla relatie exterioara intre litera si eventualele sensuri duhovnicesti ce i se atribuie. Acest raport este expresia biblica a unui principiu si a unei categorii teologice foarte bine definite in gandirea Parintilor, si care reprezinta transpunerea invataturii despre Intrupare in domeniul ermineuticii biblice. Or, potrivit acestuia, exista o legatura launtrica intre vazut si nevazut, intre zidit si nezidit, si de aceea lucrurile create au prin Hristos puterea de a transmite sensuri mai inalte, legate de cele duhovnicesti si nemateriale. In acest sens, Sfantul Grigorie de Nyssa vorbeste despre "un amestec si o contopire de inteligibil cu sensibil" si de faptul ca "lumea spirituala se intrepatrunde cu cea simtuala" , iar discernerea intre cele doua elemente nu se poate face decat in Hristos, ea echivaland, in cuvintele Sfantul Apostol Pavel, cu ridicarea "valului" de pe inima.

Drd.
Prof. Lala Pavel

.

Despre autor

Pavel Lala drd. Pavel Lala

Colaborator
4 articole postate
Publica din 10 Aprilie 2013

Pe aceeaşi temă

02 Aprilie 2013

Vizualizari: 1981

Voteaza:

Legatura dintre hristologie si exegeza biblica 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact