Natura harului

Natura harului

Problema atât de discutată se pune acum în termeniprecişi: cum se desfăşoară lucrarea tainică a Duhului, aşa retras cum este ? Mai precis, ce este acest har prin care se înnoieşte efectiv întreaga noastră fiinţă? Răspundem fără ezitare: charis este un dar necreat, singurul capabil să sfinţească sufletul infuzându-i energia îndumnezeitoare. Şi cum să fie altfel, din moment ce Chirii, fidel Tradiţiei (paradosis), nu încetează a repeta că ceea ce ne sfinţeşte este ipostasul însuşi al Pneuma? Or, a sfinţi înseamnă a îndumnezei. Firea noastră trebuie să fie transformată treptat, să dobândească o dispoziţie interioară specială, care să configureze sufletul cu adevărat - realiter - la Mântuitorul. Este vorba aici de o adevărată forma nouă. Refacere fîinţială care face organul apt să se asimileze realităţii dumnezeieşti, într-un cuvânt să participe'. Chiril preaslăveşte această stare de graţie redevenită firea-chip, adevărată oglindă a dumnezeirii prin participare, cufundând fiinţa astfel recreată în strălucirea aurului curat...

Frumuseţe absolut inseparabilă de harul pe care îl secretă şi care va ajunge să transfigureze trupul omenesc, devenit el însuşi transparent pentru duh, asemenea unui vas de cristal în care lumina scânteiază. Astfel, sufletul va fi sfinţit „nemijlocit”, potrivit expresiei adesea repetate a Dascălului nostru.

Semnul revelator, primul efect al acestei gratia nova, care eliberează transformând firea, este voinţa duhovnicească (thelema pneumatikon). Ea este harul difuz, hrana fiinţială şi comunicarea imediată, care devine acţiune plenară. Prin această interferenţă a puterii harismatice cu voinţa omenească se va împlini miracolul teandric al Ierusalimului ceresc: „Dumnezeu va străluci în aceia care se conformează în modul cel mai desăvârşit Chipului lui Hristos”, al lui Hristos a Cărui iubire întrupează misterul însuşi al theosis. Făgăduinţă a unei beatificări la care poate - şi trebuie - să aspire orice viator pe pământ. Cuvântul puternic şi nobil este rostit: „Nu este nimeni care să nu fie părtaş la slava chemării.”

Aşadar, nu este nimeni exclus de la viaţa-Lumină, în afară de cazul în care i-ar prefera moartea-întuneric. Totul este pregătirea „locului” din care se revarsă harismele vii ale harului care inunda sufletul întreg, cu condiţia ca acest suflet să nu se închidă niciodată în sine însuşi, asemenea unei monade fară ferestre şi fără uşi, pentru că el face parte din lumea înţelegătoare, fiind natură spirituală, prin voia dumnezeiască. Sufletul atârnă întru totul de voia aceasta, respirând, dilatându-se prin ea: primă taină a antropologiei teocentrice, în care, într-un sens foarte special, harul constituie libertatea noastră, infuzând-o. Este coincidentia oppositorum, care pare a fi legea inferiorităţii şi a dependenţei reciproce a omenescului şi dumnezeiescului în noi. Nici măcar divina patiens nu suprimă - chiar şi în fulguraţia extazului-râpire - dezvoltarea voinţelor care consimt, înfloresc, se abandonează de bunăvoie în fiat-ul lor, tinzând către pământul făgăduinţei: enosis-theosis, pisc al unirii transformatoare.

Desigur, toţi pnevmatoforii, care nu sunt neapărat nişte „desăvârşiţi”, ci doar o elită aflată pe cale, recunosc, după simptomul bucurie-iubire pe care-l provoacă Duhul adevărului, că nu-şi mai aparţin. Dar ştiu totodată şi că harul nu-l îmbogăţeşte decât pe cel care şi-a agonisit deja avuţie. Şi doar aşa se confirmă afirmaţia, în general ambiguă, cu privire la „harul care nu sileşte niciodată firea”. Acolo unde acest har concordă cu adevărata fire, restaurând-o şi împlinind-o, el nu exercită efectiv nici o presiune, nici măcar vreo constrângere aparentă, întrucât suprafirescul este aici adevărata fire ontologică, nu doar istorică. Fire dată ca embrion, deformată, coruptă, dar niciodată distrusă, readusă Ia viaţă de Soarele sufletelor şi trupurilor, lumen de lumine-, în sfârşit, redată Luminii curate de Deus ignis consumens. Iar în această unire predestinată a omenescului cu dumnezeiescul, idealul persoanei rămâne asigurat în realizarea sa plenară, pentru că „acest ideal este el însuşi Persoană”.

Fragment din cartea "Indumnezeirea omului dupa invatatura Parintilor rasariteni", Editura Sophia

Cumpara cartea "Indumnezeirea omului dupa invatatura Parintilor rasariteni"

Pe aceeaşi temă

25 Noiembrie 2019

Vizualizari: 623

Voteaza:

Natura harului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact