Natura harului

Natura harului

Problema atât de discutată se pune acum în termeniprecişi: cum se desfăşoară lucrarea tainică a Duhului, aşa retras cum este ? Mai precis, ce este acest har prin care se înnoieşte efectiv întreaga noastră fiinţă? Răspundem fără ezitare: charis este un dar necreat, singurul capabil să sfinţească sufletul infuzându-i energia îndumnezeitoare. Şi cum să fie altfel, din moment ce Chirii, fidel Tradiţiei (paradosis), nu încetează a repeta că ceea ce ne sfinţeşte este ipostasul însuşi al Pneuma? Or, a sfinţi înseamnă a îndumnezei. Firea noastră trebuie să fie transformată treptat, să dobândească o dispoziţie interioară specială, care să configureze sufletul cu adevărat - realiter - la Mântuitorul. Este vorba aici de o adevărată forma nouă. Refacere fîinţială care face organul apt să se asimileze realităţii dumnezeieşti, într-un cuvânt să participe'. Chiril preaslăveşte această stare de graţie redevenită firea-chip, adevărată oglindă a dumnezeirii prin participare, cufundând fiinţa astfel recreată în strălucirea aurului curat...

Frumuseţe absolut inseparabilă de harul pe care îl secretă şi care va ajunge să transfigureze trupul omenesc, devenit el însuşi transparent pentru duh, asemenea unui vas de cristal în care lumina scânteiază. Astfel, sufletul va fi sfinţit „nemijlocit”, potrivit expresiei adesea repetate a Dascălului nostru.

Semnul revelator, primul efect al acestei gratia nova, care eliberează transformând firea, este voinţa duhovnicească (thelema pneumatikon). Ea este harul difuz, hrana fiinţială şi comunicarea imediată, care devine acţiune plenară. Prin această interferenţă a puterii harismatice cu voinţa omenească se va împlini miracolul teandric al Ierusalimului ceresc: „Dumnezeu va străluci în aceia care se conformează în modul cel mai desăvârşit Chipului lui Hristos”, al lui Hristos a Cărui iubire întrupează misterul însuşi al theosis. Făgăduinţă a unei beatificări la care poate - şi trebuie - să aspire orice viator pe pământ. Cuvântul puternic şi nobil este rostit: „Nu este nimeni care să nu fie părtaş la slava chemării.”

Aşadar, nu este nimeni exclus de la viaţa-Lumină, în afară de cazul în care i-ar prefera moartea-întuneric. Totul este pregătirea „locului” din care se revarsă harismele vii ale harului care inunda sufletul întreg, cu condiţia ca acest suflet să nu se închidă niciodată în sine însuşi, asemenea unei monade fară ferestre şi fără uşi, pentru că el face parte din lumea înţelegătoare, fiind natură spirituală, prin voia dumnezeiască. Sufletul atârnă întru totul de voia aceasta, respirând, dilatându-se prin ea: primă taină a antropologiei teocentrice, în care, într-un sens foarte special, harul constituie libertatea noastră, infuzând-o. Este coincidentia oppositorum, care pare a fi legea inferiorităţii şi a dependenţei reciproce a omenescului şi dumnezeiescului în noi. Nici măcar divina patiens nu suprimă - chiar şi în fulguraţia extazului-râpire - dezvoltarea voinţelor care consimt, înfloresc, se abandonează de bunăvoie în fiat-ul lor, tinzând către pământul făgăduinţei: enosis-theosis, pisc al unirii transformatoare.

Desigur, toţi pnevmatoforii, care nu sunt neapărat nişte „desăvârşiţi”, ci doar o elită aflată pe cale, recunosc, după simptomul bucurie-iubire pe care-l provoacă Duhul adevărului, că nu-şi mai aparţin. Dar ştiu totodată şi că harul nu-l îmbogăţeşte decât pe cel care şi-a agonisit deja avuţie. Şi doar aşa se confirmă afirmaţia, în general ambiguă, cu privire la „harul care nu sileşte niciodată firea”. Acolo unde acest har concordă cu adevărata fire, restaurând-o şi împlinind-o, el nu exercită efectiv nici o presiune, nici măcar vreo constrângere aparentă, întrucât suprafirescul este aici adevărata fire ontologică, nu doar istorică. Fire dată ca embrion, deformată, coruptă, dar niciodată distrusă, readusă Ia viaţă de Soarele sufletelor şi trupurilor, lumen de lumine-, în sfârşit, redată Luminii curate de Deus ignis consumens. Iar în această unire predestinată a omenescului cu dumnezeiescul, idealul persoanei rămâne asigurat în realizarea sa plenară, pentru că „acest ideal este el însuşi Persoană”.

Fragment din cartea "Indumnezeirea omului dupa invatatura Parintilor rasariteni", Editura Sophia

Cumpara cartea "Indumnezeirea omului dupa invatatura Parintilor rasariteni"

Pe aceeaşi temă

25 Noiembrie 2019

Vizualizari: 577

Voteaza:

Natura harului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact