Nevrotic si sfant?

Nevrotic si sfant?

Intrebare: "In afara lui Dumnezeu poate exista un om sănătos psihic? Mă refer la aspectul nevrotic.”

Se poate ca cineva să nu fie aproape de Dumnezeu, să fie în afara Bisericii şi să nu fie nevrotic. Nu este neapărat să fie astfel. Insă este într-un alt fel de stare maladivă.

In general, diversele stări psihopatologice nu sunt neapărat o consecinţă a depărtării noastre de Dumnezeu, pentru că altfel ar fi trebuit ca toţi cei care sunt departe de Dumnezeu să fie nevrotici. Insă nu sunt. Acest lucru trebuie clarificat.

Mai înainte de a continua, spun şi aceasta: cineva poate fi foarte bolnav de tuberculoză, de vreo afecţiune a stomacului sau de altă afecţiune şi să fie creştin, însă în acest caz lucrurile sunt diferite. Şi anume, cineva care este foarte bolnav trupeşte poate fi sfânt. Cel care însă este nevrotic nu poate fi sfânt. Este un credincios, însă nu poate fi sfânt. Sfântul este neapărat liber faţă de astfel de stări. In aceasta constă diferenţa specifică dintre bolile psihice şi cele trupeşti. Uneori psihiatrii aseamănă bolile psihice cu cele trupeşti şi spun că aşa cum poţi fi bolnav trupeşte, tot astfel poţi fi bolnav şi psihic. Nu este exact aşa. Este intr-o oarecare măsură astfel, însă nu exact aşa stau lucrurile. Există, cred eu, o diferenţă specifică.

In cel nevrotic se exercită unele mecanisme interioare ale alcătuirii sale psihice, astfel că el încă nu poate avea atitudinea corectă faţă de viaţă, faţă de realitate, faţă de el însuşi, iar fiinţa lui este confuză poate chiar din vremea copilăriei. Se mai poate ca în subconştientul său să se afle unele lucruri necunoscute, motiv pentru care el suferă.

Dar dacă cândva îl va elibera cu adevărat Hristos, cu siguranţă se va elibera de acestea. Nu poate fi cu adevărat liber în Hristos şi în acelaşi timp să fie şi nevrotic. Astfel socotesc eu. Nu ştiu dacă greşesc. Dacă se află aici de faţă un specialist, să ne ajute.

Nu ne-am îndepărtat de tema noastră, pentru că, dacă vă aduceţi aminte, tema noastră se referă la aceste afecţiuni ale omului, la bolile, confuziile, blocajele omului şi la rugăciune. Atunci când omul învaţă să se roage, se eliberează de acestea.

Oameni lumeşti care nu întâmpină dificultăţi lăuntrice

Intrebare. „Auzim despre anumite persoane că duc o viaţă foarte confortabilă, şi-au rezolvat problemele psihice, însă nu se face referire la viaţa lor duhovnicească, la viaţa cea după Dumnezeu. Imi amintesc concret că într-o carte a autoarei Kuren Horney- sunt relatate cuvintele cuiva dintre pacienţii săi, care era un om cu confort psihic, şi nu se menţionează ceva mai mult decât atât.

Nu trebuie să ne surprindă acest lucru. Putem întâlni mulţi oameni cu totul lumeşti, care nu au o relaţie cu Dumnezeu şi trăiesc confortabil. Mănâncă, beau, petrec, nu au complexe şi dificultăţi lăuntrice. Insă aceasta nu este viaţă duhovnicească, este viaţa omului căzut. Atunci când spunem că trebuie să trăim duhovniceste, acest lucru nu înseamnă că trebuie sa ducem o viaţă confortabilă. Dacă în fiecare zi bei vin vei duce o viaţă confortabilă. Am putea spune că toţi oamenii care trăiesc departe de Dumnezeu sunt, mai mult sau mai puţin, beţi, nu de vin, ci de alte lucruri. Insă, atunci când vine ceasul morţii, beţia nu mai poate oferi nimic. Atunci este ceasul judecăţii lui
Dumnezeu, si numai Dumnezeu ştie ce va fi din acel moment şi după aceea.

Cu toate acestea, om cu totul normal nu poate fi decât acela care este om al lui Dumnezeu. Iar atunci când întâlnim câteodată, arareori, un om cu adevărat al lui Dumnezeu spunem că acesta este om adevărat. Se poate ca, atunci când vorbeşte, să nu ştie să se exprime bine, se poate ca atunci când sade, să nu sadă foarte civilizat, însă nu ai nicio îndoială că te afli înaintea unui om al lui Dumnezeu. Ceilalţi au acest conturi, despre care a vorbit colegul nostru, le reuşesc lucrurile pe care le fac, propăşesc, însă în general viaţa ior nu însă viaţa lui Dumnezeu, ci viaţa comună, viata care riecurge din faptul că cineva doar există - se desfăşoară ca imi o beţie. De aceea îi vedem pe toţi aceşti oameni că nu pot trăi fără hobby-urile lor, fără a-şi satisface o nevoie sau alta.

Omul lui Dumnezeu este liber, întru totul liber. Este numai rob al lui Dumnezeu. „Pavel, rob al lui Iisus Hristos", om smerit. „Dacă aş plăcea insă oamenilor, n-aş fi rob al lui Hristos." Dacă aş fi fost plăcut oamenilor, adică robul lor, nu aş fi fost rob al lui Hristos. Deoarece pentru a te face plăcut oamenilor trebuie să te faci robul lor. Cineva spunea: ai studiat la facultatea de linguşeală? Dacă te comporţi astfel, vei fi plăcut oamenilor, vei fi rob al lor, însă nu vei fi rob al lui Hristos.

Binele care decurge din stările psihopatologice

Întrebare: „De ce Dumnezeu îngăduie ca omul să fie afectat nu doar de nevroze, ci şi de psihoze? Căci există şi psihoze care se datorează unor degenerări organice ale creierului. Este exclus ca sfinţii sâ fie afectaţi de aceste psihoze care nu sunt de natură organică?”

Este absolut exclus. Se poate ca s inc va, aşa cum v-am spus, să intre în Biserică şi să se spovedeai a, să se împărtăşească, să asculte cuvântul lui Dumnezeu, sa la parte la slujbe, sa se nevoiască, dar să aibă şi o psihoză, sărmanul. Insă, dacă va progresa în aşa măsură încât să înceapă să se sfinţească duhovniceşte sufletul lui şi deja să avem cazul unui om sfânt, atunci psihoza nu mai are niciun loc. Veţi zice acum: Cu ce e devină sărmanul ca să aibă această psihoză, care nu îl lasă să se sfinţească? Nu este vorba că nu îi îngăduie psihoza să se sfinţească. V-am mai spus înainte că de multe ori Dumnezeu foloseşte toate acestea pentru a-l mântui pe om.

Sunt mulţi care nu au nici psihoze, nici nevroze şi nu se sfinţesc deloc. Şi mi s-a întâmplat de multe ori să spun unora care au stări psihopatologice: „Acum ai aceste probleme. Nu face nimic. Chiar dacă ţi se vor părea dure cuvintele mele, îţi spun: bine că le ai. Iţi fac bine aceste probleme. Pentru că, după cât înţeleg eu, dacă Dumnezeu te-ar elibera acum de acestea - si nu este vorba că Dumnezeu ti le lasă ca să le ai sau că ti le-a dat ca să le ai, nu, ci le ai din alte cauze, însă Dumnezeu ar putea să ţi le ia, deşi ele nu pot fi luate aşa cum poate fi luată o boală trupească; în aceste situaţii se ajunge şi cu încuviinţarea omului - deci dacă Dumnezeu te-ar elibera, nu mă îndoiesc că ai apuca alt drum decât cel al vieţii cu Dumnezeu”. Ati înţeles. Eu, pe cât ştiu, nu am nicio îndoială că în anumite cazuri s-ar fi întâmplat astfel. Prin urmare, e benefică nevroza care încă nu a trecut, psihoza care încă nu a trecut, starea maladivă care încă persistă.

Nu îţi pierde nădejdea, nu îţi pierde credinţa, nu-ţi pierde curajul, ai răbdare, nu da multă importanţă acestora şi în- cet-încet, încet-încet, când va veni ceasul, te va elibera Dumnezeu, atunci când nu mai este pericolul ca tu să pled de lângă El.
24.10.1976

Arhim. Simeon Kraiopoulos

Fragment din cartea "Despre patimi si rugaciunea mintii", Editura Bizantina

Cumpara cartea "Despre patimi si rugaciunea mintii"

 

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2019

Vizualizari: 951

Voteaza:

Nevrotic si sfant? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

nevrozele sfintenia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact