Nevrotic si sfant?

Nevrotic si sfant?

Intrebare: "In afara lui Dumnezeu poate exista un om sănătos psihic? Mă refer la aspectul nevrotic.”

Se poate ca cineva să nu fie aproape de Dumnezeu, să fie în afara Bisericii şi să nu fie nevrotic. Nu este neapărat să fie astfel. Insă este într-un alt fel de stare maladivă.

In general, diversele stări psihopatologice nu sunt neapărat o consecinţă a depărtării noastre de Dumnezeu, pentru că altfel ar fi trebuit ca toţi cei care sunt departe de Dumnezeu să fie nevrotici. Insă nu sunt. Acest lucru trebuie clarificat.

Mai înainte de a continua, spun şi aceasta: cineva poate fi foarte bolnav de tuberculoză, de vreo afecţiune a stomacului sau de altă afecţiune şi să fie creştin, însă în acest caz lucrurile sunt diferite. Şi anume, cineva care este foarte bolnav trupeşte poate fi sfânt. Cel care însă este nevrotic nu poate fi sfânt. Este un credincios, însă nu poate fi sfânt. Sfântul este neapărat liber faţă de astfel de stări. In aceasta constă diferenţa specifică dintre bolile psihice şi cele trupeşti. Uneori psihiatrii aseamănă bolile psihice cu cele trupeşti şi spun că aşa cum poţi fi bolnav trupeşte, tot astfel poţi fi bolnav şi psihic. Nu este exact aşa. Este intr-o oarecare măsură astfel, însă nu exact aşa stau lucrurile. Există, cred eu, o diferenţă specifică.

In cel nevrotic se exercită unele mecanisme interioare ale alcătuirii sale psihice, astfel că el încă nu poate avea atitudinea corectă faţă de viaţă, faţă de realitate, faţă de el însuşi, iar fiinţa lui este confuză poate chiar din vremea copilăriei. Se mai poate ca în subconştientul său să se afle unele lucruri necunoscute, motiv pentru care el suferă.

Dar dacă cândva îl va elibera cu adevărat Hristos, cu siguranţă se va elibera de acestea. Nu poate fi cu adevărat liber în Hristos şi în acelaşi timp să fie şi nevrotic. Astfel socotesc eu. Nu ştiu dacă greşesc. Dacă se află aici de faţă un specialist, să ne ajute.

Nu ne-am îndepărtat de tema noastră, pentru că, dacă vă aduceţi aminte, tema noastră se referă la aceste afecţiuni ale omului, la bolile, confuziile, blocajele omului şi la rugăciune. Atunci când omul învaţă să se roage, se eliberează de acestea.

Oameni lumeşti care nu întâmpină dificultăţi lăuntrice

Intrebare. „Auzim despre anumite persoane că duc o viaţă foarte confortabilă, şi-au rezolvat problemele psihice, însă nu se face referire la viaţa lor duhovnicească, la viaţa cea după Dumnezeu. Imi amintesc concret că într-o carte a autoarei Kuren Horney- sunt relatate cuvintele cuiva dintre pacienţii săi, care era un om cu confort psihic, şi nu se menţionează ceva mai mult decât atât.

Nu trebuie să ne surprindă acest lucru. Putem întâlni mulţi oameni cu totul lumeşti, care nu au o relaţie cu Dumnezeu şi trăiesc confortabil. Mănâncă, beau, petrec, nu au complexe şi dificultăţi lăuntrice. Insă aceasta nu este viaţă duhovnicească, este viaţa omului căzut. Atunci când spunem că trebuie să trăim duhovniceste, acest lucru nu înseamnă că trebuie sa ducem o viaţă confortabilă. Dacă în fiecare zi bei vin vei duce o viaţă confortabilă. Am putea spune că toţi oamenii care trăiesc departe de Dumnezeu sunt, mai mult sau mai puţin, beţi, nu de vin, ci de alte lucruri. Insă, atunci când vine ceasul morţii, beţia nu mai poate oferi nimic. Atunci este ceasul judecăţii lui
Dumnezeu, si numai Dumnezeu ştie ce va fi din acel moment şi după aceea.

Cu toate acestea, om cu totul normal nu poate fi decât acela care este om al lui Dumnezeu. Iar atunci când întâlnim câteodată, arareori, un om cu adevărat al lui Dumnezeu spunem că acesta este om adevărat. Se poate ca, atunci când vorbeşte, să nu ştie să se exprime bine, se poate ca atunci când sade, să nu sadă foarte civilizat, însă nu ai nicio îndoială că te afli înaintea unui om al lui Dumnezeu. Ceilalţi au acest conturi, despre care a vorbit colegul nostru, le reuşesc lucrurile pe care le fac, propăşesc, însă în general viaţa ior nu însă viaţa lui Dumnezeu, ci viaţa comună, viata care riecurge din faptul că cineva doar există - se desfăşoară ca imi o beţie. De aceea îi vedem pe toţi aceşti oameni că nu pot trăi fără hobby-urile lor, fără a-şi satisface o nevoie sau alta.

Omul lui Dumnezeu este liber, întru totul liber. Este numai rob al lui Dumnezeu. „Pavel, rob al lui Iisus Hristos", om smerit. „Dacă aş plăcea insă oamenilor, n-aş fi rob al lui Hristos." Dacă aş fi fost plăcut oamenilor, adică robul lor, nu aş fi fost rob al lui Hristos. Deoarece pentru a te face plăcut oamenilor trebuie să te faci robul lor. Cineva spunea: ai studiat la facultatea de linguşeală? Dacă te comporţi astfel, vei fi plăcut oamenilor, vei fi rob al lor, însă nu vei fi rob al lui Hristos.

Binele care decurge din stările psihopatologice

Întrebare: „De ce Dumnezeu îngăduie ca omul să fie afectat nu doar de nevroze, ci şi de psihoze? Căci există şi psihoze care se datorează unor degenerări organice ale creierului. Este exclus ca sfinţii sâ fie afectaţi de aceste psihoze care nu sunt de natură organică?”

Este absolut exclus. Se poate ca s inc va, aşa cum v-am spus, să intre în Biserică şi să se spovedeai a, să se împărtăşească, să asculte cuvântul lui Dumnezeu, sa la parte la slujbe, sa se nevoiască, dar să aibă şi o psihoză, sărmanul. Insă, dacă va progresa în aşa măsură încât să înceapă să se sfinţească duhovniceşte sufletul lui şi deja să avem cazul unui om sfânt, atunci psihoza nu mai are niciun loc. Veţi zice acum: Cu ce e devină sărmanul ca să aibă această psihoză, care nu îl lasă să se sfinţească? Nu este vorba că nu îi îngăduie psihoza să se sfinţească. V-am mai spus înainte că de multe ori Dumnezeu foloseşte toate acestea pentru a-l mântui pe om.

Sunt mulţi care nu au nici psihoze, nici nevroze şi nu se sfinţesc deloc. Şi mi s-a întâmplat de multe ori să spun unora care au stări psihopatologice: „Acum ai aceste probleme. Nu face nimic. Chiar dacă ţi se vor părea dure cuvintele mele, îţi spun: bine că le ai. Iţi fac bine aceste probleme. Pentru că, după cât înţeleg eu, dacă Dumnezeu te-ar elibera acum de acestea - si nu este vorba că Dumnezeu ti le lasă ca să le ai sau că ti le-a dat ca să le ai, nu, ci le ai din alte cauze, însă Dumnezeu ar putea să ţi le ia, deşi ele nu pot fi luate aşa cum poate fi luată o boală trupească; în aceste situaţii se ajunge şi cu încuviinţarea omului - deci dacă Dumnezeu te-ar elibera, nu mă îndoiesc că ai apuca alt drum decât cel al vieţii cu Dumnezeu”. Ati înţeles. Eu, pe cât ştiu, nu am nicio îndoială că în anumite cazuri s-ar fi întâmplat astfel. Prin urmare, e benefică nevroza care încă nu a trecut, psihoza care încă nu a trecut, starea maladivă care încă persistă.

Nu îţi pierde nădejdea, nu îţi pierde credinţa, nu-ţi pierde curajul, ai răbdare, nu da multă importanţă acestora şi în- cet-încet, încet-încet, când va veni ceasul, te va elibera Dumnezeu, atunci când nu mai este pericolul ca tu să pled de lângă El.
24.10.1976

Arhim. Simeon Kraiopoulos

Fragment din cartea "Despre patimi si rugaciunea mintii", Editura Bizantina

Cumpara cartea "Despre patimi si rugaciunea mintii"

 

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2019

Vizualizari: 973

Voteaza:

Nevrotic si sfant? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

nevrozele sfintenia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact