Pomenirea Maicii Domnului in anafora

Pomenirea Maicii Domnului in anafora

Inceputul secolului V a fost marcat, cum se ştie, de disputa nestoriană încheiată în anul 431 cu Sinodul III Ecumenic de Ia Efes. In contrast cu patriarhul Nestorie al Constantinopolu- lui care numea unitatea celor două naturi în Hristos o simplă synapheia (contact, atingere) şi voia să o cinstească pe Maria doar ca Christotokos (Născătoare de Hristos), Sinodul de la Efes a dogmatizat noţiunea de Theotokos [Născătoare de Dumnezeu] şi i-a excomunicat pe nestorienii care învăţau altfel. In hotărârea Sinodului de la Efes a fost vorba de soluţia unei probleme hristologice.

Dar mulţimea monahilor prezenţi la Sinod, ca şi surescitarea populaţiei care însoţea lucrările sinodului erau puternic interesate de o cinstire corespunzătoare a Maicii Domnului. Odată cu dogmatizarea noţiunii de Theotokos, porţile pentru cinstirea Maicii Domnului, tipică pentru Biserica răsăriteană, s-au deschis întrucâtva dar în acelaşi timp s-au şi închis într-o oarecare măsură, întrucât cinstirea Măriei şi-a menţinut aici concentraţia ei hristologică raportată la întrupare, alte teme fiind reprimate. O urmă a acestei accentuări intensificate a lui Theotokos se arată în introducerea pomenirii Maicii Domnului în anafora, menţiune secundară, întrucât ea sună la fel atât în Liturghia Sfântului Vasile, cât şi în cea a Sfântului Ioan Hrisostom. După pomenirea celor adormiţi în credinţă, celebrantul, care astăzi rosteşte în taină rugăciunea euharistică, rosteşte cu glas tare:

Mai ales pentru Preasfânta, curata, preabinecuvântata, mărita Stăpâna noastră, de Dumnezeu Născătoarea şi Pururea Fecioara Maria.

Impreună cu pomenirea Sfântului Ioan Botezătorul, care a fost introdusă şi ea abia acum, dar care, ca şi restul rugăciunii de mijlocire („intercessio”), e rostită în taină, pomenirea Maicii Domnului întrerupe o enumerare de sfinţi care până atonei nu conţinea nici un nume, ci doar categorii generale de sfinţi. Odată cu Maica Domnului şi cu Ioan Botezătorul au fost introduşi în rugăciunea euharistică sfinţii înfăţişaţi de o parte şi de alta a icoanei Deisis.

In timpul de după Sinodul de la Efes, pomenirea Născătoarei de Dumnezeu şi Pururea Fecioara Maria a fost introdusă şi în ectenie. în Constituţiile Apostolice, dar şi în predicile Sfântului Ioan Hrisostom, după ectenie găsim cererea: „Toată viaţa noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm”. In textul recept al Liturghiei ortodoxe, la sfârşitul şirului de ectenii, se spune acum: „Pe Preasfânta, curata, preabinecuvântata, mărita stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea şi Pururea Fecioara Maria, cu toţi sfinţii pomenind-o, pe noi înşine şi unii pe alţii şi toată viaţa noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.”

Karl Christian Felmy

Fragment din cartea "De la Cina de Taina la Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii Ortodoxe", Editura Deisis

Cumpara cartea "De la Cina de Taina la Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii Ortodoxe"


 

Pe aceeaşi temă

19 Septembrie 2023

Vizualizari: 905

Voteaza:

Pomenirea Maicii Domnului in anafora 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact