Puterea numelui lui Iisus

Puterea numelui lui Iisus

„Numele Fiului lui Dumnezeu este mare şi fără de hotar şi susţine întregul univers", afirmă Păstorul lui Herma, şi nu vom aprecia rolul Rugăciunii lui Iisus în spiritualitatea ortodoxă fără a cunoaşte puterea şi darul numelui dumnezeiesc. Dacă Rugăciunea lui Iisus este mai creatoare decât alte invocaţii, aceasta se datorează faptului că ea conţine numele lui Dumnezeu.

In Vechiul Testament', ca şi în alte culturi vechi, există o strânsă legătură între sufletul cuiva şi numele acestuia. Personalitatea, cu toate particularităţile şi energia ei, este într-un anumit sens prezentă în nume. A cunoaşte numele unei persoane înseamnă a dobândi putinţa de a pătrunde în adâncurile fiinţei ei şi de acolo să intri în relaţie cu ea - poate chiar să ai şi un oarecare control asupra ei. De aceea misteriosul Trimis Care luptă cu Iacov la vadul Laborului refuză să-şi dezvăluie numele (Facerea 32, 29). Aceeaşi atitudine se reflectă în răspunsul îngerului către Manoe: „La ce mă întrebi tu de numele meu, ştiind că el este minunat?" (Judecătorii 13,18). Schimbarea numelui înseamnă o schimbare hotărâtoare în viaţa unui om, aşa cum Avram a devenit Avraam (Facerea 17, 5) sau cum Iacov devine Israel (Facerea 32, 28). In acelaşi fel, Saul devine, după convertirea lui, Pavel (Fapte 13, 9); iar unui călugăr, la tundere, i se dă un nume nou, de obicei nu de el ales, ca semn al radicalei înnoiri la care s-a angajat.

In tradiţia ebraică, a face un lucru în numele cuiva sau a-i invoca numele şi a-l chema pe numele lui sunt fapte cu greutate şi putere. A invoca numele unei persoane înseamnă a o face prezentă efectiv. „Unui nume îi dai viaţă pomenindu-l. Numele cheamă de îndată sufletul pe care-1 desemnează; de aceea are o semnificaţie atât de adâncă pomenirea unui nume."

Tot ce este adevărat în cazul numelor omeneşti este adevărat la un nivel incomparabil mai ridicat în cazul numelui dumnezeiesc. Puterea şi slava lui Dumnezeu sunt prezente şi lucrătoare în numele Lui. Numele lui Dumnezeu este numen praesens, Dumnezeu cu noi, Emanuel. A invoca numele lui Dumnezeu cu atenţie şi în mod deliberat înseamnă a te aduce pe tine în prezenţa Lui, a te deschide faţă de energia Lui, a I te oferi ca un instrument şi ca o jertfă vie în mâinile Lui. Atât de teribilă era resimţită măreţia numelui divin în iudaismul târziu, încât tetragrammatonul nu era pronunţat cu glas tare la slujba din sinagogă. Numele Celui Preaînalt era considerat ca prea înfricoşător pentru a fi pronunţat.

Această înţelegere ebraică a numelui se transmite de la Vechiul Testament la Noul Testament. Demonii sunt alungaţi şi oamenii vindecaţi prin numele lui Iisus, căci numele Lui este putere.

Odată ce această putere a numelui este apreciată la valoarea ei, multe texte cu care ne-am familiarizat dobândesc un înţeles mai deplin şi tărie: cererea din Rugăciunea Domnească „Sfinţească-se numele"; promisiunea lui Hristos la Cina cea de Taină: „Tot ce veţi cere de la Tatăl în numele Meu, El vă va da" (Ioan 16, 23); cea din urmă poruncă a Sa dată Apostolilor: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh" (Matei 28, 19). Cuvintele Sfântului Petru în care spune că nu există mântuire decât în numele lui Hristos Nazarineanul (Fapte 4, 10-12); cuvintele Sfântului Pavel: „întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece" (Filipeni 2,10); numele nou şi tainic, scris pe pietricica albă, ce ne va fi dat la plinirea vremii (Apocalipsa 2,17).

Această cinstire biblică a numelui lui Iisus formează baza şi temeiul Rugăciunii lui Iisus. Numele lui Dumnezeu este intim legat de persoana Lui şi astfel, chemarea numelui dumnezeiesc are un caracter sacramental, servind ca un eficient semn al prezenţei şi al acţiunii Sale nevăzute. Pentru credinciosul creştin de astăzi, ca şi în timpurile apostolice, numele lui Iisus este putere. După cuvântul celor doi Mari Bătrâni din Gaza, Sfântul Varsanufie şi Sfântul Ioan (sec. al Vl-lea), „Pomenirea numelui lui Dumnezeu distruge tot răul". „Biciuieşte-ţi vrăjmaşii cu numele lui Iisus, ne îndeamnă Sfântul Ioan Scărarul, căci nu este armă mai puternică în cer şi pe pământ... Pomenirea lui Iisus să se unească cu răsuflarea ta, şi atunci vei cunoaşte folosul liniştirii."

Numele este putere, dar o repetare pur mecanică nu va avea nici un efect prin ea însăşi. Rugăciunea lui Iisus nu este un talisman magic. Ca în toate actele sacramentale, persoana umană este chemată să conlucreze cu Dumnezeu prin credinţă lucrătoare şi efort ascetic. Suntem chemaţi să îi rostim numele cu reculegere şi trezvie lăuntrică, închizând gândurile în cuvintele rugăciunii, ştiind Cine este Cel Căruia ne adresăm şi Care ne răspunde în inimă. O rugăciune atât de arzătoare nu se face uşor de la început şi este descrisă de Părinţi ca un martiriu lăuntric.

Sfântul Grigorie Sinaitul vorbeşte în repetate rânduri de „înfrânarea şi osteneala" pe care şi le iau asupra lor cei ce urmează calea numelui lui Iisus; se cere „un efort continuu"; ei vor fi ispitiţi „să se ridice degrabă, lenevindu-se pentru durerea ostenelii şi pentru strigarea înţelegătoare a minţii şi pentru aţintirea minţii". „Iar dacă te dor adeseori umerii şi capul, stăruieşte cu osteneală şi dragoste în acestea, căutând în inimă pe Domnul." Numai printr-o atât de îndurătoare credincioşie vom descoperi puterea numelui lui Iisus.

Această credincioasă stăruinţă se arată înainte de toate în repetarea deasă şi cu atenţie. Hristos le spune ucenicilor să nu spună multe, asemenea „vorbăriei multe" a neamurilor (Matei 6, 7), dar repetarea Rugăciunii lui Iisus, când este făcută cu sinceritate interioară şi concentrare, este intensă, nu multă.

Mitropolitul Kallistos Ware

Fragment din cartea "Rugaciune si tacere in spiritualitatea ortodoxa", Editura Sophia

Cumpara cartea "Rugaciune si tacere in spiritualitatea ortodoxa"

Pe aceeaşi temă

22 Octombrie 2019

Vizualizari: 2635

Voteaza:

Puterea numelui lui Iisus 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

numele lui iisus

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact