Semnificatia pregatirii pentru Impartasanie

Semnificatia pregatirii pentru Impartasanie


Semnificatia pregatirii pentru Impartasanie

In starea noastra actuala, modelata in multe chipuri de practica impartasirii "ocazionale", pregatirea pentru aceasta inseamna, intai de toate, implinirea anumitor randuieli si reguli disciplinare si duhovnicesti: abstinenta de la fapte si activitati altfel permise, citirea anumitor canoane si rugaciuni (Randuiala Sfintei Impartasiri, ce se afla in cartile noastre de rugaciune), abtinerea de la mancare in dimineata a dinaintea impartasirii, etc. Dar inainte de a ajunge la aceasta pregatire trebuie, in sensul strict al cuvantului, in lumina a ceea ce s-a spus anterior, sa incercam sa regasim ideea pregatirii in sensul mai larg si profund.

Desigur, este si ar trebui sa fie ideal pentru intreaga viata a crestinului ca el sa se pregateasca pentru primirea Impatasaniei. "Tie Stapane, Iubitorule de oameni, Iti incredintam toata viata si nadejdea noastra ... " citim intr-o rugaciune dinaintea Impartasaniei! Intreaga noastra viata este judecata si masurata prin apartenenta noastra la Biserica si, deci, prin participarea noastra la Trupul si Sangele lui Hristos. Intreaga noastra viata va fi plinita si transformata prin haruln acestei participari. Cea mai rea urmare a practicii actuale este ca "taie" pregatirea pentru impartasanie din viata crestinului, iar prin aceasta ea face viata noastra reala chiar mai profana, mai putin legata de credinta pe care o marturisim. Caci Hristos nu a venit la noi ca sa putem pune deoparte un mic segment al vietii pentru "obligatiile noastre religioase". El a cerut intregimea omului si totalitatea vietii sale. El ne-a incredintat Taina impartasaniei cu El incat aceasta ne poate sfinti si curati intreaga noastra existenta, poate raporta toate aspectele vietii noastre la El. Astfel, un crestin este acela care traieste intre venirea lui Hristos in trup si reintoarcerea Sa in slava ca sa judece vii si mortii; intre Euharistie si Euharistie - Taina aducerii aminte si Taina nadejdii si a pregustarii. In Biserica primara, ritmul acestei participari la Sfanta Euharistie -trairea aducerii aminte a unuia si speranta in cel ce urmeaza - era tocmai ceea ce modela cu adevarat spiritualitatea crestina si care ii dadea continutul sau intim: participarea, in timpul vietii noastre in aceasta lume, la viata cea noua a lumii ce va sa vie si transformarea "vechiului" de catre -"nou".

Practic, aceasta pregatire consta intai de toate, in constientizarea nu numai a "principiilor crestine" in general, ci tocmai a impartasaniei insasi. Este vorba atat de ceea ce am primit deja (si care, facandu-ma partas la Trupul si Sangele lui Hristos, judeca viata mea, ma ispiteste cu inevitabila chemare de a fi ceea ce am devenit, prin impartasanie) cat si ceea ce voi primi in viata, in sfintenia si in lumina ce se apropie. Vremea acestora impreuna cu toate detaliile vietii mele capata o importanta, o semnificatie duhovniceasca care dintr-un punct de vedere pur si simplu omenesc si "secular" nu le-ar fi avut. Un preot venerabil, cand a fost intrebat cum se poate duce o viata crestina in lume a raspuns: "Pur si simplu prin amintirea neincetata ca maine (sau poimaine, sau in cateva zile) voi primi Sfanta Impartasanie... "

Unul din cele mai simple moduri de a genera inceputul acestei constientizari este de a include in randuiala noastra zilnica rugaciuni care se citesc inainte si dupa Impartasanie. De obicei citim rugaciunile de pregatire chiar inaintea Impatasaniei si rugaciunile de multumire exact dupa primirea Impartasaniei, iar dupa ce le citim, pur si simplu ne intoarcem la viata noastra "profana". Dar ce ne impiedica sa citim una sau mai multe rugaciuni de multumire in primele zile ale saptamanii dupa Euharistia de Duminica iar rugaciunile de pregatire in cea de-a doua parte a saptamanii, introducand, astfel, constientizarea Tainei in viata cotidiana, raportand intreaga noastra viata la Sfintele Daruri primite sau pe punctul de a fi primite? Desigur, acesta este numai un singur pas. Este nevoie de mult mai multe si, mai presus de orice, de o reala redescoperire - prin predica, invatatura si indrumare - a Euharistiei insasi ca Taina a Bisericii si, asadar, ca izvor al intregii vieti crestine.

Cel de-al doilea stadiu al pregatirii este bazat pe cercetarea de sine de care vorbeste Sfantul Apostol Pavel: "Sa se cerceteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar" (I Corinteni XI, 28). Scopul acestei pregatiri care consta in post si rugaciuni speciale (Randuiala Sfintei impartasiri), starea de veghe duhovniceasca, pace, etc. nu este destinata, sa determine omul a se considera "vrednic" ci de a-l face constient tocmai de nevrednicia sa si sa-l calauzeasca spre adevarata pocainta. Pocainta inseamna toate acestea: omul vede pacatosenia si slabiciunea sa, realizeaza starea sa de indepartare fata de Dumnezeu, traieste durerea si regretul cauzate de acea stare, doreste iertarea si impacarea, respinge raul si opteaza pentru reintoarcerea la Dumnezeu, si, in cele din urma, doreste Sfanta Impartasanie pentru tamaduirea sufletului si a trupului".

Aceasta pocainta nu incepe, totusi, cu preocuparea asupra sinelui ci cu contemplarea sfinteniei darului lui Hristos, a realitatii ceresti catre care fiecare este chemat. Numai cand vedem "camara impodobita de nunta "realizam ca suntem lipsiti de haina de nunta necesara pentru a intra inauntru. Numai atunci cand Hristos a venit la noi putem face pocainta cu adevarat, adica ne putem vedea ca nevrednici de dragostea Sa, de sfintenia Sa si, astfel, dorim sa ne reintoarce la El. Fara aceasta pocainta adevarata, fara aceasta "schimbare" launtrica radicala, Impartasania va fi pentru noi spre "osanda" si nu spre "tamaduire". Adevaratul rod al pocaintei este "acela ca ne poarta catre Hristos ca unica mantuire, tamaduire si izbavire, prin aceea ca ne face sa realizam totala noastra nevrednicie. Descoprindu-ne nevrednicia, pocainta ne umple de acea dorinta, de acea smerenie, de acea ascultare care singura, in fata lui Dumnezeu, ne face "vrednici". Cititi rugaciunile premergatoare Impartasaniei. Ele toate contin acea unica strigare:

"Nu sunt vrednic Stapane Doamne sa intri sub acoperamantul sufletului meu, ci de vreme ce Tu, ca un Iubitor de oameni, vrei sa locuiesti intru mine, indraznind ma apropii. Porunceste-mi si voi deschide usile pe care Tu insuti le-ai zidit si intra cu iubirea Ta de oameni ... Intra si lumineaza cugetul meu cel intunecat. Si cred ca asta vei face."

In cele din urma atingem cel de-al treilea nivel al pregatirii, atunci cand dorim sa primim Impartasania pur si simplu pentru ca il iubim pe Hristos si dorim mult sa fim uniti cu El, Cel care "cu dor a dorit" sa fie unit cu noi. Dincolo de nevoia si de dorinta pentru iertare, impacare si tamaduire este, trebuie sa fie, pur si simplu dragostea pentru Hristos, pe care-L iubim "fiindca El ne-a iubit cel dintai" (I Ioan IV, 19). Si, in cele din urma, iubirea si nimic altceva este aceea care face posibila trecerea noastra peste abisul ce desparte creatura, de Creator, pe cel pacatos de Cel Sfant, aceasta lume de imparatia lui Dumnezeu. Aceasta iubire este cea care transcende si aboleste toate divagatiile noastre omenesti - prea omenesti - asupra "vredniciei" sau "nevredniciei" indeparteaza temerile si retinerile noastre, ne fac sa ne deschidem catre dumnezeiasca Iubire. "In iubire nu este frica, ci iubirea desavarsita alunga frica, pentru ca frica are cu sine pedeapsa, iar cel ce se teme nu este desavarsit in iubire" . (I Ioan IV, 18). Aceasta iubire este aceea care a inspirat frumoasa rugaciune a Sfantului Simeon Noul Teolog:

"... cel care se impartaseste cu Darurile cele dumnezeiesti si indumnezeitoare nu este singur, ci cu Tine, Hristoase al meu ... Deci, pentru ca sa nu raman singur, fara Tine, Datatorule de viata, suflarea mea, viata mea, bucuria mea, mantuirea lumii ... "

Acesta este atunci scopul intregii pregatiri, intregii pocainte, intregii nevointe si rugaciuni: ca sa-L iubim pe Hristos si "cu indrazneala fara de osanda" sa participam la Taina in care dragostea i lui Hristos ne este daruita.

Alexander Schmemann

Pe aceeaşi temă

08 Iunie 2012

Vizualizari: 10258

Voteaza:

Semnificatia pregatirii pentru Impartasanie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact