Sfintii si boala

Sfintii si boala

Boala este un destin comun tuturor oamenilor, bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni, păcătoşi şi sfinţi, întrucât, aşa cum am arătat, boala este legată de hainele de piele ale stricăciunii şi ale morţii („muririi"), pe care le-am moştenit.

Nu vom analiza aici boala din perspectivă biologică; este de trebuinţă să subliniem numai faptul că progresul biologiei moleculare a arătat că există gene responsabile de boli, după cum există şi gene responsabile de procesul îmbătrânirii.

Lăsând la o parte acest aspect, mă voi referi în continuare la doi sfinţi'ai Bisericii care s-au confruntat cu boala. Vom urmări ce spun despre ea.

Unul este Apostolul Pavel, care, pătimind din pricina unei boli, L-a rugat pe Hristos să-l slobozească de ea, dar această cerere nu i-a fost împlinită, aşa cum scrie în a doua sa Epistolă către Corinteni.

Apostolul Pavel vorbeşte despre marile descoperiri care i-au fost dăruite de Dumnezeu, dar şi despre faptul că, deopotrivă, i s-a dat de la Dumnezeu „un ghimpe în trup" care să-l chinuiască, ca să nu se trufească. Cei care s-au ocupat cu tâlcuirea scrierii spun despre acest ghimpe în trup că, după toate probabilităţile, era o boală şi presupun, fără a cunoaşte cu exactitate, că este vorba despre dureri de cap sau despre o boală de ochi.

De trei ori L-a rugat apostolul pe Hristos să-l izbăvească de această boală, însă Domnul i-a spus în chip revelator: „Iţi este de ajuns harul Meu, căci puterea Mea se desăvârşeşte în slăbiciune". După încredinţarea primită de la Hristos, însuşi apostolul mărturiseşte: „Deci, foarte bucuros, mă voi lăuda mai ales întru slăbiciunile mele, ca să locuiască în mine puterea lui Hristos". Am putea sublinia aici adverbul folosit, fjdioTa, care înseamnă „cu plăcere, cu bucurie" şi care vădeşte că Apostolul Pavel se laudă cu bucurie („foarte bucuros") nu cu descoperirile pe care s-a învrednicit să le primească de la Dumnezeu, ci cu bolile sale, întrucât astfel va sălăşlui întru el puterea lui Hristos. Scrie: „De aceea mă bucur în slăbiciuni" - adică în boli - „căci, când sunt slab, atunci sunt tare" (II Corinteni 12, 7-10).

Vedem aici faptul că boala este îngăduită de Dumnezeu, pe de o parte, pentru a-l ţine pe Apostolul Pavel într-o stare de smerenie, ca să nu se trufească, iar, pe de alta, pentru a se vădi puterea lui Hristos, în sensul că lucrarea care se săvârşeşte cu atât de multe roade minunate de către un om slab, bolnav, se datorează Harului lui Dumnezeu, iar nu puterilor omeneşti. Important este că Apostolul Pavel nu are numai răbdare în boală, ci se şi bucură şi se veseleşte pentru ea, fiindcă a primit această încredinţare de la Hristos.

Un alt sfânt încercat de boli grele este Marele Vasilie, care, de altfel, studiase şi ştiinţa medicală. Cât de mult era chinuit de boli putem vedea din epistolele sale. Vom reda unele fragmente din cuprinsul acestora pentru a vădi cât de greu încercat de boli a fost Sfântul Vasilie, boli care i-au adus şi moartea, la vârsta de 49 de ani.

Vorbeşte despre trupul său care are dureri „de pe urma unei boli îndelungate". Face referire la „boli ce au urmat una după alta" şi care îl chinuiesc deopotrivă cu alte probleme. Il înştiinţează pe destinatarul scrisorii că nu i-a răspuns la epistola trimisă întrucât a avut de-a face cu „o boală lungă şi primejdioasă". Intr-o altă epistolă, pe care o scrie la câteva săptămâni după Paşti, îl înştiinţeză pe destinatar că „din ziua de Paşti şi până acum" - la momentul redactării scrisorii -, „febrele, diareele şi spasmele inimii m-au năpădit unele după altele, ca nişte valuri deasupra cărora nu-ţi mai poţi înălţa nici capul".

In alt loc vorbeşte despre boala trupului său, boală care l-a ţinut la pat vreme de cincizeci de zile: „... intru în a cincizecea zi de când bolesc în pat. Sunt tare istovit de febră, care, din pricina deshidratării şi înfăşurării ca într-o meşă aprinsă a îmbătrânitului şi uscatului meu trup, a provocat o epuizantă şi lungă astenie". Febra i-a adus o epuizare deplină, iar după febră a apărut o afecţiune mai veche a ficatului, care, după cum scrie sfântul: „... slăbit şi mai mult după gripă, m-a oprit de la orice alimentaţie, alungându-mi şi somnul din ochi şi ţinându-mă între viaţă şi moarte, lăsând doar atâta vlagă în mine cât să simt amărăciunea suferinţelor provocate de el. De aceea am urmat şi cură de ape termale naturale, precum şi îngrijiri medicale, dar acest rău puternic le-a respins pe toate. Căci cine s-a obişnuit cu o boală ca aceasta o suportă mai uşor, dar dacă ea îl surprinde pe neaşteptate, atunci nimeni n-are puterea diamantului ca să-i poată rezista".

In alt loc vorbeşte despre revenirea bolilor sale, din pricina cărora zace la pat, ţinut în viaţă doar de o putere firavă şi aşteptând „în orice ceas sfârşitul trebuincios al vieţii".

In general, Sfântul Vasilie cel Mare a avut probleme cu trupul şi cu bolile, de aceea într-o altă scrisoare spune că trupul i s-a şubrezit după călătoriile sale în Pont şi că îşi revine după o boală greu de purtat. Iar în alt loc scrie: „Sănătatea mi s-a şubrezit de tot, încât nu pot întreprinde, fără să-mi cauzeze dureri, nici cele mai mici mişcări". Iar întrucât este stăpânit de „boală după boală", îi cere destinatarului scrisorii sale să se roage lui Dumnezeu ca să-l slobo- zească de „povara trupului".

Din aceste două pilde vedem că şi sfinţii sunt chinuiţi de bolile ce au devenit starea firească a omului după cădere, însă ei cunosc modul în care acestea pot fi înfruntate.

IEROTHEOS, MITROPOLIT AL NAFPAKTOSULUI

Fragment din cartea "HAINELE DE PIELE", Editura Sophia

Cumpara cartea "HAINELE DE PIELE"

 

Pe aceeaşi temă

11 Martie 2022

Vizualizari: 2211

Voteaza:

Sfintii si boala 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

sfintenia boala suferinta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact