Taina divina, moartea si cotidianul

Taina divina, moartea si cotidianul

Pentru creștinul ortodox, viața spirituală și realitatea lucrării divine reprezintă temelia existenței. Totuși, mulți credincioși se întreabă de ce lucrarea lui Dumnezeu nu se manifestă mai frecvent în mod vizibil în mijlocul nostru. Vom explora cauzele acestei „ascunderi” divine și vom discuta despre cum să ne raportăm la nefericire, moarte și cum ar trebui să arate viața zilnică a unui creștin ortodox.

Taina lucrării lui Dumnezeu în lume

Teologia ortodoxă învață că Dumnezeu lucrează continuu în creație, însă adesea nu într-un mod evident, ci ascuns în smerenie și taină (Stăniloae, Dumitru, Teologia dogmatică ortodoxă, Editura IBMBOR, 2003, București, p. 245). Aceasta reflectă natura profund personală și liberă a relației dintre Dumnezeu și om. Nu lipsa lucrării divine este problema, ci felul în care omul contemporan s-a obișnuit să nu mai perceapă lucrarea lui Dumnezeu în mod duhovnicesc, absorbit fiind de materialism și distrageri lumești.

Astfel, lucrarea lui Dumnezeu este continuă, dar, pentru a o percepe, este nevoie de curățirea inimii și de trăirea în ascultare de poruncile divine. Sfântul Siluan Athonitul accentuează faptul că Dumnezeu i se revelează omului atunci când acesta este cu adevărat smerit și curat cu inima, căci „fericiți sunt cei curați cu inima, căci aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei, Editura Deisis, 1997, Sibiu, p. 53).

Cum să scăpăm de nefericire

Nefericirea, pentru ortodocși, este rezultatul unei vieți trăite departe de Dumnezeu. Părinții Bisericii subliniază că adevărata fericire vine din comuniunea cu Dumnezeu, iar viața omului este menită să fie o pregătire pentru Împărăția cerurilor (Clément, Olivier, Teologia bucuriei, Editura Anastasia, 1996, București, p. 29). Sfântul Ioan Scărarul spune că trebuie să privim nefericirea ca o chemare la pocăință și îndreptare a vieții. Omul nu poate găsi fericirea autentică în plăcerile lumii, ci doar în comuniunea cu Dumnezeu (Ioan Scărarul, Scara, Editura Deisis, 1992, Sibiu, p. 147).

Nefericirea poate fi depășită - cu ajutorul lui Dumnezeu - prin rugăciune, pocăință și fapte de milostenie. Sfinții Părinți învață că, prin asceză și rugăciune, sufletul își găsește pacea, iar nefericirea lumească se transformă într-o „bucurie a crucii”, trăind toate încercările vieții ca pe un drum către desăvârșire (Petcu, Adrian, Viața duhovnicească și postmodernitatea, Editura EIBMBOR, 2007, București, p. 82).

Relația creștinului ortodox cu moartea

Creștinul ortodox privește moartea nu ca pe un sfârșit, ci ca pe o trecere către viața veșnică. Moartea fizică a fost învinsă de Hristos prin Învierea Sa, iar credinciosul este chemat să trăiască cu nădejdea în viața veșnică (Stăniloae, Dumitru, Viața și învățătura Sfântului Grigorie Palama, Editura Anastasia, 1993, București, p. 103). Părintele Cleopa Ilie subliniază că frica de moarte dispare atunci când omul își dedică viața lui Dumnezeu și își trăiește fiecare zi în conștiința prezenței divine (Cleopa Ilie, Călăuza în credința ortodoxă, Editura Mănăstirea Sihăstria, 1998, Neamț, p. 123).

Pregătirea pentru moarte, în viziunea ortodoxă, se realizează printr-o viață de curățire și de împărtășire constantă cu Hristos, precum și prin rugăciunea pentru cei adormiți. Biserica accentuează că moartea este doar un prag și că cei ce trăiesc în Hristos nu vor fi pierduți, ci vor trece într-o existență nouă.

Viața zilnică a unui creștin ortodox

O zi obișnuită a unui creștin ortodox ar trebui să fie un model de echilibru între rugăciune, muncă și iubire față de aproapele. Sfântul Ioan Gură de Aur recomanda creștinilor să înceapă și să încheie fiecare zi cu rugăciune, recunoscând prezența lui Dumnezeu în toate activitățile zilnice (Ioan Gură de Aur, Despre rugăciune, Editura Reîntregirea, 2004, Alba Iulia, p. 57). Programul zilnic al creștinului include momente de rugăciune dimineața și seara, citirea Sfintei Scripturi și participarea regulată la Sfânta Liturghie și la Taina Spovedaniei și a Împărtășaniei.

De asemenea, creștinul ortodox este chemat să arate iubire și milă față de cei din jur, având grijă de sufletul și trupul său, dar și de semenii săi. Viața unui creștin trebuie să fie o mărturie a iubirii lui Dumnezeu, iar aceasta se realizează prin faptele de milostenie, răbdare și iertare zilnică (Necula, Constantin, Despre viața ortodoxă în lumea modernă, Editura Agaton, 2005, Făgăraș, p. 88).

Lucrarea lui Dumnezeu este prezentă și activă în fiecare moment, dar perceperea ei depinde de curăția și smerenia inimii noastre. Înfruntarea nefericirii, atitudinea față de moarte și trăirea zilnică în conformitate cu învățăturile ortodoxe sunt căile prin care putem accesa harul și pacea divină. Urmând aceste învățături, omul devine un martor viu al iubirii lui Dumnezeu în lume și un deschizător de drum spre Împărăția cerurilor.

Marius MATEI

Despre autor

Marius Matei Marius Matei

Colaborator
42 articole postate
Publica din 29 Ianuarie 2021

Pe aceeaşi temă

11 Noiembrie 2024

Vizualizari: 495

Voteaza:

Taina divina, moartea si cotidianul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact