Teologia este posibila cata vreme sufletul devine oglinda a adevarului

Teologia este posibila cata vreme sufletul devine oglinda a adevarului

Teologii Capadocieni, şi mai ales Sfântul Grigorie al Nissei, au insistat să explice faptul comuniunii cu Dumnezeu, care înseamnă şi cunoaşterea adevărului de către om, cu ajutorul chipului, al oglinzii şi al binelui dumnezeiesc . Omul a fost creat „după chipul” lui Dumnezeu, care constituie prototipul, „arhetipul cel bun” al omului în general şi al sufletului în special. Prin termenul „suflet”, Sfântul Grigorie al Nissei arată întreaga existenţă spirituală a omului. Prin nereuşita căderii primilor oameni, sufletul, adică „după chipul”, s-a întunecat, a fost aşa de traumatizat, încât să nu mai lucreze. Mai exact, sufletul înainte de cădere a avut comuniunea cu Dumnezeu, adică recunoştea pe Dumnezeu, căci cât era sănătos şi curat, reflecta înlăuntrul său existenţa lui Dumnezeu, fiindcă constituia chipul său. Aşadar sufletul constituia un fel de oglindă, în care se oglindea Dumnezeu (nu firea Sa) şi astfel omul avea fericirea relativă şi recunoştea pe Dumnezeul său, adevărul. Starea aceasta s-a schimbat radical, căci atunci când omul s-a întors spre necredinţă, la starea de neconformitate cu ceea ce este real, sufletul său, ca o oglindă, s-a întunecat şi adevărul nu se mai reflectă înlăuntrul acestuia. Nu mai recunoaşte pe Dumnezeu, ad'evărul.

Intruparea Fiului şi Cuvântului a constituit intervenţia pe calea necredinţei - a neconformităţii omului cu adevărul. Şi pentru ca intervenţia să dea roade, a luat şi a îndumnezeit firea omenească, ceea ce înseamnă că a readus-o în starea curăţeniei sufletului, ca să se poată oglindi într-însa Dumnezeu-Adevărul. Cu mult mai mult omul, care prin Sfânta Euharistie participă la firea omenească îndumnezeită a lui Hristos, dobândeşte posibilitatea unui nou fel de comuniune cu Dumnezeu, căci acum se presupune, în încercarea sa duhovnicească, reală, unirea neamestecată a firii dumnezeieşti cu cea omenească în Persoana lui Hristos. Unitatea omului cu Hristos înseamnă că omul poate, prin harul Sfântului Duh şi asceză, să aibă sufletul atât de curat, încât înlăuntrul lui să se oglindească adevărul, precum aceasta se face în firea omenească a lui Hristos, unde, fireşte, se produce în grad absolut. In oglinda curăţită şi sănătoasă a sufletului se oglindeşte nu firea dumnezeiască, ci numai însuşirile existenţei lui Dumnezeu. Niciodată nu este vorba despre cunoaşterea firii însăşi a lui Dumnezeu. In a doua jumătate a secolului al IV-lea, Eunomiu şi acoliţii săi se adresau creştinilor cu ironie printr-o dublă dilemă: Dacă nu cunoaşteţi firea lui Dumnezeu, nu cunoaşteţi nimic despre Dumnezeu. Şi dacă mărturisiţi că înţelegeţi numai infinitatea lui Dumnezeu, înseamnă că o parte a lui Dumnezeu nu o cunoaşteţi şi o parte o ignoraţi. In vreme ce Dumnezeu va fi fie cu totul inteligibil, fie cu totul ininteligibil. Răspunsul teologilor ortodocşi a fost posibil numai când aceştia au deosebit în Dumnezeu firea (care este necompusă, negrăită, necunoscută şi se mărturiseşte doar în infinitatea ei) şi existenţa ei, care are însuşiri, precum iubirea pe care omul poate să o cunoască. Precum sunt trimise razele soarelui, la fel se răspândesc în suflet energiile divine, care numai pentru că sunt necreate (ale firii lui Dumnezeu) lucrează fericirea, îndumnezeirea, mântuirea: acestea devin şi cunoaştere.

Starea oglindirii adevărului în suflet constituie auto-descoperirea adevărului în om, care se luptă pentru a deveni primitor al lui. Rezultatul îl constituie nu numai cunoaşterea adevărului, dar şi cunoaşterea de sine, căci cu cât este mai curată oglinda sa, existenţa sa duhovnicească, cu atât mai clar se vede pe sine, cine este cu adevărat. Prin urmare şi adevărata antropologie depinde absolut de comuniunea ce duce la oglindirea-arătarea adevărului în duhul omului şi care a fost posibilă numai prin întruparea Fiului lui Dumnezeu.

Curăţirea sufletului aduce în om starea sa „firească”, aşa cum l-a creat Dumnezeu. Atunci ochii săi duhovniceşti sunt sănătoşi şi primesc razele-energiile dumnezeieşti. Câtă vreme ochii sunt bolnavi şi obişnuiţi cu întunericul, nu primesc razele soarelui. Când se curăţă şi devin sănătoşi, pot să vină în contact cu acele raze, fără pericol, care fac să străbată spre lumină ochii cei bolnavi . Aşa cum ochii curaţi şi sănătoşi luminează în lumină şi devin strălucitori, tot la fel şi sufletul curat, primind energiile divine, adică adevărul, luminează şi trimite în acelaşi timp la starea sa cea adevărată. Această comuniune reală cu adevărul înseamnă că sufletul însuşi devine adevăr. Omul devine om adevărat, persoană adevărată, prin comuniunea sa cu Dumnezeu.

Inţelegerea celor ascunse, care se realizează prin lucrarea-iluminarea sufletului teologului de către Dumnezeu, se referă desigur şi la faţetele adevărului, care nu sunt deja exprimate. Că'ci dacă erau exprimate şi formulate, nu le-ar fi numit Sfântul Vasile cel Mare „ascunse”.

Ceea ce teologul trăieşte prin iluminarea lui lăuntrică, adică ceea ce este „ascuns”, este exprimat prin cuvânt şi astfel avem teologia. Teologia seamănă cu strălucirea sau reflecţia luminii de către un obiect strălucitor, atunci când asupra lui cade lumina . Lumina şi strălucirea care vin de la acel obiect nu ţin de natura lui, ci vin de la soare, chiar dacă, cu toate acestea, îl luminează. Se cere deci curăţirea spirituală şi iluminarea fiecărui om de către Sfântul Duh, care lucrează prin harismele Sale, după Cincizecime.

Stilianou G. Papadopoulou

Teologie si limba, Editura Mitropolia Olteniei
 

Pe aceeaşi temă

26 Ianuarie 2017

Vizualizari: 1036

Voteaza:

Teologia este posibila cata vreme sufletul devine oglinda a adevarului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact