Utilitatea lui Iov

Utilitatea lui Iov

Ideea că omul poate atinge perfecţiunea a avut două principale întruchipări: prima, din era patristică, viza îndumnezeirea harică a omului. De vreme ce omul este imago Dei, el tinde spre „asemănarea” cu Acesta, adică spre ridicarea, prin graţia divină, la un soi de supremă „compatibilitate” cu Dumnezeu. A doua ipostază la care mă refer e cea a antropocentrismului renascentist: umanismul, care - asemenea desenului leonardesc, după Vitruviu - pune omul în centrul universului şi îl celebrează ca pe fiinţa de maximă nobleţe, relevanţă şi perenitate raţională. Amândouă aceste formule ale perfecţiunii omeneşti par să predice un ideal, însă nicidecum acelaşi ideal. In gândirea patristică, omul este derivat ontologic din actul voluntar al Creatorului divin. Omul căzut în păcat este un proiect eşuat şi totuşi relansat prin lucrarea mântuitoare a Logosului întrupat.

Smerenia absolută a lui Dumnezeu - măsurată prin „golirea Sa de propria slavă” (gr. kenosis) - îi deschide omului poarta mântuirii de sub robia morală şi existenţială a libertăţii prost înţelese. Creştinului i se făgăduieşte maximum de onoare (îndumnezeirea după har), dar numai cu preţul practicării virtuţilor teologice - iubirea, credinţa şi speranţa - completate printr-o viaţă de asceză, adică de purificare, despătimire, urcuş duhovnicesc nemărginit (Sf. Grigore de Nyssa numea asta he epektasis). Mai pe scurt spus, creştinul se glorifică dacă imită kenoza lui Hristos: vorba Apostolului Pavel („atunci sunt tare, când sunt slab”) rezumă minimalismul viziunii creştine despre om: un soi de less is more.

Cu totul altfel stăm când e vorba despre cealaltă reţetă a perfecţiunii: umanismul italian, cu rădăcini în gândirea bizantină târzie, dar şi în filozofia greaca antică. Pentru autorii care au profilat portretul modern al omului european, noi suntem nu doar încununarea Creaţiei divine, dar şi măsura (anaximandrică) a tuturor lucrurilor. La curţile cardinalilor din Renaştere se lăfaie, în poeme, scrisori particulare, fresce cinegetice şi mitologice sau chiar „samizdat” licenţios tocmai ideea că nu există autosuficienţă divină: în fond, omul este cel care, prin eroismul său etic şi intelectual, prin creativitatea sa minunată, prin raţiunea pătrunzătoare şi armonia somatică, reuşeşte să dea „glas” prezenţei divine altminteri insondabile, tăcute, oarecum absente. Chiar dacă Reforma protestantă a corectat triumfalismul umanist prin revenirea la austeritate şi pesimism antropologic, drumul omului modern spre apostazie funcţională (progresism, relativism, nihilism) nu a mai putut fi stopat.

Şi cu el trăim până azi, când ne întrebăm iarăşi cine suntem, măcar pentru a ne putea „prezenta” în noul „dialog” cu islamul, pe care unii îl văd ca pe o ciocnire inevitabilă. Nu mă tem de moartea creştinismului printr-o alarmistă reprezentare a „invaziei” musulmane. Creştinismul e mort şi învie din propria mizerie, care e mizeria noastră: face asta de două milenii, întărindu-se din fiecare nouă criză internă. Presupun că presiunea migraţionistă ne va obliga să redescoperim identitatea spirituală a Europei, substratul creştin al democraţiei moderne şi să ne asumăm, totodată, violenţa pe care noi,, europenii, am sădit-o în restul lumii, instrumentalizând buna intenţie a dragostei evanghelice. Hristos fiind Mielul jertfit, nu avem nici o scuză pentru crimele pe care le-am comis în numele Său. Totodată, trebuie să ne aducem aminte că desăvârşit este numai Dumnezeu. Cu toate tehnologiile noastre ambiţioase, dincolo de cultul gândirii ştiinţifice, de ciudata contradicţie a progresului definitiv sau de mercantilizarea economică la care am ajuns, rămânem fiinţe fragile, incomplete şi muritoare. Am - cu un puseu profetic cumsecade ironizat - viziunea unei lumi euro-americane care va mai produce filozofie creştină, cu scopul terapeutic de a purifica toxinele postmodernităţii. Pentru asta trebuie, pesemne, să facem sinteza celor două idealuri de perfecţiune pomenite la începutul acestui text: să fim greci, iarăşi, dar şi creştini fără frica de a ne asuma un credo. Nouă, palide umbre postbizantine ale creştinismului răsăritean, ne-ar fi oarecum lesnicioasă o asemenea convertire la vechiul adevăr al zilei de mâine. Tocmai pentru să stăm, cu toate slăbiciunile noastre demne de Iov, pe grămada de gunoi care sufocă, de câteva veacuri, bunul simţ al nedesăvârşirii.

TEODOR BACONSCHI
Cetatea sub asediu. Însemnări despre credintă, ratiune și terorism; Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cetatea sub asediu"

 

Pe aceeaşi temă

10 Februarie 2017

Vizualizari: 1750

Voteaza:

Utilitatea lui Iov 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact