Utilitatea lui Iov

Utilitatea lui Iov

Ideea că omul poate atinge perfecţiunea a avut două principale întruchipări: prima, din era patristică, viza îndumnezeirea harică a omului. De vreme ce omul este imago Dei, el tinde spre „asemănarea” cu Acesta, adică spre ridicarea, prin graţia divină, la un soi de supremă „compatibilitate” cu Dumnezeu. A doua ipostază la care mă refer e cea a antropocentrismului renascentist: umanismul, care - asemenea desenului leonardesc, după Vitruviu - pune omul în centrul universului şi îl celebrează ca pe fiinţa de maximă nobleţe, relevanţă şi perenitate raţională. Amândouă aceste formule ale perfecţiunii omeneşti par să predice un ideal, însă nicidecum acelaşi ideal. In gândirea patristică, omul este derivat ontologic din actul voluntar al Creatorului divin. Omul căzut în păcat este un proiect eşuat şi totuşi relansat prin lucrarea mântuitoare a Logosului întrupat.

Smerenia absolută a lui Dumnezeu - măsurată prin „golirea Sa de propria slavă” (gr. kenosis) - îi deschide omului poarta mântuirii de sub robia morală şi existenţială a libertăţii prost înţelese. Creştinului i se făgăduieşte maximum de onoare (îndumnezeirea după har), dar numai cu preţul practicării virtuţilor teologice - iubirea, credinţa şi speranţa - completate printr-o viaţă de asceză, adică de purificare, despătimire, urcuş duhovnicesc nemărginit (Sf. Grigore de Nyssa numea asta he epektasis). Mai pe scurt spus, creştinul se glorifică dacă imită kenoza lui Hristos: vorba Apostolului Pavel („atunci sunt tare, când sunt slab”) rezumă minimalismul viziunii creştine despre om: un soi de less is more.

Cu totul altfel stăm când e vorba despre cealaltă reţetă a perfecţiunii: umanismul italian, cu rădăcini în gândirea bizantină târzie, dar şi în filozofia greaca antică. Pentru autorii care au profilat portretul modern al omului european, noi suntem nu doar încununarea Creaţiei divine, dar şi măsura (anaximandrică) a tuturor lucrurilor. La curţile cardinalilor din Renaştere se lăfaie, în poeme, scrisori particulare, fresce cinegetice şi mitologice sau chiar „samizdat” licenţios tocmai ideea că nu există autosuficienţă divină: în fond, omul este cel care, prin eroismul său etic şi intelectual, prin creativitatea sa minunată, prin raţiunea pătrunzătoare şi armonia somatică, reuşeşte să dea „glas” prezenţei divine altminteri insondabile, tăcute, oarecum absente. Chiar dacă Reforma protestantă a corectat triumfalismul umanist prin revenirea la austeritate şi pesimism antropologic, drumul omului modern spre apostazie funcţională (progresism, relativism, nihilism) nu a mai putut fi stopat.

Şi cu el trăim până azi, când ne întrebăm iarăşi cine suntem, măcar pentru a ne putea „prezenta” în noul „dialog” cu islamul, pe care unii îl văd ca pe o ciocnire inevitabilă. Nu mă tem de moartea creştinismului printr-o alarmistă reprezentare a „invaziei” musulmane. Creştinismul e mort şi învie din propria mizerie, care e mizeria noastră: face asta de două milenii, întărindu-se din fiecare nouă criză internă. Presupun că presiunea migraţionistă ne va obliga să redescoperim identitatea spirituală a Europei, substratul creştin al democraţiei moderne şi să ne asumăm, totodată, violenţa pe care noi,, europenii, am sădit-o în restul lumii, instrumentalizând buna intenţie a dragostei evanghelice. Hristos fiind Mielul jertfit, nu avem nici o scuză pentru crimele pe care le-am comis în numele Său. Totodată, trebuie să ne aducem aminte că desăvârşit este numai Dumnezeu. Cu toate tehnologiile noastre ambiţioase, dincolo de cultul gândirii ştiinţifice, de ciudata contradicţie a progresului definitiv sau de mercantilizarea economică la care am ajuns, rămânem fiinţe fragile, incomplete şi muritoare. Am - cu un puseu profetic cumsecade ironizat - viziunea unei lumi euro-americane care va mai produce filozofie creştină, cu scopul terapeutic de a purifica toxinele postmodernităţii. Pentru asta trebuie, pesemne, să facem sinteza celor două idealuri de perfecţiune pomenite la începutul acestui text: să fim greci, iarăşi, dar şi creştini fără frica de a ne asuma un credo. Nouă, palide umbre postbizantine ale creştinismului răsăritean, ne-ar fi oarecum lesnicioasă o asemenea convertire la vechiul adevăr al zilei de mâine. Tocmai pentru să stăm, cu toate slăbiciunile noastre demne de Iov, pe grămada de gunoi care sufocă, de câteva veacuri, bunul simţ al nedesăvârşirii.

TEODOR BACONSCHI
Cetatea sub asediu. Însemnări despre credintă, ratiune și terorism; Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cetatea sub asediu"

 

Pe aceeaşi temă

10 Februarie 2017

Vizualizari: 1889

Voteaza:

Utilitatea lui Iov 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact